Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#16 Bericht door SCORPION »

https://vimeo.com/search?q=Podbike

Draaicirkel demo 350 cm !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#17 Bericht door bicky »

SCORPION schreef:https://vimeo.com/search?q=Podbike
Draaicirkel demo 350 cm !
@+
scorpion
mooie computeranimatie, maar zo zijn er wel meer.
nu nog echt prototype en dan productiemodel.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#18 Bericht door crash-quest-dummy »

Tijdens bezoek aan velomobiel.nl gehoord dat boven de 25km/h je toch nog energie uit de batterij trekt om het verschil in vermogenverlies tussen klassiekere kettingaandrijving en deze generator/motor te compenseren.
Op zich creatief met kurk, maar dan begeef je je natuurlijk op het terein van de europese regelgeving ...
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#19 Bericht door eeuwige reiziger »

Wim -de roetsende schreef:Geen ketting, je drijft een generator aan.

Wat ik daarvan weet is dat het rendement erg laag is.

Het is dus eigenlijk een heel klein elektrisch autootje met pedalen.

Leuk voor als je zoiets zoekt :wink:
Schat ik het juist in dat de snelheid van dit voertuig - een fiets kan je het inderdaad niet noemen - beperkt is tot 25 km/u? Dan zie ik eigenlijk weinig potentieel. Daarnaast vraag ik mij af wat zo'n enorm plexischerm bij regen geeft. Bij de Go-one was het indertijd al een probleem...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Kulle
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 11:31
Postcode: 30449
Fiets: Scorpion
Locatie: D-Hannover
Velomobiel: C5 - 1985
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#20 Bericht door Kulle »

Als de Fiets sneller dan 25 km/h rijden kan is het gern fiets meer. Mar met de Plexiglasscherm het is ook niet als L-Kategorie Vehicle mogelijk.
Dus: 25 km/h of niet in de EU...
Grotjes, Kulle

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Nieuwe quatrovelo met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#21 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef:Hoe kom je er eigenlijk bij dat dit een quattrovelo is?
In Bretagne rijdt er een echte Q4 rond met ondersteuning. Bij goed weer zelfs uitgerust met een zonnepaneel!

Afbeelding

Heel veel info in deze draad van het Frans forum:

http://velorizontal.bbfr.net/t21269p575 ... r-pevarzek
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#22 Bericht door eeuwige reiziger »

SCORPION schreef:https://vimeo.com/search?q=Podbike

Draaicirkel demo 350 cm !
Op Spezi was de constructeur aanwezig. Enkele sfeerbeelden!

https://pedelec-elektro-fahrrad.de/maga ... en/114049/
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#23 Bericht door SCORPION »

De Bretoense quatro is nu niet direct een stijlvoorbeeld van elegantie, gelukkig heeft iedereen daar wel zijn eigen mening over, anders wordt het een heel saaie uniforme bedoening !

De Podbike op SPEZI was jammer genoeg niet voorzien van zijn koetswerk, en je kon er ook geen testrit mee maken dacht ik. Met belangstelling kijk ik uit naar de omhoog komende fairing achteraan, en de koepel die sierlijk naar achter opengaat om de toegang makkelijker te maken. Anderzijds ligt de besturing opvallend laag tegen de bodem, en dit is wellicht niet zo handig, tenzij de zitting ook heel laag tegen de bodem komt. De handvatten op de hoogte van de ellebogen is de meest ergonomisch verantwoorde opstelling. Ook steenkussentjes voor de polsen, onderaan de handvatten is heel comfortabel. De Podbike zal wellicht nog enkele maanden in de afwerkingsfase zitten vooraleer hij marktklaar is. Het is nog even wachten . . . .

http://www.podbike.com

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#24 Bericht door SCORPION »

Uittreksel " Pedelecs und E-Bikes " Verslag SPEZI 2017

Voor grotere foto's zie :
https://pedelec-elektro-fahrrad.de/maga ... en/114049/

Aus Norwegen: Podbike
Sehr interessant und mit viel Potential erschien uns das Podbike aus Norwegen, deren Macher ein durchdachtes Konzept vorstellten und einen nahezu komplett fertig entwickelten Prototypen mitbrachten. Es kommt mit einem seriellen Hybrid-Antrieb à la Mando Footloose, bei welchem der Fahrer seine Leistung in einen Generator tritt, welche dann in das System eingespeist wird und das Gefährt dementsprechend antreibt.

Afbeelding


Dabei spielt es keine Rolle ob es bergauf geht oder über eine ebene Straße: der Fahrer tritt in der jeweiligen Situation genauso gleichmäßig und entspannt in die Pedale, wobei das Podbike dann jeweils die entsprechenden Hindernisse überwindet.

Afbeelding


Die norwegischen Gründer haben bei der Entwicklung des Exterieurs großen Wert auf ein stimmiges Design gelegt und dafür einen bekannten Designer angeheuert. Auch haben die Macher darauf geachtet, dass das Podbike geltendem EU-Recht genügt (und ggf. ohne Führerschein gefahren werden kann).

