EM-velomobiel tourkap

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#16 Bericht door eeuwige reiziger »

SCORPION schreef:De jongeman van Hasebikes, met de gesloten fietshelm op, rijdt blijkbaar in slecht weer en heeft zo te zien geen last van een gesmolten hoofd ?
Fijne oplossing zonder racekap dacht ik.
Natuurlijk kan ik me altijd vergissen, maar het komt me voor dat die jongeman eerder een pot- of skatehelm draagt dan een integraalhelm.

Met een muts op zweet ik me nu al te pletter. Ik moet er niet aan denken wat dat met een integraalhelm zou geven. En al evenmin hoe die helm na enkele maanden zou "ruiken"... ](*,)
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#17 Bericht door bicky »

Mijn toerkap kwam pas een jaar na de vm, zo wordt de kost toch een beetje gespreid.

een echte kap is ideaal voor een dagelijkse vm rijder.

maar je moet toegeven, het ziet er bloedmooi, cool uit en maakt de "raket" volledig af.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#18 Bericht door Wim -de roetsende »

SCORPION schreef:Een integrale motorhelm is hier misschien een antwoord op ? Bij de betere heb je een dubbel vizier en de onderdruk die door een vernuftig systeem van instelbare interne koeling, wordt gecreëerd, zorgt ervoor dat het vizier niet aandampt ! Zoals hoger gezegd rij je dan beter in cabrio-configuratie dacht ik.
Qua prijs is er al een betere integrale helm van +- 200,00 €. Topklasse à 350,00 tot +400,00 €, wat wellicht nog altijd beter uitkomt dan een race-kap.
@+
scorpion
Ik reageerde op bovenstaande tekst en daar wordt toch echt melding gemaakt van een integrale motorhelm.

Zo'n helm, trouwens geen enkele helm, kan wat mij betreft de vergelijking aan met een VM-kap. Een helm houdt alleen je hoofd droog. Een kap houdt de bestuurder en de binnenkant van de vm droog.

Zo'n cape/poncho moet je ook nog maar zo weten vast te maken dat er nergens water naar binnen kan komen. Dat systeem kennen we nog wel van de Alleweders en Allert heeft niet voor niets later de Quest bedacht. :wink: :lol: =D>
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#19 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Mijn toerkap kwam pas een jaar na de vm, zo wordt de kost toch een beetje gespreid.

een echte kap is ideaal voor een dagelijkse vm rijder.

maar je moet toegeven, het ziet er bloedmooi, cool uit en maakt de "raket" volledig af.
't Staat de fiets inderdaad heel goed, al is de toerkap boven alles heel praktisch. Vooral in de winter. Een flinke klets regen op mijn kalend hoofd vind ik tijdens de zomer best wel eens aangenaam. Afgelopen zomer moest ik voor mijn vrouw wat materiaal halen in Pittem - ja, ik ben een gehoorzaam man :mrgreen: - en bij het naar huis fietsen kwam ik in een enorme wolkbreuk terecht. Hemelwater in overvloed, maar dan warm en aangenaam! Ik heb er toen van genoten.

Er zijn evenwel omstandigheden waarbij je niet half of helemaal doorweekt wilt aankomen. Wat was ik maar al te gelukkig dat er op de test-WAW een stevige kap zat toen ik in december naar het Kortrijkse moest. Guur weer. Bij het doorgaan tegenwind en regen bij de vleet. Met zo'n kap boven je hoofd kom je toch netjes aan en niet als een net ondergedompelde dweil. :mrgreen:

Met de Versatile heb ik altijd met volle overtuiging "dakloos" blijven rijden, al waren er wel eens momenten dat een stemmetje in mijn hoofd me verwijtend toesprak. Het zeiltje van de Versatile bleek niet echt waterdicht te zijn. Na verloop van tijd zocht het water zich een weg door de rits, terwijl de regen zich ook langs de nog resterende opening aan de nek een weg naar beneden zocht. Een sjaal verhielp gedeeltelijk het probleem. In het begin bestonden er nog geen Versatilekapjes en, buiten de WAW, was er in die tijd ook nog geen sprake van toerkappen. Op zulke momenten dacht ik wel eens aan de aankoop van een Leitra. Lekker knus onder de kap... \:D/

Wim -de roetsende schreef:Ik reageerde op bovenstaande tekst en daar wordt toch echt melding gemaakt van een integrale motorhelm.

