Welke GPS?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
ghostrider
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 20:31
Postcode: 9420
Locatie: Erpe-Mere
Contacteer:

Welke GPS?

#1 Bericht door ghostrider »

Ik ben van plan om mij een fiets-gps aan te schaffen om te gebruiken met de WAW.
Welk toestel hebben jullie en ben je hiervan tevreden? prijs-kwaliteit?
Moet wel eentje zijn waar ook fietspaden langs waterwegen en zo opstaan (ga binnenkort mogelijk wat pendelen tussen de kust en Melle)

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#2 Bericht door paulheyndrickx »

OSMAND of Open Street Maps voor ANdroid. Op een android-smartphone. Gratis app. Je moet wel genoeg batterijcapaciteit hebben, maar dat kan met een externe voedingsbron.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#3 Bericht door NL-ligger »

Meestal worden GPS apparaatjes geleverd met een wereld basiskaart, die vrijwel leeg is. Aan die basiswereldkaart heb je niks. Daarbij kun je meestal betaalde software krijgen met een bepaald doel, zoals fietsen. Meestal zijn die softwarepaketten duur en slecht, ze bieden niet wat je wilt als fietser : een kaart die verschillende soorten fietspad kan onderscheiden, en die informatie kan gebruiken jou de route te plannen die je wilt hebben.

Een gratis ( je mag vrijwillig doneren aan de makers als je er heel blij mee bent ) kaart die je van internet op je Garmin model kan zetten is Openfietsmap. http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_full" onclick="window.open(this.href);return false; Die biedt wel onderscheid tussen diverse soorten fietspad of andere voor fietsers begaanbare routes. Het is zo gedetaileerd dat het zelfs bospaden aangeeft.

Garmin is de toonaangevende GPS fabrikant van allerhande fiets en buitensport GPS modellen. Ligt een beetje aan wat je wilt met schermgroote en functies e.d. In principe is elk model Garmin geschikt voor Openfietsmap. Ik gebruik bijvoorbeeld een klein goedkoop Garmin toestelletje ( Dakota 10 ) Als ik nu weer zou moeten kiezen nam ik een model met een iets groter schermje.

Openfietsmap op je apparaat zetten is heel makkelijk. Eerst download je van Garmin het programma Basecamp. http://www.garmin.com/nl/basecamp" onclick="window.open(this.href);return false; Daarmee plan je vooraf routes in op de PC/Laptop die je dan weer kunt laden in je GPS apparaat. Daarna download je Openfietsmap ( Benelux ) en voert de installer uit de de kaart netjes in basecamp installeert. Vanuit Basecamp kun je de kaart dan in je apparaat laden en heb je makkelijk te gebruiken software.

Je kunt dus een Garmin GPS kopen zonder software. Dat is een stuk goedkoper, en vanwege gratis hele goede kaarten als Openfietsmap nog stukken beter ook. Er zijn ook andere kaarten die je op je GPS kunt zetten als Googlemaps e.d.

Navigeren op smartphones en tablets met gps ontvanger kan ook, maar net als met outdoor/fiets GPS toestelletjes is het de kaart die bepaald hoe goed een programma ermee fietsroutes kan plannen. Googlemaps bijvoorbeeld is heel geschikt om op je smartphone mee door een (onbekende) stad te wandelen, maar maakt (nog) geen onderscheid tussen fietspaden/fietsroutes en straten/autowegen en kun je dus niet echt gebruiken om een goede fietsroute uit te zetten. ( al kom je er vast wel* ) Ik lees dat google het ook gratis googlemaps steeds geavanceerder maakt en Tomtom zo van de markt dreigt te drukken. Wellicht kun je het straks wel gebruiken om echte fietsroutes over fietspaden uit te zetten. Als dat zo is zou ik nooit meer een los GPS apparaat kopen, maar een smartphone of (kleine) tablet daarvoor gebruiken.

In ieder geval is de beste software die je kunt krijgen steeds gratis.....en kost enkel je outdoor/fiets GPS of smartphone geld.

* Met een auto tomtom als je die op "fietsroute" zet.....daamee kom je er ook maar die vermijdt dan alleen snelwegen. Gevolg is dat je mooie fietspaden mist en enkel langs N wegen moet rijden.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#4 Bericht door bicky »

smartphone + osmand ==> +1

Ik heb tijdje uitgekeken naar garmin edge600 maar als ik kijk naar de frequentie waarvoor ik hem maar zou gebruiken is deze veel te duur.
In een velomobiel is een smartphone goed bruikbaar want hij wordt niet nat.
ik heb een usb poort op mijn mango dus bijladen met de interne batterijen gaat heel eenvoudig.

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#5 Bericht door halepole »

niet echt een antwoord op uw vraag maar deze vind ik echt wel cool.
http://www.kickstarter.com/projects/903 ... orts-watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Spijtig genoeg ook nog niet te verkrijgen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#6 Bericht door Ronnius »

Ik heb een garmin edge 800. Ben daar heel tevreden over.
Niet goedkoop, maar op een paar online stores gezien dat de prijs al niet meer is wat ik betaalde (mei 2011).
Heeft een iets groter scherm, waarmee je de kaart kan bekijken en eventueel bij een hindernis de kaart bekijken om ze te omzeilen. Ook kan je daar (in optie) cadans en hartslag meter op aansluiten.
Doe niet zoals ik, een kaart bijkopen. Deze is waardeloos.
Ik doe het ook al lang met de openfietsmap.

De gps is (spat)waterdicht, ik heb het al op de fiets gehad in de gietende regen, nooit een probleem gehad.

Je heb alleen wat software nodig van garmin (online en gratis te downloaden) om die map op je gps te krijgen.
Meer heb je niet nodig. Routes uittekenen doe is niet op basecamp. Daarvoor gebruik ik google maps in combinatie gps visualizer en afstandmeten.nl. Om je routes op je gps te krijgen heb je basecamp niet nodig, gewoon in de map "new files" slepen van je gps.

Natuurlijk hangt het af van frequentie van gebruik, als je die maar een paar keer gaat gebruiken dan moet je niet uitkijken naar een edge 800 van garmin, ik gebruik die wekelijks.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#7 Bericht door blackarmor »

ik heb een 2dehands samsung galaxy die in de waw in een ultimate add-ons case steekt ( die kan ik ook op de moto gebruiken )
en met run-gps software ( met optionele bt hartslagmeter )
een totale aankoopprijs van rond de 300 euro
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#8 Bericht door dmd »

Ik heb een Garmin Montana 600. Groot scherm, en een snelle processor. Daarop heb ik openfietsmap gezet voor de fiets, en City Navigator Europe voor in de auto.

Echt goedkoop is dat geheel niet, maar het werkt wel super. Ik ben namelijk kampioen in verkeerd rijden ;-)

PS. Ik heb mijn oude Garmin 60 CSX nog liggen welke ik 2de hands verkoop, als je interesse hebt stuur me gerust PM...
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#9 Bericht door Ronnius »

dmd schreef:Ik ben namelijk kampioen in verkeerd rijden ;-)
En ik ben kampioen in het me niet kunnen oriënteren, is al even erg :mrgreen:

leve de gps.

Er is maar 1 nadeel aan het gps rijden.
Op een uitzondering na rij ik altijd uitgestippelde routes.
Thuis aan de pc lijkt het allemaal mooi waar je heen gaat,
maar onderweg weet ik dus nooit waar ik ergens zit in mijn route (mede dankzij het belabberde oriëntatie vermogen)
en mis ik soms wel de mooie plaatjes die ik in gedachten had.

Vroeger zonder gps was het nog erger, toen reed ik onbewust steeds dezelfde rondjes.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#10 Bericht door fetzl »

na dik 12 jaar GPS'en recent de Garmin GPSMap 62s aangeschaft (http://www.gpsshop.be/product/104666/ga ... p-62s.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

'k gebruik in de Quest ook altijd nog extra m'n iPhone met Cyclemeter voor het loggen en feedback van alle fietsgegevens (hartslag, snelheid, cadans en parcours) en als muziekspeler
maar echt navigeren slorpt batterij en dan is een smartphone een beetje pover

Ik doe ook aan MTB en dan is een rugged exemplaar en waterdicht toestel een aanrader - smartphone is daar een beetje te duur voor en de positie op het stuur eerder kwetsbaar
en omdat ik ook graag geocache is de Garmin GPSMap62s met zijn groter scherm een topper
Sinds kort ondersteunt dit toestel de OSM variantes voor kaartmateriaal en anders... wie zoekt, die vindt
lang getwijfeld, maar erg tevreden van de laatste aanwinst... het 2ehands exemplaar hierboven is een goeie keuze als je wat minder geld wil uitgeven dan een nieuwe

