voorwielen schuiner zetten.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
voorwielen schuiner zetten.
er is iets dat me wat stoort aan de FAW, en dat zijn de uitstekende wielen. de voorwielen bewegen niet in de wielkast, die bewegen richting rand, omdat de wielen half buiten steken. ik pieker me al een heel tijd suf hoe ik dat kan verbeteren, maar vind het niet.
het gemakkelijkse is de veerpoot bovenaan meer naar binnen verplaatsen, daar is echter geen plaats voor. volgende gedacht was om de as zelf schuin in de veerpoot te plaatsen, maar iets zegt mij dat ik daar beter niet aan begin (allesinds niet als dit mijn enige veerpoten zijn).
ik kan ook de draadstangen onderaan langer maken, dit gaat ervoor zorgen dat de wielen onderaan meer naar buiten komen, maar ook boven (en volop water in het rond strooien.
het is een beetje moeilijk te tonen, maar hier kan je al zien wat ik bedoel.
vorige week heb ik ook één van mijn voorwielen volledig krom gekregen door hard te moeten remmen voor een auto en hierbij zwaar te sturen (bijna overkop gevlogen). vond het al een wonder dat het wiel nog ronddraaide eigenlijk. die plooien kan ik voorkomen door de wielen schuiner te zetten (waardoor scherp sturen dan krachten recht op het wiel brengt ipv schuin)
de poten zitten eigenlijk al maximaal naar binnen (zie ook de schuursporen van de banden, recht op de rand natuurlijk)
het gemakkelijkse is de veerpoot bovenaan meer naar binnen verplaatsen, daar is echter geen plaats voor. volgende gedacht was om de as zelf schuin in de veerpoot te plaatsen, maar iets zegt mij dat ik daar beter niet aan begin (allesinds niet als dit mijn enige veerpoten zijn).
ik kan ook de draadstangen onderaan langer maken, dit gaat ervoor zorgen dat de wielen onderaan meer naar buiten komen, maar ook boven (en volop water in het rond strooien.
het is een beetje moeilijk te tonen, maar hier kan je al zien wat ik bedoel.
vorige week heb ik ook één van mijn voorwielen volledig krom gekregen door hard te moeten remmen voor een auto en hierbij zwaar te sturen (bijna overkop gevlogen). vond het al een wonder dat het wiel nog ronddraaide eigenlijk. die plooien kan ik voorkomen door de wielen schuiner te zetten (waardoor scherp sturen dan krachten recht op het wiel brengt ipv schuin)
de poten zitten eigenlijk al maximaal naar binnen (zie ook de schuursporen van de banden, recht op de rand natuurlijk)
- Jan.E
- catering
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
- Postcode: 3520
- Fiets: te veel fietsen om op te noemen
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Re: voorwielen schuiner zetten.
Ge kunt uw spoorstangen ook korter maken, dan komt het gehele wiel verder naar binnen.
-
- Public Relations
- Berichten: 767
- Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
- Postcode: 3600
- Fiets: waw
- Contacteer:
Re: voorwielen schuiner zetten.
Als je de wielen dieper naar binnen wil kan je je wiel opnieuw spraken. De trommel blijft dan wél op dezelfde plaats staan, maar de velg kan je meer naar binnen werken.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: voorwielen schuiner zetten.
dat herspaken ga ik eens bekijken, ik heb nu net 2 nieuwe wielen gekocht, maar ga de oude wielen voorzien van nieuwe velgen. de moment dus om die eens anders te spaken
ik wil net het omgekeerde, de wielen schuin naar binnen aan de bovenkant, dus maximaal spoor op de grond. daarvoor moeten de spoorstangen langer zijn maar dan komt heel mijn wiel buiten de wielkast.
aangezien de bovenkant vast zit, en je de spoorstangen korter maakt, zal het wiel schuin naar binnen gaan onderaan, hetgeen nog meer krachten zet op de wielen als je draait.Jan.E schreef:Ge kunt uw spoorstangen ook korter maken, dan komt het gehele wiel verder naar binnen.
ik wil net het omgekeerde, de wielen schuin naar binnen aan de bovenkant, dus maximaal spoor op de grond. daarvoor moeten de spoorstangen langer zijn maar dan komt heel mijn wiel buiten de wielkast.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: voorwielen schuiner zetten.
Als de wielen meer naar binnen staan, wordt je draaicirkel wel wat groter he. Ik zag vroeger eens een alleweder waar bij de Kuip thv wielen was verbreed
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: voorwielen schuiner zetten.
vroeger lagen er kleine bandjes op en bij bochten liepen die al aan (vredestein 23x406 dacht ik). daarna ben ik kojaks gaan rijden in 35x406 en die lopen veel aan in bochten en soms in putten bij rechte stukken.
nu ben ik naar marathons overgestapt maatje 40x406 en loopt het continue aan. daarbij heb ik de wielkast al volledig verbreed (ongeveer 3-4cm erbij) maar nog raken ze bij stevig bochten werk.
ik heb dan ook gemerkt dat bij andere velomobielen de wielen veel schuiner staan waardoor de bovenkant in de wielkast zit. bij inveren gaan ze dus de wielkast in. als de boel bij mij inveert, raken ze de rand gewoon.
even een foto gezocht van mijn probleem, zie hier de rechte stand van de wielen. onderaan zit ik binnen de fiets, bovenkant van de band zit buiten de fiets.
en kijk nu hier naar de stand van de wielen van de linkse strada
het probleem is dus, als ik een bocht neem, krijgt het buitenste wieltje alle zijdelinkse krachten te verwerken. als die strada een bocht neemt, komt door de stand van zijn wielen de krachten normaal op het wiel. en daar wil ik ook heen.
mijn randen zitten ongeveer al 4cm omgeplooid nu, maar is nog niet voldoende. ik geraak niet verder mee nu.
ik kan mijn veerpoot ongeveer een 5-6mm dichter naar binnen brengen, dan komt het wiel al schuiner, ik kan ook de velgen herspaken en dan zou ik misschien ook een cm ofzo kunnen halen.
wat ik zou moeten vinden, is andere veerpoten waar de as van het wiel tov de veerpoot onder een andere hoek staan
links heb ik, rechts wil ik bereiken
momenteel heb ik veel ruimte tussen de band en de veerpoot zelf, en dat wil ik verkleinen. en daardoor moet de as een andere hoek hebben tov de veerpoot zodat wiel en demper niet meer parallel lopen maar naar elkaar toe aan de bovenkant (zal het inveren wel serieus beperken en gaat enorm tegenwringen bij het sturen. de fiets zal als het ware altijd rechtdoor willen gaan)
zoals de rechtse foto hier
misschien dat hier wel iemand weet welke onderdelen van een andere VM die ik zou kunnen gebruiken hiervoor.
hebben ze bij andere VM's de veerpoot zo schuin gestoken of zijn het andere veerpoten? als ik als de mijne zo schuin zo steken als die strada, dan kan ik met mijn knieën gewoon niet meer voorbij de veerpoot zonder die te raken
nu ben ik naar marathons overgestapt maatje 40x406 en loopt het continue aan. daarbij heb ik de wielkast al volledig verbreed (ongeveer 3-4cm erbij) maar nog raken ze bij stevig bochten werk.
ik heb dan ook gemerkt dat bij andere velomobielen de wielen veel schuiner staan waardoor de bovenkant in de wielkast zit. bij inveren gaan ze dus de wielkast in. als de boel bij mij inveert, raken ze de rand gewoon.
even een foto gezocht van mijn probleem, zie hier de rechte stand van de wielen. onderaan zit ik binnen de fiets, bovenkant van de band zit buiten de fiets.
en kijk nu hier naar de stand van de wielen van de linkse strada
het probleem is dus, als ik een bocht neem, krijgt het buitenste wieltje alle zijdelinkse krachten te verwerken. als die strada een bocht neemt, komt door de stand van zijn wielen de krachten normaal op het wiel. en daar wil ik ook heen.
mijn randen zitten ongeveer al 4cm omgeplooid nu, maar is nog niet voldoende. ik geraak niet verder mee nu.
ik kan mijn veerpoot ongeveer een 5-6mm dichter naar binnen brengen, dan komt het wiel al schuiner, ik kan ook de velgen herspaken en dan zou ik misschien ook een cm ofzo kunnen halen.
wat ik zou moeten vinden, is andere veerpoten waar de as van het wiel tov de veerpoot onder een andere hoek staan
links heb ik, rechts wil ik bereiken
momenteel heb ik veel ruimte tussen de band en de veerpoot zelf, en dat wil ik verkleinen. en daardoor moet de as een andere hoek hebben tov de veerpoot zodat wiel en demper niet meer parallel lopen maar naar elkaar toe aan de bovenkant (zal het inveren wel serieus beperken en gaat enorm tegenwringen bij het sturen. de fiets zal als het ware altijd rechtdoor willen gaan)
zoals de rechtse foto hier
misschien dat hier wel iemand weet welke onderdelen van een andere VM die ik zou kunnen gebruiken hiervoor.
hebben ze bij andere VM's de veerpoot zo schuin gestoken of zijn het andere veerpoten? als ik als de mijne zo schuin zo steken als die strada, dan kan ik met mijn knieën gewoon niet meer voorbij de veerpoot zonder die te raken
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: voorwielen schuiner zetten.
een andere oplossing voor jouw problemen zou kunnen zijn, ouwe koekenblik buiten en recentere kunststof raket in huis halen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Michel
- Junior
- Berichten: 40
- Lid geworden op: za 19 apr 2014, 11:18
- Postcode: 2340
- Locatie: Beerse
- Velomobiel: WAW174
- Contacteer:
Re: voorwielen schuiner zetten.
Je kan wat wat meer wielspeling maken zodat de banden niet aanlopen,
door boven op de vering rondellen bij te steken.
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... LtWi9j.png
http://imageshack.com/a/img922/5206/AOttep.jpg
Dit gaat natuurlijk niet de wielen schuin zetten.
Maar als je alle draadstangen langen zou maken ,komt de onderkant van het wiel toch meer naar buiten?
door boven op de vering rondellen bij te steken.
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... LtWi9j.png
http://imageshack.com/a/img922/5206/AOttep.jpg
Dit gaat natuurlijk niet de wielen schuin zetten.
Maar als je alle draadstangen langen zou maken ,komt de onderkant van het wiel toch meer naar buiten?
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: voorwielen schuiner zetten.
zo is die wielspeling ook al vergroot. ik kan er niet meer bijsteken of ik krijg het moertje er aan de binnenkant niet meer op.
als ik de draadstangen langer maak, komt de onderkant van het wiel meer naar buiten, maar ook de bovenkant
5mm meer draadstang is bovenkant wiel ongeveer 3mm meer naar buiten. en die lopen nu al aan op de randen.
ik ga proberen om de veerpoten bovenaan wie meer naar binnen te steken, ook proberen de as iets schuiner te zetten (plooien) en dan eens opnieuw uitlijnen. het kon altijd zijn dat ik van een andere VM de veerpoten of onderdelen kon gebruiken om schuiner te geraken.
vandaag ook goed nieuws gekregen van velomobiel.nl, quest poten zouden moeten passen als ze 3,5cm verlengd worden. ofwel de langere binnenwerken van de huidige poten overzetten, of een 3,5cm alu stukje maken die op de poot schroeft
als ik de draadstangen langer maak, komt de onderkant van het wiel meer naar buiten, maar ook de bovenkant
5mm meer draadstang is bovenkant wiel ongeveer 3mm meer naar buiten. en die lopen nu al aan op de randen.
ik ga proberen om de veerpoten bovenaan wie meer naar binnen te steken, ook proberen de as iets schuiner te zetten (plooien) en dan eens opnieuw uitlijnen. het kon altijd zijn dat ik van een andere VM de veerpoten of onderdelen kon gebruiken om schuiner te geraken.
vandaag ook goed nieuws gekregen van velomobiel.nl, quest poten zouden moeten passen als ze 3,5cm verlengd worden. ofwel de langere binnenwerken van de huidige poten overzetten, of een 3,5cm alu stukje maken die op de poot schroeft
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: voorwielen schuiner zetten.
als ik me niet vergis hebben de veerpoten van de oude waw de wielas onder een hoek staan met de veerpoot . als je dan de stangen eventueel nog iets verlengt heb je en de wielen bovenaan in de kast en een bredere wielbasis en dus stabieler .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: voorwielen schuiner zetten.
het is omgekeerd, de oude FAW's (en zowat alle opvolgers) hebben de as recht op de veerpoot zitten.
de quest heeft de as onder een hoek staan. theo van velomobiel heeft mee een foto laten zien van zo een quest poot, en dat is precies wat ik nodig heb. echter.... net iets teveel volgens mij. een alleweder heeft nog een alu steun in de wielkast zitten, parallel met de veerpoot. en als de wielen TE schuin komen, gaan ze daar tegen aanlopen.
ik ben nu nog vollop bezig de achterkant aan te pakken, daarna gaan we kijken wat we aan de voorkant kunnen verprutsen .
die plaat zal omgeplooid of ingekort moeten worden, binnenkant moet er ook een plaat weg, en dan misschien met wat timmerwerk kan ik de veerpoot een goeie cm naar binnen brengen. 1cm lijkt niet veel, maar op de breedte van een fietsvelg is dat haast de helft.
waar ik ook aan dacht, is om de veerpoot halfweg in te snijden, plooien en weer vastlassen. vlak achter de rem ankerplaat bv. een kleine knik in de veerpoot dus, net onder de vering
de quest heeft de as onder een hoek staan. theo van velomobiel heeft mee een foto laten zien van zo een quest poot, en dat is precies wat ik nodig heb. echter.... net iets teveel volgens mij. een alleweder heeft nog een alu steun in de wielkast zitten, parallel met de veerpoot. en als de wielen TE schuin komen, gaan ze daar tegen aanlopen.
ik ben nu nog vollop bezig de achterkant aan te pakken, daarna gaan we kijken wat we aan de voorkant kunnen verprutsen .
die plaat zal omgeplooid of ingekort moeten worden, binnenkant moet er ook een plaat weg, en dan misschien met wat timmerwerk kan ik de veerpoot een goeie cm naar binnen brengen. 1cm lijkt niet veel, maar op de breedte van een fietsvelg is dat haast de helft.
waar ik ook aan dacht, is om de veerpoot halfweg in te snijden, plooien en weer vastlassen. vlak achter de rem ankerplaat bv. een kleine knik in de veerpoot dus, net onder de vering
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: voorwielen schuiner zetten.
vandaag een uurtje niks te doen, dus de veerpoten eruit, paar plaatjes weggesneden, wat gaten herboort...
en weg zijn de wieltjes
staan ook al een pak schuiner nu. hetgeen zo een strada zoals hierboven heeft zal ik wel nooit halen
morgen maar weer eens gaan uitlijnen
en weg zijn de wieltjes
staan ook al een pak schuiner nu. hetgeen zo een strada zoals hierboven heeft zal ik wel nooit halen
morgen maar weer eens gaan uitlijnen