@+
scorpion
Laatst gewijzigd door SCORPION op do 18 mei 2017, 17:51, 5 keer totaal gewijzigd.
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#25 Bericht door Jo2p »

Ik heb op de Duitse site de plaatjes bekeken, in het groot, en kom tot de conclusie dat het toch niet zo goed is uitgedacht. Krijg geen goed beeld van de kuipranden. Maar met je handen ter hoogte van die rand is in mijn visie niet handig. Ook zul je voor de maximale stuuruitslag het stuur behoorlijk ver van je afstaan. Even zo geprobeerd op een stoel en dan valt op dat deze manier van sturen helemaal niet zo handig is. De stuuruitslag is zeer beperkt door je benen. En ik deel de zorgen van de lezers over dat plexiglas. Een paar krassen er op en met zon is letterlijk stevig zeuren. Europese wetgeving. Als dat ding ondersteund harder gaat dan 27km/u (25km/u max + ±10% afwijking toegestaan) moet het in NL een bromfietsplaatje hebben, zich houden aan de bromfietsregels en zal het getoeter van pisnijdige automobilisten (al in NL op het journaal geweest) niet van de lucht zijn. Op het fietspad wordt het waarschijnlijk ook al zeuren met zo'n ding. Gezien de ervaringen nu met die speedpedelecs is er zelfs een kans dat deze "fiets" niet toegelaten wordt. De infrastructuur is daarvoor nog niet op orde. Dan nog wat, ik heb al mee gemaakt dat fietsers je rakelings passeren omdat ze zo nodig na het stoplicht aan je voorbij moeten. Dat je 200meter verder hun met gemak inhaalt ontgaat ze. En dan met zo'n plexiglas kap en dat rakelings... Plexiglas is wat dat aangaat niet zo hard als glas of zo.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#26 Bericht door SCORPION »

Jo2p schreef:Ik heb op de Duitse site de plaatjes bekeken, in het groot, en kom tot de conclusie dat het toch niet zo goed is uitgedacht. Krijg geen goed beeld van de kuipranden. Maar met je handen ter hoogte van die rand is in mijn visie niet handig. Ook zul je voor de maximale stuuruitslag het stuur behoorlijk ver van je afstaan. Even zo geprobeerd op een stoel en dan valt op dat deze manier van sturen helemaal niet zo handig is. De stuuruitslag is zeer beperkt door je benen. En ik deel de zorgen van de lezers over dat plexiglas. Een paar krassen er op en met zon is letterlijk stevig zeuren. Europese wetgeving. Als dat ding ondersteund harder gaat dan 27km/u (25km/u max + ±10% afwijking toegestaan) moet het in NL een bromfietsplaatje hebben, zich houden aan de bromfietsregels en zal het getoeter van pisnijdige automobilisten (al in NL op het journaal geweest) niet van de lucht zijn. Op het fietspad wordt het waarschijnlijk ook al zeuren met zo'n ding. Gezien de ervaringen nu met die speedpedelecs is er zelfs een kans dat deze "fiets" niet toegelaten wordt. De infrastructuur is daarvoor nog niet op orde. Dan nog wat, ik heb al mee gemaakt dat fietsers je rakelings passeren omdat ze zo nodig na het stoplicht aan je voorbij moeten. Dat je 200meter verder hun met gemak inhaalt ontgaat ze. En dan met zo'n plexiglas kap en dat rakelings... Plexiglas is wat dat aangaat niet zo hard als glas of zo.
Man,man, man, je oordeel steunt op " plaatjes bekeken " " op een stoel uitproberen " " zorgen delen van de lezers over plexiglas " " als dat ding harder gaat dan 27 km/u " " pisnijdige automobilisten " " kans dat deze fiets niet toegelaten wordt " " ik heb al meegemaakt dat " " en dan met zo'n plexiglas kap rakelings " lijkt me sterk op ingebeelde koudwatervrees allemaal, zonder enige referentie naar de werkelijkheid. Durf je eigenlijk nog wel op straat te komen met je fiets en je te mengen in het verkeer ?
Ware het niet beter nog efkes te wachten op je eerste proefrit met de werkelijke Podbike, dan weet je uit de eerste hand waarover je praat en kan je iets ernstigs neerschrijven ipv te leuteren op verzinsels.

Ik heb direct na de SPEZI aan het Podbike team gemeld wat ik ervan dacht :

Hi Podbike crew,

Came accross this report and admired the detailed pictures of the inner Podbike ! I was surprised by the very low steering device, as the best ergonomic height should be elbow height. Besides the vicinity of the metal structure looks like a cutting edge and expose the hands of the driver to maybe serious injuries. The handles and the brakes are supposed to stay vertical in a more natural position of the hands, permitting better grip and handpower when it comes to heavy braking and steering along hazardous ways.

Unfortunately the incomplete Podbike on SPEZI was missing the raising back fairing and the elegant movement of the cockpit facilitating the access. The computer animation gives only an irreal idea of how it will look like, but will never be like the real thing. I can hardly wait to see the video on how the real Podbike is boarded by a senior citizen, and admire the beautifull movement of the opening and closing of the cockpit.
Hope the completion of the project is just around the corner, and that the video will follow before long.

Wish you a successfull and ergonomic friendly prototype !

Have a nice week !

Carlos Dewerchin
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#27 Bericht door Jo2p »

SCORPION schreef: Man,man, man, je oordeel steunt op " plaatjes bekeken " " op een stoel uitproberen " " zorgen delen van de lezers over plexiglas " " als dat ding harder gaat dan 27 km/u " " pisnijdige automobilisten " " kans dat deze fiets niet toegelaten wordt " " ik heb al meegemaakt dat " " en dan met zo'n plexiglas kap rakelings " lijkt me sterk op ingebeelde koudwatervrees allemaal, zonder enige referentie naar de werkelijkheid. Durf je eigenlijk nog wel op straat te komen met je fiets en je te mengen in het verkeer ?
Ware het niet beter nog efkes te wachten op je eerste proefrit met de werkelijke Podbike, dan weet je uit de eerste hand waarover je praat en kan je iets ernstigs neerschrijven ipv te leuteren op verzinsels.
Ik vind het prima dat je commentaar geeft, maar "leuteren op verzinsels" gaat mij te ver. Ik maak daar bezwaar tegen. Ik begrijp dat je niet kijkt naar de Nederlandse tv en dan met name naar het journaal waar het nodige over speedbikes te doen is geweest met een video over hoe dat gaat. Een voormalig officier van justitie, die bij ons wel vaker commentaar geeft vanuit de wettelijke optiek en hoe dat praktisch uitpakt voor burgers, heeft deze video becommentarieert en zijn zorgen geuit. In de video waren "pisnijdige automobilisten" te zien die zaten te seinen met lichten en te toeteren (zelf ook al meegemaakt en de bestuurder daarop aangesproken wat voor een rare fratsen dat zijn.). De fiets in kwestie heeft een totaal ander concept en het is maar de vraag of dit nog als fiets wordt aangemerkt, deze fiets zal gelijk speedbikes mogelijk eerst gekeurd moeten worden. Dit is conform Nederlandse wetgeving, in België gaat het wellicht anders. Dat van plexiglas is gebaseerd op eigen ervaring met andere plexiglas zaken en mijn recente ervaring met de Orca en zeer ongeduldige fietsers. Het enigste wat ik doe is de zaken bij elkaar zetten en combineren. En oordelen steunen in eerste instantie altijd op geleverde omschrijvingen en afbeeldingen. Dus graag even wat dimmen met je opmerkingen.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#28 Bericht door SCORPION »

Beste Jo2p,

Met je Orca heb je een bovenste VM, doch mijn groot probleem bij deze VM is het aan boord klauteren. Als persoon met beperkte mobiliteit kijk ik uit naar een VM waar je niet de lenigheid van een F1 piloot moet hebben om er in plaats te nemen of uit te klimmen. De aandrijving van de Podbike is ook niet direct afhankelijk van het aantal krachtige pedaalstoten die je aankunt. Ik kan amper 60 Watt voor een tiental minuten leveren en dat geeft met mijn trike een gemiddelde van 22 km/u dank zij de pedaalhulp. Dit is voor het ogenblik zo, maar verlamming aan beide benen, kanker en PLS zijn onomkeerbaar en degraderend.

Vandaar mijn zoektocht naar een VM die al dat negatieve het best opvangen kan, en voor zo lang mogelijk.

Jij bent als valide persoon zichtbaar niet op zoek naar een nieuwe VM die je opnieuw zelfstandige mobiliteit kan brengen, je bent trouwens de gelukkige eigenaar van een betere VM, zoniet de beste momenteel ! Bij jouw gaat het waarschijnlijk om recreatief fietsen, ik zoek mijn levensnoodzakelijke zelfstandige mobiliteit in de nabije toekomst te verzekeren. Twee totaal verschillende benaderingen van de Podbike !
Geef nu zelf toe dat de aangehaalde redenen om je smalend en achterdochtig over een nieuwe en voor jouw onbekende VM uit te laten, zonder er zelf een proefrit mee gereden te hebben, fundering en kennis van zaken missen. De gratuite manier om losjes uit de pols kleinerend te commentariëren zegt ook dat je de +70 bldz tellende eindthesis van deze Noorse ingenieur mobiliteit niet gelezen hebt ! De referenties staan in het begin van deze topic.

Mocht mijn commentaar dan toch de gevoelige snaar geraakt hebben, mijn excuses hiervoor !

Nog veel leuke toertochten met de Orca !

@+
scorpion
Laatst gewijzigd door SCORPION op do 25 mei 2017, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#29 Bericht door crash-quest-dummy »

Jo2p schreef: Dus graag even wat dimmen met je opmerkingen.
Hé jongens, is "materiaal & techniek" ineens een "scheldhoek" geworden ofzo ?

The proof of the pudding is in the eating : laat gewoon de markt beslissen of het een goed product is.
Stop Fueling Around

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#30 Bericht door SCORPION »

Van tellerstand 15:21 t/m 21:01 Bezoek aan de stand van Podbike op SPEZI 2017

https://www.youtube.com/watch?v=QIJSye1UHjk&t=337s

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Plaats reactie