Roeifiets

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
babl
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 14:13
Postcode: 2800
Fiets: Optima Orca
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Roeifiets

#1 Bericht door babl »

Iemand enig idee of er op dit continent een roeifiets a la http://www.rowbike.com/ rondrijdt? Het ziet er een traditionelere roeibeweging uit dan de Thys roeifietsen, maar ze mikken precies meer op de fitnessers dan op op hpv-ers...
-- Bart
Optima Orca, Thys 222CVT

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Roeifiets

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

babl schreef:Iemand enig idee of er op dit continent een roeifiets a la http://www.rowbike.com/ rondrijdt? Het ziet er een traditionelere roeibeweging uit dan de Thys roeifietsen, maar ze mikken precies meer op de fitnessers dan op op hpv-ers...
Inderdaad, dat was ook mijn indruk toen ik maanden geleden eens naar hun webstek surfte.

Nog andere "roeitoestanden" die me eerder als rijdend fitnesstoestel toeschijnen:

http://www.row-k.com/
http://www.sculltrek.sk/

De enige roeifiets die me ook als "commuter" voorkomt, is die van Vogabike. Naar ik gehoord heb, wordt het door een bedrijf uit Limburg hier bij ons verdeeld:

http://www.vogabike.com/

Gebruikersavatar
Mars
Nieuweling
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 31 dec 2004, 23:34
Fiets: Q89
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Roeifiets

#3 Bericht door Mars »

babl schreef:Iemand enig idee of er op dit continent een roeifiets a la http://www.rowbike.com/ rondrijdt? Het ziet er een traditionelere roeibeweging uit dan de Thys roeifietsen, maar ze mikken precies meer op de fitnessers dan op op hpv-ers...
De roeibeweging van de Thys komt veel dichter in de buurt van een skiffeur dan op deze roeifiets. De voeten zetten veel te laag af en de beenslag is te kort; je zult hier erg snel last krijgen van spierpijn in je armen. De snelheid zal ook veel lager liggen dan op een Thys. Verder is het op een fiets niet handig om op zo'n stoeltje te zitten, met name in bochten kan dat wel eens tot onverwachte manoeuvres lijden.

/Mars
Ga toch fietsen...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Roeifiets

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

Mars schreef:De roeibeweging van de Thys komt veel dichter in de buurt van een skiffeur dan op deze roeifiets. De voeten zetten veel te laag af en de beenslag is te kort; je zult hier erg snel last krijgen van spierpijn in je armen. De snelheid zal ook veel lager liggen dan op een Thys. Verder is het op een fiets niet handig om op zo'n stoeltje te zitten, met name in bochten kan dat wel eens tot onverwachte manoeuvres lijden.
Kun je ook eens je deskundige blik laten gaan over de Vogabike? Dat zou me plezier doen.

Gebruikersavatar
Mars
Nieuweling
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 31 dec 2004, 23:34
Fiets: Q89
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Roeifiets

#5 Bericht door Mars »

eeuwige reiziger schreef:
Kun je ook eens je deskundige blik laten gaan over de Vogabike? Dat zou me plezier doen.
Qua roeibeweging komt de Vogabike in de buurt van een skiffeur. Alleen is het stoeltje waardeloss. Als je op het filmpje kijkt zie je dat de beenslag welliswaar lang genoeg is, maar de rug blijft nagenoeg verticaal. Hierdoor is de krachtoverbrenging via de armen verre van ideaal. Het ontwerp van de Thys is zo gek nog niet. De Vogabike ziet er verder weinig robuust uit, en het zou me niets verbazen als hij als een dwijl over de weg gaat.

/Mars
Ga toch fietsen...

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#6 Bericht door renaat »

Ik heb een aantal jaar geroeid in competitieverband en heb ook een aantal jaar een Thys roeifiets gehad. (ook mee geraced)
De Thys roeifiets was zalig. Hij benadert volledig de roeibeweging al kun je een eigen stijl ontwikkelen waardoor je sneller kunt.
Het is in ieder geval een absolute aanrader. Ik wou dat ik er één gehad had toen ik nog competitie roeide, beide periodes zijn gescheiden door bijna 20jaar.
Met de huidige stand van zaken is de Thys zeer snel en een zeer goede HPV.
Waarom ik de mijne weg gedaan heb? Oei, enerzijds omdat mijn vrouw vond dat er teveel fietsen in de garage stonden en anderzijds omdat mijn fysieke bouw niet optimaal is om te roeien. (te kleine beentjes dus relatief korte halen)
Hij reed wel fantastisch maar mijn M5 fietsen zijn een stuk sneller en die heb ik dan ook over gehouden.

Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
babl
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 14:13
Postcode: 2800
Fiets: Optima Orca
Locatie: Mechelen
Contacteer:

#7 Bericht door babl »

renaat schreef:Ik heb een aantal jaar geroeid in competitieverband en heb ook een aantal jaar een Thys roeifiets gehad. (ook mee geraced)
De Thys roeifiets was zalig. Hij benadert volledig de roeibeweging al kun je een eigen stijl ontwikkelen waardoor je sneller kunt.
Het is in ieder geval een absolute aanrader.
Zalig is idd het juiste woord -- heb vorig weekend een eindje geroetst op een CVT en dat was fun, dus nu staat zo'n ding op mijn verlanglijstje =P~

Is een vroeger model van de Thys ook de moeite, of doet die CVT er echt heel veel toe?

Bart
-- Bart
Optima Orca, Thys 222CVT

Gebruikersavatar
Mars
Nieuweling
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 31 dec 2004, 23:34
Fiets: Q89
Locatie: Wageningen
Contacteer:

#8 Bericht door Mars »

babl schreef: Is een vroeger model van de Thys ook de moeite, of doet die CVT er echt heel veel toe?
De Thys met gewone snek schakelt een stuk moeilijker en de slijtage van de kabel en snek gaat sneller. Ik heb zelf een oude Thys 222 die is omgebouwd naar kettingaandrijving. Hierdoor is er veel makkelijker te schakelen en is de slijtage stukken minder. Er is wel iets meer wrijvingsweerstand.

/Mars
Ga toch fietsen...

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#9 Bericht door Ward De Meyer »

babl schreef: Zalig is idd het juiste woord -- heb vorig weekend een eindje geroetst op een CVT en dat was fun, dus nu staat zo'n ding op mijn verlanglijstje =P~
Je hebt nog geen orca, of je verlanglijstje wordt al aangevuld :D
Begin je aan een ligfietscollectie???
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
babl
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 14:13
Postcode: 2800
Fiets: Optima Orca
Locatie: Mechelen
Contacteer:

#10 Bericht door babl »

Mars schreef: De Thys met gewone snek schakelt een stuk moeilijker en de slijtage van de kabel en snek gaat sneller. Ik heb zelf een oude Thys 222 die is omgebouwd naar kettingaandrijving. Hierdoor is er veel makkelijker te schakelen en is de slijtage stukken minder. Er is wel iets meer wrijvingsweerstand.
Hoe moet ik mij dat ombouwen voorstellen -- staat dat ergens beschreven?
Ward De Meyer schreef: Je hebt nog geen orca, of je verlanglijstje wordt al aangevuld
Begin je aan een ligfietscollectie???
Weeeeel... ik "vrees" dus dat dat er wel 's van zou kunnen komen ;-)

Bart
-- Bart
Optima Orca, Thys 222CVT

Gebruikersavatar
Mars
Nieuweling
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 31 dec 2004, 23:34
Fiets: Q89
Locatie: Wageningen
Contacteer:

#11 Bericht door Mars »

babl schreef:
Mars schreef: Ik heb zelf een oude Thys 222 die is omgebouwd naar kettingaandrijving.
Hoe moet ik mij dat ombouwen voorstellen -- staat dat ergens beschreven?
Onder het stoeltje moet wat laswerk verricht worden voor het plaatsen van een tussenas met freewheel. De achteras wordt vervangen door een naaf zonder freewheel met een cassette en derailleur. De tussenas bevat twee tandwielen (beide aan de rechterkant). De aandrijving vindt plaats met een open ketting die aan de staalkabel van de voetenslee zit en aan de andere kant aan de elastiek van de voetenslee. Thys ID kan deze ombouw doen.

/Mars
Ga toch fietsen...

Gebruikersavatar
babl
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 14:13
Postcode: 2800
Fiets: Optima Orca
Locatie: Mechelen
Contacteer:

#12 Bericht door babl »

Mars schreef: De aandrijving vindt plaats met een open ketting die aan de staalkabel van de voetenslee zit en aan de andere kant aan de elastiek van de voetenslee. Thys ID kan deze ombouw doen.
Zijn daar ergens foto's van te vinden, want dit kan ik mij niet echt voorstellen :oops:

Is zo'n ombouw prijzig? (Kwestie dat mocht ik een roeifiets op de kop kunnen tikken dat ik kan inschatten of 't zinvol is... als de prijs van tweedehands+ombouw richting tweedehands CVT gaat lijkt een CVT beterkoop)

Bart
-- Bart
Optima Orca, Thys 222CVT

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#13 Bericht door Ward De Meyer »

babl schreef: Is zo'n ombouw prijzig? (Kwestie dat mocht ik een roeifiets op de kop kunnen tikken dat ik kan inschatten of 't zinvol is... als de prijs van tweedehands+ombouw richting tweedehands CVT gaat lijkt een CVT beterkoop)
Bart moest het je interesseren, er staat momenteel een roeifiets bij Tim die ook omgebouwd is naar kettinglijn(waarschijnlijk zelfs werk van Tim),
dus als je er eens ene wilt zien, is het de moment. Tim heeft er al enkele omgebouwd dus vraag eens prijs zou ik zeggen...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#14 Bericht door renaat »

Ik herinner mij een EK roeifietsen (2000 of was het 2001?) waar Ymte aan de start kwam met een Thys 222 roeifiets waarbij hij de kabel op het einde had laten overgaan op een ketting. Hij beweerde dat hij daardoor sneller ging. (wegens geen slip wat hij wel enigszins verwachte met een snek)
In ieder geval was hij heel snel, hoe kan het ook anders als je Ymte heet, en werd hij verplicht om de verdere races (sprint) een reguliere 222 te nemen , die overigens onmiddellijk door zijn grootste rivaal ter beschikking werd gesteld. (Derk Thys was dat natuurlijk)
Als ik het me goed herinner was de ingreep aan de roeifiets minimaal.

Persoonlijk denk ik dat de gewone kabelaandrijving even goed functioneerd als een ketting. Blijft enkel de sleet van de kabel over die gelukkig al veel verbeterd is met de links geslagen kabel.
By the way, ik zag onlangs een roeifietser (op een Thys) langs de ringvaart ter hoogt van de Carefour in Zwijnaarde, diezelfde man heb ik ook al een paar keer gekruist langs het kanaal van schipdonk, verder is het mij onbekend wie hij is en of hij dit forum leest.

Greetz,
renaat
Laatst gewijzigd door renaat op do 14 apr 2005, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#15 Bericht door Dries »

ik vermoed dat je het over Vincent hebt, veelsporter/materiaalfreak uit Genten en waarschijnlijk niet op het forum...

Plaats reactie