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

geen enkele, maar enige voorbereiding met kaarten, vertrouwen op overheden die wegwijzertjes plaatsen en mijn intern compas en gyroscoop maakt veel goed. en zo leer je de paden waarover je je beweegt ook beter onthouden. Nodigt uitzonderlijk zelfs uit van in den vreemde zelf aan een vreemde gewoon de weg te durven vragen (echt beangstigend zo, die andere mensen 8) ) ik doe het mijn kinderen zo veel mogelijk voor, quest'ie dat ze later genen bang krijgen van vreemde mensen in vreemde situaties.
de gps is bij nader inzien een even grote wereldbevreemder als het zakrekenmachientje : geen kat die nog uit het hoofd kan rekenen ... nog een geluk dat Lernout en Heespoe het simultaanvertaler niet afgewerkt hebben ... je zou geen mens meer verstaan zonder ...
chance dat ze de internetfora uitgevonden hebben, anders moesten we lijfelijk naar mekaar toe fietsen om hierover te kunnen leuteren ...
nog een aangename verderzetting van 2013 toegewenst.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#12 Bericht door NL-ligger »

Er zijn nu inderdaad al mensen die in paniek vanuit het buitenland de hulpdienst van de anwb bellen omdat hun auto GPS stuk is en ze menen hulpeloos te zijn zonder het ding.

Voor mensen die nog gewend waren met een papieren kaart (in het buitenland) te navigeren is dat belachelijk. Terug naar huis heb je niet eens een kaart voor nodig als je de (grote) steden op je route bij naam weet.

Maar je moet er bij stilstaan dat de huidige beginnende autorijders examen moeten doen ( in Nederland ) met de GPS als routeopdrachtgever ! En hoe verder in de toekomst we raken, hoe zeldzamer navigeren op een papieren kaart wordt. Nu worden immers al een tijdje nieuwe auto's geleverd met geintegreerde navigatie die net zo goed is als de losse apparaten. Over niet te lange tijd is dat standaard op elke auto, ook de allergoedkoopste instapmodellen.

Over 10 - 20 jaar kun je dus je pensioen aanvullen met workshops voor jongeren over navigeren op papieren kaart ( als de GPS stuk is of een zonnevlam de satelieten heeft geroosterd ) omdat niemand dat meer in praktijk doet. :mrgreen:

De fiets gps kaarten ( en vaar gps kaarten ) zijn nog niet op hetzelfde easy-to-use niveau als de auto gps. Vooral het apparaat zelf laten navigeren is vaak wat ingewikkelder. Maar vooral openfietsmap vind ik nu al zeer bruikbaar vanwege het feit dat die verschillende soorten fietspad kan onderscheiden, zeker met inplannen met een programma vanaf een externe computer.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#13 Bericht door blackarmor »

heb altijd al de gewente gehad om de routes van buiten te leren als ik ergens naartoe moet . en dat lukt me redelijk ( nogal een geluk voor mijne job want ik heb meestal geen tijd om naar de gps te kijken ) , maar moet wel zeggen dat de ingebouwde in mijne gsm toch al een paar keer van pas is gekomen , wegomleiding naar wegomleding die halverwegen ... juist ja niet meer aangegeven staat .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

icarus
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 14:40
Postcode: 4537CB
Fiets: Sparta Icarus
Locatie: Terneuzen.
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#14 Bericht door icarus »

Ik gebruik sinds een half jaar de Edge 200 van Garmin naar volle tevredenheid.
Goedkoop en basic toestel ZONDER kaarten.
Plan je route op de kaart op Garmin site en download deze naar je GPS toestel.
Tijdens de rit krijg je alleen te zien waar je af moet slaan om die route te volgen zonder verdere kaart gegevens.

Als je van de route raakt geeft hij aan waar je heen moet om weer op je route te komen.

Verder voorzien basic opties als gemiddelde snelheid, hoogte verschil reistijd, ronde tijden etc.

johanberkers
Supporter
Berichten: 16
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 22:53
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#15 Bericht door johanberkers »

Ik heb zowel de Garmin edge 305 en de Edge 705 gehad. De Edge 305 is een prima ding maar als je echt wilt navigeren met een kaart op de achtergrond zou ik voor de 705 gaan (op de 305 word een route als een stippelijn met een kompasroos gegeven maar verder geen achtergrond). Hierboven heeft men al genoeg geschreven over de kaarten en werd al een 800 genoemd, ook een prima ding alleen significant duurder dan een 705 deze is namelijk 2e hands rond de 100 Euro wel te vinden op internet. Waterdicht hartslagmeter hoogtemeter en cadansmeter wat wil je nog meer?
if you want it, built it!!

Plaats reactie