zware aanpassingen alleweders (kenners hulp gevraagd)

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

zware aanpassingen alleweders (kenners hulp gevraagd)

#1 Bericht door fcapri »

ik zit al een tijdje de alleweder zijn constructie te bekijken en een aantal dingen storen mij verschikkelijk.
er zijn een aantal punten waarbij ik dan denk: 'aja, dat moet zo voor de stevigheid', maar dan bij de jongere generatie alu alleweders zijn die panelen er niet. dus het zou weg kunnen.

eerste voorbeeld:
de top van de veerpoten. bij de oude alleweder (onderste foto) is dat driehoekje bovenaan dicht gemaakt. dit maakt het heel lastig om de bovenste vijs los te maken van de veerpoot en vooral het goed vastzetten (niet te strak, niet te los) is nogal 'op het gevoel'.
Afbeelding
dat driehoekig plaatje heeft ook totaal geen stevigheid, je kan dat gewoon indrukken (op mijn groene FAW zie je dat het bol naar buiten staat). dat zou ik al willen verwijderen. je krijgt daar dan namelijk een schone vrije ruimte voor een speakertje (mijn bluetooth speaker stak daar altijd, totdat ik hem er niet meer uitkreeg) alsook voor batterijpacks.


als 2de: de trapasboom. mijn trapas is gesneuveld doordat ik die helemaal krom trok.
Afbeelding

zoals je kan zien bij de oude alleweders is dit 1 groot stuk gemaakt uit 4 platen. een linkerplaat, een rechterplaat, een bovenste U profieltje (gewoon U gevormde plaat), en een onderste U profieltje
Afbeelding
bij de nieuwe versie is dit 1 lage alu lat met een klein stukje die er onderaan 90° op is gelast. een beetje een 'Y' vorm maar dan met 1 recht been erin
Afbeelding

alligt maakt zo een schoon ding waar de trapas in zit dat het ook mogelijk maakt om de trappers iets te verschuiven naar voor of achter.
Afbeelding

daarom dacht ik eraan om die weg te snijden op de blauwe lijn, en in die trapasboom een alu bar (rood) te poppen waar dan zo een alligt trapas op past
Afbeelding

maar heb geen idee of ik me een hoop miserie op de nek ga halen. of zou ik beter die hele oude trapas boom eruit snijden en vervangen door zo een Y profiel zoals de jongere versies hebben? ik snap wel waarom ze die vroeger zo gemaakt hebben. het is eenvoudiger 4 platen te snijden en in een balkvorm te popnagelen, dan effectief een alu balk te laten produceren.
maar nu staan we toch al 20jaar verder en is er amper een probleem om aan alu balken te geraken.

als 3de ben ik nog aan het uitdokteren om dat stuur in het midden weg te krijgen. daar dacht ik dan ook met 2 hendels te werken zoals een WAW met dergelijk driehoekig plaatje op de bodem te bevestigen.
Afbeelding
een alleweder heeft namelijk een verstevigde bodem onder het zitje, waar dat perfect op te bouten is (waar dat witte buisje van de electriciteit nu zit. daarachter, iets naar onder, zit namelijk de stuurstangen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: zware aanpassingen alleweders (kenners hulp gevraagd)

#2 Bericht door CapoJan »

Het lijkt me met al die gewenste aanpassingen véél simpeler om meteen voor een andere velomobiel te kijken.

Maar goed: toen ik mijn A2 in huis haalde, zowat 5 jaar geleden, had die al geen klassieke 'trapdoos' meer. Die was vervangen door het frame van een Quest/Strada/Mango, dat door een vorige eigenaar (of in zijn opdracht) in de romp van een Alleweder was geplaatst.
Die helmstok vervangen door stuurstangen, dat is een ander paar mouwen. Die moeten op de juiste plaats kunnen aangrijpen op de veerpoten en die in de Alleweder zijn daar simpelweg niet op voorzien.
Ik zou er niet aan beginnen, maar ik ben jij niet.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: zware aanpassingen alleweders (kenners hulp gevraagd)

#3 Bericht door fcapri »

voor die stuurhendels zou ik gewoon die hendels onderaan de vloer monteren, in die zijdelinkse gaten waar normaal de zitbank zit bevestigt. dan zou ik die een stang naar voor laten brengen en op zo een haakprofieltje.
dat haak profiel moet dan direct aan de stuurstangen bevestigd zijn waar nu mijn stuur met die stuurkopels aan trekt.


stuurhendeltje net aan die batterijbak bij mij foto, en dat hoekprofieltje net naast de batterijbak op dat verhoogde vloertje. ff snelle tekening gemaakt:
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/stuurhuis.jpg
paars is de stuurhendel die naar voor en achteren gaat.
groen is een RVS draadstang om te kunnen regelen
rood is een L profiel dat in de hoek een vast punt heeft waar het rond draait
en dat rode profiel wordt dan bevestigd aan de originele stangen. dat originele stuurhuis laat ik zitten, haal alleen het stuur los aan dat knikpunt.


