Triketreffen België (26 juni 2010)

Demonstraties, niet-HPV-Toertochten, enz...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#106 Bericht door eeuwige reiziger »

Op gevaar te herhalen wat anderen al geschreven hebben, vertrouw ik mijn indrukken ook even tot aan het digitale papier. Ja, 't was goed. Ja, 't was leuk. Ja, 't was aangenaam. Nieuwe einders, nieuwe trikes, nieuwe gezichten. Voor mij was het eerste maal dat ik kennis maakte met de Kalmthoutse heide. Bitter laat, maar beter... Je kent het spreekwoord wel. Ook was het aangenaam nieuwe mensen te ontmoeten en oude bekenden weer te vinden. De sfeer zat goed.

't Beloofde 's ochtends al een mooie dag te worden. Rond 7.30u stond ik al aan de kerk van Ossendrecht waar ik met Jan had afgesproken. Veel te vroeg natuurlijk, maar dat liep me toe even het dorp te verkennen. Lieflijk dorp, rustig en ongetwijfeld aangenaam om er te wonen. Mij viel me onmiddellijk op dat de mensen spontaan me groeten of me 'n goeiedag toeriepen. Die openheid mis ik altijd wel een beetje in Vlaanderen waar we toch een stukje geslotener zijn dan in Nederland. Na een kort rondritje stond ik weer op de markt en zag ik plotseling een vreemdsoortig voertuig afgevlogen komen. Joppe op de Flevotrike. Met een behendigheid waarvan je zo jaloers wordt, reed hij de straat in, de markt op. "Ja," dacht ik, "dat moet ik ook eens proberen... Zo moeilijk lijkt het niet." Toen Ron enkele uren later ons de gelegenheid gaf elkaars trikes te testen, ondervond ik onmiddellijk "hoe gemakkelijk" dat wel was. Slik! Daar was ik gauw klaar mee! :oops: 'n Goed kwartier later kwam Jan aan met de Gforce op een grappig aanhangwagentje. En dan uit het niets kwam daar onze doorluchtige voorzitter ook aangereden, al duurde het een tijdje voor hij zich uit de wagen hijste. Wouter, een ochtendmens...? En zo was het al half negen geworden, zodat we beslisten om niet langs het netwerk te rijden maar de grote weg naar Huijbergen te nemen. In België zou je daar ongetwijfeld voor bedanken, maar daar in Nederland lag er daar een ronduit prachtig vrijliggend fietspad. Heerlijk gewoon, wat mij betreft was de toertocht al begonnen. Daarna de veldwegen in.

Hoek, café de Bostella. 'n Stukje levende geschiedenis, een volkscafé waar de tijd is blijven stilstaan. Proper, net, maar met meubels en een aankleding uit de tijd van voor Expo '58. Ron en Pierre waren er al. Ed was ook net aangekomen. Ahaaaa, de Vortex! Ronduit prachtige machine. Net als de duiven kwamen ook de andere deelnemers eraan. 'n Mooie groep met de meest uiteenlopende trikes. Ook één ketter die het aandurfde met twee wielen te rijden, Jef! :x :wink: Maar de zon scheen, dus gingen we maar tolerant zijn... :lol: Gelukkig ook één vrouw in ons gezelschap, Kristel die voor de eerste keer met een trike reed (en dus ook zoveel kilometers ging meemaken). =D>

Ron had voor een uitgebreid ontbijt gezorgd (maar waar is de boter??? :shock: En dat op zo'n hete dag waar we alles moeten insmeren!). Daarna een uitgebreide briefing, want Ron had als goede huisvader schijnbaar een heilige schrik dat we verloren zouden lopen... Dat viel heus wel mee, al leed onze groep soms aan de accordeonziekte. Onmerkbaar reden we de vele kilometers af. Ook een paar terrasjes werden meegepikt, gelukkig!

