Probeer eens de auto van de toekomst
- wim
- Site Admin
- Berichten: 234
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
- Postcode: 2930
- Fiets: M5 low racer
- Locatie: België
- Contacteer:
Probeer eens de auto van de toekomst
Beste medeliggers,
De 'twike', een elektrisch aangedreven tweezitter is hier al even ter sprake geweest. En degenen die vorige zondag 'Overleven' gezien hebben op Canvas ('Wat na de olie ?') zullen weten waarover ik het heb.
Geen concurrent voor de velomobiel, eerder concurrent voor de kleine wagen.
Ik was danig onder de indruk van de prestaties van dit voertuigje - actieradius van 130 km, topsnelheid van 85 km/h, en dit zonder de lucht te bezoedelen...
Je kan er nog meer kilometers uitpersen door zelf mee te trappen, wat voor ons ligfietsers natuurlijk mooi meegenomen is.
De aankoopprijs is niet gering, maar het elektriciteitsverbruik kost minder dan €1 / 100 km (nachttarief), minimale onderhoudskosten, geen verkeersbelasting of autokeuring nodig.
En parkeerplaats kan nooit een probleem zijn.
Voor meer info : http://www.twike.de, http://www.twike.nl.
Graag zou ik dit wagentje eens huren, maar daarvoor is een ritje van 220 km nodig naar Nederland, dichtbij de Duitse grens.
Nu heb ik het idee opgevat om deze twike voor een week of meer te huren en naar België (Gent) te halen, en daarbij gelijkaardige huurprijzen te hanteren als de Nederlandse verdeler :
ttz €50 voor een halve dag (3 uur) of €100 voor een volle dag (24u)
Indien er voldoende belangstelling is, kan dit geregeld worden.
Ik zou er dan voorkeur aan geven om dit in de winter te doen, het ideale seizoen om de verwarming eens te testen.
Mvg,
Wim
De 'twike', een elektrisch aangedreven tweezitter is hier al even ter sprake geweest. En degenen die vorige zondag 'Overleven' gezien hebben op Canvas ('Wat na de olie ?') zullen weten waarover ik het heb.
Geen concurrent voor de velomobiel, eerder concurrent voor de kleine wagen.
Ik was danig onder de indruk van de prestaties van dit voertuigje - actieradius van 130 km, topsnelheid van 85 km/h, en dit zonder de lucht te bezoedelen...
Je kan er nog meer kilometers uitpersen door zelf mee te trappen, wat voor ons ligfietsers natuurlijk mooi meegenomen is.
De aankoopprijs is niet gering, maar het elektriciteitsverbruik kost minder dan €1 / 100 km (nachttarief), minimale onderhoudskosten, geen verkeersbelasting of autokeuring nodig.
En parkeerplaats kan nooit een probleem zijn.
Voor meer info : http://www.twike.de, http://www.twike.nl.
Graag zou ik dit wagentje eens huren, maar daarvoor is een ritje van 220 km nodig naar Nederland, dichtbij de Duitse grens.
Nu heb ik het idee opgevat om deze twike voor een week of meer te huren en naar België (Gent) te halen, en daarbij gelijkaardige huurprijzen te hanteren als de Nederlandse verdeler :
ttz €50 voor een halve dag (3 uur) of €100 voor een volle dag (24u)
Indien er voldoende belangstelling is, kan dit geregeld worden.
Ik zou er dan voorkeur aan geven om dit in de winter te doen, het ideale seizoen om de verwarming eens te testen.
Mvg,
Wim
Laatst gewijzigd door wim op zo 18 dec 2005, 16:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Wim Willems
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Re: Probeer eens de auto van de toekomst
Hallo Wim,
Ongeveer een jaar geleden heb ik het genoegen mogen smaken eens met een Twike rond te rijden in Duitsland. Het was een heerlijke ervaring. Ongetwijfeld is de Twike een heel goed alternatief voor mensen die eerder korte wisselende afstanden afleggen of een welbepaald woon-werkverkeer doen en daarbij terugdeinzen voor de inspanning die je natuurlijk nog altijd moet leveren bij een velomobiel.
