LIGFIETSTREFFEN 30-april&1-mei-weekend: organizatie

Demonstraties, niet-HPV-Toertochten, enz...
Plaats reactie

hoe sta jij tov een ligfietstreffen

ik ben voor
24
86%
ik ben tegen
1
4%
ik ben voor maar heb probs met hoe, waar, wie en wat.
3
11%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#76 Bericht door Wouter D »

hehe, daarnet de 15de aanmelding genoteerd voor het treffen en dit nog een kleine twee maanden voordat het eigenlijk doorgaat, (vergelijk je dit met het paastreffen dat al een ganse tijd meegaat en een zekere bekendheid heeft, zijn we wel rui op tijd begonnen met de inschrijvingen.

zal straks nog ff opfrissing sturen van iedereen in mijn adresvoek die ligfietst, dus als je al aangemeld bent, en toch nog een meel krijgt an het treffen, gelieve het me niet kwalijk te nemen dan.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#77 Bericht door marini »

goe bezig,
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#78 Bericht door Wouter D »

hehe, zo zijn we hier weer even voor het verloop van zaken aan de groep mede te delen:

- intussen nog steeds 16 aanmeldingen: wat niet slecht is anderhalve maand voor de feiten
- geert heeft een mooie affiche uitgewerkt die binnenkort te bewonderen is in alle ligfiets-winkels en natuurlijk ook op de site
- jantoert houdt zoals jullie allemaal natuurlijk al gezien hebben de site (www.ligfietstreffen.be) up to date
- het onwerp van het T-shirt is bijna rond en ik probeer ze volgende week te bestellen, hoe ze eruit zien kan ik echter niet vertellen, tipje van de sluier er zit zwart in :P
- treffen gaat nog steeds door op de gavers: binnenkort ga ik en aantal routes gaan verkennen, liefhebbers die me daarin willen vergezellen of mensen die de streek rond geraardsbergen (onkerzele) beter kennen dan ikzelf zijn van harte welkom.
- een opsteker: politie geraardsbergen wist me te beantwoorden dat gij notie genomen heeft van het treffen dat op de gavers doorgaat, zolang we ons aan de verkeersregels houden hebben we geen ondersteuning nodig en moeten we ook geen speciale aanvraag doen.

da was het voorlopig

oja, volgende heren voorzien in het T-shirt: 'de ligfiets', 'Tim Biesemans', 'de groene 2-wieler' en 'a-bikes'. ik wil deze heren alvast bedanken voor hun steun.
belangerijk is ook dat u bij dezen terecht kunt om een ligfiets te huren voor het weekend als je niet over een ligfiets beschikt en toch wilt deelnemen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#79 Bericht door marini »

heb tegen dan mijne GPS, kunnen de route eventueel op gentse liggers zetten zodat ze te downloaden is .
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
babl
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 14:13
Postcode: 2800
Fiets: Optima Orca
Locatie: Mechelen
Contacteer:

#80 Bericht door babl »

Wouter schreef: - een opsteker: politie geraardsbergen wist me te beantwoorden dat gij notie genomen heeft van het treffen dat op de gavers doorgaat, zolang we ons aan de verkeersregels houden hebben we geen ondersteuning nodig en moeten we ook geen speciale aanvraag doen.
Misschien interessant om te overwegen om een wegkapitein of twee te laten machtigen, als dat haalbaar is...

De uitleg hierover staat op wegcode.be.

Korte samenvatting: de politie organiseert een opleiding, nadat je die volgde machtigt de gemeente je om in die gemeente als gemachtigd opzichter op te treden.

Op de site staat als omschrijving van wat mag als opzichter "dat [gemachtigd opzichters] aanwijzingen mogen geven aan de andere weggebruikers en het verkeer mogen stilleggen bij middel van de schijf waarop het verkeersbord C3 afgebeeld is."

Op zich geen enorme set bevoegdheden, maar wel iets wat je toestaat om vlot(ter) moeilijke punten voorbij te raken...

Bart
-- Bart
Optima Orca, Thys 222CVT

Gast

#81 Bericht door Gast »

Een gemachtigd opzichter is iets heel anders Bart. Heb deze week nog twee cursussen gegeven aan toekomstige gemachtigde opzichters.

Wegkapiteins heb je nodig. En daar moet je bij wijze van spreken niets voor doen. Je moet wel met minstens 15 fietsers in groep zijn. Er zijn enkele plichtplegingen te volgen en daarvoor moet je bij artikel 43 (of in die buurt) van het verkeersreglement zijn.

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#82 Bericht door Frank II »

Vandaag van Wouter de affiche gekregen.

Greet als fotomodel ! Zwevend als een vogeltje over de dijk langs de Nete.

(foto door Peter)


Neen heren , dit is geen aanzet tot een Pirelli kalender.

Gebruikersavatar
babl
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 14:13
Postcode: 2800
Fiets: Optima Orca
Locatie: Mechelen
Contacteer:

#83 Bericht door babl »

Patrick Pevenage schreef:Een gemachtigd opzichter is iets heel anders Bart. Heb deze week nog twee cursussen gegeven aan toekomstige gemachtigde opzichters.

Wegkapiteins heb je nodig. En daar moet je bij wijze van spreken niets voor doen. Je moet wel met minstens 15 fietsers in groep zijn. Er zijn enkele plichtplegingen te volgen en daarvoor moet je bij artikel 43 (of in die buurt) van het verkeersreglement zijn.
Tommetoch - ik was daar (wegcode.be) gaan zoeken op wegkapitein, en hun zoekrobot wees mij door naar gemachtigd opzichters... dus dacht dat dat zowat hetzelfde was.

Als ik deze keer alles wel goed begrepen heb moet je om als wegkapitein op te treden dan gewoon 21 zijn en zo'n driekleur-met-tekst om je arm binden.

Is toch ergens bizar dat je om het verkeer stil te leggen als je de begeleider bent van niet-fietsers of niet-motorrijders een cursus moet volgen en anders niet:
Ministerieel rondschrijven van 5 juli 1999 betreffende de gemachtigde opzichters schreef:Het fundamentele verschil tussen de jeugdverkeersbrigadiers en de leiders enerzijds en de gemachtigde opzichters anderzijds, bestaat hierin dat laatstgenoemden aanwijzingen mogen geven aan de andere weggebruikers en het verkeer mogen stilleggen bij middel van de schijf waarop het verkeersbord C3 afgebeeld is.
Bart
-- Bart
Optima Orca, Thys 222CVT

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#84 Bericht door GeertJ »

Ziezo, hier is dan de uiteindelijke affiche van het ligfietstreffen!
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gast

#85 Bericht door Gast »

schoon affiche!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#86 Bericht door GeertJ »

mercie stijn :P
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

affiche

#87 Bericht door Luc Willaert »

das dik in orde
mooi affiche

groeten
Luc

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#88 Bericht door wost »

super gewoon.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#89 Bericht door eeuwige reiziger »

babl schreef:Als ik deze keer alles wel goed begrepen heb moet je om als wegkapitein op te treden dan gewoon 21 zijn en zo'n driekleur-met-tekst om je arm binden.
En hier de saaie wetteksten:
Art. 43bis : wielertoerisme in groep

43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 wielertoeristen. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.

43bis2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.

43bis3.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.

43bis3.3.1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein". Eén van deze wegkapiteins moet in het bezit zijn van een lijst waarop het aantal deelnemers bij het vertrek alsook de naam en voornaam van dezen vermeld zijn.

2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2, terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.

43bis4. De wielertoeristen die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.

43bis5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.
Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#90 Bericht door graddus »

Het is een schoon affiche, maar de versie die ik van Wouter kreeg om op te hangen in de Liggende Hollander in Eindhoven was wel erg laag van resolutie en daarmee op print niet erg duidelijk. Jammer. Hebben dan maar wat mondelinge reclame gemaakt.

Plaats reactie