Halte op de Kalmthoutse heide. Uitwisseling van elkaars trike. Goed idee van Ron. Die Flevotrike, kom, dat moet wel lukken. Niets van, buiten enkele onhandige startpogingen geraakte ik niet ver. Joppe gaf me nog de goede raad: "Doorzetten!", maar ik voelde zo dat het geen kolfje naar m'n hand was. Hoedje af voor iedereen die met een Flevo rijden! Er bekruipt me wel een licht gevoel van jaloezie voor die mensen... Daarna de ICE van Ron, de Gforce van Jan, de KMX van Pierre, de beide Scorpions (met een verschillend zitje) en tenslotte ook kennis gemaakt met de zelfbouw van Mick. Als je de zaken zo kort na elkaar kunt testen op eenzelfde parcours, voel je echt waar de verschillende, de kwaliteiten en ook dat wat mindere punten zitten van een trike.

Over de KMX schreef ik al, maar kort gezegd kan ik wel zeggen dat die me aangenaam verrast heeft. Gforce: al na enkele pedaalslagen gaat de snelheid flink omhoog, de krachtoverbrenging is heel goed en de bouwvorm van de trike is op snelheid uitgewerkt. Alleen was het toch even wennen aan de directe sturing. Dat was toch even slikken. Rustig met een hand aan één stuureinde was er echt niet bij. Ongetwijfeld is dat een zaak van ondervinding en gewoonte.
Met verschillende ICE-modellen had ik al gereden. Ook Rons ICE was een aangename trike, waarbij ik vooral de gaaszitting erg kon appreciëren. Ook hier haalde je heel snel een mooie snelheid, al vond ik dat die toch iets nerveuzer stuurde dan wat ik bij de andere ICE-modellen had mogen ervaren (of zijn mijn herinneringen wat bijgekleurd?).
De Scorpions waren aangename trikes. Stabiel naar mijn aanvoelen (anderen vonden dat de ICE stabieler aanvoelde dan de Scorpion - zo zie je maar: zoveel koppen, zoveel gedachten), maar toch iets trager in het optrekken. Mijns inziens een duidelijke toertrike. Ook hier ging mijn voorkeur uit naar het gaaszitje en niet naar die sportschaal.
En dan was het tijd. Jammer, want de Vortex had ik ook wel eens van nog naderbij willen bekijken en voelen (al was dat toch met de nodige schroom, want hij was nu eenmaal blinkend nieuw).

Trappen dan maar! Na velden en bossen, een stukje water. Dat hadden we wel verdiend bij zo'n weer. Jammer geen zwembroek bij, anders waren we wel eventjes de Gentse Zwemmers geworden! (Wouter maakte er de Gentse Poters van... :wink: ) Markiezaatsmeer, dat moet ik me voor de toekomst herinneren! Heerlijke plek om te toeven. Daarna ging het richting Bergen op Zoom waar we een overdrukke maar toch gezellige markt opreden. 't Had wat voeten in de aarde om een terrasje te vinden waar we met z'n allen kon zitten, al ging dat voor Ron wel iets sneller :mrgreen: Bergen op Zoom lijkt me een heel aangename stad met een goede fietsinfrastructuur. Dat verhoogt ongetwijfeld de leefkwaliteit!

Dan weer naar de Bostella waar onze wegen scheidden, al viel me dat toch moeilijk (maar ja, als het schrikbeeld van de vrouw met de deegrol in je opkomt... :wink: ). Wouter, Jan en ik fietsen met steeds hogere snelheid - ja, dat deed deugd - naar Ossendrecht terug. Enkele honderden meters voor de markt hoorde ik een licht sissend geluid dat evenwel kort erna weer verdween. Merkwaardig... 't Zal wel niets zijn en dus reed ik vlot onze twee snelheidsduivels achterna. Toen ik de dag erna de trike uit de wagen haalde, zag ik het: lekke band door een miniscuul gaatje.