Wel vond ik de prijs niet in verhouding staan tot de radius die een Twike kan afleggen. Bij mijn weten is de actieradius van 130 km niet de gewone, maar is slechts van toepassing wanneer de Twike wordt uitgerust met de nu nog steeds heel dure NiMH-batterijen.
Trappen levert bij hogere snelheden (daar de Twike toch een snelheid weet te halen van 90 km/u) niet echt veel op. Alleen bij het uit stilstand vertrekken is het nuttig, wat dus ook wel wat bespaart op het energieverbruik in die fase.
Ongeveer een jaar geleden heb ik het genoegen mogen smaken eens met een Twike rond te rijden in Duitsland. Het was een heerlijke ervaring. Ongetwijfeld is de Twike een heel goed alternatief voor mensen die eerder korte wisselende afstanden afleggen of een welbepaald woon-werkverkeer doen en daarbij terugdeinzen voor de inspanning die je natuurlijk nog altijd moet leveren bij een velomobiel.
Wel vond ik de prijs niet in verhouding staan tot de radius die een Twike kan afleggen. Bij mijn weten is de actieradius van 130 km niet de gewone, maar is slechts van toepassing wanneer de Twike wordt uitgerust met de nu nog steeds heel dure NiMH-batterijen.
Trappen levert bij hogere snelheden (daar de Twike toch een snelheid weet te halen van 90 km/u) niet echt veel op. Alleen bij het uit stilstand vertrekken is het nuttig, wat dus ook wel wat bespaart op het energieverbruik in die fase.
- wim
- Site Admin
- Berichten: 234
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
- Postcode: 2930
- Fiets: M5 low racer
- Locatie: België
- Contacteer:
Inderdaad, dit karretje heeft wel wat beperkingen, maar toch heeft het de toekomst.
Ik geef hier een beknopte samenvatting van de documentaire - Wat na de olie ?
Binnen 5 à 10 jaar komt 'peak-oil' in zicht, ttz het moment waarbij de wereldwijde olieproduktie nog net aan de vraag kan voldoen, maar daarna de produktie redelijk steil naar beneden sukkelt maar de vraag blijft stijgen. Heel wat landen zitten nu al over hun piek produktie.
Wet van vraag en aanbod leert ons dat de olieprijs de komende jaren verder de hoogte zal inschieten, en tegen zowat 2040 is 't gedaan met de olie.
Daar komt heibel van, want veel realistische alternatieven zijn er (nog) niet.
-Zonneënergie : niet direct toepasbaar voor transport, zeker niet in onze regionen.
-Waterstof : is eigenlijk niet meer dan een drager van elektriciteit.
om waterstof te produceren heeft men 3x meer elektriciteit nodig dan dat er nadien weer vrijkomt via de brandstofcel.
Op dat gebied is de batterij veel efficiënter.
Bovendien is waterstof zeer vluchtig en verdampt na een tijd uit je tank.
Opslag en transport is eerder problematisch en een heel nieuwe infrastructuur is nodig.
De brandstofcel is trouwens nog heel duur.
-Biobrandstoffen: Als men alle landbouwgrond in Belgie zou volzetten met koolzaad, kan men nog maar 10% van de vraag voldoen.
Daarenboven vergt de productie van biobrandstof ook heel wat energie.
-Waarschijnlijk zal men in een overgangsfase meer en meer elektrische aandrijving combineren met de klassieke verbrandingsmotor, in de zgn hybride wagens.
-Biodiesel is ook slechts een overgangsoplossing (slechts 6% bio)
-Elektrische wagens lijken mij het meest realistisch.
Alleen moeten er nog veel krachtiger batterijen ontwikkeld worden, maar niemand voelt zich geroepen om de zware researchkosten te dragen.
't Word dus tijd dat de politieke wereld eens wakker wordt.
De Chinezen beginnen zich alvast tot de tanden te wapenen.