jij hebt toch toevallig geen fotos van jij aangepaste trapasboom?
het probleem is dus dat de vorige trapas helemaal krom is getrokken. maar t was niet de as zelf die krom is, het was die 2 bevestigingsplaten naar omlaag die getorst zijn, en ook heel die trapasboom verknoeid hebben

ik weet niet of je het hier kan zien, maar waar die witte electrabuis onder de trapas zit lopen, daar is de trapasboom volledig naar binnen gedrukt
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alle ... CN1888.JPG

omdat ik daar dus geen stevigheid meer heb op die boom, om de trapas vast te houden, heb ik mijn nieuwe stalen trapas op een lange buis gelast
Afbeelding

en die valt dan in de trapasboom over de volledige lengte
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alle ... CN1905.JPG

als mijn pedalen nu nog torsen, dan moet 50cm trapasboom helemaal meedraaien.
ik ga nu dit systeem in alu laten namaken, en breek al de hele tijd mijn kop hoe ik mijn pedalen daarmee verschuifbaar kan maken. en dan mijn idee om de trapasboom eruit te snijden en te vervangen door een nieuwe generatie frame

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: zware aanpassingen alleweders (kenners hulp gevraagd)

#4 Bericht door CapoJan »

Net gekeken en helaas geen foto's van die trapboom gevonden.
Voor zover ik me herinner, was die vooraan op een alu plaat gelast, die dan met popnagels op de tussenwand achter de neus vastgezet was. De boom liep af naar achter en was op de dubbele bodem vastgezet.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: zware aanpassingen alleweders (kenners hulp gevraagd)

#5 Bericht door fcapri »

ik ging het eigenlijk iets anders doen. ik zou minstens 10cm van de originele trapasboom behouden aan de neus en aan het stuurhuis. en middenin die trapasboom wil ik dan die rechte alu staaf popnagelen.
eventueel zou ik die staaf in de valse wand aan de neus laten doorlopen, zodat ook mijn koplampen op dat stevig frame kunnen hangen dan.
zal nog zien. heb nu misschien het idee om een U vorm alu staaf te zoeken van 45mm dik. die zou dan over de trapsasboom kunnen schuiven. ipv dus een 35mm staaf in de trapasboom te laten vallen, een 45mm U profiel ondersteboven erover leggen

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: zware aanpassingen alleweders (kenners hulp gevraagd)

#6 Bericht door CapoJan »

Dat lijkt me een eenvoudige oplossing, maar dan kun je dat niet combineren met een verstelbare bracketas. Dat kan enkel met een vierkante buis.

Wat je stuurknuppels betreft, lijkt het me vooral belangrijk om de juiste hefboom te creëren, zodat je niet te licht of te zwaar stuurt en zodat je de stuuruitslag niet beperkt. Of om het met Brechtix te zeggen: als je het allemaal zelf doet, maak je wellicht alle fouten die de professionals er in de loop van de tijd uit gehaald hebben :wink:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: zware aanpassingen alleweders (kenners hulp gevraagd)

#7 Bericht door fcapri »

dat U profiel die ik over de trapasboom leg IS de verstelbare bracket.
ik zorg dat de trapas vastgelast zit op dat U profiel, en dan hele u profiel kan vooruit of achteruit schuiven op de trapasboom.

moet ik alleen nog gleuven laten frezen in de bevestigingsplaten zodat ik de 4bouten kan lossen, het complete ding verschuiven en dan weer vastzetten.
t hoeft natuurlijk geen 10tallen centimeters verstelbaar te zijn. centimeter of 5 is voldoende

voor die stuurknuppels zou ik bestaande aankopen.
deze lijken al leuk, maar dan moet ik een hoge bevestiging maken
http://4.bp.blogspot.com/-Y6DjalE1d5M/V ... erieur.jpg

die van een WAW lijken mij ook wel wat
http://www.fietser.be/afbeeldingen/prod ... 010033.JPG
http://4.bp.blogspot.com/-hglXuTMEOxA/U ... n+Foxy.jpg

dit ding kan ik zelf 1:1 op mijn wielkast poppen
http://www.velomobilforum.de/forum/inde ... jpg.27932/

keuze genoeg. mij lijkt de ombouw nuttig voor een paar zaken
-makkelijker instappen, zeker omdat ik twijfel om het gat van de FAW te verkleinen naar eentje zoals een quest zodoende dat ik de racekappen ervan kan gebruiken
-handen naast het lichaam, meer koeling op de buik dan
- ik hoop een minder nerveuze sturing te krijgen, de FAW is hupernerveus nu, de minste millimeter dat het stuur draait, wijken de wielen veeeeeeeeeeeeeeeel af

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: zware aanpassingen alleweders (kenners hulp gevraagd)

#8 Bericht door fcapri »

CapoJan schreef:Net gekeken en helaas geen foto's van die trapboom gevonden.
Voor zover ik me herinner, was die vooraan op een alu plaat gelast, die dan met popnagels op de tussenwand achter de neus vastgezet was. De boom liep af naar achter en was op de dubbele bodem vastgezet.
ik heb ze gevonden, maar volgens mij wordt een A2 zowieso al zo gemaakt en niet meer met het oude systeem zoals ik heb

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik heb toch veel fotos gezien van uw FAW, en die kas zelf was precies toch in veel slechtere staat als de mijne. heb nu wel gezien hoe die driehoekjes bij u zitten bovenaan aan de veerpoot bevestiging, en zo ga ik de mijne dus ook maken. iets meer dan de helf eruit slijpen dus

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: zware aanpassingen alleweders (kenners hulp gevraagd)

#9 Bericht door Wouter D »

bij mijn weten wordt de A2 helemaal niet meer gemaakt.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: zware aanpassingen alleweders (kenners hulp gevraagd)

#10 Bericht door fcapri »

ja, dat weet ik ook wel, maar jan zei eerst dat de vorige eigenaar misschien die trapboom had vervangen door die alu vierkante buis.

volgens mij is de mijne (A1???) met zo een trapasboom van 4alu platen gemaakt, en is de "latere" A2 uit fabriek al met die alu vierkante buis gebouwd en werd jan de zijne nooit verbouwd
Laatst gewijzigd door fcapri op do 13 okt 2016, 9:00, 2 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: zware aanpassingen alleweders (kenners hulp gevraagd)

#11 Bericht door fcapri »

nu toch weer fotos gevonden van een A2 die blijkbaar ook de gewone trapasboom uit 4platen heeft zoals de mijne.

iemand die daar meer van af weet? wanneer ze overgeschakeld zijn, of zijn al die A2's met alu buis aangepaste alleweders?
http://fr.ligfiets.net/homebuild/386/al ... reerd.html
Afbeelding

die heeft blijkbaar ook iets gemaakt uit alu dat over het originele schuift. ook voor dezelfde reden dus
Nieuw trapstel, en een betere bevestiging. Het oude spulletje was helemaal uitgescheurd, en krom....
Afbeelding


hoe zit het nu eigenlijk met die benamingen? wat is een A1 en wat een A2?
want volgens deze website http://alleweder086.blogspot.be/2007/12 ... torie.html:
1992 - De eerste Flevobike Alleweders (FAW) zijn eveneens door Bart Verhees ontworpen. Later zorgt Titus van de Brink voor de re-styling van de Alleweder. Ze worden verkocht als bouwpakket voor fl. 2950,- of compleet afgebouwd geleverd.
Afbeelding
Afbeelding: Flevobike Alleweder Serie I - duidelijk is de deuk in de staart te zien die bij serie II verdwenen is.


MAAR
deze website zegt dan http://alleweder.jp-web.de/index.php?pa ... ls&lang=en:
The first Alleweder was built by Bart Verhees in the late 80's as a student project. He used ordinary tools to build it. One year later, he built a second Alleweder with a unitized bodywork. The prototype had two 20" front wheels and a 26" rear wheel. Bart Verhees used his prototype for transport as well as for racing. He won a title in his start category for HPV's (Human Powered Vehicles).

The A1 has never been built in mass production.
...
The A2 is the first version of the Alleweder being built in mass production. Almost 500 units of the A2 have been sold by Flevobike from 1992 up to 2000, most of them as (much cheaper) construction kits. With the first construction kits it was still necessary to cut the aluminium plates by hand and bend them. Later, the plates were prefabricated in the Fokker airplane works, wheel casings and other parts were now bended to allow everyone with a bit of expertise and patience to assemble the construction kit.

The wavy front part is characteristic for the A2, it gives the driver's knees the needed space while simulaneously allowing a comfortable view on the road. Although later versions of the Alleweder were surely constructed more practical and comfortable, the elegant appearance of the A2 was not reached again in my opinion.

The A2 is no longer produced in Europe, but in the USA a slightly improved version is still available at velomobileusa.com. Because of the large number of delivered units it is sold as second hand vehicle from time to time.
Afbeelding

volgens die eerste pagina heb ik dus een A1, met ook de dubbele golf die doorloopt aan de achterkant. echter zegt die 2de dat de A1 nooit in massa productie zat en dat dit begon bij de A2. echter heeft de A2 al de enkele golf achteraan
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: zware aanpassingen alleweders (kenners hulp gevraagd)

#12 Bericht door Wouter D »

fcapri, alles wat je over alleweders en hun geschiedenis wil weten. kijk eens op alligt.nl
en bel met de eigenaar, geen mail want daar dit hij niet aan mee.

Hij zal je alles wat je weten wil, kunnen uitleggen
ook is de kans heel reëel dat hij je een oplossing kan bieden voor je problemen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie