platte banden voorkomen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

platte banden voorkomen

#1 Bericht door k@rolus »

Ik heb de laatste tijd veel last van lekke banden ( 9 op 3 weken tijd ) .Scherpe steenslag , ijzeren afval en andere rotzooi op de weg doorboren mijn banden om de haverklap. Ik red me met een zelf samengesteld latexpapje in mijn binnenbanden te spuiten ( en de banden regelmatig te controleren op onregelmatigheden ). Tot nu toe lukt het om ,mits wat bij te pompen na een lek, terug mijn weg te vervolgen.

Wat ondernemen jullie om geen /minder lekke banden te voorkomen ?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: platte banden voorkomen

#2 Bericht door fcapri »

welke banden heb je dan? en vooral op hoeveel druk rijd je? mijn banden staan altijd keihard (+5bar) en dat verlaagd de kans op lekrijden wel.
ik heb nu al 7000km gereden zonder 1 lekke band. op mijn bukfiets ook hetzelfde, jaar lang zonder lekke banden.

op mijn bukfiets lag vooraan een volle band, en achteraan een 700x42C grof profiel dikke band met daarin een binnenband met anti-lek gel
op de VM rijd ik vooraan met schwalbe marathon greenguard 40x406, die hebben zo een anti-lek strip in de band. achteraan ligt er een marathon racer met raceguard anti lek lint.

in de zomer rijd ik met kojaks rond, die hebben ook de raceguard anti lek bescherming. en ik ben er ver mee geweest:
Afbeelding
mijn nieuwe velgen hebben alweer kojaks gekregen.

ik heb laatst 2 wielen van een BMX gedemonteerd (ga de velgranden overzetten op mijn oude voorwielen) en daarin zitten echt keiharde binnenbanden. dat rubber is wel 3-4x zo dik als een normale binnenband. ik overweeg ook om zulke te gaan steken in de toekomst

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: platte banden voorkomen

#3 Bericht door k@rolus »

fcapri schreef:welke banden heb je dan? en vooral op hoeveel druk rijd je? mijn banden staan altijd keihard (+5bar) en dat verlaagd de kans op lekrijden wel.
ik heb nu al 7000km gereden zonder 1 lekke band. op mijn bukfiets ook hetzelfde, jaar lang zonder lekke banden.
Er liggen schredda's ( met lekbescherming ) op vooraan en marathon supreme hd speed guard ( met lekbescherming ) achteraan .
De druk vooraan is 5 bar en achter 4 bar.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: platte banden voorkomen

#4 Bericht door Wim -de roetsende »

Dan komt het door je rijstijl :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: platte banden voorkomen

#5 Bericht door fcapri »

altijd op hetzelfde traject dat je lek rijd? een aantal jaar geleden heb ik dat ook eens gehad. maandenlang zonder probleem en ineens 4x lek in 1 week. ik had het eerst niet door omdat mijn banden doorprikt werden en ik pas 2-3km verder op de velg reed, maar uiteindelijk erachter gekomen waar ik lek raakte. sindsdien die baan niet meer genomen en geen lekke banden meer gehad. was zo een fietspad met die rechthoekige stenen en daar lag alle vuil tussen die voegen

ff die schredda's opgezocht, de liteskin hebben maar een protection van 2 op de site van schwalbe, en de performance halen 3.
die supreme haalt 5/6, heb je daar ook al mee lek gereden?

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: platte banden voorkomen

#6 Bericht door k@rolus »

Wim -de roetsende schreef:Dan komt het door je rijstijl :wink:
Ja, dat zal het zijn ... :D

@fcapri, ik neem dagelijks dezelfde weg . Er zal ook wel toeval mee gemoeid zijn , daar ik ook op andere wegen lek rij.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: platte banden voorkomen

#7 Bericht door marksje »

Aan ronde punten, waar er een fietsstrook is, en dus niet echt gescheiden van de rijbaan, is het ook altijd opletten. De auto's drummen alle vuiligheid naar de zijkant, naar die fietsstrook, en die is dan ook te mijden als de pest. Ook parkeerstroken (pechstroken) in "schonen" asfalt, langs grotere wegen, zijn om die redenen te mijden.
(Fietste jaren lekvrij naar het werk via binnenbaantjes; Door werken langs de binnenbaantjes een paar weken langs de grote baan moeten rijden; 3 keer plat in 1 week; Ben er dan op uit gekomen dat het steeds na hetzelfde rond punt was (rond punt Lichtervelde baan Roeselare - Torhout - Diksmuide - A17) u wel bekent denk ik. Reed daarna gewoon tussen de auto's en einde lekke banden).
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: platte banden voorkomen

#8 Bericht door k@rolus »

Dat is ook zo in mijn geval. Ik rij sinds nieuwjaar met mijn kap en kan bijgevolg niet meer aan de fietsersknop vd verkeerslichten. Daarom heb ik mijn route verlegd naar een andere binnenweg en sindsdien rij ik meer lek... Ik dacht dat de Bruggesteenweg een goed alternatief was , maar daar reed ik ook al 2 keer lek...

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: platte banden voorkomen

#9 Bericht door crash-quest-dummy »

gisteren een live test gezien van het spul dat velomobiel.nl verkoopt.
lijkt op slasaus : een mensel van vloeistof met allerlei rommel erin die een gat terug opstoppen.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: platte banden voorkomen

#10 Bericht door Beinsberger E »

Ik rij normaal gezien altijd met marathon+ en heb geen lekke banden meer gehad, op de FAW liggen 2 gewone marathons en ook daarmee nog geen lekke band gehad

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: platte banden voorkomen

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

die zijn inderdaad veel lekbestendiger, maar je kan vanaf nu dus ook een snelle band lekbestendig maken met die slasaus :
http://www.velomobiel.nl/nieuws/92/anti ... esten.html
Stop Fueling Around

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: platte banden voorkomen

#12 Bericht door fcapri »

krijg je dan niet automatisch weer een zwaardere band waardoor die minder snel is?
en met een bewegende massa in de band, lijkt met dat ook niet echt ideaal om snel te rijden. 20" doet zowieso al meer toeren dan een 28".
een 28" doet iets van 200rpm op 25km/h, 400rpm als je dus rond de 50 gaat.
een 20" gaat dan richting 600rpm al

er bestaan toch gewoon binnenbanden met dat spul al in
Afbeelding

dat zijn die binnenbanden met die groene ventieltjes, mijn woon-werk verkeer bukfiets had zo een achterband steken, NOOIT weten lekgaan
Afbeelding

het is dat die marathons idd heel goed zijn. na de eerste lekke band achteraan, komt er zo een binnenband in bij mij. door de dubbele achterbrug is het een stuk moeilijker geworden om de band te vervangen

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: platte banden voorkomen

#13 Bericht door Beinsberger E »

Heb deze week toevallig gezien dat dat soort binnenbanden ook bij Decatlhon verkopen van 20¨ tot 28¨

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: platte banden voorkomen

#14 Bericht door scuri »

fcapri gaf me inspiratie om wat te gaan zoeken.

Hier zei iemand het zo: KiwiMike [1260 posts] 2 years ago
"Wow, so many negative comments. Living in the North Hampshire Downs, we are surrounded by thorny hedges and fields full of flint shards getting washed onto the roads year-round. The people in our club running Gatorskins *and* Slime tubes just don't get flats. Ever. Those of us running just Gatorskins get maybe 3-4 a year.
We have banned people not using either as a liability on club runs, as it's almost guaranteed they will flat and hold us all up.
This is after years of experimenting with what does and doesn't work. No, even a Gatorskin and Slime tube won't save you from a 5mm+ sidewall slash - but that's what a spare tube and tyre boot are for, isn't it? So people saying you can't repair large cuts in slime tubes are being unfair. Take it home, use some isoalcohol to clean up the tube properly, then a decent vulcanising patch like a Tip-Top does the job."


Dus een combi van de Continental Gator Skin met Slime binnenbanden.
Ik reed altijd met de Schwalbe Marathon Plus tour, geen enkel lek: https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader ... -tour.html
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: platte banden voorkomen

#15 Bericht door fcapri »

ik heb zo een slime achterband op mijn oude daily bukfiets. ik heb die band NOOIT, maar dan echt NOOIT weten lek gaan. de voorband is een volle en kan nooit lek.
voor dat ik die slime band kocht, had ik gewone banden. ik reed er ook heel weinig lek mee, maar toch eens gehad dat ik 3keer lek reed op 1 week. ik heb de 2 buitenbanden EN binnenbanden vervangen en ... je raad het al, de 4de keer lek die week. ben toen ook van route veranderd.

nadat mijn banden versleten waren ben ik van 35x700C overgegaan naar dikke 42x700C banden. dat grove profiel maakt het al moeilijker om lek te geraken, en toch nog extra zo een slime binnenband. en niet normaal hoe ik daarmee reed, op en af hoge trottoirs, door zware keien, ruw terrein,glas... overal los door.
ik was al van plan die binnenbanden ook op de ligfiets te steken, maar heb tot nu toe nog geenenkele lekke band gehad met die marathons (zal wel rond de 7000km al zitten)

Plaats reactie