Ron, dit is zeker voor herhaling vatbaar! Hopelijk met nog meer trikers! Aan allen: bedankt voor de aangename babbel, de grap en de grol en de mogelijkheid jullie trike even te lenen!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

#107 Bericht door CapoJan »

Alweer een mooi verslag, eeuwige ! Ik dacht nog "fantastisch: 12 fietsers samen en geen enkele panne, geen enkele lekke band", maar jij hebt die illusie toch maar doorprikt (sic).
Hoewel: jou lekke band was er pas na de tocht. Telt die dan eigenlijk mee ?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#108 Bericht door Edje »

Nee dat telt niet mee, daar hadden wij geen last van :twisted: :roll: :wink:

En ik die dacht dat daar rupsbanden op lagen :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
driewiel
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 0:01
Fiets: Ice QNT
Locatie: Woensdrecht
Contacteer:

#109 Bericht door driewiel »

Ik had Julia van de Bostella 20 euro gegeven zodat we gebruik konden maken van haar cafe voor het ontbijt en evt. servies en bestek. Maar omdat ik plastic bordjes gebruikte gaf ze me een dag later het geld terug. Ik heb haar toch maar 10 euro laten houden want het zal niet overal zijn dat je je eigen etenswaren mag meenemen. Dat ze op haar 80ste nog overal aan denkt blijkt wel uit het feit dat ze het brood had besteld bij de bakker in de straat zonder dat ik daarom gevraagd had

Gebruikersavatar
driewiel
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 0:01
Fiets: Ice QNT
Locatie: Woensdrecht
Contacteer:

#110 Bericht door driewiel »

Voor een volgende keer moet iemand maar aangeven wanneer en waar. Ik help er graag aan mee. Hoeft niet exclusief voor trikes maar wel weer zoveel mogelijk bij elkaar proberen te krijgen als het aan mij ligt.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#111 Bericht door eeuwige reiziger »

driewiel schreef:Voor een volgende keer moet iemand maar aangeven wanneer en waar. Ik help er graag aan mee. Hoeft niet exclusief voor trikes maar wel weer zoveel mogelijk bij elkaar proberen te krijgen als het aan mij ligt.
Net als bij de voorbije editie zou ik voor de grensstreek opteren. Misschien niet zo heel gemakkelijk te bereiken voor veel Nederlanders, maar wel heerlijk om te fietsen is dat stukje "Nederbelgië", Zeeuws-Vlaanderen met daarop aansluitend het Meetjesland en Waasland aan de Belgische kant.

Misschien kunnen we er een jaarlijks evenement van maken. Altijd in juli voor België, en altijd op een ander tijdstip in Nederland. Dan is er een regelmaat voor het triketreffen, wat in zekere zin de aantrekkelijkheid ook verhoogt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
driewiel
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 0:01
Fiets: Ice QNT
Locatie: Woensdrecht
Contacteer:

#112 Bericht door driewiel »

Het kan zo.

Een trike treffen meer in het noorden van Nederland. ( Friesland, Groninigen, Drenthe, Overijssel, Noord-Holland, Gelderland.

Een in het zuiden van Nederland wat voor de Belgen goed te doen is. Of andersom.

Eventueel een Belgisch treffen over 2 dagen.
Hopelijk ook wat buitenlandse inbreng uit Frankrijk, Engeland, Duitsland. Nadruk op trikes maar niet exclusief.
Ambitieus maar sommige komen rustig even het kanaal over voor een ritje( zoals dat engelse echtpaar op die fraaie ICE tandem.)
De locatie moet ergens bij een gezellig stadje met een paar campings.
Het liefst zou ik trouwens in Luxemburg gaan zitten voor zo'n weekend.
Prachtig langs die riviertjes daar. En behoorlijk vlak hoor. Als ik centjes heb ga ik daar zelf nog even naartoe. Kijken of ik zo'n forel knock-out kan schoppen.
Zo'n 2daagse kan een vervanging zijn voor Dwars door Vlaanderen hoewel ik liever die weer een succes zie worden.



Maar laten we eerst eens iets verzinnen voor het najaar. Eind september? Ik zie de omgeving Aalst wel zitten. Of gewoon met de trike naar een reeds georganiseerde toertocht gaan. Ligfiets of 'gewone fiets'.
Ik vind het niet erg om naar het west vlaamse te reizen als er weer wat driewielers het tempo bepalen. Ik heb de indruk dat er toch vaker een mixed clubje is die afstand en snelheid binnen de perken houden.
Als gezegd kunnen we ook afspreken om een keer tussen touristen op hun bukfiets mee te rijden. Een puzzletocht met ouden-van-dagen ofzo. (dan winnen we!)
Of de gezinstocht 'van pannekoek tot koekepan', waar die dan ook moge zijn.

