Veerpoot velomobiel.nl

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Veerpoot velomobiel.nl

#1 Bericht door Peter J »

Vraagje...
Kan je de veer in de veerpoot van velomobiel.nl zelf inkorten ?
Bvb. door ze af te zagen ? Misschien lijkt dit een domme vraag en misschien is het dat ook wel...
Ik heb echter een dikkere achterband op mijn velomobiel gelegd en nu raakt de neus dus nog sneller de weg bij verkeersremmers en ik vraag me dus af of ik dit niet kan oplossen door de achtervering in te korten...
Ik kijk met belangstelling uit naar jullie ideeën en suggesties hieromtrent. :wink:
Laatst gewijzigd door Peter J op za 10 feb 2018, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Verpoot velomobiel.nl

#2 Bericht door fcapri »

kan je de veerpoot niet wat verder plaatsen? dan zal de achtebrug vanzelf dieper gaan. voordeel is dan nog steeds dat je weer origineel kan plaatsen. als je de achterveer afzaagt, kan je niet meer terug. ik heb mijn alleweder op deze manier achteraan verlaagt
Afbeelding

theo eventueel een berichtje sturen met de vraag of er kortere veerpoten bestaan

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Verpoot velomobiel.nl

#3 Bericht door aiai »

De vraag is of de neus hoger komt als de achterkant lager komt door een ingekorte veer. Ik twijfel daarover.
Mijn boerenverstand zegt mij dat je de neus wat moet verhogen als die te laag is in plaats van een andere plaats te verlagen.
Ik kan mij voorstellen dat je dat niet wilt, maar de boel lager maken om ergens iets hoger te maken klinkt mij zo vreemd in de oren....

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Verpoot velomobiel.nl

#4 Bericht door Peter J »

fcapri schreef:kan je de veerpoot niet wat verder plaatsen? dan zal de achtebrug vanzelf dieper gaan. voordeel is dan nog steeds dat je weer origineel kan plaatsen. als je de achterveer afzaagt, kan je niet meer terug. ik heb mijn alleweder op deze manier achteraan verlaagt
Afbeelding

theo eventueel een berichtje sturen met de vraag of er kortere veerpoten bestaan
Daar had ik nog niet bij stil gestaan, goede suggestie, bedankt ! ! ! :wink:
Waar ik nu ondertussen wel aan denk is het feit dat ik genoeg ruimte in de wielkast moet overhouden dat de band niet raakt als de vering ingedrukt wordt...
Zou dus best eens kunnen dat dat inkorten (al dan niet door het verplaatsen/bijplaatsen van een aanhechtingspunt) niet zo'n goed idee is...
Ik denk dat ik, zoals voorgesteld, maar eens contact opneem met Theo. :)
Bedankt voor de suggesties fcapri ! ! ! ;)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Verpoot velomobiel.nl

#5 Bericht door Wouter D »

Heb je er al eens aan gedacht een mailtje te doen naar de bouwer van je velomobiel. Misschien hebben wel al eerder een soortgelijke actie ondernomen?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Verpoot velomobiel.nl

#6 Bericht door Wim -de roetsende »

De achterveer kun je gewoon verlengen/inkorten door de veer even aan de bovenkant los te halen en dan draai je de veer iets verder in of uit. Niet te ver :wink: Hoe ver weet ik niet precies.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Verpoot velomobiel.nl

#7 Bericht door fcapri »

aiai schreef:De vraag is of de neus hoger komt als de achterkant lager komt door een ingekorte veer. Ik twijfel daarover.
Mijn boerenverstand zegt mij dat je de neus wat moet verhogen als die te laag is in plaats van een andere plaats te verlagen.
Ik kan mij voorstellen dat je dat niet wilt, maar de boel lager maken om ergens iets hoger te maken klinkt mij zo vreemd in de oren....
de neus is lager komen te zitten doordat er een grotere achterband op kwam. dan kan je door de veer te verplaatsen zeker weer origineel komen, of zelf beter.
moet zeker lukken, is bij mij ook een groot verschil geweest, vroeger schuurde ik altijd op de oprit bij het inrijden, nu niet meer

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Verpoot velomobiel.nl

#8 Bericht door aiai »

Als het maar werkt! Je wijzigt de hoek waaronder de neus staat t.o.v. de voorste assen, daardoor zal de punt zeker iets hoger komen te staan. En dan schep je allengs minder verkeersdrempels ;-)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Verpoot velomobiel.nl

#9 Bericht door Peter J »

Ik heb hierover gemaild met velomobiel.nl...
Hieronder het antwoord dat ik ontving op mijn mail.

Dag Peter,

Je kunt het beste de veerpoten demonteren en er een langere veer in
zetten, eventueel ook een stuggere. De originele veer ophogen door er
een klosje onder te leggen kan ook.
Kijk voor het demonteren eerst hoeveel de stuur en geleide stangen nog
omlaag kunnen voordat ze de bodem gaan raken, dat zal de mate van
ophogen uiteindelijk beperken.
Mijn inschatting is dat het ophogen niet meer dan een mm of 10 kan zijn,
je zult hem zeker niet meerdere centimeters kunnen verhogen.
Wij hebben veren in verschillende maten en stugheden, zie:
http://www.velomobiel.nl/onderdelen/

Met vriendelijke groet, Theo van Andel
Velomobiel.nl

Ik ga dit dus eens bekijken want ik had gehoopt op een ophoging van minimum 2 cm... Dat lijkt dus niet te gaan lukken... :?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Verpoot velomobiel.nl

#10 Bericht door fcapri »

hieruit versta ik dat je de voorste veerpoten hoger wil zetten? dat zal wel werken, maar je kan misschien beide doen?
het is namelijk niet in het midden dat het aanloopt op de grond, maar helemaal vooraan.

ik neem nu een ruimte schatting, maar we nemen volgende maten aan;
de afstand van de neus die aanloopt tot aan het center van de voorwielen (=as) is 70cm
de afstand van de as van het achterwiel naar de as van het voorwiel is 140cm

als je het achterwiel 1cm hoger zou zetten, dan komt je neus 0,5cm lager, je hebt immers het kantelpunt van je voorwielen.
als je nu de voorwielen 1cm hoger gaat zetten, gaat je neus 1,5cm stijgen.
als je nu de voorste veerpoten demonteerd, en daar een ring bovenaan oplegt (bv 1cm) en dan terug monteerd, dan zou je 'koetswerk' 1cm hoger hangen op de veerpoten. als je daarbij dan nog eens 1cm kan spelen met je achterwiel (die ruimte heb je nog wel in de wielkast), dan zou je neus zomaar even 2cm stijgen. en dat is best veel hoor bij een aanlopende neus. een paar mm kan al veel doen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Verpoot velomobiel.nl

#11 Bericht door Wouter D »

is zoiets geen optie om je veerpoot te verhogen?

http://www.supplierexpert.nl/images/verloopstuk.png
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Verpoot velomobiel.nl

#12 Bericht door trikelover »

beste optie lijkt mij de voorvering te verhogen. Bij mijn Milan heb ik nog meer dan genoeg plaats om de voorkant te verhogen zie foto
Schermafbeelding 2017-07-31 om 23.09.42.png
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Verpoot velomobiel.nl

#13 Bericht door Peter J »

trikelover schreef:beste optie lijkt mij de voorvering te verhogen. Bij mijn Milan heb ik nog meer dan genoeg plaats om de voorkant te verhogen zie foto Schermafbeelding 2017-07-31 om 23.09.42.png
Dat is ook mijn intentie. :wink:
En ik heb ongeveer evenveel "overschot" bij mijn GT als jij op je SL.
Wat me ondertussen al opgevallen is, is het feit dat de dikte van de acherband effectief ook een grote rol speelt bij de bodemvrijheid van de neus van de Milan.
Standaard reed ik tot nu op een 37mm achterband, afgelopen week na de ontploffing van die achterband reed ik naar huis met een 32mm achterband en het viel toen op dat ik op plaatsen waar ik anders net raakte met de neus dat nu niet deed.
Nu rijd ik met een 50mm achterband en heb ik het omgekeerde effect, ik raak nu dus effectief daar waar ik eerder niet raakte... En ja, ik weet het, een 50mm is echt wel een te vette band voor een Milan... Ik heb me echter vergist bij het bestellen van die achterband en ik vind het een beetje zonde om die te laten liggen tot hij versleten is door de ouderdom in plaats van het gebruik... Ja ja, ik weet het, ik ben zuinig... Sommigen vinden zelfs dat ik gierig ben... :roll: [-o< :mrgreen:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Verpoot velomobiel.nl

#14 Bericht door fcapri »

je band is dus 1.3cm dikker dan de vorige. dan zou je neus ongeveer 5mm lager gekomen zijn.
een 2tal rondellen van 2mm per voorpoot leggen en dan de poten terugsteken zou het moeten oplossen. dan komt je body 4mm hoger te staan op de vering en zou je neus een 5-6mm moeten stijgen.

Plaats reactie