Klikpedalen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Barthilomeus
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 21:19
Postcode: 7555
Fiets: Eigenbouw Lowracer
Contacteer:

Klikpedalen

#1 Bericht door Barthilomeus »

Ik heb nu geen Klikpedalen op mijn lowracer. Leek me wel verstandig de beginperiode zonder te rijden. Is het slim en beter om Klikpedalen te gebruiken en zo ja, wanneer, welk soort, en welke schoenen? Kan er altijd toeclips opzetten natuurlijk. :D

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#2 Bericht door Wouter D »

De meeste mensen beginnen met enkeleijzige spd- pedalen zodat ze ook nog met gewone schoenen kunnen fietsen.
SPD omdat je dan ook wanneer wandel-fietsschoenen kan kopen kliksandalen... Zijn ook mogelijk.

Het is zeker slim. Je voeten schuiven niet meer van de trappers.
Je moet niet constant duwen op je trappers.
Je kan makkelijker rondtrappen. Meer toeren draaien en dus soepeler fietsen en na gewenning ook minder vermoeiend.

En je zal uiteindelijk ook een beetje sneller zijn.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef: Het is zeker slim. Je voeten schuiven niet meer van de trappers.
Je moet niet constant duwen op je trappers.
Je kan makkelijker rondtrappen. Meer toeren draaien en dus soepeler fietsen en na gewenning ook minder vermoeiend.

En je zal uiteindelijk ook een beetje sneller zijn.
Amen. Amen. Amen. Ik kan dat alleen maar beamen. Pas recent heb ik beginnen inzien hoe waardevol klikpedalen eigenlijk wel zijn. Vele jaren heb ik met gewone schoenen rondgetoerd. Ook in de Versatile. Ik liep indertijd niet hoog op met dat klikgedoe. Waarom? Geen idee eigenlijk. :oops:

Met het in huis halen van een nieuwe velomobiel deden de klikpedalen echter uiteindelijk toch hun intrede. Pas nu besef ik wat ik al die tijd heb gemist. Je fietst inderdaad soepeler. Eerst wel wat gesukkeld met het inklikken, maar dat is ondertussen een tweede natuur geworden.

Stappend voel ik mij soms wel eens Fred Astaire... :D
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#4 Bericht door k@rolus »

Ik weet niet wat de ervaringen van andere liggers is . Maar ik kreeg na enige tijd last van pijnlijke voeten bij het spd kliksysteem. Waarschijnlijk komt dit door teveel druk op de pedalen te zetten en doordat de zool van de schoenen niet helemaal stijf is. Ik ben overgestapt naar het look- systeem met stijve schoenen en daar vond ik wel mijn gading in . Je loopt natuurlijk niet zo gemakkelijk meer , maar het comfort bij het fietsen is groter. Uiteindelijk ben ik wegens het teveel afslijten van de plaatjes en de hogere prijs ervan , overgestapt op het keo-systeem van decathlon .

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#5 Bericht door Ronnius »

Ik rij al jaren met het spd-kliksysteem. Met de gesloten (shimano) schoenen heb ik daar totaal geen problemen mee.
Met de (ook shimano) sandalen durven mijn voeten wel eens doortrapt zijn bij lange afstanden. Maar de dag erop is dat weer weg. Maar dat doortrapt zijn is vooral bij het sneller fietsen bij langere afstanden (+80 km) zonder noemenswaardige stops. Gisteren ook met de sandalen 106 km gefietst met 3 langere stopt tussen en totaal geen problemen mee gehad. Hoewel dat allemaal relatief is, het eerste weekend van juni 500 km op 5 dagen met de sandalen en elke dag deftig door gestoemt en toch had ik enkel de eerste dag een ietwat doortrapt gevoel van de voeten.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#6 Bericht door paulheyndrickx »

k@rolus schreef:Ik weet niet wat de ervaringen van andere liggers is . Maar ik kreeg na enige tijd last van pijnlijke voeten bij het spd kliksysteem. Waarschijnlijk komt dit door teveel druk op de pedalen te zetten en doordat de zool van de schoenen niet helemaal stijf is. Ik ben overgestapt naar het look- systeem met stijve schoenen en daar vond ik wel mijn gading in . Je loopt natuurlijk niet zo gemakkelijk meer , maar het comfort bij het fietsen is groter. Uiteindelijk ben ik wegens het teveel afslijten van de plaatjes en de hogere prijs ervan , overgestapt op het keo-systeem van decathlon .
Ik heb enkel ervaring met spd en zie geen reden om over te stappen naar een ander systeem. Ook met spd vind je schoenen en zelfs sandalen met stijve zolen. Zeker voor lange en snelle ritten te verkiezen tegen de soms iets soepeler wandelende - euh- wandelschoenen.

joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#7 Bericht door joop »

wie kan me een tip geven voor goede en niet al te dure sandalen geschikt voor spd. Op het net vindt ik mooie KEENS Commuter waarvan men schrijft dat ze erg smal uitvallen. Ik heb redelijk brede voeten, dus ik vraag me af . . . Bovendien vindt ik geen winkel waar ze in voorraad zijn om eens te passen.
kosten ca. 119,-
Verder vond ik de Shimano SH-SD500 maar dat is wel erg veel sandaal en weinig schoen. Kosten ca. 90,-
ZIjn er nog alternatieven ?
Joop

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#8 Bericht door Wouter D »

Joop, welke maat heb jij?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#9 Bericht door Ronnius »

joop schreef:Verder vond ik de Shimano SH-SD500 maar dat is wel erg veel sandaal en weinig schoen. Kosten ca. 90,-
ZIjn er nog alternatieven ?
Joop
Ik vind het nochtans een heel goeie fietssandaal.
Is voor mij net groot genoeg, de grootste maat is 47-48 en zit me net goed.
Het enige nadeel is dat de zool iets stijver zou mogen zijn.
Bij langere tochten willen de voeten wel eens doortrapt aanvoelen.
Maar de dag erna is dat weer over.

Dat ze heel veel sandaal en weinig schoen zijn vind ik net een voordeel.
Mijn voeten blijven daarin tenminste droog.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#10 Bericht door paulheyndrickx »

joop schreef:wie kan me een tip geven voor goede en niet al te dure sandalen geschikt voor spd. Op het net vindt ik mooie KEENS Commuter waarvan men schrijft dat ze erg smal uitvallen. Ik heb redelijk brede voeten, dus ik vraag me af . . . Bovendien vindt ik geen winkel waar ze in voorraad zijn om eens te passen.
kosten ca. 119,-
Verder vond ik de Shimano SH-SD500 maar dat is wel erg veel sandaal en weinig schoen. Kosten ca. 90,-
ZIjn er nog alternatieven ?
Joop
Ik kocht 2 jaar geleden Keen fietssandalen bij AS Adventure. Stijve zool en goede wandeleigenschappen. On-ver-slijt-baar. Beter dan Teva. Ik zie ze nu echter niet in het aanbod staan, althans niet deze met spd mogelijkheid. Wel hier: https://webshop.fietsvakantiewinkel.be/ ... v-men.html . Ik veronderstel dat je ze kan terug sturen als ze niet passen. Ik heb niet de idee dat ze smal zijn. Let goed op de maatvoering.
Ook goede ervaring met een stel Shimano's. Beginnen na 100 jaar wel slijtage te vertonen. Ook stijve zool en goede wandeleigenschappen.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#11 Bericht door CapoJan »

Volgens mij ligt het probleem niet bij het spd-systeem, maar bij de stijfheid van de zool. SPD gaat enkel over het systeem van de plaatjes, waar die op komen, is een ander verhaal. Ik heb verschillende paren fietsschoenen, allemaal spd, maar ze voelen allemaal verschillend aan.
De pedalen maken ook verschil: in de Orca zijn het er van de Click'r serie (PD-T420)(lichtere veren, makkelijker in- en uitklikken); op de Seiran zijn ze wat koppiger. Geen idee van het juiste type (en ze maken ze ongetwijfeld toch alweer niet meer).
Als sandalen heb ik een paar Keen Arroyo Pedal, een jaar of drie geleden gekocht. Vrij breed, niet erg open (gesloten neus) en - heel belangrijk - met een uitneembare zool. Met het warme weer haal ik die zolen er wekelijks uit om het vuil eraf te schrobben.
De Vaude toerschoenen hebben een veel lichtere zool en zijn minder aangenaam; de Shimano SH-CT40 zijn een pak beter op dat vlak. Dan is er nog een paar oude MTB Shimano's, die prima zijn voor temperaturen tussen 0 en 10° en tenslotte Shimano SH-MW81 als echte winterschoenen. Het nadeel daar is dat bij echte lage temperaturen de kou langs het plaatje naar binnen kruipt.
Vroeger had ik nog een paar Nike MTB-schoenen, maar die waren - wat mij betreft - echt niet goed: ik kreeg er slapende voeten in.
De voorbije fietsvakantie, met gemiddeld ruim 100 km per dag, had ik geen enkel probleem met de Keen sandalen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#12 Bericht door Wouter D »

Gedeeltelijk mee eens Jan. Tien ik kiné kreeg voor mijn vinger heb ik het probleem van mijn voeten ook voorgelegd. Het is een veel voorkomend probleem bij fietsers in het algemeen.
Hij raadde me aan te spelen met de positie van de plaatjes op de schoen.
Verder gaf hij me de tip regelmatig te bewegen met mijn voeten in mijn schoen tijdens het fietsen. Een gouden tip gebleken. Als ik het regelmatig doe. Vanaf de eerste kilometers, heb ik er bijna geen last van. Als ik het vergeet, dan krijg ik er wel last van.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Rikki
Belofte
Berichten: 112
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 8:05
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#13 Bericht door Rikki »

https://www.futurumshop.nl/ergon-afstel ... 0woddH4O9g
Dit is een handig tooltje daarvoor.
En inderdaad de stand van de plaatjes is heel belangrijk!
Alsook kan men de spanning van de pedalen verminderen of vermeerderen, kwestie van persoonlijke smaak, die van mij staan redelijk los.
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#14 Bericht door Wim -de roetsende »

joop schreef:wie kan me een tip geven voor goede en niet al te dure sandalen geschikt voor spd. Op het net vindt ik mooie KEENS Commuter waarvan men schrijft dat ze erg smal uitvallen. Ik heb redelijk brede voeten, dus ik vraag me af . . . Bovendien vindt ik geen winkel waar ze in voorraad zijn om eens te passen.
kosten ca. 119,-
Verder vond ik de Shimano SH-SD500 maar dat is wel erg veel sandaal en weinig schoen. Kosten ca. 90,-
ZIjn er nog alternatieven ?
Joop
KEEN werkt sowieso met 2 leesten. Een brede en een heel erg brede. Die brede is voor mij veel te smal :( En laat nou die sandaal de brede leest hebben. Veel te smal voor mij dus. Op CV kunnen we wel even voeten vergelijken :wink:

Ik heb de Shimano in maat 45-46 en deze is breed genoeg, ik zou qua maatvoering eigenlijk een maat kleiner zou moeten hebben. Ik vind deze sandaal niet stijf genoeg. Korte ritjes (tot 25km) lukt nog net. Nou ben ik natuurlijk mijn extreem stijve BONT-schoenen gewend :D
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: Klikpedalen

#15 Bericht door janV »

Rikki schreef:https://www.futurumshop.nl/ergon-afstel ... 0woddH4O9g
Dit is een handig tooltje daarvoor.
En inderdaad de stand van de plaatjes is heel belangrijk!
Alsook kan men de spanning van de pedalen verminderen of vermeerderen, kwestie van persoonlijke smaak, die van mij staan redelijk los.
Is de stand vd plaatjes bij ligfiets hetzelfde als bij bukfiets. Op mijn ligger zitten gewone pedaaltjes (anti-slip). De persoon waar ik destijds mijn ligger kocht en mijn eerste rijinstructies gaf zag onmiddelijk aan de stand van mijn voeten op de pedalen dat ik een racefietser was. Die lieve man plaatste mijn voeten iets hoger, de knobbel op de voet dus voorbij de pedaalas (Ik rij nu nog altijd zo en dat voelt best aangenaam). Volgens mijn bescheiden mening zou dus de stand vd plaatjes anders moeten zijn bij een ligger (omdat men meer vanuit de rug kracht zet dan bij ne bukker).

Plaats reactie