Ik heb een google discussiegroep voor trikes waar nog geen goed gebruik van wordt gemaakt. Hier op dit forum kunnen we een nieuw trike onderwerp voor de volgende bijeenkomst starten.

Alle suggesties zijn welkom hoor. Ik spui zomaar wat iedeeen.

Gebruikersavatar
driewiel
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 0:01
Fiets: Ice QNT
Locatie: Woensdrecht
Contacteer:

#113 Bericht door driewiel »

Nog wat foto's binnen gekregen van Paul.

http://trice.nl.tt/ttbe/PaulvandenHoeve ... EPaul.html

Hoge resolutie in de ftp map

ftp://77.169.223.136/ttbe

(login and pass=trike)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#114 Bericht door Wouter D »

hebhier ook nog een paar foto's geplaatst

had ook een paar filmpjes, maar die zijn nogal wazig
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
driewiel
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 0:01
Fiets: Ice QNT
Locatie: Woensdrecht
Contacteer:

#115 Bericht door driewiel »

Bedankt voor de foto's.

Kunt misschien toch wat knippen van die wazige filmpjes en uploaden? Ach ik heb wel zat voor een video-tje. Ik mag wel eens aan de slag daarmee.

Zeg Pierre ( van KMX met dak) en ik doen een ritje in de buurt van Luik. Zo in oktober. Er zijn nog een stuk of 5 liggers daar waaronder trikes geloof ik.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#116 Bericht door Wouter D »

pk laat het aan jou om daar een topicje over te starten bij toertochten, dan kan het evt onder gentse liggers doorgaan.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re:

#117 Bericht door eeuwige reiziger »

driewiel schreef: Eventueel een Belgisch treffen over 2 dagen. (...)

Maar laten we eerst eens iets verzinnen voor het najaar. Eind september? Ik zie de omgeving Aalst wel zitten. Of gewoon met de trike naar een reeds georganiseerde toertocht gaan.
Ging er in Luik uiteindelijk een treffen door? Of zijn er al concrete plannen voor een tweede triketreffen in Vlaanderen/België? 't Zou leuk zijn nog meer en andere trikesoorten en -vormen te zien. Bij mij lukte de Flevotrike niet echt, maar misschien zou een Jouta wel lukken?

Nog een terugblik op het eerste treffen. Uit de blog van Jan met wie we, Joppe, Wouter en ik, in Ossendrecht hadden afgesproken:

http://metdefietsonderweg.blogspot.com/ ... effen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

paukerock
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: do 29 jul 2004, 17:40
Postcode: 9100
Fiets: roeland
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Trike Treffen Belgie (26 juni)

#118 Bericht door paukerock »

vergeef mij ik heb niet alles gelezen
de datum van het treffen is toch de 26e
zelf rijd ik met een roeland die begint ernstigge gebreken te vertonen
hoeveel km doen jullie want de fyziek vertoont ook ernstig wat gebreken
ooit maak ik mij zelf een trike maar mijn hoofd bedoeling is een ander model van zetel te vinden voor mijn roeland
ligfietsen is super

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Trike Treffen Belgie (26 juni)

#119 Bericht door halepole »

:shock: :shock: :shock: :shock: Oei ik denk dat je beter eens naar de datum kijkt van de vorige posts ze zijn allemaal al een jaar oud.
Het trike en (velomobiel) treffen is dit jaar al geweest op 18 juni
groet dieter

paukerock
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: do 29 jul 2004, 17:40
Postcode: 9100
Fiets: roeland
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Trike Treffen Belgie (26 juni)

#120 Bericht door paukerock »

man man gelukkig dat lomp zijn geen zeer doet
eerste kemel van vandaag
dan staat er niet echt een volgende meeting op het programa of schiet ik nu de volgende kameel
ligfietsen is super

Plaats reactie