Zo'n helm, trouwens geen enkele helm, kan wat mij betreft de vergelijking aan met een VM-kap. Een helm houdt alleen je hoofd droog. Een kap houdt de bestuurder en de binnenkant van de vm droog.

Zo'n cape/poncho moet je ook nog maar zo weten vast te maken dat er nergens water naar binnen kan komen. Dat systeem kennen we nog wel van de Alleweders en Allert heeft niet voor niets later de Quest bedacht. :wink: :lol: =D>
Eerlijk gezegd deed het zeiltje van mijn AAW een uitstekende job. Naar regenbescherming vond ik het zelfs beter uitgewerkt dan bij de Versatile. Bij Leo Visser van Alligt had ik immers een speciaal zeiltje laten maken dat netjes aansloot rond de nek. Wel was het een waar gewroetel en goochel - Cirque du Soleil kon er iets van leren :wink: - om de zijritsen toe te krijgen eens je het zeiltje achteraan had bevestigd. Echt handig bleek het niet, al was het wel meer dan doeltreffend.

Het voordeel van zo'n toerkap is dan weer overduidelijk, al heb ik toch ook wel gemerkt dat het een ander gevoel geeft. Net alsof je weer op legermanoeuvers zit en door een schietgat moet loeren. Ik overdrijf misschien wel wat, maar dat vrije zicht en gevoel mis ik onder de kap dan weer. Tja, de volmaaktheid zal wel niet van deze wereld zijn, zeker?!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#20 Bericht door SCORPION »

Een goed passende toerkap die gemakkelijk af te haken is en een plaatsje heeft binnenin de VM bij cabrio configuratie, is nog altijd een betere oplossing.

Met een aangepast ventilatie systeem van het dubbel vizier zoals bij de betere integrale motorhelmen, kan de toer- of racekap wellicht ook 100% voldoening schenken. Die motorhelmen zijn uitgetest in een windtunnel en het systeem van luchtcirculatie binnenin is de toepassing van de opgetekende resultaten. De VM-sektor kan daar ivm. de uitbouw van een ideale toer-of racekap zeker wat van opsteken.

Leitra ging nog een stapje verder en zorgde voor een ruitenwisser, weliswaar handbediend. Nu, zovele jaren later, zouden we opteren voor een elektrisch ruitenwissertje op batterijtjes of liefst op de hoofdbatterij aangesloten.

Al die verfijningen jagen de kosten ongetwijfeld de hoogte in, maar als je regelmatig 's avonds bij regen onderweg bent, verblind door de tegenliggers zou je het hartstikke normaal,leuk en veilig vinden een dergelijke kap te hebben. Iedereen heeft het wel eens meegemaakt hoe extra verblindend de lichten van de tegenliggers zijn, nog versterkt door de regendruppels op het vizier ! Om het veilig te houden kan je enkel nog fel vertragen en het vizier omhoog klappen ! Hallo regen en kou, een frisse neus halen is toch iets heel anders !

Voor woon/werk verkeer is een prima toerkap een must, en ja het kan efkes oplopen. . . . . Vrije tijd ligfietsers en trikers rijden niet bij guur weer, en worden er daardoor stukken minder mee geconfronteerd !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#21 Bericht door Wim -de roetsende »

SCORPION schreef:Met een aangepast ventilatie systeem van het dubbel vizier zoals bij de betere integrale motorhelmen, kan de toer- of racekap wellicht ook 100% voldoening schenken. Die motorhelmen zijn uitgetest in een windtunnel en het systeem van luchtcirculatie binnenin is de toepassing van de opgetekende resultaten. De VM-sektor kan daar ivm. de uitbouw van een ideale toer-of racekap zeker wat van opsteken.
@+
scorpion
Bovenstaand is ook de reden dat ik, indien mogelijk, zou kiezen voor de nieuwe DF-kap.

