Welke GPS?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#46 Bericht door trikelover »

De meest smartphone gebruiken dan wel een gps daarnaast staan ze standaard ook ingesteld om ook gebruik te maken van de eventuele WiFi en gsm signalen dit om de onnauwkeurigheid van hun gps-ontvanger weg te werken.

Dat is een van de reden dat ik mijn smartphone probeer te gebruiken voor wat hij dient. En heb nog een mini gps-ontvanger voor de fiets. Verschillende tests met en de gps en de smartphone hebben uitgewezen dat de gps toch veel beter werkt dan de smartphone en dit spaart ook de batterij voor de noodzakelijk dingen. Zoals eventueel noodoproepen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#47 Bericht door hmmm »

Wat je hier zegt klopt ruwweg, maar is absoluut niet relevant voor het gebruik in de fiets. GPS (en GLONASS) geeft, mits een fix met 4+ satelieten, een plaatsbepaling nauwkeurig tot enkele meters. Plaatsbepaling met wifi kan nog relatief nauwkeurig zijn (al heb je daar tijdens het fietsen weinig aan...), op basis van GSM-masten is de nauwkeurigheid beperkt tot tientallen meters in het beste geval). Het gebruik van wifi (en GSM-netwerk) voor plaatsbepaling is enkel relevant binnen (waar je geen of erg slechte ontvangst hebt van GPS signalen) en tijdens de eerste seconden tot een GPS fix om toch al "ruwweg" een locatie te kunnen tonen. Als je bijvoorbeeld google maps opent op je telefoon zie je dit in actie.

Ook gebruiken zowat alle telefoons "A-GPS" voor het bekomen van een snelle fix (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS). In mijn ervaring is mijn smartphone met GPS en GLONASS even nauwkeurig dan mijn Garmin Oregon 600 (en een HEEL stuk sneller in het krijgen van een fix door de A-GPS truukjes).

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#48 Bericht door fcapri »

ik gebruik gewoon altijd mijn smartphone voor GPS toestanden. allerhande tools en loggers zijn beschikbaar. ook gebruik ik custommaps waar je zelf fotos en platte gronden kan insteken om te gebruiken als GPS.
ik hoef geen 2 toestellen mee te nemen (gps en smartphone) alsook geen 2 batterijen die ik altijd moet vol houden. in de rugzak zit dan gewoon een powerbank met klein usb kabeltje zodat ik in nood kan bijladen (maar dat kan je ook al vanop eender welke pc, dus waarom nog laders meezeulen).
mijn FAW heeft ook een usb oplaadpunt ingebouwd zitten, maakt het ook makkelijker omdat ik al rijdende kan bij-laden

ik gebruik iGo als GPS in de auto en op de fiets (makkelijke app omdat die volledig offline kan werken), sygic heb ik gebruikt en vond ik minder, google maps gebruik ik in nood.
bluetooth muziek staat ook de hele tijd aan, ik denk niet dat mijn GSM meer dan 10% verbruikt op 1uur tijd als ik met muziek en strava rondrijd. zolang je het scherm uit laat, blijft die best zuinig.
iGo gps blijft ook verder spreken met het stemmetje als je de telefoon zijn scherm afzet, altijd handig. die kan ook zo ingesteld worden dat zijn scherm vanzelf uitvalt totdat je van weg moet wijzigen (handig als je met de auto zo eens 40km op een autosnelweg zit, springt die na 38km ff aan om je te informeren de afrit te nemen.

iGo is ook de versie die je gewoon op een SD kaart duwt en dan in je auto radio stopt. meeste android radios herkennen de app vanzelf. kan ik alle zelfde kaarten gebruiken voor zowel mijn auto, als de fiets (smartphone), als mijn vrouw haar ingebouwde gps radio. ook op onze tablet staat die versie en ik heb ook nog een oude android telefoon liggen met enkel en alleen iGo erop. als losse gps

tegenligger
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 22:29
Postcode: 2382BE
Fiets: Fujin SL I
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#49 Bericht door tegenligger »

Vervelend dat in NL er nu een wet in de maak is, die het gebruik van een telefoon op de fiets verbiedt. Zelfs als deze in een houder zit.....

