rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

Demonstraties, niet-HPV-Toertochten, enz...

Zal jij deelnemen op 26/9 om 12h00 met start op het Martelarenplein in Leuven?

Peiling eindigde op wo 08 sep 2010, 18:19

ja, natuurlijk!
2
13%
neen, helaas...
4
25%
misschien, ik noteer het alvast in mijn agenda...
10
63%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Bericht
Auteur
Stoker
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 09 jul 2010, 15:06
Postcode: 3000
Fiets: TerraTrike tandem
Locatie: Leuven
Contacteer:

rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

#1 Bericht door Stoker »

Beste liggers

"Wijk voor de fiets" is een organisatie die in 2008 werd opgericht door een groepje fietsfanaten uit Wilsele met als voornaamste doelstelling een lans te breken voor veiliger en beter fietsverkeer. Het duurde niet lang of de vereniging wou zoveel mogelijk fietsers bereiken voor dit initiatief vanuit heel regio Leuven en zo mogelijk ver daarbuiten. Dat de fiets een gezond, goedkoop en milieuvriendelijk alternatief is voor de auto, moet ik jullie vast niet meer vertellen. Helaas is het, zoals jullie ook weten, met de fietsveiligheid nog bijlange niet optimaal gesteld. Daarom voert "Wijk voor de fiets" een volgende grote actie in Leuven tijdens de autoloze zondag van 26 september 2010.

Die dag wordt er gedurende 24 uur in wijzerzin rondom Leuven gefietst als signaal voor de nood aan meer veiligheid en betere fietspaden en ook ten voordele van een goed doel, namelijk ZEBRA. Hoewel het ieder van jullie natuurlijk vrij staat om individueel deel te nemen aan één of meerdere toeren rond Leuven, zou ik hierbij willen oproepen om met zoveel mogelijk ligfietsers te verzamelen om 12h00 voor één of twee toeren langs de verkeersvrije autoring. Dat het zalig fietsen is op een autoloze dag, daar hoef ik vast niemand van te overtuigen, maar ik hoop jullie wel te kunnen overtuigen dat het extra leuk wordt om dit te doen met een groep liggers - kwestie van ons ongeveer op gelijke hoogte te bevinden. :wink:

Ik heb alvast dit tijdstip gereserveerd via mijn collega-organisatoren van "Wijk voor de fiets". Geven jullie een seintje op dit forum als jullie erbij kunnen zijn?

Ik kijk er alvast heel erg naar uit en natuurlijk zal ik zelf aanwezig zijn samen met man en kids met onze Tridem tandem.

Vriendelijke groeten


Nancy

PS: Meer info over "Wijk voor de fiets" en het concept: http://www.wijkvoordefiets.be/programma.html
Bijlagen
affiche wijk voor de fiets.jpg

Stoker
Supporter
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 09 jul 2010, 15:06
Postcode: 3000
Fiets: TerraTrike tandem
Locatie: Leuven
Contacteer:

regionale TV zou langskomen!

#2 Bericht door Stoker »

Medeorganisator Karel Robijns heeft mij inmiddels laten weten dat hij bij voldoende deelnemers voor het rondje met ligfietsen om 12h00 ervoor zal zorgen dat de lokale televisiezender aanwezig is. Ligfietsen leveren nu éénmaal wat spectaculairder beeldmateriaal op dan de doorsnee fiets... :lol:

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

#3 Bericht door Scorpion Rider »

Alle verdere info op:

http://www.wijkvoordefiets.be/

Scorpion Rider en Stoker zullen alvast van de partij zijn!!!
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

#4 Bericht door hmmm »

Ik zou ook wel nog willen meefietsen :).
Gedurende 24 uur in wijzerzin rondom Leuven fietsen langs de binnenzijde van de ring rond Leuven, en hiermee een signaal geven als burger ten voordele van het goede doel. Onze betrachting is er voor te zorgen dat er gedurende 24 uur altijd mensen aan het fietsen zijn op de ring rond Leuven in kader van onze actie.
Gezien de bedoeling dat er gedurende de 24 uur constant iemand aan het fietsen is wil ik tijdens de 'dode' uren wel wat rondjes fietsen 8). Als er nog iemand interesse zou hebben om samen een nacht door te fietsen? De ring is dan helaas wel nog niet auto-vrij, wat wel jammer is.

jonathan

Re: rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

#5 Bericht door jonathan »

de ring van Leuevn autovrij!

moeten we in groep blijven? Of mag je ook een rondje scheuren?

J :twisted:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

#6 Bericht door Edje »

Evert schreef:De ring is dan helaas wel nog niet auto-vrij, wat wel jammer is.

Spijtig Jonathan anders zag ik al iemand scheuren :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

jonathan

Re: rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

#7 Bericht door jonathan »

Edje schreef:
Evert schreef:De ring is dan helaas wel nog niet auto-vrij, wat wel jammer is.

Spijtig Jonathan anders zag ik al iemand scheuren :mrgreen:
toch alles lezen voor je dingen in grote letters zetten, groot deel van de dag is het wel autovrij he

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

Re: rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

#8 Bericht door Scorpion Rider »

jonathan schreef:
Edje schreef:
Evert schreef:De ring is dan helaas wel nog niet auto-vrij, wat wel jammer is.

Spijtig Jonathan anders zag ik al iemand scheuren :mrgreen:
toch alles lezen voor je dingen in grote letters zetten, groot deel van de dag is het wel autovrij he
Voor alle duidelijkheid:

De binnenring van Leuven is autovrij op zondag 26 september tussen 10 uur en 18 uur.

Zaterdag 25 september van 18 uur tot zondag 26 september om 18 uur loopt de actie "de 24 uur rond Leuven" van Wijk voor de fiets. Na inschrijving op het Martelarenplein (plein voor het station van Leuven) kan iedereen die wil dan rondjes fietsen op de ring rond Leuven, voor het goede doel "ZEBRA".
Bedoeling: 24 uur lang fietsers op de ring van Leuven te hebben.

Als groep ligfietsers worden we verwacht op zondag 26 september om 12 uur op het Martelarenplein om dan gedurende 1 uur rustig enkele rondjes rond Leuven te fietsen.
Bedoeling : 1 uur lang zoveel mogelijk ligfietsers samen op de ring van Leuven te hebben.

Opgelet: tussen zaterdag 18 uur en zondag 10 uur is de binnenring van Leuven nog niet autovrij.

Wij (Stoker en ik) zullen op zondag 26 september om 12 uur op het Martelarenplein gemakkelijk te herkennen zijn met onze rode Terratrike driewielligfietstandem met de kinderkar erachter met onze 2 kindjes erin.

Groetjes, Lodewijk a.k.a. Scorpion Rider (en Terratrike driewielligfietstandem Rider, maar dat was nogal lang als username :D 8) ).
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

#9 Bericht door ward »

Kunt ge daar op het Martelarenplein parkeren met de wagen als dat daar allemaal auto vrij is,of waar kunt ge de wagen dan ergens plaatsen om dan vandaar naar het Martelarenplein te fietsen, want ik ben daar niet bekend :?:

ward

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

#10 Bericht door crash-quest-dummy »

jonathan schreef:de ring van Leuevn autovrij!

moeten we in groep blijven? Of mag je ook een rondje scheuren?

J :twisted:
jaaaaaah, en waarom niet ineens een wedstrijdje tijdrijden (amateurs only hé, zoals bij de olympische spelen) ? de bukkers mogen ook meedoen.
in welke richting zou dat dan het leukst/snelst zijn ? tegenuurwijzerzin lijkt me het plizants.
maffe chicanes aan de brouwerij ... door de stationstunnel zoeven,

en als we nu heeeel lief vragen om de linker rijstrook met nadars en lint af te zetten voor de snelste ronde ? je kan de ring zonder risico kruisen aan de mechelsesteenweg, de aarschotsesteenweg, het station, de brusselsesteenweg, gasthuisberg, de wijnpersstraat en de capucijnevoer ... redelijk ideaal dus, enkel sluizen met wedstrijdcommissarissen te plaatsen bij tiensepoort, parkpoort en naamsepoort ...

ik kom wel commissaris spelen !
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

Evert schreef:Ik zou ook wel nog willen meefietsen :).
Gedurende 24 uur in wijzerzin rondom Leuven fietsen langs de binnenzijde van de ring rond Leuven, en hiermee een signaal geven als burger ten voordele van het goede doel. Onze betrachting is er voor te zorgen dat er gedurende 24 uur altijd mensen aan het fietsen zijn op de ring rond Leuven in kader van onze actie.
Gezien de bedoeling dat er gedurende de 24 uur constant iemand aan het fietsen is wil ik tijdens de 'dode' uren wel wat rondjes fietsen 8). Als er nog iemand interesse zou hebben om samen een nacht door te fietsen? De ring is dan helaas wel nog niet auto-vrij, wat wel jammer is.
voor de 3wielers onder ons is zelf dat geen probleem, enkel de tunnel onder het martelarenplein is uitsluitend voor outo's.
en om op te vallen zou ik dan in tegenuurwijzerzin rijden, qwestie van minder remblokjes te verslijten aan de brouwerij.
Stop Fueling Around

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

Re: rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

#12 Bericht door Scorpion Rider »

ward schreef:Kunt ge daar op het Martelarenplein parkeren met de wagen als dat daar allemaal auto vrij is,of waar kunt ge de wagen dan ergens plaatsen om dan vandaar naar het Martelarenplein te fietsen, want ik ben daar niet bekend :?:

ward
Betaalparking De Bond is onder het martelarenplein.
Gratis parkeren kan langs de martelarenlaan zo'n 500 meter van de achteringang van het station.
Opgelet de eerste 500 meter is blauwe zone met parkeerschijf (enkel zondag gratis en zaterdag na 18 uur) en de grote parking tussen de martelarenlaan en de spoorbedding is enkel voor auto's met nmbsparkingvignet.

Andere grote gratis parkeerplaatsen rond Leuven zijn het Engels plein (onder de Ludenscheidsingel nabij AbInbev) en de Bodartparking (langs de Tervuursevest nabij het viaduct) opgelet parking Bodart is aan de buitenkant van de ring = de kant van GB/Carrefour), niet te verwarren met de blauwe zone langs het viaduct aan de binnenkant van de ring.

Goedkoop parkeren in een betaalparking kan ook in Leuven:

Tussen 19 en 7 uur kan je wagen in Leuven centrum parkeren voor een vast bedrag van 3 euro in:
Parking De Bond
Parking Kinepolis
Parking Minckeler
Parking Heilig Hart

Ongeacht de duur betaal je een vast bedrag van € 3 tussen 19 uur en 7 uur ' s morgens.

Ter info hun adressen:
Parking De Bond = Martelarenplein 18, 3000 Leuven
Parking Kinepolis = Bondgenotenlaan 145-149, 3000 Leuven
Minckelersparking = J.P. Minckelersstraat 94, 3000 Leuven
Parking Heilig Hart = Naamsestraat 102/c , 3000 Leuven

Niet dat ik hier reclame voor de auto wil maken.
Uiteraard gaat mijn voorkeur er naar uit dat jullie met de (lig)fiets, trein of bus naar het Martelarenplein in Leuven komen 8) Het busstation en treinstation liggen aan de Martelarenplein, enkel midden in de nacht zijn er wat weinig bussen en treinen van en naar Leuven. :D 8)
Maar ik weet het, de (lig)fiets op trein en bus is niet altijd mogelijk en ook niet gratis. Misschien een suggestie voor de nmbs bij autoloze zondagen... :D :twisted:
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

#13 Bericht door Beinsberger E »

Kans is groot dat wij ook afzakken naar Leuven, maar dan met onze tandem.
Koppelen het misschien met bezoekje bij onze zoon die woont in Leuven.
Laatst gewijzigd door Beinsberger E op do 02 sep 2010, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

#14 Bericht door hmmm »

Vandaag stond er een artikeltje in de standaard over deze actie en met name dat er op het moment dat de ring nog niet auto-vrij is niet (in groep?) gereden mocht worden omdat hier niet de nodige administratieve zooi voor geregeld was?

Iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven? In het artikeltje werd vermelding gemaakt van rijden op rolllen, maar daarvoor kom ik niet om eerlijk te zijn ;).

Scorpion Rider
Helper
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
Postcode: 3012
Fiets: HP Scorpion (trike)
Locatie: Wilsele (Leuven)
Contacteer:

Re: rondje voor "Wijk voor de fiets" op 26/09 om 12h00

#15 Bericht door Scorpion Rider »

Evert schreef:Vandaag stond er een artikeltje in de standaard over deze actie en met name dat er op het moment dat de ring nog niet auto-vrij is niet (in groep?) gereden mocht worden omdat hier niet de nodige administratieve zooi voor geregeld was?

Iemand die hier meer duidelijkheid over kan geven? In het artikeltje werd vermelding gemaakt van rijden op rolllen, maar daarvoor kom ik niet om eerlijk te zijn ;).
Het is de bedoeling pas als groep te fietsen op zondag om 12 uur van op het Martelarenplein.
Dat is perfect in orde want dan is de binnenring autovrij.
Het artikel gaat over het feit dat het stadsbestuur de zaterdagavond en zaterdagnacht geen wielergroep kan ondersteuning kan bieden om veilig de ring rond te rijden (dus om het verkeer bij de kruispunten te regelen door de politie en dergelijke), want ze hebben geen aanvraag hiervoor gekregen.
Maar dat is niet nodig, het zijn op dat moment geen groepen, maar individuen die een nog niet autovrije ring van Leuven gaan rondfietsen en zich dus ook aan de verkeersregels moeten houden.

In ieder geval kan je de boodschap van het stadsbestuur interpreteren als dat zij de ring gevaarlijk vinden voor fietsers, dus "wijk voor de fiets" en andere acties zijn dus zeker nodig als signaal, dus kom zeker af om te fietsen :D
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.

Plaats reactie