aanpassing periode

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
jonathan

aanpassing periode

#1 Bericht door jonathan »

wie kan mij een tijdsspanne/kmaantal geven waarop je ongeveer bent aangepast aan de roeibeweging.

Bij het overschakelen op velomobiel was het +-1000km...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

het duurt een 1000 km tot je niet meer zwalpt :)

hoelang het duurt om te passen aan de beweging kan ik geen zinnig antwoord op geven, aangezien ik de goeie beweging eigenlijk nog niet echt onder de knie heb,

ik zou zeggen, eens een week met de roets naar school en je zal wel aangepast zijn :)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jonathan

#3 Bericht door jonathan »

spruitje schreef:het duurt een 1000 km tot je niet meer zwalpt :)

hoelang het duurt om te passen aan de beweging kan ik geen zinnig antwoord op geven, aangezien ik de goeie beweging eigenlijk nog niet echt onder de knie heb,

ik zou zeggen, eens een week met de roets naar school en je zal wel aangepast zijn :)
werk wouter werk :?

Bedankt, dacht ook aan +- 1000km voor de eerste aanapassing

jonathan

#4 Bericht door jonathan »

ok zit nu op een kleine 2000km op de 222.

Aanpassing is nog lang niet rond, maar het is wel erg leuk :-)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#5 Bericht door Pleeboy »

ikke op 308, tijdje net meer geroetst, maar nu ga ik er toch weer voor, de buikspieren beginnen een beetje té veel "onzichtbaar" te worden...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

vooral zoetekes opbouwen.
maar idd heel errug prettig. elke slag is een uitnodiging voor een rustpauze : dit is dus pas een fiets voor luiaarts 8)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#7 Bericht door Wouter D »

in het tempo dat ik bezig ben ga ik nog twee jaar opbouwen :-)
heb er wel een bagagebak van optima opgezet (dus jonathan, het is wel mogelijk, mijn excuses)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#8 Bericht door Pleeboy »

CQD: das idd de grote troef van de roeifiets: als je heel traag je terughaalslag doet kan je het dagen volhouden, daarom dat Theo Homan de snelste ligfietser was in 2003 bij PBP (hoewel het veel klimmen was), en dus ook Hans Wessels achter hem liet!
Theo werd ook nog eens 4e in de wedstrijd londen-edinburgh-londen(1600km), door nóg trager te rijden dan PBP.

Als je 30 kruis rijdt, en je stopt elke 2u 10 minuten, kan je beter 27 kruis rijden en niet (moeten) stoppen.
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#9 Bericht door crash-quest-dummy »

woensdag eens naar het werk geroetst (een 9km) en ook weer terug. is nog niet voor elke dag, maar dat komt nog wel.

uniek voor een ligfiets : geen natte rug 8)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#10 Bericht door Pleeboy »

Zalig hé! Maar na 45km is je kont toch nat bij een 30km/u gemiddeld.
+ de bovenste buikspieren die zeer doen...

Wijnandt had ook last van zijn bovenste buikspieren, verlaging van slagtempo hielp bij hem, hoewel dat dan weer niet zo efficiënt blijkt te zijn.
Gewoon blijven trainen? Of doe ik iets verkeerd?
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

jonathan

#11 Bericht door jonathan »

Pleeboy schreef:Zalig hé! Maar na 45km is je kont toch nat bij een 30km/u gemiddeld.
+ de bovenste buikspieren die zeer doen...

Wijnandt had ook last van zijn bovenste buikspieren, verlaging van slagtempo hielp bij hem, hoewel dat dan weer niet zo efficiënt blijkt te zijn.
Gewoon blijven trainen? Of doe ik iets verkeerd?
Je terughaal moet traag en gecontroleerd(werken op je onderste buikspieren).

Je slag mag je kiezen, zijn meerdere optie op dat vlak.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#12 Bericht door Wouter D »

ik moet ook leren trager te roeien en volledige slagen te gebruiken, tot nog toe rij ik liever 30 vanuit liggende positie, met gevolg, kortere en snellere slagen, wat naar het schijnt dan weer heel belastend is voor de armen. nu mijn armen hebben daar voorlopig nog niet zo heel veel last van :p maar anders leren rijden zal mij op termijn wel vruchten afwerpen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

vandaag ben ik eventjes 50km gaan rijden en heb op karakter mezelf verplicht om telkens een volledige slag te doen.

jawadde, ik kan opnieuw beginnen met leren roeifietsen, mijn lijf was uitgeput toen ik thuiskwam,

in het vervolg ga ik dat meer doen, ik kan er alleen maar positieve vruchten van plukken in de toekomst, zal het wel opnieuw met mate moeten doen,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jonathan

#14 Bericht door jonathan »

spruitje schreef:vandaag ben ik eventjes 50km gaan rijden en heb op karakter mezelf verplicht om telkens een volledige slag te doen.

jawadde, ik kan opnieuw beginnen met leren roeifietsen, mijn lijf was uitgeput toen ik thuiskwam,

in het vervolg ga ik dat meer doen, ik kan er alleen maar positieve vruchten van plukken in de toekomst, zal het wel opnieuw met mate moeten doen,
Omdat ik al ervaren heb met de Q hoe belangrijk je traptempo en techniek is heb ik tijdens mijn eerste ritten erg hard gelet op de juiste techniek. En doe dit nogsteeds, het is zeker nog geen routine. Een tweetal weken een 400km tocht erop gedaan en als je dan goed moe bent valt het op dat een juiste slagmethode toch echt werkt...

Dit filmpje toont erg mooi hoe 2 van de "oude rotten"(Derk&Theo) het doen.

http://www.youtube.com/watch?v=zvPucDbmUPo

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#15 Bericht door Wouter D »

zo heb ik het de laatste keer ook gedaan, en ben ik van plan het te blijven doen,
die grote snek was ik ook al van plan aan te kopen, maar ik wacht gewoon tot mijn huidige is versleten
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie