Welke GPS?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
fafifoernic
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 17:53
Postcode: 8000
Fiets: velomobiel bries
Locatie: brugge
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#16 Bericht door fafifoernic »

heb de medion van de aldi aangeschaft alles erop en eraan
kaarten van europa ,,hoogtemeter;;compas;;calorieverbruik;;lamp;;programma voor schattejacht;;ingebouwd programma rune tekens morsetekens;;doventekens en nog veel andere heb al gpx bestanden over kunnen zetten vraagt wel enige ervaring in dit geval effen zoeken met een nieuw toestel prijs 160 euro ik denk niet dat je voor deze prijs bedrogen uit komt jammer zit met een gescheurde knie en heb er nog niet mee op pad geweest eerste indruk ziet er goed uit rest effen afwachten

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#17 Bericht door Beinsberger E »

Ik heb dit toestel ook aangeschaft, ben een echte GPS-leek dus een hele uitdaging.
Mij lijkt deze GPS simpel te bedienen, maar kan dit niet vergelijken met een ander toestel.
Na wat spelen en experimenteren ben ik er mee weg, grote test is een 6-daagse tocht door Nederland.
Wordt vervolgd. 8)

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#18 Bericht door NL-ligger »

Weet in ieder geval dat je kale Garmin navigatie GPS modellen goedkoper bij een internet shop kunt kopen en je daarop zonder veel kennis of koudwatervrees de gratis kaarten ( diverse landen ) van Openfietsmap op kunt zetten.

De Openfietsmap kaarten bevatten informatie ( kleuren en arceringen ) over het soort fietspad/fietsroute zodat je zelf beter kunt plannen maar een routeplanner ( bijv gratis downloadbare Garmin Basecamp op je PC of planner van GPS zelf ) ook beter kan berekenen wat je precies wilt.

GPS modellen met "softwarebundel" of "pakket" geven je meestal dure en ook slechte fietskaarten die nog niet tot aan de enkels reiken van het gratis openfietsmap. Veel fietspaden staan er op die dure betaalde softwarekaartpaketten domweg niet op, of ze willen niet navigeren door woonwijkstraten en andere ongein. Op navigatie Garmins kan Openfietsmap in ieder geval, voor andere merken even op internet zoeken.

Ikzelf gebruik een Garmin Dakota 10, een goedkoop maar heel goed basis navigatie toestelletje die wel de wegen/fietspadenkaart en route ( paarse of blauwe lijn ) goed kan tonen en nog steeds te koop is, zou voor rond de 100 euro moeten zijn. Werkt op 2 AA (oplaadbare) batterijen maar kan aan externe (USB) voeding. Nadeel van het ding was dat de helderheid niet hoog genoeg kon wat de fabrikant deed om de batterijduur te verlengen, maar dat is veranderd in een software update waardoor het beeld nu uitstekend helder kan zijn.

Zulke baisistoestellen hebben geen hartslagmeter, barometrische hoogtemeting e.d. Maar leggen wel je route en snelheden vast, en hoogtemeting via satelietafstand. Ze hebben niet de functionaliteit van een auto-tomtom, maar je kunt er uitstekend mee op de kaart navigeren.

Ik kon met 28 km/u gemiddeld van een stad 50 km via een nog nooit eerder gereden route over een keur van fietspaden, doorsteekjes waar een velomobiel kan komen, landwegen e.d. naar een adres in een andere stad rijden.....zo goed is zo'n klein basis toestelletje met openfietsmap dus wel.

Zulke GPS navigatie computers ( met kaart en duidelijke routeaanduiding ) hoeven dus echt geen 200 of 300 euro te kosten.....alhoewel je daar wel aan moet als je ook nog extra functionaliteit wilt als een hartslag en cadans meter e.d. Ik heb daar een apart GPS sportcomputertje voor, maar de 2 GPS toestelletjes bij elkaar zijn ook 300 euro dus alles in 1 was wellicht ook wel zo slim geweest....

En die dure kaart softwarepakketten...niet doen met Garmins en als op internet te vinden is dat dat merk/model openfietsmap ( of bijvoorbeeld Googlemaps dat steeds beter wordt ) kan draaien....ik zou niet tegen betaalde kaarten zijn als ze gewoon goed of beter waren. Maar ik heb ook de vergissing begaan ze erbij te nemen uit onwetendheid, en het is pure pulp en zonde van 50 euro extra...
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#19 Bericht door CapoJan »

Sinds enkele maanden gebruik ik geregeld een Garmin Oregon 450 (nu is die opgevolgd door de Oregon 600) en jawel: ook in combinatie met OpenFietsMap kaarten (en een topografische kaart). Die OFM is handig, maar je moet wel opletten bij aanschaf van je toestel. Op Garmin apparaten werkt dat kaartmateriaal, maar bij vele anderen niet (op die Medion ook niet, las ik).
Ten opzichte van mijn vorig toestel (Zümo, voor op de motor) is het gebruiksgemak wel sterk verbeterd: nu kun je meerdere kaarten op het geheugenkaartje zetten en naargelang de omstandigheden een andere kaart oproepen.

Montage: Garmin heeft een heel simpele houder voor op het stuur. Die gebruik ik op de bukker en de Birdy. In de Alleweder zat al een RAM baseplate, die ik gebruikte met de vorige gps. Daarvoor kocht ik een RAM houder voor dit toestel en op de Kobra komt ook een houder van RAM. Die zijn stevig, blijven goed zitten en doen wat ze moeten. Het prul van Garmin is goedkoop en is er ook naar. Voor verticale montage, op het stuur van een ligfiets bijvoorbeeld, zou ik het niet vertrouwen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#20 Bericht door Pleeboy »

De etrex20 is in reclame bij asadventure, al een tijdje opgevolgd door dakota met touchscreen dus ze moeten er blijkbaar vanaf :-)
Via mini sd extra kaarten erop en klaar is kees...
De 20 kan live kaarten weergeven, de 10 niet (enkel lijntje van de geselecteerde route), batterijduur 20u met 2 AA's. Zeer goede zichtbaarheid vh kleurenscherm.
Slechts 160 e+12 e voor een fietssteun.
Heb al veel online gkocht maar heb toch met duurdere dingen meer vetrouwen in een winkel, zeker als hij eens binnengebracht moet worden voor reparatie.
Morgen, nee straks 1tje halen... (iemand een edge 205 kopen? :lol: )
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#21 Bericht door paulheyndrickx »

Be On Road op mijn telefoon gedownload en vandaag even geprobeerd. Je kan zowel gebruik maken van betalende Navteq kaarten als van gratis Open Street Maps. De lay out is wat duidelijker dan deze van Osmand, wat voor mijn slechter wordende ogen belangrijk is. Heeft helaas geen fiets-modus, maar als je de auto-modus verbiedt via de autostrade te gaan heb je wel een alternatief.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#22 Bericht door Ronnius »

De"n" Aldi heeft weer een --> outdoor navigatie systeem <-- in de aanbieding (18-06).
Vrij vertaald een gps voor fietser en wandelaar.
159 euro, waterdicht en met de (Europese) open street map aan boord.

Het lijkt een gps voor deze die er minder geld willen aan uitgeven en dus geen Garmin willen kopen.
Ik las dat er al ervaringen zijn met een voorganger, misschien hier nog eens iets komen posten.
Zodat de geïnteresseerden weten wat ze kopen.

Vorige week nog een wielertoeriste horen klagen over haar Garmin touring.
Machientje bleek wel eens uit te vallen tijdens de diensttijd.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#23 Bericht door CapoJan »

Tja, keuzes...

Het voordeel van "de groten" is dat je makkelijk accessoires kunt vinden (bijvoorbeeld van RAM mount) en dat ze ook de standaard volgen voor routebestanden. Bij andere is het altijd afwachten. Soms is het voldoende, soms is het "goedkoop is duurkoop". Helaas kom je er meestal pas achter als het te laat is. Als je het toestel puur op zich gebruikt (geen ander type houder nodig of zo), kan het prima volstaan.

Mijn Garmin (Oregon 450) doet het meestal zoals het hoort, maar af en toe, heel af en toe, durft die spontaan uit te schakelen. Weer aanzetten is dan voldoende om de rest van de dag verder te kunnen. Dan zijn er zo nog van die onlogische zaken, zoals "reset" meteen betekent dat je alle data reset. Bij een simpele fietscomputer kun je bijvoorbeeld enkel de dagafstand resetten, of de totale tijd, of ... Niet zo bij mijn gps. Daar valt mee te leven, maar het zou beter moeten kunnen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#24 Bericht door SCORPION »

Als nieuw op het forum kom ik wat laat op de proppen met mijn vraag :

Heeft iemand van jullie ervaring met MotionX GPS HD ?

Ik gebruik deze app. slechts zeer gedeeltelijk omdat ik niet weet hoe je er vooraf gemaakte routes in overlay kunt op zetten. Enkel de registratie van afgelegd parcours voor het ogenblik.Kan er iemand mij een beetje wegwijs maken in dit programma ?
Op de Scorpion e-trike heb ik een iPad mini gemonteerd die zeer goede leesbaar is voor zover je niet pal de zon op het scherm hebt.

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#25 Bericht door Bozzl »

Ik heb een Garmin Colorado en een Etrex 30. Uiteraard beiden met de super goede opensource fietskaarten er op.
Op de ene staat de fietsroute de andere gebruikt mevrouw om de geochaches te vinden.
Ik vind de aa batterijen belangrijk. Vallen die toch plat (beiden houden het meer dan een dag fietsen en cachen vol!), stap je een winkel binnen en je bent weer vertrokken.
Nobody's perfec

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

Vorige week een Teasi One aan een heel zacht prijsje in huis gehaald. Nieuw tweedehands of tweedehands nieuw. Slechts enkele malen gebruikt. Ik behoor nog tot die museumstukken die nog het liefst met kaart en papier werken, maar dit leuke aanbod kon ik niet weigeren.

Ongetwijfeld staat de Teasi One niet op dezelfde hoogte als de grote spelers op de markt, maar voor mij lijkt het nu toch ruim voldoende.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#27 Bericht door Wouter D »

had ik geweten dat jij iets zocht, ik heb nog een oude garmin 60mapscx die ik sinds een paar maanden niet meer gebruik, voor de prille beginnen een zeer dankbaar toestel.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#28 Bericht door Pietermels1979 »

Al tig jaren een garmin edge 810 en die kost tegenwoordig ook niet veel meer.

Ik zou niet anders willen. Geen gedoe met smartphones en lege batterijen en alles word netjes gelogd

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#29 Bericht door hmmm »

Opvallend, ik denk daar helemaal omgekeerd over! Het enige wat op een open fiets minder handig is aan een telefoon is het vinden van een goede houder. In mijn velomobiel wens ik niets anders meer dan een smartphone (ant+, barometer, waterdicht). Waar je garmin na een uur of 10 de geest geeft, is dat toegegeven met mijn telefoon wat minder. Voor echt lange (dag)tochten neem ik een USB accu mee.

Voordelen zijn dat ik smartphone sowieso al mee heb. Muziek streamen naar bluetooth luidspreker, snel wat opzoeken of flexibele navigatie. De fietsapp is een stuk flexibeler en beter te configureren naar wens, alsook de ritgegevens zijn nadien triviaal direct naar alle mogelijke formaten te bewaren en (sociale) netwerken te sturen.

De laatste 10 000 km heb ik een smartphone als fiets computer gebruikt, naar alle tevredenheid. Ik zie absoluut geen reden voor een aparte fiets GPS.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Welke GPS?

#30 Bericht door scuri »

Ronnius schreef:
(...) Meer heb je niet nodig. Routes uittekenen doe is niet op basecamp. Daarvoor gebruik ik google maps in combinatie gps visualizer en afstandmeten.nl. (...)
Interessante uitleg. Een andere converteerder: http://www.gpsies.com/convert.do en de site zelf is een bijoutje waar men routes kan voorbereiden enz.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie