sporta "op weg naar de mont Ventoux"

Demonstraties, niet-HPV-Toertochten, enz...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

sporta "op weg naar de mont Ventoux"

#1 Bericht door marksje »

sporta organiseert een aantal oefenritten voor de mensen die later dit jaar de Mont Ventoux gaan beklimmen. De oefenritten staan wel open voor iedereen, ook diegene die geen ambitie hebben de beklimming te doen.

Op 19 april 2009 start hun rit hier bij ons in Gits aan de sporthal, een rit van 80 en één van 110 km. Ze trekken naar de West Vlaamse bergen met de Kemmelberg als "kers" op de taart.
Normaal, als mijn baas mij met rust laat, ben ik zinnens de 110 km te fietsen (en vermoedelijk ook hier en daar te voet vrees ik :oops: ).

meer info vindt je hier
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#2 Bericht door marksje »

Hierbij mijn verslag van de rit van Sporta :

Sporthal Gits, zondag, 19/4, 8 uur, ik schrijf in voor de 110 km rit. Ik wordt al meteen op de hoogte gebracht dat het wel iets meer dan 110 km zal zijn, maar dat ik onderweg nog kan beslissen om de 80 te doen. Aan de inschrijvingslijsten te zien zijn er heel wat deelnemers verwacht. Fietsers van allerlei pluimage bieden zich aan; van groepjes zondagtoeristen in blitse pakjes met fel blinkende supermachientjes tot de wat oudere deelnemers met de licht verbouwde koersfiets die, net zoals hun berijders, al enige sporen van gebruik hebben, ge kent ze wel, die mannen met het rugzakje op de rug. Ik blijk, zoals verwacht, de enige ligfietser. Na het armbandje van de “all-in” te hebben gekregen en nog wat aangeboden proviand te hebben opgeslagen zijn we weg voor de rit van 110 km + .
Ik heb mij voorgenomen om niet te vlug te starten en te verdragen dat de bukkers mij voorbij steken. De weinige wind die er is zit in het voordeel en de eerste 8 km zijn quasi plat. Met enkel een vlotte onderhoudende tred houd ik de teller gemakkelijk rond de 28. De route is prachtig uitgepijlt, elke richtingwijziging wordt goed op voorhand aangeduid.
Na 8 km de eerste hindernis; Staden-Berg; geen probleem de klim gaat vlot. Van dan af is er geen meter plat meer; telkens op en neer. Bij de afdalingen geef ik geen duw, ik laat mij gewoon naar beneden glijden. Een aantal bukkers kijken raar op dat ik hun vrolijk voorbij schuif zonder één stamp te doen en dat terwijl zij voortdurend meetrappen; wat aerodynamica niet vermag, of zit daar nu toch een motorke in :wink: zoals er één vroeg. De laatste meters van elke afdalingen trap ik wel goed mee om de volgende “bobbel” goed over te komen en zo gaat het een 45 km vrolijk verder tot in Kemmel. Bevoorradingpost.
Bij sommige groepjes wordt al gediscussieerd of ze nu wel of niet de Kemmelberg gaan doen alvorens terug te keren; pfff de watjes. Na een sportdrankje en een banaan op pad naar de “Kemmelberg”.
De aanloop is al lastig, wat gaat het worden na de draai op de kasseien..…niets dus; na nog geen 10 meter sta ik al stil. Op het kleinste verzetje slipt mijn achterwiel en paar keer door en ik sta geparkeerd; te voet dan maar en zelfs te voet is het lastig. Ik ben niet de enige voetganger en sommige die wel naar boven fietsen, gaan niet veel harder dan de voetgangers. Boven even uitblazen en daar gaan we voor de afdaling. We nemen niet de weg rechtdoor maar gaan, net zoals de renners laatst in Gent-Wevelgem, via een geasfalteerde zijweg. Ik laat de teugels even los en tot mijn schrik zie ik het getal 70 op mijn teller verschijnen, hopelijk zijn er hier geen overstekende konijnen; toch efkes wat minderen, mijn schijfjes staan roodgloeiend. Nog uitbollend kom ik aan de splitsing en kies dan toch maar voor de “iets meer dan” 110. De ouwe rakkers met het rugzakje volgen, de blitse renners zijn plots sterk in de minderheid. Na nog een paar glooingskes de volgende brok, Mont Cats. Ik strand op een 150 m van de top, zelfs het kleinste verzetje (39/32) krijg ik niet meer rond. Met de wetenschap dat het te voet even ver is, stap ik, eerst zuchtend, daarna al fluitend, naar omhoog. Tijdens de klim meld ik mijn positie, en het feit dat ik te voet naar boven stap, via een sms’je, aan het thuisfront. Ik krijg het bericht: “Ik dacht dat het een fietstocht was?” terug.
Op de top staan er een pak klimmers uit te hijgen, er staat er zelfs enen te kosten van de inspanning, of was het van een slechte banaan? :wink:
Het melodietje welke ik fluit wekt een paar boze blikken op, zodat ik….natuurlijk vrolijk verder fluit en maar direct de afdaling aanvang.
Het volgende ei; Mont Noir. Op sommige stukjes haal ik maar 6 per uur, maar ik blijf op de fiets. De volgende a.u.b; De Rode Berg; ik verbeter, ik blijf zelfs al boven 10 per uur. Au suivant; de Monteberg; pff een molshoopke, allé in vergelijking met wat er al is geweest. Via Loker, Westouter en de mont-Vert, de naam “mont” niet waard, terug naar Kemmel. Opnieuw bevoorraad vat ik de terugweg aan. De wind is ondertussen aangewakkerd en zit pal op kop. Het traject blijft heuvelend doch echte klimmen zitten er niet meer in. Wat er mij dan overkomt weet ik niet maar spijts de tegenwind komt mijn teller niet meer onder de 30. Ik word door niemand nog ingehaald, in tegendeel, ik rijd, wat zeg ik, ik vlieg zowat iedereen voorbij. Op 3 km van het einde nog een klein maar taai brokje, de Gitsberg. Ze sturen ons langs de kortste kant; normaal mijd ik steeds deze weg en neem ik een langere, minder steile weg, doch de klim gaat wonderwel goed. Ik “stort” mij hierna naar beneden richting einde, de sporthal in Gits. Aangekomen zegt de teller 123 km en het is ondertussen 13.25 uur geworden.
Een prachtig toerke en flink gefietst, al zeg ik het zelf :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
hugo
Kopman
Berichten: 515
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 21:24
Postcode: 8000
Locatie: Brugge
Contacteer:

#3 Bericht door hugo »

dank verslag
stonden schijven werkelijk heet ?

( 20" draait sneller )

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#4 Bericht door Pleeboy »

ja een mooi verslag, gaan er ook liggers de mont ventoux beklimmen?
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#5 Bericht door marksje »

hugo schreef:dank verslag
stonden schijven werkelijk heet ?
( 20" draait sneller )
"Roodgloeiend" was dan wel beeldspraak, doch zou ik je niet aanraden, nadat je aan 70 per uur enkele keren diep in de remmen bent gegaan, te gaan voelen of de schijven heet hebben, zijt gerust dat ze heet hebben; er hangt niet voor niets een labeltje aan "don't touch - hot"
Pleeboy schreef:ja een mooi verslag, gaan er ook liggers de mont ventoux beklimmen?
Ik zou het niet weten. Ik was nu de enige ligger en werd op dit parcours al als ongeloofwaardig bekeken. Ik weet dat "PROES", vroeger ook actief op dit forum, een paar keer met een ligfiets, ik dacht een Seiran, de Ventoux beklommen heeft.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#6 Bericht door marini »

ik ben er vorig jaar opgereden, sind toen weet ik waarom ik mechanische schijfremmen wil en heeeel lichte versnellingen, je mag rekenen op een 5 a 6km/h
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Plaats reactie