EM-velomobiel tourkap

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#31 Bericht door eeuwige reiziger »

SCORPION schreef:Het filmpje hier is echt een voorbeeld van hoe slecht het zicht kan zijn onder de toerkap van een WAW door de gebrekkige luchtcirculatie. Het is hier over dag en het regent niet eens, wat wordt het dan bij nacht in een fikse regenbui, met de verblindende lichten van de tegenliggers ?
In december van vorig jaar fietste ik van bij me thuis naar Bellegem. 't Grootste deel van de rit in de gietende regen, met dan nog eens wind op kop. Ik heb toen een beetje geëxperimenteerd met het vizier. Volledig gesloten beslaat het vizier inderdaad vrij snel. Dan wordt het lastig en ook vermoeiend rijden. Anderhalve centimeter open en het probleem is opgelost. Gedaan met aandampen, tegelijkertijd heb je een vrij zicht op de weg. In combinatie met het kleine vizier krijg je dan ook nauwelijks spetters binnen.

Ook even opmerken dat je in het filmpje de vorige versie van de WAW ziet (en in de loop van de rit gaat het wel regenen, hoor). Het vizier van de huidige WAW kan je trouwens gemakkelijk in verschillende standen plaatsen.

Je moet maar eens een paar fora van motorrijders doorbladeren om je er rekenschap van te geven dat ook die mensen nog steeds met gelijkaardige problemen geconfronteerd worden. 't Blijft een moeilijke combinatie, regen en een vizier.
SCORPION schreef: Een NACA luchtvang op de romp juist voor het vizier die de lucht langs een blaasmond(je) op de binnenkant van de vooruit blaast zou hier al veel kunnen verhelpen !
Ik denk dat het opstandje daar wel voor zorgt.

Afbeelding

http://www.katanga.eu/
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#32 Bericht door SCORPION »

Je kunt ook pleiten voor een serieuze pedaalhulp zodat je je niet als een bezetene in " schuim en zweet " hoeft te trappelen. Dan kan je het makkelijker knus houden zonder dat het vizier aandampt !
Een van die kleine ventilatoren op batterij, en met een veerklem vast te zetten is misschien ook een deel van de oplossing ? Een combinatie zakverwarmers met mini ventilator zou zelfs het vizier kunnen ontwasemen met warme lucht ! Uit grootmoeders tijd is er nog de kous gevuld met kattebakstrooisel die je onder het vizier kunt hangen, dat neemt ook de overtollige vochtigheid op.

De beste oplossingen zijn echter structurele oplossingen, ingebouwd en uitgetest in windtunnel door de fabrikant. Het kleinste wagentje ( vb. LIGIER, SMART ) komt sowieso met een basic luchtverversing geïnstalleerd, waarom dan die dure VM's niet ?

@+
scorpion
Laatst gewijzigd door SCORPION op za 05 mar 2016, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#33 Bericht door SCORPION »

SCORPION schreef:
Een NACA luchtvang op de romp juist voor het vizier die de lucht langs een blaasmond(je) op de binnenkant van de vooruit blaast zou hier al veel kunnen verhelpen !

Eeuwige Reiziger schreef :
Ik denk dat het opstandje daar wel voor zorgt.

Dat is een alles of niets oplossing, en nog moeilijk te regelen ook. Op kassei dokkert het geval weer dicht !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#34 Bericht door trikelover »

SCORPION schreef:
Dat is een alles of niets oplossing, en nog moeilijk te regelen ook. Op kassei dokkert het geval weer dicht !

@+
scorpion
Dat zal niet gebeuren met de kap van de WaW wand die word vergrendeld dus blijkt steeds open op dezelfde opening
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#35 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef: Dat zal niet gebeuren met de kap van de WaW wand die word vergrendeld dus blijkt steeds open op dezelfde opening
Inderdaad, je kan het vizier/de kap op meerdere standen zetten en dan met de schroef vastzetten. Geen kassei die het los schudt! Op volgende foto zie je die standen heel goed.

Afbeelding

Van WAW 200, dus nog de vorige versie. Ondertussen is het alweer wat verder ontwikkeld.

SCORPION schreef:Je kunt ook pleiten voor een serieuze pedaalhulp zodat je je niet als een bezetene in " schuim en zweet " hoeft te trappelen. Dan kan je het makkelijker knus houden zonder dat het vizier aandampt !
Een mogelijkheid die ook aangeboden wordt door fietser.be. De WAW is op zichzelf al een scheurijzer, maar met wat machinekracht er bovenop gaat het bijzonder vlot bij het optrekken. Dat scheelt toch wat in de te leveren inspanning.
Een van die kleine ventilatoren op batterij, en met een veerklem vast te zetten is misschien ook een deel van de oplossing ? Een combinatie zakverwarmers met mini ventilator zou zelfs het vizier kunnen ontwasemen met warme lucht !
Indertijd heeft Mario in zijn Go-One ventilatortjes geplaatst, al zaten die wel achterin in de velomobiel. Hierdoor werd er een luchtstroom van voor naar achter gecreëerd. Blijkbaar was dat ook een oplossing.

http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=1346
Uit grootmoeders tijd is er nog de kous gevuld met kattebakstrooisel die je onder het vizier kunt hangen, dat neemt ook de overtollige vochtigheid op.
In een op spierkracht aangedreven velomobiel lijkt me dat een maat voor niets, vooral als de berijder vrij snel zweet. Misschien helpt het wel als je er gelijk een kilo of vijf strooisel ingooit... :mrgreen:
De beste oplossingen zijn echter structurele oplossingen, ingebouwd en uitgetest in windtunnel door de fabrikant. Het kleinste wagentje ( vb. LIGIER, SMART ) komt sowieso met een basic luchtverversing geïnstalleerd, waarom dan die dure VM's niet ?
Heel eenvoudig: gewicht.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#36 Bericht door Pleeboy »

Nou eeuwige, ik zei niet dat de waw niet geëvolueerd was, ik zei dat in mijn ogen enkele belangrijke punten niet aangepakt worden, maar daar ging dit topic niet over :wink:

De beste kap is de cabrio kap van de waw, vind ik :)

Over ventilatie: het aandampen wordt door alle makers als volgend afgedaan: het gebeurt enkel als je stilstaat, dus dan open je het vizier gewoon even, ik vond dat ook afdoende. Op verschillende blogs vind je experimenten met stukjes lexan die de wind die binnenkomt langs het vizier leidt.
Sommige vm's hebben een gat vooraan in de neus voor ventilatie, anderen hebben voetengaten waar verse lucht door naar binnen komt...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#37 Bericht door eeuwige reiziger »

Pleeboy schreef:Nou eeuwige, ik zei niet dat de waw niet geëvolueerd was, ik zei dat in mijn ogen enkele belangrijke punten niet aangepakt worden, maar daar ging dit topic niet over :wink:
We dobberen inderdaad al ver van de kust... :mrgreen:

Aan welke punten dacht je trouwens? Je maakt me nu wel nieuwsgierig!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#38 Bericht door SCORPION »

Een interessant filmpje over de luchtcirculatie in een OSMOZ ski-helm van Bollé ivm met ontwaseming, die wellicht ook toepasbaar zijn op een race-kap van een velomobiel.


https://www.youtube.com/watch?v=KgUpzk2UX7A#t=17

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#39 Bericht door gentenoare »

Ik rij nu een jaar met de e-WAW 4 8000 km in weer en wind, vooral pendelen en ben heel tevreden maar rij het liefst zonder kap.
Maar zodra het regent heb je een kap nodig, de lucht en regenstroom is zonder kap en zonder deflector niet optimaal, komt recht in het gezicht
De WAW kap kan je inderdaad vastzetten maar de neus van het vizier aan de voorkant beging soms ritmisch op en neer te schudden.
De zichtbaarheid in regenweer is ook niet goed genoeg, dan moet je de kap echt hoog genoeg open zetten om een voldoende zichtbaarheid te hebben, maar dan krijg je ineens terug meer water binnen. Het water blijft op het vizier staan en parelt niet omhoog of naar de zijkant, waardoor de zichtbaarheid doorheen het vizier echt niet veilig is.
In het donker versterkt het vizier op de één of andere manier de tegenlichten. Bij het rijden onder straatlichten heb je ook dit negatieve effect.
Het aandampen is vooral bij stilstand, maar ik heb toch al wat ritjes gehad, als het echt koud was waarbij de zijkant van het vizier aangedampt blijft ook tijdens het rijden.
Met een volledig gesloten kap rijden is met de WAW slechts uitzonderlijk mogelijk, moet minimum altijd 2-3 cm open staan. En omt het
Op de duur leer je wel hoe je de positie van de kap moet aanpassen in functie van de omstandigheden maar t is nu toch nog verre van ideaal.

En laatste punt, eens er krassen komen op het vizier vermindert de zichtbaarheid enorm. Na 1 jaar is mijn vizier en deflector aan vernieuwing toe, steeds goed verzorgd en bewaard in de tas.

T is nodig dat dit een aandachtspunt blijft voor ontwerpers, zeker voor een pak verbetering vatbaar.

Ik heb al gedacht om een schuimkap te laten maken voor wintergebruik en dat in combinatie met enkel een vizier/deflector en eventueel een helm met krasvrij motorvizier.
Maar niet iedereen is enthousiast over de schuimkap (snel te warm binnenin).

Alle tips welkom.
E WAW 263

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#40 Bericht door Wim -de roetsende »

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat de ervaringen zijn met/van de nieuwe DF-kap.

Misschien zouden die ervaringen meegenomen kunnen worden bij het ontwerp van een (nieuwe) WAW-kap.

De DF-kap heeft een motorvizier.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#41 Bericht door Wouter D »

je bent niet de enige die daar benieuwd naar is, al blijft mijn eigen kap zolang mogelijk binnen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#42 Bericht door bicky »

als ik nu een dag met kap rijd heb ik moeite om hem terug af te doen.
cabrio rijden is plezant, maar met kap rijden vind ik ook super.
vooral als het wat frisser wordt.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#43 Bericht door Wim -de roetsende »

bicky schreef:als ik nu een dag met kap rijd heb ik moeite om hem terug af te doen.
cabrio rijden is plezant, maar met kap rijden vind ik ook super.
vooral als het wat frisser wordt.

Klopt, als je er één keer mee begint, dan gebruik je de kap vaker.

Afgelopen winter heb ik de kap bijna niet gebruikt. De winter daarvoor wel en zelfs nog tot ver in het voorjaar.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#44 Bericht door SCORPION »

Zopas gezien op Velomobile in fb

Jason Dubin
50 mins
Anyone who owns one knows how warm the velomobile can get - I like to keep the windshield slightly open to cool off the "cabin" (and keep away the fogging); but every time I hit a bump or pothole (or reach higher speeds) the windshield goes down,.... I started thinking about what I could make to keep it propped open when I realized there was a semi- common object that would do the trick.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: EM-velomobiel tourkap

#45 Bericht door bicky »

dit is een sinner toerkap, geen EM-velomobiel kap zoals het topic aanduid.
zelf heb ik dit probleem niet dat het vizier dichtvalt tijdens het rijden met mijn sinner kap.
Als dit gebeurd moet je gewoon de boutjes beetje aanspannen en eventueel de rubbers vervangen door plastiek, dan zakt het vizier ook niet zo snel.

Plaats reactie