Velomobiel veerdemper iets beter veer laten dempen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Velomobiel veerdemper iets beter veer laten dempen

#1 Bericht door NL-ligger »

Om tegenargumenten te vinden voor de beweringen van Wim Schermer stootte ik op informatie over de standaard veerdemper ( die op meerdere soorten velomobielen te vinden is ) die ik ook hier nog even wil delen, voor zover jullie het nog niet al wisten. ( want ik vond deel van de info op dit forum in een bericht uit 2005 ! :wink: ) Het is voornamelijk nog uit de tijd van de Alleweder, maar gaat nog steeds op omdat de dempers ook maar weinig veranderd zijn.

Wrijvingselementje sterker laten wrijven :

Dit zal de bewegingen van de veer moeilijker maken dus beter de veer dempen. Dat gaat dribbelen en stuiterende wielen tegen. Het is heel makkelijk toe te passen : het wrijvingselementje ( ring rubberachtig materiaal ) moet eraf gewipt en een stukje plakband om de zitting ervan gewonden worden. Daardoor wordt het wrijvingselementje wijder waardoor de wrijvingskracht toeneemt.


Afbeelding

Het oranje is plakband dat om de zitting is gewikkeld.

Afbeelding

Door het plakband onder het wrijvingselementje wordt die meer uit elkaar gedrukt, en zal meer wrijven tegen de buis van de veerdemper.


Op de eerste foto is ook mooi te zien dat er verschillende kleuren en lengtes veren voor de veerdemper zijn. Een volledige lengte ( 3/3 ) veer gaat van groen ( <60 kg ) tot blauw ( 60-100 kg ) tot rood ( >100 kg ) Maar er bestaan ook nog veren voor de veerdemper van 2/3, 1/3 en 1/2 lengte. Zo kun je de veerkracht in sterkte goed afstemmen op de belading en ook progressief in werking maken.

Mijn achterste veerdemper bezat bijvoorbeeld 2/3 blauwe en 1/3 rode veer. De blauwe veer laat dan soepele kleinere veerbewegingen toe terwijl diepe veerbewegingen krachtiger worden tegengewerkt door de zwaardere rode veer.

Die veersterktes kunnen interessant zijn als je een gebruikte velomobiel kocht van iemand met een heel ander gewicht dan jijzelf. Of je duidelijk afwijkend lichter of zwaarder bent dan de gemiddelde velomobielrijder.

Tot slot is er ook nog een mogelijkheid 2/3 lengte veren te gebruiken als hulpveer. Die gaat dan buiten de veerdemperbehuizing om de stang heen tussen de veerdemperbehuizing en het bevestigingsoog. Dat schijnt ook stuiteren van het wiel en dribbelen tegen te gaan al deed men dat vooral bij Alleweder veerdemper die niet konden worden opengemaakt. Bij "modernere" uitvoeringen van de veerdemper kan hij wel probleemloos opengemaakt worden, maar bestaat de optie hulpveer natuurlijk nog steeds.

Er zijn dus nogal wat variabelen om mee te stoeien als je niet tevreden bent met je veerdempers, en alle opties zijn niet heel kostbaar.

Een olie gedempte veer werkt natuurlijk beter, en een luchtveer met oliedemping is helemaal luxe, maar je kunt dus nog de werking van de wrijvingsveerdemper nog wel iets verbeteren.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie