Remmen op een trike

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Remmen op een trike

#16 Bericht door fcapri »

moedwil denk ik niet, ze kennen een VM daar toch wel doordat bicky daar al 5jaar mee rijd.
misschien iemand die hem wou verzetten (ik til het achterwiel op om te verplaatsen), of toch iemand die er eens wou mee rijden en mijn systeem niet herkende...

van mij mogen ze er gerust eens mee rijden, maar dan moeten ze het wel ff laten weten. dan kom ik zelf wat uitleg geven ook

Woubeir
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 16 jul 2014, 17:42
Postcode: 3210
Contacteer:

Re: Remmen op een trike

#17 Bericht door Woubeir »

Ik heb een delta-trike en de voorremmen bij jullie zijn bij mij de achterremmen. De remmen op mijn beide wielen worden, zoals over het algemeen, bediend door aparte remgrepen, maar in tegenstelling tot wat ik hier lees, denk ik er net over om de beide op 1 remgreep te zetten omdat, zeker in lange afdalingen, het heel moeilijk bij mij is om beide remmen dezelfde remkracht te geven (waardoor mijn fiets kan beginnen slingeren). De rembediening dan hydraulisch omdat het veelvuldig moeten remmen bij die afdalingen heel vermoeiend kan zijn voor de handen. Het achter/voorwiel krijgt nog een mechanische rem als parkeerrem die ook als noodrem kan dienen.
Iemand bedenkingen bij dit systeem ?
WB

Hasebikes Kettwiesel met Differentiëel en Rohloff Speedhub

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Remmen op een trike

#18 Bericht door erde »

Mijn trike, Challenge concept trike liet ik bouwen met gekoppelde remmen vooraan.
Is best veilig indien je een noodstop moet doen. Ik ben er best tevreden mee. :D
Zijn wel hydraulische remmen van Magura. Linkerhand bedienen.
Je hebt wel een bedieningshendel nodig die olie genoeg kan bevatten om 2 klauwen te bedienen.
Gewone bedieningshendel gaat niet , ik had shimano gevraagd, maar ze hebben om de reden dat er niet genoeg olie in kan, magura gemonteerd.
Deze remmen altijd gelijk ( als ze ontlucht zijn natuurlijk) :)
Achter heb ik parkeerrem op schijf, half hydraulisch.
Rechterhand bedienen.
De achter rem gebruik ik enkel in steile dalingen om bij te remmen of in een bocht met één hand richting aanduiden en ander hand remmen voor verkeer.
Anders dient de parkeerrem enkel om te parkeren en om op en af te stappen.
Daarmee ben je perfect in orde voor de wet, want deze schrijft voor dat je een dubbel remsysteem moet hebben in geval er eentje faalt.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Remmen op een trike

#19 Bericht door CapoJan »

Een deltatrike zit wel anders in elkaar dan een tadpole. Daarnaast is er het puur fysische gegeven dat het gewicht zich bij vertragen naar voor verplaatst. Dat is waarom de voorrem het krachtigst afremt. Nadeel van een delta: er is maar één voorwiel.
Mijn ervaringen beperken zich tot een tadpole; eerst met gescheiden mechanische schijfremmen (Tektro), later met een gekoppeld hydraulisch systeem (Hygia). Beide hadden voor- en nadelen. Het mechanische systeem bevroor in de winter. Niet handig als je dan bergaf rijdt :shock:
Anderzijds kon je gebruik maken van 'brake steering': met variërende remdruk bijsturen. Het hydraulische systeem bevroor niet en met één vinger kon ik beide wielen blokkeren indien ik dat wilde; de remmen waren zo krachtig dat zoonlief ooit het kettingblad in het asfalt drukte bij het remmen (ging net niet overkop), maar brake steering kon dan weer niet.
Op een deltatrike zal je dat dus achteraan hebben en dan zal het effect wel anders zijn, omdat het contact tussen banden en wegdek net vermindert bij het remmen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: Remmen op een trike

#20 Bericht door erde »

Ik had destijds een Hase Lepus, alle remmen hydraulisch , voor op één wiel en achter hydraulisch gekoppeld op beide wielen en met achter ook een differentieel in .
Nooit problemen gehad. remde altijd :!:
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Plaats reactie