strak_los

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

strak_los

#1 Bericht door janV »

Hoe strak moet de ketting op mijn ligfiets liggen. Moet dat zo strak mogelijk zijn, of een schakeltje losser. Voor alle duidelijkheid het betreft het trekkend deel vd ketting, dus het deel dat boven over de tandwielen loopt. Ik kan zelfs 2 schakeltjes losser. Theoretisch denk ik dat ze best zo strak mogelijk ligt, maar ik heb de infruk dat als de ketting iets losser ligt ze vlotter en soepelder loopt.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: strak_los

#2 Bericht door Wim -de roetsende »

janV schreef:Hoe strak moet de ketting op mijn ligfiets liggen. Moet dat zo strak mogelijk zijn, of een schakeltje losser. Voor alle duidelijkheid het betreft het trekkend deel vd ketting, dus het deel dat boven over de tandwielen loopt. Ik kan zelfs 2 schakeltjes losser. Theoretisch denk ik dat ze best zo strak mogelijk ligt, maar ik heb de infruk dat als de ketting iets losser ligt ze vlotter en soepelder loopt.
Dat het om het trekkende deel zou gaan, begrijp ik niet echt. De ketting is namelijk één geheel.

Belangrijk is echter wel of je met een naafversnelling of een derailleur rijdt.

Bij een derailleur moet de kooi ongeveer 45 graden naar voren wijzen als de ketting op het grootste blad voor en achter op het grootste tandwiel ligt.

Rijd je met een naafversnelling zonder kettingspanner, dan moet de ketting wel redelijk strak liggen. Als je de ketting hoort 'tikken' bij het achteruit trekken van de fiets, dan ligt de ketting te strak. Ik heb het dus niet over het tikken van de vrijloop.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: strak_los

#3 Bericht door crash-quest-dummy »

mijn fiets zit eigenlijk een beetje te los, maar de QS is te kort.
Stop Fueling Around

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: strak_los

#4 Bericht door janV »

met ne derrailleur. Bij 2 schakeltjes losser dan wijst de kooi naar voren. Bij 2 schakels vaster komt de derailleur rechter te staan en dit geeft geen problemen, ook niet bij klein blad voor en klein achter (heb nl een lange kooi).
Ik kan dus zonder schakelproblemen het trekkend deel van mijn ketting strak leggen of los (minder spanning_2schakeltjes losser).

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: strak_los

#5 Bericht door Wim -de roetsende »

janV schreef:met ne derrailleur. Bij 2 schakeltjes losser dan wijst de kooi naar voren. Bij 2 schakels vaster komt de derailleur rechter te staan en dit geeft geen problemen, ook niet bij klein blad voor en klein achter (heb nl een lange kooi).
Ik kan dus zonder schakelproblemen het trekkend deel van mijn ketting strak leggen of los (minder spanning_2schakeltjes losser).

Begrijpt iemand anders wat janV bedoelt? :(

Voor zover ik het weet, leg je de ketting over je voorste kleinste kettingblad, daarna trek je de ketting strak over je kleinste tandwiel, je haalt de ketting door je derailleur-wieltjes en je maakt de ketting vast met een snelschakel of je ponst de ketting aan elkaar. Daarna check je of je alle versnellingen kunt schakelen.

Ik begrijp niet waarom iemand het trekkende deel van een ketting losser zou willen leggen, volgens mij kan dat ook helemaal niet en gaat de ketting vanzelf anders liggen op het moment dat je gaat opschakelen. De derailleur werkt als een kettingspanner en de kooi moet ongeveer 45 graden naar voren wijzen als de ketting voor en achter op het grootste blad ligt.

Jij zegt dat de derailleur/kooi naar voren gaat wijzen als je ketting met 2schakeltjes losser legt. Bedoel je met losser dat je de schakels verwijdert of toevoegt? Ik zou zeggen toevoegen, maar dan gaat de kooi van de derailleur juist naar achteren wijzen :?

Kan iemand aan janV uitleggen wat ik bedoel?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: strak_los

#6 Bericht door erde »

De kettingspanning op een fiets met versnellingsapparaat :?:
Ik heb geleerd :) dat met de ketting op het grote kamwiel en op het kleinste tandwieltje van de cassette :) het bewegende deel van het versnellingsapparaat :) die de ketting op spanning houd :) ongeveer verticaal moet staan.
Ik regel de lengte altijd zo als ik een ketting vervang.
:arrow: Maar wie ben ik om dat te beweren :| :|
Ik weet de ketting lengte van mijn trike ondertussen uit het hoofd 4.04 meter.
Ik maak de ketting vooraf op lengte op mijn werktafel, zodoende moet ik niet meer paggelen tijdens het vervangen om de kettingen aan elkaar te zetten en om een stuk af te korten. :^o :^o
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: strak_los

#7 Bericht door Wouter D »

Erde, je theorie is bijna juist.

Als je ketting op grootste blad vooraan en kleinste tandwiel achteraan ligt (of omgekeerd) moet de gemeenschappelijke aslijn van de kettingwieltjes van je derailleur loodrecht staan op de gemeenschappelijke aslijn van je voor- en achterwiel(en)

als je dat toepast en je derailleur is geschikt voor je versnellingen, dan zit alles precies goed :-)
geen onderscheid voor ligfiets of velomobiel.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: strak_los

#8 Bericht door erde »

Dank voor bijsturen meester :lol: :lol: :D
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: strak_los

#9 Bericht door janV »

@allen, bedankt voor de info. Toch nog even toelichten, ik verwijder of voeg geen schakels toe _ ik zal trachte uit te leggen wat ik bedoel. Ik verleg de ketting tov het voorste tandwiel, als het trekkend part van de ketting zo strak mogelijk van het achterste naar het voorste kettingblad loopt dan ligt bvb de kettingschakel nr. 80 op tand nr. 22 van het voorste kettingblad _ als ik nu de ketting verleg zodat kettingschakel nr.80 op tand nr. 20 komt te liggen dan komt het trekkend deel dus (2 shakeltjes) losser te liggen. (= fase versvhuiving)
Welnu ik heb de indruk als het trekkend deel iets losser ligt dat de ketting vlotter en soepelder loopt. ( dit heeft weinig invloed op de stand vd derailleurkooi en het schakelen) Of dient de ketting toch zo strak mogelijk van het achterste naar het voorste kettingblad te lopen?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: strak_los

#10 Bericht door Wim -de roetsende »

Nu wordt het mij duidelijk.

Of op deze manier het trekkende deel zo strak mogelijk moet, weet ik eigenlijk niet.

Misschien kan het volgende experiment de zaak ophelderen. Als je nu het trekkende deel eens te los legt, niet 2 schakels losser maar bijvoorbeeld 10. Daarna ga je of fietsen of je draait de pedalen/trappers met de hand rond. Tijdens dit fietsen/draaien schakel je een paar keer alle versnelling op en ook weer terug.

Mijn voorspelling is dat de ketting daarna gewoon normaal ligt en niet meer te los met een boogje. Door te schakelen komt volgens mij de ketting op de juiste spanning. Misschien heb ik het mis, dat kan dit experiment dan aantonen. Ik ben benieuwd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: strak_los

#11 Bericht door Wouter D »

Door zijn eigen gewicht gaat de ketting ook doorhangen. Dat is voldoende. Als je hem teveel speling heeft. Zal de kettingspanner van je derailleur te ver naar achter trekken en kom je in de problemen als je ketting zowel voor als achter op kleinste tandwiel ligt

Dus gewoon afstellen op basis van eigen gewicht en geen extra speling geven

Te veer speling heeft nog er bijkomend nadeel. Nl dat je ketting sneller ag.floopt als je over onregelmatig oppervlak rijd. Bvb kasseien
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: strak_los

#12 Bericht door Mugtango »

Zoals hierboven ook al eerder werd aangegeven maakt het volgens mij niet veel uit hoe strak je de trekkende ketting er op legt: door te fietsen en te schakelen komen er achteraan meer, dan wel minder tanden die aangrijpen in je ketting. Na enkele keren schakelen zal je ketting zich dan ook 'verdelen' over een trekkend en een teruglopend gedeelte. Maw, je spanning zal zich ahw neutraliseren tussen de trekkende en teruglopende kant.

Afstellen zoals eveneens hoger beschreven en je verder geen zorgen maken over de spanning van de trekkende kant.

Shoot me if I'm wrong, ik beweer dit op basis van logisch nadenken maar kan daar geen (wetenschappelijke) bewijzen van genereren....
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: strak_los

#13 Bericht door Wouter D »

als je louter spreekt binnen kader van aantal trekken tanden, dwz aantal tanden die in de ketting trekken, is het hoe meer hoe liever, maar dat is meestal de helft van je tandwiel wat meer dan voldoende is, Bij voorwiel aangedreven ligfietsen is dat soms maar 1/3 van het tandwiel en zelfs dat is voldoende,

dus ik zou me daar echt geen zorgen in maken;
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie