Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#1 Bericht door SCORPION »

http://www.podbike.com

https://www.facebook.com/GoPodbike
https://twitter.com/Podbike_

Afbeelding

Een beetje lectuur over de Podbike, nogal sterk richting ingenieur mobiliteit (Thesis), maar verassend instructief !

http://www.podbike.com/downloads/Velo-redef021.pdf
http://www.podbike.com/downloads/Appendix_ABC.pdf

@+
scorpion
Laatst gewijzigd door SCORPION op zo 22 jan 2017, 15:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Nieuwe quatrovelo met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#2 Bericht door Wouter D »

Hoe kom je er eigenlijk bij dat dit een quattrovelo is?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Nieuwe quatrovelo met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#3 Bericht door trikelover »

spruitje schreef:Hoe kom je er eigenlijk bij dat dit een quattrovelo is?
Kijk naar de foto's op de site daar staan er bij waar je de 4 wielen kan zien.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Nieuwe quatrovelo met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#4 Bericht door Wouter D »

is toch niet omdat het vier wielen heeft dat het een quattrovelo is? dan zou bvb de sunrider quad, dat ook zijn
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#5 Bericht door bicky »

Titel was inderdaad niet duidelijk.
Heb die klein beetje aangepast.

4600dollar lijkt me wel erg goedkoop.
Is niet de eerste die zoiets probeert maar waar er effectief nooit een productie van komt.
Eerst dus afwachten lijkt me wat het wordt

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#6 Bericht door Wim -de roetsende »

Geen ketting, je drijft een generator aan.

Wat ik daarvan weet is dat het rendement erg laag is.

Het is dus eigenlijk een heel klein elektrisch autootje met pedalen.

Leuk voor als je zoiets zoekt :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#7 Bericht door Wouter D »

ik moet wel zeggen dat het een mooie uitstraling heeft, maar of dat genoeg is om mensen te overtuigen...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#8 Bericht door scuri »

Niet zozeer de creatieve technologie geeft de doorslag maar eerder de politics in het breed (Frederik Van De Walle heeft een bijdrage in dat boek); zie hoe het is vergaan met de ligfiets na de UCI-beslissing in 1934. Wielerwedstrijden hebben een enorm impact gehad en nog steeds. Ik ben ervan overtuigd dat anders het aandeel ligfietsen deze van de bukfiets zou overtroffen hebben. Dan had de infrastructuur er ook anders uit gezien. En dan was het wellicht infrastructureel en wetgevend gunstiger voor de e-tussenvormen die we de dag van vandaag overal zien opduiken. In casu zal een toekomstig mobiliteitsbeleid bepalend worden - immers, alles is nu geconcipieerd vanuit een autodenken, een trein/tramdenken, een vliegtuigdenken waar blijkbaar iedereen het normaal vindt dat dáár miljarden aan besteed worden. De fiets in zijn verschillende vormen is in de huidige infrastructuur maar het vijfde wiel aan de wagen. Men mag niet denken dat iedereen 'de fiets' gunstig gezind is, er zijn wel degelijke vijandige krachten en dat zien we opduiken bij e-tussenvormen, in het bijzonder deze die de autobusiness kunnen bedreigen - zie o.a. de S-Pedelecs die de overheden vakkundig opzij hebben geschoven.
Ik moet er dus geen tekeninkje bij maken hoe het deze en andere quatro velomobielen zal vergaan, nu en in de nabije toekomst.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#9 Bericht door SCORPION »

Het prijskaartje is wel 4.500,00 € en geen $, loco Noorwegen. Shipping & handling komen daar bovenop, tenzij de afhaling gebeurd ter plaatse door de koper.
Meer inlichtingen in FAQ op http://www.podbike.com/faq/


Het is op basis van zijn zeer goed gedocumenteerde eindthesis dat ingenieur mobiliteit Hassel Sorensen,Forsandveien 13
N-4307 Sandnes de Podbike wil verwezenlijken.
Het eerste testmodel komt klaar rond 15 februari 2017. We kijken met belangstelling uit naar de eerste resultaten !
Op toonaangevende fietsbeurzen in Europa, zoals SPEZI in Germersheim (D) 29 & 30 april 2017, zal het ontwerp te zien zijn.

Nog heel eventjes geduld !

https://www.facebook.com/GoPodbike
https://twitter.com/Podbike_

@+
scorpion
Laatst gewijzigd door SCORPION op di 24 jan 2017, 17:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#10 Bericht door SCORPION »

Wim -de roetsende schreef:Geen ketting, je drijft een generator aan.

Wat ik daarvan weet is dat het rendement erg laag is.

Het is dus eigenlijk een heel klein elektrisch autootje met pedalen.

Leuk voor als je zoiets zoekt :wink:
Ter info over de motorisatie : http://www.podbike.com/downloads/Full-10.pdf

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#11 Bericht door SCORPION »

http://digitread.com/podbike-electric-b ... onditions/

Waarom en hoe kwam de Podbike tot stand ?

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#12 Bericht door fcapri »

Wim -de roetsende schreef:Geen ketting, je drijft een generator aan.

Wat ik daarvan weet is dat het rendement erg laag is.

Het is dus eigenlijk een heel klein elektrisch autootje met pedalen.

Leuk voor als je zoiets zoekt :wink:
idd, heeft nog weinig met een fiets te maken. het ding heeft 2 motoren in de wielen steken en wordt gevoed door een accupack (accu wordt geladen in zijn garagebox met zonnepanelen).
verder ga je een beetje meetrappen terwijl je rijd, zodat de accu onderweg een klein beetje wordt bijgeladen (lees: je haalt 30% uit de batterij om te rijden, en je steekt er 10% weer in. er is dus 20% energie weg uit de accu).

ik heb al eens zitten overwegen om een generator/motor combinatie te maken (electrische overbrenging ipv mechanische) en je zit idd met een hoop verliezen. 10-20% verlies in de generator, in het beste geval verlies je "maar" 15% in de hub motor (op ideaal toerental).
voordeel is wel dat je altijd aan dezelfde cadans kan draaien. mits een goeie controller, stel je die in op 92rpm (min 90, max 95). ga je harder trappen dan 95rpm, dan gaat de generator zwaarder lopen, begin je trager te gaan dan 90, zal die lichter lopen. je kan dus bergop aan dezelfde snelheid trappen, je snelheid vertraagd, je kan bergaf even hard meetrappen, je gaat alsmaar sneller.
wil je een constante snelheid aanhouden (bergop en bergaf), dan heb je een bufferaccu nodig.

het is best te doen hoor, de vraag is alleen hoe de wetgeving er tegenover staat.
bv: je controller werkt ENKEL als er ook getrapt wordt. stel nu dat je 320W produceert aan de generator aan 90rpm, en je electromotor drijft je fiets aan met 270W rond de 35km/h. ziet de wetgeving dit als eigen getrapte energie (zoals je met een ketting zou doen), of ben je in overtreding omdat je motor'ondersteuning' harder loopt dan 25km/h/meer produceert dan 250W. de volgende stap zou dan een aantal condensatoren zijn die bergaf opladen en bergop meetrappen.
de 3de stap is dan een accu. wanneer ben je in overtreding?

of stel het mechanisch voor, ik steekt een groot staal vliegwiel parallel naast het achterwiel. in bergaf steek ik de overtollige energie in dat staalwiel door het sneller en sneller te laten draaien. in bergop gebruikt ik de ronddraaiende snelheid van dat staalwiel om me bergop te helpen. zelfde principe als die condensatoren hierboven, maar dan zuiver mechanisch. in overtreding door mij 'trapondersteuning'?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#13 Bericht door crash-quest-dummy »

Die 2 motoren per wiel met verschillende eigenschappen worden zo aangestuurd dat ze steeds met een minimaal verlies werken (koppel op optimaal toerental zonder risico op te hoog toerental). Mooie toepassing van de aandrijving van een prius. Ik ben curieus hoever ze de verliezen naar beneden krijgen. =D>
Met een (lucht+rol) weerstand van 100W@30km/h is dit dan best nog wel een fiets. Maar, hoe geraak je aan 30km/h als de aandrijving stopt aan 25km/h :shock:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#14 Bericht door crash-quest-dummy »

correctie :
je zou sneller dan 25km/h mogen als je niet meer energie verbruikt dan je momentaan trapt :

Control system
For a cycle with electronic transmission – ET, there is a risk that the motor power used for transmission is seen
as circumventing the motor power limitation as pedelec. This can prevent the velomobile construction from
being accepted as a cycle with electric motor assist.
6
Not included in the directive, but motor assist is allowed up to 6 km/h even when not pedalling. It is a logical
consequence of EU/EEA general permission to use motorized vehicles with a max speed of up to 6 km/h on
public streets without type approval.
To avoid this from happening, a strict energy and speed control regime must be embedded in the design. One
way to achieve this is to use two batteries, one generator battery which is never removed from the vehicle for
charging, and a pedelec battery that must be charged from a charger. The generator battery is only charged from
the pedal generator.
The pedelec battery can only be used at speeds below 25 km/h while the generator battery is continuously used.
If the ET battery gets to a low state of charge, SOC, there is not enough energy to maintain current motor speed
and the speed is reduced. If the vehicle travels below 25 km/h then energy may come from the assist battery
maintaining speed at that level minimum, as long as some pedalling is performed. A suitable control algorithm
must facilitate best possible operating conditions for cells, motor and vehicle/cyclist within the legislative
framework. Several examples of such algorithms exist in literature and are suitable, at least as good starting
point (Fuchs 1999, Embrandiri, Isa et al. 2010, Spagnol, Alli et al. 2012).
Stop Fueling Around

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Nieuwe quatro velomobiel met pedaalgenerator en dubbele motor 1L+1R in de achterwielen !

#15 Bericht door SCORPION »

Meer inlichtingen ivm batterijen, motor, prestaties, zijn te vinden vanaf 4.1 in :

http://www.podbike.com/downloads/Velo-redef021.pdf

Voor constructie details, aërodynamica testen enz.

http://www.podbike.com/downloads/Appendix_ABC.pdf

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Plaats reactie