upgrade van 2 x 8 sspeed naar 2 x 10 speed

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

upgrade van 2 x 8 sspeed naar 2 x 10 speed

#1 Bericht door Pietermels1979 »

ik overweeg op mijn m5 20/20 van 2 x 8 naar 2 x 10 speed om de range wat te vergroten.
ik heb nu een shimano deore LX shifters en deralleur maar schakeld naar mijn idee niet helemaal vlekkeloos. hapert soms af en toe.

bij mijn keuze om 10 speed te gaan zit ik te denken aan een XTR derrailleur of iets gelijkaardigs.

iemand nog tips, betreft 10 speed mountainbike/race derrailleurs of shimano sram of campagnolo?

ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: upgrade van 2 x 8 sspeed naar 2 x 10 speed

#2 Bericht door Wouter D »

met ombouw niet, maat op mijn highracer heb ik een tien speed zitten.
Je hebt een nieuw achterwiel nodig, en een nieuwe groep, beide derailleurs, (voorste zou evt nog kunnen blijven) nieuwe tandwielen achter én voor, nieuwe ketting.

je houd er wel best rekening mee dat ligfietsern behoorlijk veel kracht durven zetten, das niet goed voor de gewrichten, maar ook niet goed voor je ketting. Uit ervaringen van gebruikers blijft dat een 10speed ketting veel minder lang meegaat dan een 8 of 9speedketting.

Ik weet heb een shimano 105 groep op mijn fiets zitten. ben ik heel tevreden ver, mijn shifters zijn deze die die ze op een recht stuur gebruiken. (http://www.absolute-cycles.com/index.ph ... 29-95.html) en ook daar ben ik zeer over te spreken. Ik heb wel een aerostuur op mijn fiets. Maar zijn vergelijkbaar met rapid fire, ik heb dat een tijdje op mijn bovenstuur hurricane gehad en was daar ook tevreden over.
Je dient wel goed af te wegen welk parkoers je het meeste gaat fietsen. kwestie van kiezen tussen een race en mtb groep, Ik heb een race groep maar heb wel een mtb achterderailleur gestoken en de grote cassette ligt al klaar omdat mijn bereik te klein is.

Wel even rechtstreeks bemerken dat je met 10 speed niet je range zal vergroten, maar de overgang tussen je verschillende versnellingen kleiner maakt. Je range vergroot je door andere tandwielen te kiezen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: upgrade van 2 x 8 sspeed naar 2 x 10 speed

#3 Bericht door Pietermels1979 »

Als ik het goed heb is een 8-9-10 Speed Body het zelfde voor shimano dus zou het wiel hetzelfde blijven enkel de cassette zou veranderen.
Alle tandwielen zouden vervangen worden. Zowel voor als achter.

Dat de ketting minder lang zal meegaan had ik al rekening mee gehouden, echter heb ik goede ervaringen met kmc. Dus dat gaat er wel op.
Dat wat betreft het vergroten van de Range klopt. Echter door over te gaan naar 10 Speed wil ik ook een grotere cassette nemen en zo de stappen ertussen verkleinen.

Hiervoor zal dus toch een mtb derailleur gewenst zijn.
Voor derailleur word ook mee vervangen alsook alle bekabeling. Kwestie van op safe spelen.
Budget is niet zo'n probleem dus het mag geld kosten. Beter goed dan 2 x Brol erop.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: upgrade van 2 x 8 sspeed naar 2 x 10 speed

#4 Bericht door blackarmor »

idd enkel casette en de schakelhendels veranderen . de meeste derialeurs hebben genoeg bereik om een 10 speed aan te kunnen .
vanaf de shimano 105/slx en de sram rival/x7 heb je eigenlijk geen brol meer . hangt enkel dan af hoeveel bereik je wil
maar ik moet wel zeggen dat een sram red /x0/xx of shimano xtr veel vlotter schakeld . ( die red kan in 2keer duwen op de trigger en minder dan een volledige omwenteling van de trappers de volledige cassette af . ) dat is ook klik en direct zit die in een andere versnelling . maar daar betaal je voor ( cassette van 250 euro enz :) )
als je een deftige ketting neemt ( volledig vernikkeld) kom je al een heel eind
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: upgrade van 2 x 8 sspeed naar 2 x 10 speed

#5 Bericht door Pietermels1979 »

Zoals ik eerder zei geld speelt niet echt een rol. Op mijn racefiets heb ik super record dus ben bekend met de duurdere prijzen. Schakelgenot gaat voor alles. Dank je alvast voor de info

Gebruikersavatar
erde
Kopman
Berichten: 731
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 14:31
Fiets: challenge concept trike
Locatie: Loker-Heuvelland
Contacteer:

Re: upgrade van 2 x 8 sspeed naar 2 x 10 speed

#6 Bericht door erde »

Kettingen van shimano zijn niet slecht, maar een ketting van KMC gaat veel langer mee.
Met een shimano ketting onder belasting is het moeilijk schakelen vooraan, vooral afschakelen naar het kleinste kamwiel voor , met kmc helemaal geen probleem. :D :D
Een kmc ketting geperforeerd goud kleur ( roestwerende beschermlaag) kost 10.00€ meer als dezelfde shimano ketting voor een 9 speed.
Challenge trike mi-mo-rider
Aan het einde van de leuning zijn er altijd nog enkele treden!!

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: upgrade van 2 x 8 sspeed naar 2 x 10 speed

#7 Bericht door blackarmor »

bij de shimano kettingen opletten bj sommige modellen moeten die in een bepaalde richting liggen , kmc is imo daarin makkelijker .
tot nu de beste combo die ik al heb gehad was de sram red x1090 kmc ketting xtr 9speed achterderi en dura ace bar end shifter in losse instelling ( dus geen klikken per versnelling ) daarmee kan je na wat te wennen je ganse cassette op en af op iets meer dan een pedaalslag :) schakelen onder stress gaat ook nog vrij vlot .

nu als geld niet echt speelt sram heeft een nieuwe xx1 groep =D> 10-42 achteraan
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: upgrade van 2 x 8 sspeed naar 2 x 10 speed

#8 Bericht door Pietermels1979 »

Het gaat sowieso een sram groep worden ivm de 1:1 verhouding. Hoe en wat ga ik verder nog even uitzoeken. Komt wel een kmc 10 El omdat deze hogere belasting aankan. Verhouding cassette etc zou een 11-36 wel volstaan.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: upgrade van 2 x 8 sspeed naar 2 x 10 speed

#9 Bericht door Wouter D »

Ik volg dit hier met interesse. Mijn highbaron moet nl ook een kleiner verzet erbij krijgen. Nu kom in al in de problemen als ik een brug op moet.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: upgrade van 2 x 8 sspeed naar 2 x 10 speed

#10 Bericht door Pietermels1979 »

Maandag ga ik bij van eyk langs in sint pauwels.
De keuze is gevallen op
Sram red wifli derailleur
Sram 1070 11-36 cassette
Sram X0 draaishifters
Sram force voor derrie
Kmc x10 e ketting

Kettingbladen voor zijn nog goed. Maar ook even informeren of ze die nieuw hebben 58/50 staal

Ik geb gekozen voor een cassette met stalen tanden ivm duurzaamheid net zoals de kmc ketting voor een electrische fiets met middenmotor

Maandag volgt er meer info en evt fotos van de ombouw

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: upgrade van 2 x 8 sspeed naar 2 x 10 speed

#11 Bericht door Pietermels1979 »

Vanmiddag omgebouwd en na verdere info toch voor een xt shadow plus groep gekozen ivm sterkere veer en betere kabelloop achter derrailleur.

Cassette is een 11-34. Net een korte testrit gemaakt en een wereld van verschil. Alles gaat veel soepeler en het bereik is een stuk groter.

Straks de foto's

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: upgrade van 2 x 8 sspeed naar 2 x 10 speed

#12 Bericht door Pietermels1979 »

het plaatsen van de nieuwe 10 speed cassette

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

10 speed XT shadow plus derrailleur

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


na de testrit heb ik de ketting nog ingekort en alles loopt nu perfect.

Plaats reactie