Die heeft een motorvizier en daarop kan dus een Pinlock-visor bevestigd worden.

Dit had ik in mijn eerste reactie ook aangegeven.

Een motorvizier is ook qua bescherming tegen krassen, reflectie en verblinding veel beter dan zo'n dun zelfgemaakt schermpje.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#22 Bericht door eeuwige reiziger »

Wim -de roetsende schreef: Bovenstaand is ook de reden dat ik, indien mogelijk, zou kiezen voor de nieuwe DF-kap.

Die heeft een motorvizier en daarop kan dus een Pinlock-visor bevestigd worden.

Dit had ik in mijn eerste reactie ook aangegeven.

Een motorvizier is ook qua bescherming tegen krassen, reflectie en verblinding veel beter dan zo'n dun zelfgemaakt schermpje.
Iets in mij zegt me dat Sinnerbikes vroeg of laat ook zal uitpakken met een verbeterde versie van de toerkap. Vorig jaar heeft Harry Lieben daar al in zijn blog over geschreven. Het velomobielwereldje is trouwens dusdanig klein dat ideeën en toepassingen vlug de rondje doen en vrij snel van elkaar worden overgenomen. Kijk maar eens hoe de WAW in heel wat aspecten een ware ideeënbus is gebleken voor andere velomobielbouwers.

Al is het (nog?) niet dubbelwandig, het vizier van de laatste versie van de WAW-kap werkt echt wel goed. Jammer genoeg niet te plaatsen op een andere velomobiel.

https://youtu.be/00KegTUZgl8?t=150
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#23 Bericht door Peter J »

eeuwige reiziger schreef: Kijk maar eens hoe de WAW in heel wat aspecten een ware ideeënbus is gebleken voor andere velomobielbouwers.
Kan je dit eens toelichten aub ?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#24 Bericht door Wim -de roetsende »

Peter J schreef:
eeuwige reiziger schreef: Kijk maar eens hoe de WAW in heel wat aspecten een ware ideeënbus is gebleken voor andere velomobielbouwers.
Kan je dit eens toelichten aub ?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#25 Bericht door eeuwige reiziger »

Peter J schreef:Kan je dit eens toelichten aub ?
Zou ik dat wel doen? :wink:

Een van de opvallendste elementen is toch wel de stroomlijn. De vormelijke gelijkenissen tussen de oer-WAW en de latere Evo-K, de DF of de in Europa onbekende Marvelo zijn naar mijn aanvoelen iets te opvallend om iedere verwantschap boudweg te ontkennen. En die vorm gaat natuurlijk ook samen met kap en vizier, iets wat ondertussen ook een veel ruimere verbreiding heeft gevonden dan weleer.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#26 Bericht door Pleeboy »

Ik beschouw de komst van alle WAW-klonen eerder als gemiste kans, eeuwige: de waw had al de vorm, er is 10 jaar weinig mee gedaan, hoewel deze al heel dicht tegen het maximale potentieel zat... Ik geef geen kritiek, want het zijn sympathieke mensen, en het is hun bedrijf dus zij nemen de beslissingen, maar ik hoor al enkele jaren dezelfde nadelen waar weinig aan veranderd wordt.

Wat wel een WAW-verdienste is: de kap, eerst was hier heel veel kritiek op, nadien door nevenproducenten graag overgenomen. Het (geweldige) voordeel wat nog niemand gekopieerd heeft: da cabrio-kap: genoeg ventilatie maar geen wind en regen in je gezicht.
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#27 Bericht door Wim -de roetsende »

eeuwige reiziger schreef:
Peter J schreef:Kan je dit eens toelichten aub ?
Zou ik dat wel doen? :wink:

Een van de opvallendste elementen is toch wel de stroomlijn. De vormelijke gelijkenissen tussen de oer-WAW en de latere Evo-K, de DF of de in Europa onbekende Marvelo zijn naar mijn aanvoelen iets te opvallend om iedere verwantschap boudweg te ontkennen. En die vorm gaat natuurlijk ook samen met kap en vizier, iets wat ondertussen ook een veel ruimere verbreiding heeft gevonden dan weleer.

Het gebrek aan bagageruimte hebben de andere vm-bouwers dan toch niet overgenomen :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#28 Bericht door trikelover »

Wim -de roetsende schreef:Het gebrek aan bagageruimte hebben de andere vm-bouwers dan toch niet overgenomen :wink:
Nu snap ik toch niet echt wat je daarmee bedoeld. In der tijd kom ik meer bagage meenemen in de WaW dan in een andere velomobiel en het was dan nog steeds vlot bereikbaar.

Ja naast de zit kan je minder spullen kwijt maar dat is vooral door de manier van sturing. Achter de zitting kan je wss evenveel Mischien zelfs iets meer kwijt dan de rest wegens geen plaats verlies door vering. En dan kan je de WaW nog krijgen met een Luik in de neus zodat je de anders verloren ruimte ook nog eens nuttig kan gebruiken. Dus als je alles bij elkaar bekijkt dan is de WaW zeker niet kleiner kwa bagage ruimte.

Plus de deelbaarheid van de WAW maakt hem voor herstellingen en vervoer een stuk makkelijker dan de rest van de Velomobielen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#29 Bericht door eeuwige reiziger »

Pleeboy schreef:Ik beschouw de komst van alle WAW-klonen eerder als gemiste kans, eeuwige: de waw had al de vorm, er is 10 jaar weinig mee gedaan, hoewel deze al heel dicht tegen het maximale potentieel zat... Ik geef geen kritiek, want het zijn sympathieke mensen, en het is hun bedrijf dus zij nemen de beslissingen, maar ik hoor al enkele jaren dezelfde nadelen waar weinig aan veranderd wordt.
:shock: [-X

Eerlijk gezegd valt het mij moeilijk je oordeel ergens te plaatsen, daar ik de WAW in de loop van de jaren toch een hele evolutie heb zien doormaken. Op de velomobieltestdag van 2004 testte ik de toen nog heel prille WAW, nog nauwelijks uit het ei gekropen. Het product waarmee ik eind vorig jaar mocht toeren, was van een heel ander gehalte. Ik zie dus echt niet hoe je er toe kunt komen te stellen dat er al "tien jaar weinig mee gedaan" is.

Wim -de roetsende schreef:Het gebrek aan bagageruimte hebben de andere vm-bouwers dan toch niet overgenomen :wink:
trikelover schreef: Nu snap ik toch niet echt wat je daarmee bedoeld. In der tijd kom ik meer bagage meenemen in de WaW dan in een andere velomobiel en het was dan nog steeds vlot bereikbaar.
Al heb ik nog geen DF of Evo-K in het echt kunnen zien, toch betwijfel ik dat de WAW het op dat vlak zou moeten afleggen van die twee andere. Uiteindelijk hebben de respectievelijke bouwers hier ook teruggegrepen naar een element dat van in het begin een eigenheid vormde van de WAW, nl. het 26"-wiel. Eerst bij de Q, dan onmiddellijk bij de DF. En ook Beyssen heeft die piste gevolgd, daar zijn eerste velomobielen, de Go-One Classic en de Evolution, achteraan uitgerust waren met een 20".

Achteraan een groot wiel betekent nu eenmaal sowieso minder bagageruimte. Toch lijkt het allemaal nog goed mee te vallen bij de WAW. Als ik de specificaties van de vorige versie mag geloven, gaat het achterin toch om 180 liter.

http://nl.fietser.be/Home/waw/waw-faq#T ... s-the-WAW-
Laatst gewijzigd door eeuwige reiziger op za 05 mar 2016, 15:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#30 Bericht door SCORPION »

Het filmpje hier is echt een voorbeeld van hoe slecht het zicht kan zijn onder de toerkap van een WAW door de gebrekkige luchtcirculatie. Het is hier over dag en het regent niet eens, wat wordt het dan bij nacht in een fikse regenbui, met de verblindende lichten van de tegenliggers ?
Een NACA luchtvang op de romp juist voor het vizier die de lucht langs een blaasmond(je) op de binnenkant van de vooruit blaast zou hier al veel kunnen verhelpen !

@+
scorpion

https://www.youtube.com/watch?v=geyICIIg-lg#t=241
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Plaats reactie