Da's misschien nog de eenvoudigste oplossing...
Ik geef hier een beknopte samenvatting van de documentaire - Wat na de olie ?
Binnen 5 à 10 jaar komt 'peak-oil' in zicht, ttz het moment waarbij de wereldwijde olieproduktie nog net aan de vraag kan voldoen, maar daarna de produktie redelijk steil naar beneden sukkelt maar de vraag blijft stijgen. Heel wat landen zitten nu al over hun piek produktie.
Wet van vraag en aanbod leert ons dat de olieprijs de komende jaren verder de hoogte zal inschieten, en tegen zowat 2040 is 't gedaan met de olie.
Daar komt heibel van, want veel realistische alternatieven zijn er (nog) niet.
-Zonneënergie : niet direct toepasbaar voor transport, zeker niet in onze regionen.
-Waterstof : is eigenlijk niet meer dan een drager van elektriciteit.
om waterstof te produceren heeft men 3x meer elektriciteit nodig dan dat er nadien weer vrijkomt via de brandstofcel.
Op dat gebied is de batterij veel efficiënter.
Bovendien is waterstof zeer vluchtig en verdampt na een tijd uit je tank.
Opslag en transport is eerder problematisch en een heel nieuwe infrastructuur is nodig.
De brandstofcel is trouwens nog heel duur.
-Biobrandstoffen: Als men alle landbouwgrond in Belgie zou volzetten met koolzaad, kan men nog maar 10% van de vraag voldoen.
Daarenboven vergt de productie van biobrandstof ook heel wat energie.
-Waarschijnlijk zal men in een overgangsfase meer en meer elektrische aandrijving combineren met de klassieke verbrandingsmotor, in de zgn hybride wagens.
-Biodiesel is ook slechts een overgangsoplossing (slechts 6% bio)
-Elektrische wagens lijken mij het meest realistisch.
Alleen moeten er nog veel krachtiger batterijen ontwikkeld worden, maar niemand voelt zich geroepen om de zware researchkosten te dragen.
't Word dus tijd dat de politieke wereld eens wakker wordt.
De Chinezen beginnen zich alvast tot de tanden te wapenen.
Da's misschien nog de eenvoudigste oplossing...
Wim Willems
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Nou dan vallen er toch al heel wat af van de kandidaten niet? Als je een motorrijbewijs moet hebben? Of heeft iedereen nog ergens een moto in de garage staan als de velomobiel in panne staat?eeuwige reiziger schreef:Motorrijbewijs is nodig om met een Twike te rijden (volgens de Belgische wetgeving valt de Twike onder de moto's), maar ongetwijfeld is er wel een goede ziel die je op zo'n proefritje wil meenemen.Ward De Meyer schreef:Geldt dat aanbod ook enkel voor medepassagier?
Optima Stinger EX met Aeropunt
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Volgens goede bron (d.i. iemand uit Gent die zelf met een Twike rijdt) is het wel zo dat iedereen met een autorijbewijs ook mag rijden met een Twike.Ward De Meyer schreef:Nou dan vallen er toch al heel wat af van de kandidaten niet? Als je een motorrijbewijs moet hebben? Of heeft iedereen nog ergens een moto in de garage staan als de velomobiel in panne staat?
Iemand met een motorrijbewijs mag echter niet met een auto rijden. Wel met een Twike.
Geen paniek dus in de zaal!
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Nog een geinig ding, gebaseerd op hetzelfde concept. Kost rond de 6600EUR naar het schijnt.
http://www.cree.ch/
http://www.cree.ch/
Optima Stinger EX met Aeropunt
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
De Cree wordt niet langer geproduceerd. In vergelijking met de Twike was de Cree een stuk duurder en zwaarder. Eigenlijk ging het om een elektrische auto, daar waar de Twike een totaal ander concept is. Vergeten we niet dat de Twike in een heel ver verleden ooit een velomobiel was...Ward De Meyer schreef:Nog een geinig ding, gebaseerd op hetzelfde concept. Kost rond de 6600EUR naar het schijnt.
http://www.cree.ch/
- wim
- Site Admin
- Berichten: 234
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 20:59
- Postcode: 2930
- Fiets: M5 low racer
- Locatie: België
- Contacteer:
Hey mannen,
Fantastisch dit forum he.
Dit loopt als een treintje. Ik heb hier in de buurt ook al een 4-tal geinteresseerden, dus 't begint erop te lijken dat het zal lukken.
Ik wil ook nog eens benadrukken dat dit geen commerciele bedoening is.
Als we het goedkoper kunnen georganiseerd krijgen, worden de huurprijzen waar mogelijk verlaagd.
Eventueel organiseren we ook een twike test weekend in Gent - Blaarmeersen waar je hem voor kortere tijdspanne kan huren.
Klein vraagje voor Johan Clerx & Marini.
Zouden Johan het zien zitten om naar Wellerlooi(NL) te gaan met bijvb openbaar vervoer en de twike naar Zutendaal te rijden (100km)
vervoersonkosten worden dan vergoed.
Marini zou dan eventueel de twike in Zutendaal kunnen ophalen (100km) en naar Antwerpen rijden. Zelfde principe.
En daarna haal ik 'm op in Antwerpen, enz.
See the picture ?
Op die manier geraakt de twike op een efficiënter manier over en weer,
moeten de personen in kwestie zich minder verplaatsen en kunnen we evt de huurprijs nog drukken.
Ik denk eraan om een webpagina te maken waarbij alle geinteresseerde leden kunnen aanduiden welke data passen of niet passen, zodat aan de hand daarvan een planning en route kan worden samengesteld.
Maar eerst nog even wachten op het break-even point.
Fantastisch dit forum he.
Dit loopt als een treintje. Ik heb hier in de buurt ook al een 4-tal geinteresseerden, dus 't begint erop te lijken dat het zal lukken.
Ik wil ook nog eens benadrukken dat dit geen commerciele bedoening is.
Als we het goedkoper kunnen georganiseerd krijgen, worden de huurprijzen waar mogelijk verlaagd.
Eventueel organiseren we ook een twike test weekend in Gent - Blaarmeersen waar je hem voor kortere tijdspanne kan huren.
Klein vraagje voor Johan Clerx & Marini.
Zouden Johan het zien zitten om naar Wellerlooi(NL) te gaan met bijvb openbaar vervoer en de twike naar Zutendaal te rijden (100km)
vervoersonkosten worden dan vergoed.
Marini zou dan eventueel de twike in Zutendaal kunnen ophalen (100km) en naar Antwerpen rijden. Zelfde principe.
En daarna haal ik 'm op in Antwerpen, enz.
See the picture ?
Op die manier geraakt de twike op een efficiënter manier over en weer,
moeten de personen in kwestie zich minder verplaatsen en kunnen we evt de huurprijs nog drukken.
Ik denk eraan om een webpagina te maken waarbij alle geinteresseerde leden kunnen aanduiden welke data passen of niet passen, zodat aan de hand daarvan een planning en route kan worden samengesteld.
Maar eerst nog even wachten op het break-even point.
Wim Willems
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Op die wijze kun je een "Ronde van Vlaanderen" inrichten: Limburg-Antwerpen-Oost-Vlaanderen-West-Vlaanderen en vandaar weer terug. Alleen Vlaams-Brabant ontbreekt nog in het plaatje.wim schreef:Eventueel organiseren we ook een twike test weekend in Gent - Blaarmeersen waar je hem voor kortere tijdspanne kan huren.
Klein vraagje voor Johan Clerx & Marini.
Zouden Johan het zien zitten om naar Wellerlooi(NL) te gaan met bijvb openbaar vervoer en de twike naar Zutendaal te rijden (100km)
vervoersonkosten worden dan vergoed.
Marini zou dan eventueel de twike in Zutendaal kunnen ophalen (100km) en naar Antwerpen rijden. Zelfde principe.
En daarna haal ik 'm op in Antwerpen, enz.
See the picture ?
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer: