Ligfiets ombouwen?
-
- Supporter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 11 sep 2016, 20:57
- Postcode: 3570
- Fiets: Challenge Hurricane
- Contacteer:
Ligfiets ombouwen?
Een half jaar rij ik ondertussen met mijn Challenge Hurricane. De ligfietservaring bevalt me uitstekend, maar een aantal praktische woon-werkbeslommeringen dringen zich stilaan op. Daarom overweeg ik om hem om te bouwen naar een elektrische ligfiets.
Vermits het internet voor de verandering redelijk weinig concrete informatie levert, zoek ik dus naar recente en concrete informatie over het ombouwen van een ligfiets. Ik verkies om mijn fiets uit te rusten met een middenmotor, tenzij een achtermotor en Bob Yak combineerbaar zijn.
Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
S.
Vermits het internet voor de verandering redelijk weinig concrete informatie levert, zoek ik dus naar recente en concrete informatie over het ombouwen van een ligfiets. Ik verkies om mijn fiets uit te rusten met een middenmotor, tenzij een achtermotor en Bob Yak combineerbaar zijn.
Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
S.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Ligfiets ombouwen?
een ligfiets met midden motor? als die bij de trappers zit is dat een voor motor
bij een orca zit die in de midden dus dat is een middenmotor.
maar ik snap wat je bedoeld.
ombouwen kan. De meeste ondersteunde verhalen die ik ben tegengekomen zijn er van trikes.
zelf heb ik er geen ervaring mee.
fietser.be heeft wel veel ervaring met ombouwen naar ondersteuning, misschien kan je daar je licht opsteken.
bij een orca zit die in de midden dus dat is een middenmotor.
maar ik snap wat je bedoeld.
ombouwen kan. De meeste ondersteunde verhalen die ik ben tegengekomen zijn er van trikes.
zelf heb ik er geen ervaring mee.
fietser.be heeft wel veel ervaring met ombouwen naar ondersteuning, misschien kan je daar je licht opsteken.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Ligfiets ombouwen?
mocht je velg remmen hebben en een voorwiel motor overwegen, heb ik misschien nog iets liggen wat bruikbaar kan zijn voor jou. nl een naafmotor die werkt met bijhorende regelaar en stuurmodule, zonder batterij, van Cristallyte. vorig jaar getest voor de verdeler van Cristallyte in st Amands.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- Supporter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 11 sep 2016, 20:57
- Postcode: 3570
- Fiets: Challenge Hurricane
- Contacteer:
Re: Ligfiets ombouwen?
Dag Spruitje,
Echt fan van een voorwielaandrijving ben ik niet, maar ik hoor graag wat je te bieden hebt en wat je ervaring is.
Ik heb je ene privéberichtje gestuurd.
Echt fan van een voorwielaandrijving ben ik niet, maar ik hoor graag wat je te bieden hebt en wat je ervaring is.
Ik heb je ene privéberichtje gestuurd.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Ligfiets ombouwen?
een hubmotor is zowat de eenvoudigste manier om iets electrisch om te bouwen. hoef je enkel een trapsensor met magneetje te hebben om te detecteren of je daadwerkelijk trapt.
middenmotor gevallen zijn veelal zwaarder en minder efficient. het vraag ook meestal ingrijpende veranderingen aan het frame en bijkomend ziet ketting/versnellingssysteem een pak meer af.
als jij je achterwiel aandrijft, en de motor het voorwiel, is het vermogen beter verdeelt. wel iets nadeliger in de bochten als de motor ineens aanspringt. je moet een goeie controller hebben die de motor geleidelijk aan meer vermogen geeft
middenmotor gevallen zijn veelal zwaarder en minder efficient. het vraag ook meestal ingrijpende veranderingen aan het frame en bijkomend ziet ketting/versnellingssysteem een pak meer af.
als jij je achterwiel aandrijft, en de motor het voorwiel, is het vermogen beter verdeelt. wel iets nadeliger in de bochten als de motor ineens aanspringt. je moet een goeie controller hebben die de motor geleidelijk aan meer vermogen geeft
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3024
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Ligfiets ombouwen?
Als je een krachtsensor hebt heb je dat probleem helemaal niet.fcapri schreef: als jij je achterwiel aandrijft, en de motor het voorwiel, is het vermogen beter verdeelt. wel iets nadeliger in de bochten als de motor ineens aanspringt. je moet een goeie controller hebben die de motor geleidelijk aan meer vermogen geeft
-
- Supporter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 11 sep 2016, 20:57
- Postcode: 3570
- Fiets: Challenge Hurricane
- Contacteer:
Re: Ligfiets ombouwen?
Maar dan ben ik mijn naafdynamo kwijt?
En is 40 km per uur niet wat snel voor een voorwielaandrijving?
En is 40 km per uur niet wat snel voor een voorwielaandrijving?
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Ligfiets ombouwen?
gewoon ff tussendoor, welke naafdynamo heb je geplaatst?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- Supporter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo 11 sep 2016, 20:57
- Postcode: 3570
- Fiets: Challenge Hurricane
- Contacteer:
Re: Ligfiets ombouwen?
Shimano DH-3D30
-
- Neo Prof
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
- Postcode: 9860
- Fiets: Ice Sprint 26
- Locatie: Gijzenzele
- Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
- Contacteer:
Re: Ligfiets ombouwen?
Dan zie ik nog 2 overblijvende mogeliujkheden: naafmotor in het achterwiel, of als dat niet lukt miuddenmotor op de trapas. Na de verkoop van de FAW en in afwachting van een degelijke vervanger overweeg ik ook om de vrijgekomen mlddenmotor tijdelijk op de ligfiets te zetten. Mijn einge vrees is dat het extra gewicht op de neus van de fiets ook de stabiliteit/evenwichtsgevoel gaat veranderen.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Ligfiets ombouwen?
Er staat 16-28 inch, dat geeft je enige speling. Ik zou me evenwel toch eens informeren voor welk max toerental je naar geschikt is.Simonster schreef:Shimano DH-3D30
Ik leen mijn te herinneren dat de bandenomtrek van de voorband vd Jurriaan schommelt rond de 1350mm.
In mijn rekensom hanteer ik 1400mm.
Bij 40km/h...
40.000m/1.4=28.571 omwentelingen per uur
28571/60=476 omwentelingen per minuut. Hetgeen me redelijk veel lijkt voor een naaf. Mogelijk is je naar dus niet geschikt voor je gewenste snelheid. Misschien zijn er betere techneut die me even willen bijsturen...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
Re: Ligfiets ombouwen?
Weliswaar over de plas, die bouwen al lang e-motors op trikes. Amerikanen houden van trikes en van alles wat het superversnelt of vergemakkelijkt (Bij ons schreeuwen ze moord en brand en is er paniek bij het minste scheetje e-snelheid - losers zijn het hier.)
http://www.utahtrikes.com/ARTICLE-103.html
http://www.utahtrikes.com/ARTICLE-103.html
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Ligfiets ombouwen?
Fietser.be bouwt ook al heel wat jaren trapasmotoren op trikes en velomobielen en (vroeger) naafmotoren in achterwielen. Ervaring zat, zou ik zeggen.
Van voorwielmotoren ben ik ook geen fan. Geen krachtsensor, dus weinig subtiel. Vaak problemen met de kabelboom, omdat die mee moet draaien met het voorwiel. Koperdraad is niet gek van veel bewegen en in zo'n kabelboom zitten toch redelijk wat draadjes. Wel het voordeel van tweewielaandrijving.
Van voorwielmotoren ben ik ook geen fan. Geen krachtsensor, dus weinig subtiel. Vaak problemen met de kabelboom, omdat die mee moet draaien met het voorwiel. Koperdraad is niet gek van veel bewegen en in zo'n kabelboom zitten toch redelijk wat draadjes. Wel het voordeel van tweewielaandrijving.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com