loskomende achteras

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

loskomende achteras

#1 Bericht door Mugtango »

Reeds van in het begin van mijn ritten met de eFAW sukkel ik met een steeds terugkerend probleem: het loskomen van de achteras (enkelvoudige ophanging).

In het begin had ik last van verspringende versnellingen. De oorzaak werd bij de derailleur gezocht, maar het bleek uiteindelijk om iets anders te gaan. Het was steeds de bout aan de linkerkant die uit zichzelf los draaide (en nee, Loctite heeft niet geholpen), waardoor het wiel daarna langzaam van de achteras af schoof. Naarmate het wiel meer uit de centrale positie ging, begon de fiets zelfstandig steeds hoger te schakelen. Terugschakelen zat er niet meer in.

Uiteindelijk even geprobeerd om de achteras om te draaien, zodat de steeds lossende kant thv de ophanging komt. De bout aan de kant van het wiel laat idd niet meer los, ik kreeg nu volgend probleem: zie foto's....

Wie kent oorzaak/gevolg en bovenal: de oplossing? ;-)

!! De bovenste foto is blijkbaar niet zo duidelijk, maar toont eigenlijk hetzelfde als de onderste !!
IMG_20160526_114415_opt.jpg
IMG_20160526_114415_opt.jpg (42.1 KiB) 3033 keer bekeken
Bijlagen
IMG_20160526_114406_opt.jpg
IMG_20160526_114406_opt.jpg (45.8 KiB) 3033 keer bekeken
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: loskomende achteras

#2 Bericht door Mugtango »

Mijn vraag ook even gericht aan Theo van velomobiel.nl omdat zij toch ervaring hebben met de FAW.
Ik had ook de diameter van de as even opgemeten met een schuifmaat en die bleek niet overal de oorspronkelijke 15 mm te halen.

Zelf hebben ze die achteras niet meer in voorraad, maar ze hebben er dan mlaar direct eentje gemaakt. Volgens Theo zou dat al een groot deel van de problemen moeten oplossen of zelfs 'de' oplossing zijn.

Afwachten, monteren, evalueren en hier later meedelen. :D
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: loskomende achteras

#3 Bericht door bicky »

Mugtango schreef:Afwachten, monteren, evalueren en hier later meedelen. :D
ben benieuwd. alvast bedankt

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: loskomende achteras

#4 Bericht door Mugtango »

De nieuwe achteras heeft er al enkel km's opzitten dus tijd voor een evaluatie:

De bouten en/of de achteras komen niet meer los: joepie.....
Het 'wobbelen' of 'wiebelen' van de cassette werd niet verholpen. Hoewel in voorgaande zin misschien wel eens een fout zou kunnen staan.
zie: https://www.youtube.com/watch?v=OI6JxL-zjXc
en zie: https://www.youtube.com/watch?v=6C9_dvfQNP8

Zo leerde ik het verschil kennen tussen een cassette en een freewheel. En voor zover ik kan zien is de FAW met dat laatste uitgerust.

Liet ik het wiel op mijn vingers draaien, dan voelde ik een kleine weerstand in één van de lagers. Liet ik het wiel draaien over de as dan kon je heel licht een bij elke omwenteling opnieuw opduikende weerstand voelen. Alsof er bij wijze van spreken een zandkorrel in de lager zou zitten.

Nu moet ik eerlijk zijn: bij aanschaf van de fiets waren de lagers van het achterwiel waardeloos, ééntje bleek zelfs helemaal uit elkaar te liggen. Nadeel van de FAW: om de lagers te vervangen moet je de spaken uit de velg halen zodat je de wielas in 2 kan delen. Ik heb dit gedaan en voor het eerst in mijn leven een wiel herspaakt. Ik heb het nooit helemaal recht gekregen, en dit kan ook het 'wobbelen' van het freewheel mogelijks versterken. Ook de nieuwe lagers waren vanuit een twijfel over het bestaansrecht van een velomobiel in mijn handen niet van de allerbeste.
Tijd dus om ook dat even aan te pakken.
En hopelijk is dat dan de oplossing voor een nieuw opgedoken probleem: nu het wiel vast zit op de nieuwe as, met de aangedraaide bouten dan staat het wiel onmiddellijk stil als ik er met de hand een draai aan geef. Alsof de bouten teveel druk uitoefenen op de lagers of ergens anders op het wiel. de bouten losser zetten is geen oplossing: dan gaat het wiel terug links/rechts schuiven over de as.

Zoals in een eerdere post: tot later :wink:
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: loskomende achteras

#5 Bericht door Wouter D »

je moet niet de bout van je wiel maar de moeren van je lagers bijregelen, die hebben nl niets te maken met het vastzetten van je wiel.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: loskomende achteras

#6 Bericht door Mugtango »

@ Spruitje: ik begrijp heel goed wat je wil zeggen, en dat gaat idd op voor een normale wielas. Alleen is het in dit geval zo dat er geen extra moeren voorzien zijn tussen de lagers en de (éénzijdige) ophanging van de as.

In woorden is het wat moeilijk uit te leggen. Van zodra ik er terug aan begin om het wiel te demonteren om de nieuwe lagers te plaatsen zal ik foto's maken zodat dit visueel kan geïllustreerd worden. Eigenlijk heb ik niks meer dan een stalen as van 150mm lang en 15mm dik waar in de uiteinden draad werd geboord (M8) en waar je gewoon een bout met ring (rondel ... de juiste naam ontglipt me nu even) in vast zet. Aan de ene zijde voorkom je zo dat de as uit de achterbrug glijdt, aan de andere kant voorkom je het afglijden van het achterwiel.

De foto's zullen ofwel voor donderdag, ofwel voor na mijn weekje nachtdienst zijn.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: loskomende achteras

#7 Bericht door aiai »

Omdat ik even in winterslaap was een late reactie.

Zelf heb ik eenmaal gehad dat die bout los kwam. Locktite hielp bij mij wel.
Speling bij schakelen wordt bij voornamelijk veroorzaakt door de derailleur die iets los komt. Vastdraaien en klaar is Kees. Maar, ik weet niet of dat bij jou het geval is.

Freewheel en cassette. Yup, freewheel. En als bonus dan een tip :-) Ik rij sinds langere tijd en naar volle tevredenheid met freewheels van Sunrace. Momenteel een met 9 versnellingen, maar die met 10 versnellingen ligt al klaar.
Alle anderen stoppen bij 7. Voordeel voor mij is dat Sunrace lichtere laagste versnellingen levert. Bij een Flevobike Alleweder heel prettig bij het in gang zetten van het gewicht :-)

Maar laat eens weten hoe het is afgelopen met die bout alsjeblieft?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: loskomende achteras

#8 Bericht door fcapri »

mugtango heeft zijn faw verkocht.
ik heb ook zo een wiel gehad op de faw en heb er niks van miserie mee gehad. geen loskomende bouten, geen extra wrijving,...

ik heb de mijne omgebouwd naar een achteras van een honda amigo. geen problemen mee :mrgreen:. die steeds vuil wordende ketting en slecht lopende derailleur waren de druppel

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: loskomende achteras

#9 Bericht door Mugtango »

Eindelijk de tijd gevonden om hier nog een beknopt antwoord te formuleren:
Velomobiel zorgde voor een nieuwe achteras.
Het achterwiel werd voorzien van nieuwe lagers en diende dus ook opnieuw te worden ingespaakt. Wie de oude achterwieltjes van de FAW nog kent, weet hoe dat komt. :D Daarna geen loskomende bout meer.

Tegelijk een nieuw freewheel ( ja, ja Sunrace) 9 versnellingen geplaatst.
Er was nog een licht 'gewobbel' aanwezig, te wijten aan de draad waar het freewheel op kwam. Maar dit was niet merkbaar bij het rijden.
De nieuwe lagers, samen met herspaakt wiel gaven dus wel een duidelijke verbetering en daar werd tot aan de verkoop niks meer aan gewijzijgd.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Plaats reactie