EM-velomobiel tourkap

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

EM-velomobiel tourkap

#1 Bericht door Wouter D »

Omdat er een aantal puntjes zijn waarop mijn tourkap minder goed scoort, wilde ik eens informeren of er nog mensen op dit forum gebruik maken van deze tourkap. Wat zijn,hun bedenkingen, hoe gaan zij ermee om...

Voor mij:
- kap is niet stijf genoeg
- onvoldoende circulatie van de lucht binnenin waardoor ik al snel soort verstikkingsgevoel krijg. Oververhittong.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef: Voor mij:
- kap is niet stijf genoeg
- onvoldoende circulatie van de lucht binnenin waardoor ik al snel soort verstikkingsgevoel krijg. Oververhittong.
Oververhit... tong. Is deze vraag niet eerder voor hondenplaza? :wink:

Hijgende spruitwoef... :mrgreen:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#3 Bericht door Wouter D »

bedankt voor het allesomvattende en toch weer nietszeggende antwoord.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#4 Bericht door Wouter D »

Ik denk dat ik maar begin te sparen voor een sinnerkap of ene van Wim schermer. Wat zijn daar de ervaringen mee?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#5 Bericht door bicky »

Ik vond je EM tourkap ook aan de slappe kant.

Zelf beschik ik over een carbon sinner kap en die is erg stijf. opnemen aan enkel de achterkant is geen probleem.
Ik ben er erg tevreden over.
Het vizier is eenvoudig verstelbaar en gaat enkel vanzelf dicht op kasseien of ander erg trillende omstandigheden. nooit onder het gewone rijden.
De kap is ook erg ruim, geen claustrofobisch gevoel. Drinken uit bus gaat zonder problemen. goed zicht op binnezijde fiets.
De gaten aan de zijkant zorgen voor goed contact met omgeving en ventilatie binnenin, vizier beslaat zelden.
Bij sterke /koude zijwind in mijn oor dicht ik het gat af aan 1 zijde.

Het past heel goed aan bij de mango

Enige nadeel vind ik het gaatje in het vizier, maar daar let ik al niet meer op

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#6 Bericht door k@rolus »

spruitje schreef:Omdat er een aantal puntjes zijn waarop mijn tourkap minder goed scoort, wilde ik eens informeren of er nog mensen op dit forum gebruik maken van deze tourkap. Wat zijn,hun bedenkingen, hoe gaan zij ermee om...

Voor mij:
- kap is niet stijf genoeg
- onvoldoende circulatie van de lucht binnenin waardoor ik al snel soort verstikkingsgevoel krijg. Oververhittong.
Ik heb een extra laagje glasvezel gelegd en dat komt de stevigheid ten goede. Het vizier beslaat idd heel vlug . Van oververhitting heb ik niet meteen last...
De kap gebruik ik maar in uiterste nood. Liever een natte kop met goed zicht ,dan een droge met een beperkter zicht...

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#7 Bericht door Wim -de roetsende »

spruitje schreef:Ik denk dat ik maar begin te sparen voor een sinnerkap of ene van Wim schermer. Wat zijn daar de ervaringen mee?
Daar durf ik eigenlijk niet zo heel veel meer over te zeggen :wink: :D :lol:
Mocht je niet weten wat ik bedoel en het wel graag willen weten, dan mag je mij pb-en.
Of je zoekt op mijn blog naar het bericht over 'SINNER vs VMO'.

Ik zou nu sowieso nooit een Schermer-kap kopen. Veel te slap.
Misschien ook wel geen Sinner-kap meer.

De nieuwe kap van de DF wordt ook geschikt gemaakt voor de Quest, helaas niet voor de XS.

Die kap zou ik nu kopen.
Redenen:
- een echt motorvizier = dus veel beter dan al die dunne flutviziertjes die nu op kappen gemonteerd worden.
- extra ventilatie- en kijkgaten = dus beter zicht rondom
- de mogelijkheid om een pinlock-vizier te laten monteren
- Daniël Fenn heeft het ding gemaakt; dus reken er maar op dat dat ding stijf is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#8 Bericht door Jan.E »

En reken er ook maar op dat dat ding veel te veel geld gaat kosten. Ik heb de draad gevolgd op het Duitse forum. Ik vind trouwens algemeen zo al dat er veel te veel geld gevraagd word voor een velomobielkap.

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#9 Bericht door Lex »

Ge kunt er altijd zelf eentje maken. Er zijn je er al voorafgegaan met een behoorlijk goed resultaat.

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#10 Bericht door dmd »

spruitje schreef:Ik denk dat ik maar begin te sparen voor een sinnerkap of ene van Wim schermer. Wat zijn daar de ervaringen mee?
Kom gerust mijn WS kap eens testen he als je wil...
Qua aandampen heb ik niet veel problemen (enkel stilstaand voor het rode licht). Grootste probleem vind ik dat je bij hoge snelheid (<40km/h) niet met je kapje open kunt rijden, anders gaat ie klapperen...
Quest 581 - M5 CHR

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#11 Bericht door rik »

Lex schreef:Ge kunt er altijd zelf eentje maken.
Ik heb hier nog mallen liggen :wink: :D
DF 269
Ice sprint1 26"

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#12 Bericht door SCORPION »

[quote Die kap zou ik nu kopen.
Redenen:
- een echt motorvizier = dus veel beter dan al die dunne flutviziertjes die nu op kappen gemonteerd worden.
- extra ventilatie- en kijkgaten = dus beter zicht rondom
- de mogelijkheid om een pinlock-vizier te laten monteren
- Daniël Fenn heeft het ding gemaakt; dus reken er maar op dat dat ding stijf is.[/quote]

Een integrale motorhelm is hier misschien een antwoord op ? Bij de betere heb je een dubbel vizier en de onderdruk die door een vernuftig systeem van instelbare interne koeling, wordt gecreëerd, zorgt ervoor dat het vizier niet aandampt ! Zoals hoger gezegd rij je dan beter in cabrio-configuratie dacht ik.
Qua prijs is er al een betere integrale helm van +- 200,00 €. Topklasse à 350,00 tot +400,00 €, wat wellicht nog altijd beter uitkomt dan een race-kap.
Ter vervollediging dan even naar het Hase-bike systeem waar de driver een soort poncho draagt, ttz een schouderstuk in zeildoek dat onderaan de overkapping met drukknopen ( magneetjes ? ) wordt bevestigd. Dan zit je uit de regen en de kou en heb je toch nog een klaar en helder zicht. Rammelen is er hier niet bij, en je hebt keuze uit 2 vizieren, die in een handomdraai uitwisselbaar zijn, een helder en een donkerder tegen fel zonlicht.

Afbeelding
page41image5256.png
page41image5256.png (33.33 KiB) 5145 keer bekeken
Afbeelding

@+
scorpion
Bijlagen
page41image4656.png
page41image4656.png (28.77 KiB) 5145 keer bekeken
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

SCORPION schreef: Een integrale motorhelm is hier misschien een antwoord op ? Bij de betere heb je een dubbel vizier en de onderdruk die door een vernuftig systeem van instelbare interne koeling, wordt gecreëerd, zorgt ervoor dat het vizier niet aandampt ! Zoals hoger gezegd rij je dan beter in cabrio-configuratie dacht ik.
Qua prijs is er al een betere integrale helm van +- 200,00 €. Topklasse à 350,00 tot +400,00 €, wat wellicht nog altijd beter uitkomt dan een race-kap.
Mmmm, niet echt. Tenzij je echt wil gaan voor een gesmolten hoofd... #-o
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#14 Bericht door Wim -de roetsende »

Een integraal-/motorhelm is wat mij betreft niet serieus te vergelijken met een racekap.

Wat de Eeuwige Reiziger al zegt, dat wordt een gloeiend heet of zelfs gesmolten hoofd.

Een racekap is misschien wel duur, maar een vm is sowieso al duur. Je moet die kap er gewoon al direct bij rekenen, dan valt het wel mee :wink:

Met een racekap is een vm nog vaker en meer inzetbaar. Zelfs 's zomers in een stortbui fietst het heerlijk.

's Winters hoef je niet na te denken over je kleding, die is gewoon altijd hetzelfde. Of het nou vriest, stormt of best lekker weer is met een zonnetje.

Oké, het is een duur ding. Maar wel een fijn ding.

Ik ga Ymte maar eens mailen of ze toch niet een DF-kap geschikt kunnen maken voor een XS.
Of ik laat de bovenkant van de DF-kap op de onderkant van mijn Sinner-XS-kap lamineren.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#15 Bericht door SCORPION »

De jongeman van Hasebikes, met de gesloten fietshelm op, rijdt blijkbaar in slecht weer en heeft zo te zien geen last van een gesmolten hoofd ?
Fijne oplossing zonder racekap dacht ik.

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Plaats reactie