Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
-
- Neo Prof
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
- Postcode: 9860
- Fiets: Ice Sprint 26
- Locatie: Gijzenzele
- Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
- Contacteer:
Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
Nu ik besloten heb dat het legaliseren van de ingebouwde cyclone-motor voor mij niet meer loont, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief, nl de middenmotor.
(zie ook: http://ligfietser.be/forum/viewtopic.php?f=3&t=9448 )
De meest bekende is de Bafang of 8Fun die Fietser ook gebruikt in de eWAW. Voor zover ik begrepen heb werkt die op basis van een pas-sensor: als je trapt krijg je (de ingestelde) ondersteuning, ongeacht hoe hard je trapt. Ik hoor hier verder wel goede commentaren over.
Nu ben ik onlangs op eenzelfde type motor gestoten, alleen werkt die op basis van een ingebouwde torque-sensor, maw hoe harder je tegen de pedalen duwt, hoe meer ondersteuning je krijgt. Dit lijkt mij een vrij interessante oplossing: op vlakke stukken heb je minder extra kracht nodig, bij het klimmen bijvoorbeeld kan je wat meer gebruiken. Alleen kan je hier nog niet zoveel over terugvinden, daarom mijn vraag:
zijn hier mensen die bekend zijn met dit systeem of er ervaring mee hebben? Graag jullie bedenkingen.
Oh ja, wat ik ook terugvond is het maximale koppel: 60 Nm voor de Bafang en 90 Nm voor de naamloze (wat mij ook schrik aanjaagt) motor op basis van trapkracht.
(zie ook: http://ligfietser.be/forum/viewtopic.php?f=3&t=9448 )
De meest bekende is de Bafang of 8Fun die Fietser ook gebruikt in de eWAW. Voor zover ik begrepen heb werkt die op basis van een pas-sensor: als je trapt krijg je (de ingestelde) ondersteuning, ongeacht hoe hard je trapt. Ik hoor hier verder wel goede commentaren over.
Nu ben ik onlangs op eenzelfde type motor gestoten, alleen werkt die op basis van een ingebouwde torque-sensor, maw hoe harder je tegen de pedalen duwt, hoe meer ondersteuning je krijgt. Dit lijkt mij een vrij interessante oplossing: op vlakke stukken heb je minder extra kracht nodig, bij het klimmen bijvoorbeeld kan je wat meer gebruiken. Alleen kan je hier nog niet zoveel over terugvinden, daarom mijn vraag:
zijn hier mensen die bekend zijn met dit systeem of er ervaring mee hebben? Graag jullie bedenkingen.
Oh ja, wat ik ook terugvond is het maximale koppel: 60 Nm voor de Bafang en 90 Nm voor de naamloze (wat mij ook schrik aanjaagt) motor op basis van trapkracht.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
Het systeem in de Orca is dan wel heel gesofisticeerd, maar het werkt ook met o.a. een krachtsensor. Daar heb ik ondertussen wat ervaring mee.
Wat mij betreft is het ideaal, omdat de motor niet continu hetzelfde vermogen levert en dus wellicht ook je verbruik verandert/vermindert. Een betere autonomie dus. Het systeem voelt ook natuurlijk aan, precies omdat het motorvermogen correleert aan wat je zelf levert.
Dat kan in principe min of meer met een Bafang en andere, maar dan moet je voortdurend met het ondersteuningsniveau spelen.
Wat koppel betreft, merkte ik al dat dit vaak bij een verschillend toerental gegeven wordt en dat maakt het moeilijk vergelijken. Je zou het moeten kunnen ervaren, maar omdat er zoveel parameters variëren (vindt maar eens een leverancier die je eenzelfde configuratie kan laten testen met diverse motoren erin), lijkt dat zo goed als onmogelijk.
Tussen haakjes: PAS-sensor is nodig omdat die ervoor zorgt dat het trapondersteuning blijft. Zonder PAS kan de motor blijven draaien als je niet trapt en dan ben je weer illegaal bezig. De krachtsensor komt er bovenop om het vermogen te moduleren.
Tenslotte is er nog de snelheidssensor, die ervoor zorgt dat de assistentie uitvalt bij 25 km/u.
Wat mij betreft is het ideaal, omdat de motor niet continu hetzelfde vermogen levert en dus wellicht ook je verbruik verandert/vermindert. Een betere autonomie dus. Het systeem voelt ook natuurlijk aan, precies omdat het motorvermogen correleert aan wat je zelf levert.
Dat kan in principe min of meer met een Bafang en andere, maar dan moet je voortdurend met het ondersteuningsniveau spelen.
Wat koppel betreft, merkte ik al dat dit vaak bij een verschillend toerental gegeven wordt en dat maakt het moeilijk vergelijken. Je zou het moeten kunnen ervaren, maar omdat er zoveel parameters variëren (vindt maar eens een leverancier die je eenzelfde configuratie kan laten testen met diverse motoren erin), lijkt dat zo goed als onmogelijk.
Tussen haakjes: PAS-sensor is nodig omdat die ervoor zorgt dat het trapondersteuning blijft. Zonder PAS kan de motor blijven draaien als je niet trapt en dan ben je weer illegaal bezig. De krachtsensor komt er bovenop om het vermogen te moduleren.
Tenslotte is er nog de snelheidssensor, die ervoor zorgt dat de assistentie uitvalt bij 25 km/u.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Neo Prof
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
- Postcode: 9860
- Fiets: Ice Sprint 26
- Locatie: Gijzenzele
- Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
Dat de pas- en snelheidssensor nog steeds noodzakelijk zijn, daar ben ik mij van bewust. Maar het is vooral je persoonlijke ervaring met een 'kracht' gestuurd systeem die voor mij bevestigen wat ik vermoedde. Bij mijn zoektocht in het legaliseren vcan de cyclone speelde ik ook al zelf met het idee om een bracketas te steken mlet torque-meting en dit via de CA3 te gebruiken als sturing voor de ondersteuning.
Het systeem van de Orca clonen zal er niet inzitten, maar het geeft toch een idee.
Wat ik ook nog moet nagaan is of er een mogelijkheid is om het tandwiel te vervangen. Een standaard 46 tanden lijkt mlij klein, nu zit er een 57 tands op de FAW. Net te groot om vlot bergop te geraken, en net te klein om in een afdaling aan 40 km/u met de beentjes te kunnen volgen...
Het systeem van de Orca clonen zal er niet inzitten, maar het geeft toch een idee.
Wat ik ook nog moet nagaan is of er een mogelijkheid is om het tandwiel te vervangen. Een standaard 46 tanden lijkt mlij klein, nu zit er een 57 tands op de FAW. Net te groot om vlot bergop te geraken, en net te klein om in een afdaling aan 40 km/u met de beentjes te kunnen volgen...
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
Kun je voor de overbrenging niets wijzigen aan de achterkant? Indien je met een derailleur zit, zijn verschillende cassettes mogelijk, vermoed ik.
Het Flevobikesysteem kun je inderdaad niet clonen. Een trapasmotor is het eenvoudigste. Voor een ander tandwiel kun je misschien eens bij Alligt ten rade gaan: Leo maakt van alles op bestelling.
Het Flevobikesysteem kun je inderdaad niet clonen. Een trapasmotor is het eenvoudigste. Voor een ander tandwiel kun je misschien eens bij Alligt ten rade gaan: Leo maakt van alles op bestelling.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- fujin
- Helper
- Berichten: 384
- Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
- Postcode: 2170
- Fiets: Mango Plus 283
- Locatie: Merksem
- Velomobiel: Quest XS090
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
Het is moeilijk vergelijken denk ik.
De ondersteuning van de Orca is goed. En ook de WAW Bafang zal heel veel aankunnen.
Mijn E-Mango met Sunstar:
Heb de motor niet voor pure snelheid, dat mag niet.
Maar drie keer het Antwerpse Ringfietspad en dan nog een toertje door de stad met ettelijke verkeerslichten zijn een zaligheid.
Na 25 verkeerlichten merk je het verschil.
Heb er wel kortere 155 mm cranks in laten zetten omdat ik niet zo'n heel lange persoon ben.
Redelijk klein voorblad, maar dat vindt ik niet erg. ben niet zo'n krachtmens.
Het heeft me toch wel even gekost om te wennen, maar nu wil ik hem niet meer missen.
Wekelijkse boodschappen net aanhangwagentje : geen probleem.
Door de weilanden: geen probleem
Door de sneeuw: geen probleem
Na een stevige griep naar het werk; geen probleem.
Dus wat je ook kiest; kies voor kwaliteit. Niet alleen van de componenten, ook van de inbouw.
De ondersteuning van de Orca is goed. En ook de WAW Bafang zal heel veel aankunnen.
Mijn E-Mango met Sunstar:
Heb de motor niet voor pure snelheid, dat mag niet.
Maar drie keer het Antwerpse Ringfietspad en dan nog een toertje door de stad met ettelijke verkeerslichten zijn een zaligheid.
Na 25 verkeerlichten merk je het verschil.
Heb er wel kortere 155 mm cranks in laten zetten omdat ik niet zo'n heel lange persoon ben.
Redelijk klein voorblad, maar dat vindt ik niet erg. ben niet zo'n krachtmens.
Het heeft me toch wel even gekost om te wennen, maar nu wil ik hem niet meer missen.
Wekelijkse boodschappen net aanhangwagentje : geen probleem.
Door de weilanden: geen probleem
Door de sneeuw: geen probleem
Na een stevige griep naar het werk; geen probleem.
Dus wat je ook kiest; kies voor kwaliteit. Niet alleen van de componenten, ook van de inbouw.
Rustige recreatieve rijder uit Merksem. Heb af en toe in het weekend eens tijd om een paar uurtjes te ontspannen om mijn Fujin.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
ik zou achteraan gaan spelen met de tandwielen.
ik heb een 70T vooraan steken in de FAW.net genoeg om 55-60km/h bergaf te halen met de beentjes. zou ik een grotere tandwiel hebben, ik kan nog sneller.
maar idd moordend voor de knieen in bergop.kruipen aan 8km/H naar boven op volle kracht en enorm lage cadans.
ik heb dan de standaard cassette vervangen door een megadrive van shimano.
normaal had ik 14-16-18-20-22-24-28T
nu heb ik 13-15-17-19-21-24-34T
en die laatste wordt wel heeeeeeeel licht.
ik heb er nu al aan gedacht om een 8speed te nemen, en daar het kleinste tandwiel af te nemen. die hebben 13, 15, 17,19, 21, 24, 28,34T. met die 13 eraf zou ik dan 15-34 hebben waarbij de laatste stap eenvoudiger is. ipv direct an 24 naar 34 te gaan, ga je dan 24-28-34.
ik boet dan iets in van topsnelheid
ik heb een 70T vooraan steken in de FAW.net genoeg om 55-60km/h bergaf te halen met de beentjes. zou ik een grotere tandwiel hebben, ik kan nog sneller.
maar idd moordend voor de knieen in bergop.kruipen aan 8km/H naar boven op volle kracht en enorm lage cadans.
ik heb dan de standaard cassette vervangen door een megadrive van shimano.
normaal had ik 14-16-18-20-22-24-28T
nu heb ik 13-15-17-19-21-24-34T
en die laatste wordt wel heeeeeeeel licht.
ik heb er nu al aan gedacht om een 8speed te nemen, en daar het kleinste tandwiel af te nemen. die hebben 13, 15, 17,19, 21, 24, 28,34T. met die 13 eraf zou ik dan 15-34 hebben waarbij de laatste stap eenvoudiger is. ipv direct an 24 naar 34 te gaan, ga je dan 24-28-34.
ik boet dan iets in van topsnelheid
-
- Public Relations
- Berichten: 767
- Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
- Postcode: 3600
- Fiets: waw
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
En welke motor heb jij steken???fcapri schreef:ik zou achteraan gaan spelen met de tandwielen.
ik heb een 70T vooraan steken in de FAW.net genoeg om 55-60km/h bergaf te halen met de beentjes. zou ik een grotere tandwiel hebben, ik kan nog sneller.
maar idd moordend voor de knieen in bergop.kruipen aan 8km/H naar boven op volle kracht en enorm lage cadans.
ik heb dan de standaard cassette vervangen door een megadrive van shimano.
normaal had ik 14-16-18-20-22-24-28T
nu heb ik 13-15-17-19-21-24-34T
en die laatste wordt wel heeeeeeeel licht.
ik heb er nu al aan gedacht om een 8speed te nemen, en daar het kleinste tandwiel af te nemen. die hebben 13, 15, 17,19, 21, 24, 28,34T. met die 13 eraf zou ik dan 15-34 hebben waarbij de laatste stap eenvoudiger is. ipv direct an 24 naar 34 te gaan, ga je dan 24-28-34.
ik boet dan iets in van topsnelheid
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
geenenkele.
maar omdat TS eraan denkt het tandwiel te gaan vervangen op die motor, kan hij evengoed zijn huidige overzetten, en de tandwielen achteraan swappen om lichter te kunnen gaan rijden.
zo een tandwiel vooraan kost vlot 100€, en dat is best duur om wat te gaan "experimenteren" met verschillende groottes
maar omdat TS eraan denkt het tandwiel te gaan vervangen op die motor, kan hij evengoed zijn huidige overzetten, en de tandwielen achteraan swappen om lichter te kunnen gaan rijden.
zo een tandwiel vooraan kost vlot 100€, en dat is best duur om wat te gaan "experimenteren" met verschillende groottes
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
Mocht je voor de Bafang gaan: link naar opties bij Alligt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Junior
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
- Postcode: 3040
- Fiets: WAW 263
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
Zeker dat bafang niet met torque sensor is, ik krijg veel meer ondersteuning op pure kracht dan op souplesse, als je echt heel soepel gaat rijden dan valt de ondersteuning zelfs bijna weg.
E WAW 263
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
Brecht zei me dat de Bafang slechts tot een bepaalde omwentelingssnelheid kan "volgen". Ik heb dus afgeleerd om op souplesse te rijdengentenoare schreef:Zeker dat bafang niet met torque sensor is, ik krijg veel meer ondersteuning op pure kracht dan op souplesse, als je echt heel soepel gaat rijden dan valt de ondersteuning zelfs bijna weg.
-
- Neo Prof
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
- Postcode: 9860
- Fiets: Ice Sprint 26
- Locatie: Gijzenzele
- Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
Ik denk eerder dat je met de Bafang het volgende ervaart:Zeker dat bafang niet met torque sensor is, ik krijg veel meer ondersteuning op pure kracht dan op souplesse, als je echt heel soepel gaat rijden dan valt de ondersteuning zelfs bijna weg.
The PAS is effectively a throttle lock with 9 settings. In use it functions exactly like a mechanical throttle lock on a motorcycle. The motorcycle speed will slow on hills and speed up on descents. On flats it will stabilize at what ever speed the power matches the drag. The only addition to the Bafang system is a maximum rpm for each PAS setting that is measured in % of rpm. In the motorcycle analogy, the motorcycle can overspeed when descending a long hill, but the Bafang will not (in theory). As the rpm exceeds the maximum it will reduce current and the bicycle will slow to below the maximum rpm at which point the Bafang will add current and it will speed up to over the maximum rpm. This cycle can be repeated indefinitely and is usually described as "surging". Interestingly, it seems to occur most often on the flats or on gentle hills in my experience, but with different gearing the effect may be present on descents too.
Wat dus ook klopt met wat Brecht zegt en wat Helen haar ervaringen zijn. Ik moet blijkbaar ergens gemist hebben dat Helen de cyclone er al uit kieperde?
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)
-
- Neo Prof
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
- Postcode: 9860
- Fiets: Ice Sprint 26
- Locatie: Gijzenzele
- Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)
-
- Neo Prof
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
- Postcode: 9860
- Fiets: Ice Sprint 26
- Locatie: Gijzenzele
- Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
Om de andere vragen te beantwoorden:
vooraan 57T
achteraan freewheel 8-speed: 13 -32
Heb al overwogen om het freewheel achteraan te vervangen door een 9-speed 11-32 en dat dan bijvoorbeeld te combineren met een 52T voorblad op een middenmotor.
De combinatie 52 - 32 zou dan het klimmen iets gemakkelijker kunnen maken, het kleinste kransje achteraan zou moeten bijbenen in de afdalingen. ( nu, de ondersteuning helpt natuurlijk ook bij het klimmen, maar zo nu en dan wil ik het ook wel eens zelf doen hé)
Mijn enige probleem achteraan is dat ik een shimano derailleur heb, met een shimano rapid fire, maar het enige freewheel 9-speed dat ik kan vinden is van Sram. Afgaande op de afmetingen is dit maar even breed als mijn huidige 8-speed, dus vrees ik voor compatibiliteit. Daarom mijn voorkeur om (voorlopig) bij die 8-speed te blijven.
vooraan 57T
achteraan freewheel 8-speed: 13 -32
Heb al overwogen om het freewheel achteraan te vervangen door een 9-speed 11-32 en dat dan bijvoorbeeld te combineren met een 52T voorblad op een middenmotor.
De combinatie 52 - 32 zou dan het klimmen iets gemakkelijker kunnen maken, het kleinste kransje achteraan zou moeten bijbenen in de afdalingen. ( nu, de ondersteuning helpt natuurlijk ook bij het klimmen, maar zo nu en dan wil ik het ook wel eens zelf doen hé)
Mijn enige probleem achteraan is dat ik een shimano derailleur heb, met een shimano rapid fire, maar het enige freewheel 9-speed dat ik kan vinden is van Sram. Afgaande op de afmetingen is dit maar even breed als mijn huidige 8-speed, dus vrees ik voor compatibiliteit. Daarom mijn voorkeur om (voorlopig) bij die 8-speed te blijven.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)
- Jo2p
- Helper
- Berichten: 280
- Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
- Postcode: 1111
- Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
- Contacteer:
Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?
Ik denk dat het van belang is dat je goed controleert of de motor wel met een cassette en een derailleur systeem overweg kan. De motor geeft continue dezelfde kracht door en daar hebben dit soort onderdelen na verloop van tijd niet van terug, maw voortijdig onderhoud en cassettes zijn ook niet echt goedkoop. Dus ik denk dat torque dan belangrijk wordt.