Pagina 1 van 1

Onderhoud koetswerk velomobiel

Geplaatst: za 03 dec 2016, 13:09
door eeuwige reiziger
Glasvezel. Aramide. Koolstof. Af en toe ook nog eens enkele vierkante meter alu. Heel uiteenlopende materialen. Ik vraag me dan ook af hoe je het best het koetswerk van je velomobiel onderhoudt.

Eigenlijk heb ik er vroeger nauwelijks bij stilgestaan. Af en toe een sponsje over de Versatile en dat was het dan. Met de jaren - komt de wijsheid dan toch met de jaren? :wink: - en een nieuwe velomobiel is die gevoeligheid bij mij wel aangescherpt. Ook al omdat ik afgelopen week bij bicky een waar arsenaal aan verzorgingsproducten zag staan.

http://bickyenzijnfietsen.blogspot.be/2 ... etsen.html

Verbazend genoeg is er op het forum bitterweinig te vinden over dit onderwerp.

Nog weetjes en kneepjes?

Re: Onderhoud koetswerk velomobiel

Geplaatst: za 03 dec 2016, 13:29
door blackarmor
eigenlijk vallen al die producten onder kunstoffen ( uitgezonderd de alu ma das eigenlijk hetzelfde ) belangerijkste is geen hogedrukreiniger . de rest is hetzelfde als een wagen( alhoewel dat ik de vm meer kuis dan 1 keer per jaar :oops: ) ,eerst veel water om het zand weg te spoelen zodat je minder krassen krijgt , dan gewone autoshampoo afdrogen en eventueel simoniseren met een product naar keuze , ik gebruik een carnouba wax maar dan alleen omdat ik die ook gebruik voor houtproducten en die hier tocgh heb staan ( mooi om het water en zien af te vliegen inde regen :) )

Re: Onderhoud koetswerk velomobiel

Geplaatst: za 03 dec 2016, 14:35
door bicky
vet en vuile aluminium onderdelen kan je heel goed reinigen met remmenreiniger (wel opletten in de buurt van ketting)
mijn collega rade dit af omdat die anders een matte glans krijgen. opletten met wielen dus.
De laatste keer reinigde ik de vette plekken met keukenontvetter.

Op het velomobieltreffen was er duidelijk verschil tussen mensen die hun fiets onderhouden en wie er niet achter keek.

Re: Onderhoud koetswerk velomobiel

Geplaatst: za 03 dec 2016, 17:07
door Jo2p
Met een sopje van groene zeep oid. Geen agressieve middelen, dus geen oplosmiddelen. Daarna met autowas in de was zetten en matig inwrijven. Deze behandelmethode hanteer ik al jaren voor mijn kano die gemaakt is van glasvezel, dioleen en kevlar als mat en epoxy (vezelversterkt). De kano glijd dan makkelijker door het water. Dus wellicht heeft het ook effect met wind bij een vm.

Re: Onderhoud koetswerk velomobiel

Geplaatst: za 03 dec 2016, 19:53
door eeuwige reiziger
blackarmor schreef:eigenlijk vallen al die producten onder kunstoffen ( uitgezonderd de alu ma das eigenlijk hetzelfde ) belangerijkste is geen hogedrukreiniger . de rest is hetzelfde als een wagen( alhoewel dat ik de vm meer kuis dan 1 keer per jaar :oops: ) ,eerst veel water om het zand weg te spoelen zodat je minder krassen krijgt , dan gewone autoshampoo afdrogen en eventueel simoniseren met een product naar keuze , ik gebruik een carnouba wax maar dan alleen omdat ik die ook gebruik voor houtproducten en die hier tocgh heb staan ( mooi om het water en zien af te vliegen inde regen :) )
Snuisteren op autofora leert me dat wassen met een spons schijnbaar geen goed idee is, omdat het klaarblijkelijk veel krassen veroorzaakt. Een washandschoen heeft blijkbaar de voorkeur.
bicky schreef:vet en vuile aluminium onderdelen kan je heel goed reinigen met remmenreiniger (wel opletten in de buurt van ketting)
mijn collega rade dit af omdat die anders een matte glans krijgen. opletten met wielen dus.
De laatste keer reinigde ik de vette plekken met keukenontvetter.
Over alu gesproken: op mijn trike hebben de trommels een soort witachtige uitslag gekregen. Iemand een idee wat het is en hoe je dat het best verwijdert?
Op het velomobieltreffen was er duidelijk verschil tussen mensen die hun fiets onderhouden en wie er niet achter keek.
Stoefer! :mrgreen:

Re: Onderhoud koetswerk velomobiel

Geplaatst: za 03 dec 2016, 20:16
door fcapri
witte aanslag op aluminium is aluminium oxide, of de roest van het alu.

je moet gaan uitzoeken waarom het gaat oxideren. aluminium heeft normaal een laagje dat zichzelf volledig van de lucht afsluit waardoor het niet verder oxideert, als je wit poeder krijgt, dan gaat het proces gewoon verder.
ik zou het opschuren met staalwol of dergelijke en dan weer zijn normale proces laten gaan.

als het echt weer naar wit poeder over gaat, moet je gaan uitzoeken wat de oorzaak is. alu is een heel onedel metaal en zal bij aanraking van andere metalen altijd zichtzelf oplossen. k geloof dat er maar een 2tal metalen zijn die nog lager zitten dan alu (zink en nog eentje).


terug on topic: je kan het eigenlijk ook aanzien zoals bij autos. sommige mensen gaan wekelijks hun auto wassen en maandelijks simoniseren. andere chauffeurs kijken in jaren niet om naar de lak. bij autos ligt het gevoeliger, want als de laklaag barst, gaat het metaal eronder roesten.
bij een velomobiel uit polyester, aramide, koolstof,... gebeurt dat niet, je krijgt gewoon een matte lak met krassen erin. daar steek je na 5jaar eens een paar uurtjes (5-10) werk in en ziet er daarna weer als nieuw uit. of je doet jaarlijks een klein beetje poetsen om het proper te houden

Re: Onderhoud koetswerk velomobiel

Geplaatst: zo 04 dec 2016, 9:41
door eeuwige reiziger
fcapri schreef:witte aanslag op aluminium is aluminium oxide, of de roest van het alu.

je moet gaan uitzoeken waarom het gaat oxideren. aluminium heeft normaal een laagje dat zichzelf volledig van de lucht afsluit waardoor het niet verder oxideert, als je wit poeder krijgt, dan gaat het proces gewoon verder.
ik zou het opschuren met staalwol of dergelijke en dan weer zijn normale proces laten gaan.
Oorzaak? Vocht? De trike heeft vorige winter in een bijschuurtje gestaan waarvan het dak blijkbaar enkele lekken vertoonde. Ik vermoed dat het toen begonnen is.

Re: Onderhoud koetswerk velomobiel

Geplaatst: ma 05 dec 2016, 9:24
door blackarmor
als je de modder en zand er niet eerst afspoeld krijg je met een handschoen ok krassen hoor .

http://aluminumsurface.blogspot.be/2009 ... m-and.html
en
http://www.totalmateria.com/page.aspx?I ... ktn&NM=187

Re: Onderhoud koetswerk velomobiel

Geplaatst: za 02 dec 2017, 15:01
door eeuwige reiziger
Vandaag is de wereld wit. En koud.

Klopt het dat glasvezel vorstgevoelig is?

Re: Onderhoud koetswerk velomobiel

Geplaatst: do 07 dec 2017, 12:52
door fcapri
voor zover ik weet kan glasvezel ook gewoon tegen vorst. wat wel een probleem kan zijn is de uitzettingscoefficient. als glasvezel meer uitzet/krimpt in functie van de temperatuur tov de laklaag, dan zal de laklaag barsten gaan vertonen