Helemaal niet meer leuk. Gebruik ook mijn telefoon voor navigatie.

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#50 Bericht door gentenoare »

Jo2p schreef:
hmmm schreef:Hier helemaal niet on-topic, maar ik ben wel benieuwd naar een goede wetenschappelijke studie over het onderwerp straling.
Ik heb de link gevonden https://www.youtube.com/watch?v=eyG15kzm-RI. Uiteraard zijn er veel geluiden die deze uitzending afkraken etc. Ik ben zelf gevoelig, dus nog niet hooggevoelig, en merk dat de trein voor mij de laatste tijd taboe is vanwege dat iedereen met zijn mobiel bezig is met bellen, internetten etc. Ik hoop dat mijn fiets er dit jaar nog is, wat zal dat een rust geven.
http://www.beperkdestraling.org/ met daarbij een link naar docu van Telefacts, Amerikaanse gerecht heeft uitspraak gedaan in een zaak tegen de mobiele industrie, omtrent hersentumoren, de industrie heeft verloren maar gaat in beroep.
Timing is misschien toeval, ik heb vorige week in Duitsland een elektrosmogvrije ruimte kunnen betreden bij een Duitse partner die onderzoek doet (het verschil was uiteraard meetbaar maar ook merkbaar).
Een elektrosmogmeter en wat literatuur meegekregen en deze week wat tijd om te meten en te lezen. WIFI werd bij ons zowieso s nachts afgezet, maar nu probeer ik mijn gezin te sensibiliseren om een stapje verder te gaan, powerlinks installeren om overal LAN te hebben. Eventueel lokale WIFI via powerlink. GSM in vliegtuigstand bij niet gebruik, mobiele data enkel opzetten indien nodig, WIFI idem. GSM niet meer op het lichaam dragen, geen gebruik in auto of trein etc... Het lijkt me niet slecht om in die materie het voorzichtigheidsprincipe te hanteren. Het ziet ernaar uit dat er een nieuw (alhoewel nieuw, sommige onderzoekers zijn al 20 jaar bezig) Eternit of Tabacco verhaal is met dit verschil dat quasi werkelijk iedereen geimpacteerd is, maar toch, je kan je eigen gedrag sterk aanpassen om minder blootgesteld te worden. Niet simpel met tieners in huis
E WAW 263

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#51 Bericht door bicky »

tegenligger schreef:Vervelend dat in NL er nu een wet in de maak is, die het gebruik van een telefoon op de fiets verbiedt. Zelfs als deze in een houder zit.....

Helemaal niet meer leuk. Gebruik ook mijn telefoon voor navigatie.
regelgeving die totaal van de pot gerukt is. mag je wel garmin gps of dergelijke aan staan hebben maar een smartphone met navigatie niet :(

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#52 Bericht door CapoJan »

En als je, met die nieuwe wet, je gsm in vliegtuigstand zet? Dan is het alles behalve een mobiele telefoon... Blijkbaar focussen wetgevers vaak op één aspect - telefoneren in dit geval - en negeren/vergeten ze de multifunctionaliteit van meer en meer toestellen. Hopelijk dringt dit nog door tijdens de 'in de maak'-fase en komt die wet er niet.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Welke GPS?

#53 Bericht door scuri »

gentenoare schreef:
(...) Het lijkt me niet slecht om in die materie het voorzichtigheidsprincipe te hanteren. Het ziet ernaar uit dat er een nieuw (alhoewel nieuw, sommige onderzoekers zijn al 20 jaar bezig) Eternit of Tabacco verhaal is met dit verschil dat quasi werkelijk iedereen geïmpacteerd is (...)
Lijkt me een gezonde houding. Er is ook onderzoek dat bewijst hoe verschillende 'velden' of 'stralingen' mekander versterken (wifi, dect, gsm,...). [Of nog een ander onderzoek dat bewijst hoe chemische stoffen in de lucht voor de wetenschap ongekende complexe verbindingen aangaan, maar altijd schadelijk.] Dit alles en nog veel meer wordt bewust niet wereldkundig gemaakt; de mainstream media presenteren niemendalletjes vol leugens of halve waarheden en zijn verworden tot een soort pravda's om te brainwashen.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#54 Bericht door Jo2p »

bicky schreef:
tegenligger schreef:Vervelend dat in NL er nu een wet in de maak is, die het gebruik van een telefoon op de fiets verbiedt. Zelfs als deze in een houder zit.....

Helemaal niet meer leuk. Gebruik ook mijn telefoon voor navigatie.
regelgeving die totaal van de pot gerukt is. mag je wel garmin gps of dergelijke aan staan hebben maar een smartphone met navigatie niet :(
Ik kan me deze reactie wel voorstellen, maar voor een goed oordeel moet je ook de huidige Nederlandse wetgeving erbij betrekken. Bij een ongeluk gaat de fietser namelijk bijna altijd vrijuit of het moet er wel heel dik op liggen dat de fietser fout was. Het komt dus vaak voor dat fietsers net niet worden aangereden of net wel met alle gevolgen omdat niet de bestuurder van de auto zat te slapen maar de fietser erg diep in zijn mobiel was gaan zitten en niets meer zag van de omgeving. Regelmatig kom ik fietsers tegen die in dit jaargetijde geen licht hebben en heel erg bezig zijn met hun mobiel. Op deze manier niet omkijken gewoon de weg oversteken, of ze nu wel of geen voorrang hebben, of het stoplicht nu wel of niet op groen stond en bij commentaar een bijzonder grote mond hebben. Laatst nog een fietser gezien die het presteerde om met een rood licht voorop te rijden, de fietser daarop aangesproken en die rijd gewoon door met opgeheven vinger. Dus van mij mag in Nederland die mobiel op uit, het verkeer is veel te druk voor afleidende activiteiten.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

Gebruikersavatar
luki
Helper
Berichten: 399
Lid geworden op: do 16 mei 2013, 21:39
Postcode: 2910
Fiets: QUEST Rood
Locatie: Essen Wildert
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#55 Bericht door luki »

Elektrosmog.........De aarde is omgeven door bronnen met stralingen allerhande , in een magnitude die je je niet kan voorstellen.
Als er geen Van Allen gordel was, was er zelf geen leven mogelijk op aarde https://nl.wikipedia.org/wiki/Vanallengordels
Naar mijn bescheiden mening valt de straling die we genereren met gsm, gps, wifi in het niets tov de stralingen die de zon al sedert miljoenen jaren op onze kop smijt.
En dan vergeet ik nog de natuurlijke straling vanuit het gesteente zelf.
Tuurlijk moet je geen gsm minutenlang aan je slaap houden, maar enkel omdat de uitgestraalde energie je hersens aan het koken brengt (zie magnetron).

Om maar te zeggen: kunnen we het terug hebben over de keuze van een gps :?

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#56 Bericht door Jo2p »

luki schreef:Om maar te zeggen: kunnen we het terug hebben over de keuze van een gps :?
Begrijp je opmerking, maar wat je aanhaalt zit buiten en de straling die we zelf veroorzaken zit binnen die gordels. Dat is een groot verschil. Je kunt het dus niet vergelijken. Zonder die gordels hadden we deze discussie niet gewoon weg omdat we dan waarschijnlijk niet bestonden. Om terug te komen op GPS, ik prefereer een apart systeem met GPS ipv een telefoon met GPS. Probleem van de laatste is al eerder aangehaald, het is een multitool, maw we moeten weer letten op het scherm en mogelijk (veel) handelingen verrichten op het scherm voor de juiste gegevens op dat scherm. GPS staat voor en in ene komt er een telefoontje binnen, hup weer een scherm dat weggedrukt moet worden. Een apart GPS toestel stel je van te voren in en verder blijf je daar van af.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Welke GPS?

#57 Bericht door scuri »

Ik zie hier verschillende voor/nadelen passeren van een standalone fietsGPS versus smartphone. Ik vond hier voor de meesten wellicht iets interessant: https://www.europafietsers.nl/fietsen-met-gps met daarin o.a. deze link (pdf) die o.a. de voor/nadelen aanhaalt en nog veel meer.

Qua papieren fietskaart vond ik deze van Pierre Tavernier niet slecht - althans voor een ietwat groter overzicht, want schaal 1/50 000 (1cm op kaart = 500m). Nadelen: ze slijten (te) rap en niet in boekvorm te krijgen (ik heb een boekje gemaakt van zo één kaart, maar dat is uren werk) en voor mij iets te weinig gedetailleerd op een aantal stukken.

Oh ja, de schaal van een online digitale map is zeer lastig: men ziet nooit 1/zoveelste maar iets uitgedrukt in meter met een visuele schaal die dynamisch varieert.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#58 Bericht door Jo2p »

Correct wordt er gewezen op het probleem van verminderde capaciteit van de accu bij temperatuur schommelingen in de smartphone. Beetje jammer is dan dat dit ook niet even wordt doorgetrokken naar die accupacks, powerpacks etc. Dat is dezelfde technologie. Veel fietsers met e ondersteuning zullen al een lader moeten meenemen en zullen dus ook die "campingstekker" mee hebben.
GPS apparatuur heeft standaard al alle kaarten van Europa aan boord, dus er is geen enkele noodzaak om dat tijdens de reis te updaten oid. GPS apparatuur heeft zijn eigen accu aan boord, oplaadbaar. In nood kunnen deze soms vervangen worden door batterijen.
Hoesjes en andere hulpmiddelen die de smartphone waterdicht moeten maken, pas daar mee op. Meestal is de meting gedaan bij stilstand. Op de fiets heb je snelheid en daarmee heeft (mot)regen meer impact.
Ook de robuustheid van mobiele telefoons moet met zorg worden bekeken. Op het stuur staan die onderdelen bloot aan trillingen en apparatuur die daar niet op is voorbereid gaat dan stuk. En mobiele telefoons worden niet getest op een fietsstuur met de hele dag de trillingen van het wegdek. GPS is daar veel meer op voorbereid omdat die apparatuur daar speciaal voor is ontwikkeld.
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#59 Bericht door fcapri »

ik heb vanmorgen gereden met de GPS aan. ook via bluetooth was ik muziek aan het spelen en dit voor 1h15min.
accu stond vanmorgen op 99% en sta nu op 86%. heb dan wifi nog aangezet en strava laten synchoniseren waardoor ik op 85% ben terecht gekomen

tegenligger
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 22:29
Postcode: 2382BE
Fiets: Fujin SL I
Contacteer:

Re: Welke GPS?

#60 Bericht door tegenligger »

Ik zie eerlijk gezegd ook niet echt het probleem om gewoon je telefoon te gebruiken.

Accu gebruik valt best mee zolang je niet steeds het scherm aan heb staan.
Op lange tochten heb ik een powerpack mee. Dat ging prima.

Ik gebruik de app Locus Map en hier kan ik offline kaarten gebruiken. Je kunt je eigen fiets dashboard maken. En je hebt zo je eigen fietscomputer met altijd up to date kaarten..

Ik heb zelfs overwogen om een waterdichte Android telefoon te kopen speciaal en alleen bedoeld voor het fietsen. Maar eerlijk gezegd heb ik tijdens al mijn woon werk ritjes dit jaar nog maar twee keer mijn telefoon moeten opbergen ivm regen.

Een houdertje met klem gekocht bij de Kruidvat voor 5 euro. Telefoon zit prima vast.

Nee voor mijn geen honderden euros aan een gps apparaat dat over twee jaar outdated is.

Bovendien zie je dat iemand belt. Dat is misschien wel het grootste nadeel. :D

Nu moet alleen de wetgever geen roet in het eten gooien.

Plaats reactie