software voor filmpjes te monteren

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

software voor filmpjes te monteren

#1 Bericht door trikelover »

IK heb nu wel een cameratje maar ben eigenlijk nog op zoek naar software om van alle beelden 1 mooi filmpje te maken week iemand wat ik daarvoor het best gebruik?

Om te beginnen zoek een vrij simpel programmatje waar ik de basis kan leggen tot een redelijk filmpje. In een later stadium kan ik eventueel wel iets moeilijker programma te gaan gebruiken.

Er mogen ook ideetje komen over hoe de beelden te verwerken samen met de data van een gps.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#2 Bericht door Ronnius »

Windows heeft iets dat ze "moviemaker" gedoopt hebben.
Apple heeft iets als "imovie".

En voor andere gratis systemen zou je eens moeten googelen.

Ik zelf werk met "Final Cut Pro", niet gratis (en niet goedkoop) maar wel prof materiaal en enkel voor apple computers.
En ik kan er beter mee overweg dan met imovie (maar heb wel lessen gevolgd voor FCP).

En wat moviemaker betreft, de meningen zijn er tamelijk onverdeeld over (-> brol).

Om gps data in video's te verwerken daar heb ik nog niet naar gekeken.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#3 Bericht door trikelover »

Eignlijk heb ik wel al software van gopro voor het splitsen van de stukken die ik nodig heb ben alleen nog op zoek naar iets om deze terug aan elkaar te zetten en eventueel wat tekst en muziek bij te plaatsen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#4 Bericht door trikelover »

Ik heb net ontdekt dat je in youtube ook filmpjes kunt bewerken alleen het monteren van alle fragmenten moet ik nu nog uitzoeken.

zie maar eens nar het voorlopig resultaat:mijn test filmpje
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#5 Bericht door Ronnius »

trikelover schreef:Eignlijk heb ik wel al software van gopro voor het splitsen van de stukken die ik nodig heb ben alleen nog op zoek naar iets om deze terug aan elkaar te zetten en eventueel wat tekst en muziek bij te plaatsen.
Aan elkaar zetten, muziek onder plaatsen en eventueel tekst opplakken is mogelijk met moviemaker.
Je eisen zijn niets meer dan de standaard zaken die je nodig hebt om een video te maken.
Veel meer dan die zaken gebruik ik ook niet.

Moviemaker heeft 2 sporen, 1 voor de beelden en 1 voor klank. Daarbij kan je dan wel tekst bij de beelden gaan voegen maar geen beeld in beeld gaan plaatsen.
In dat geluidspoor kan je het originele geluid weggooien en ander eronder plaatsen. Of je exporteert de beelden zonder geluid en dan krijg je een leeg klankspoor waarin je kan plaatsen wat je wil.

Ik heb gemerkt dat het bij you-tube ook gaat, maar dan moet je daar alles inladen en zit je online te bewerken ik denk dat het wel gemakkelijker zal zijn op je eigen harde schijf.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#6 Bericht door Ronnius »

trikelover schreef:zie maar eens nar het voorlopig resultaat:mijn test filmpje
In elk geval strak beeld, dat zit al goed, beeldstabilisatie is heel belangrijk.
En je hebt nog zeer goed beeld in het donker =D> bij zou dat wel minder zijn vrees ik (bleek toch uit de test ritjes die ik maakte snachts).
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#7 Bericht door Ronnius »

ff gegoogled:

http://www.lwks.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.desktop-video-guide.com/top- ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#8 Bericht door trikelover »

Ronnius schreef:In elk geval strak beeld, dat zit al goed, beeldstabilisatie is heel belangrijk.
En je hebt nog zeer goed beeld in het donker =D> bij zou dat wel minder zijn vrees ik (bleek toch uit de test ritjes die ik maakte snachts).
als het echt donker is zonder extra verlichting heb je maar weinig aan de beelden. Toch uit de beelden van gisteren op de trike
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#9 Bericht door Ronnius »

trikelover schreef:
Ronnius schreef:In elk geval strak beeld, dat zit al goed, beeldstabilisatie is heel belangrijk.
En je hebt nog zeer goed beeld in het donker =D> bij zou dat wel minder zijn vrees ik (bleek toch uit de test ritjes die ik maakte snachts).
als het echt donker is zonder extra verlichting heb je maar weinig aan de beelden. Toch uit de beelden van gisteren op de trike
Dan zou je met nightvision moeten werken en dat zit er wellicht niet op (hier ook niet).

Met nog beeld in het donker doelde ik wel degelijk met straatverlichting en de auto's de passeren.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#10 Bericht door NL-ligger »

Dat alles vroeg ik mij ook al af.

Moviemaker voldoet niet want die kan het bestandstype van mijn filmpjes niet aan. Die moeten dan geconverteerd wat uitmond in een onacceptabel kwaliteitsverlies dus daar ben ik mee klaar.

Rommelen met trial versies trouwens ook. Daar zijn mooie programma's bij maar mij simpelweg te duur.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#11 Bericht door trikelover »

Het grote probleem is dat mijn file mp4 staan. moviemaker kan die wel lezen maar niet terug in dezelfde qualiteit al ervoor. Om je files te trimmen heb ik het programma van gopro gebruikt (redelijk goed eenvoudig en gratis) nu zoek ik alleen nog een programmatje nodig voor de verschillende clips samen te voegen en eventueel wat muziek onder te zetten.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#12 Bericht door halepole »

Het programma Lightworks kan je anders eens proberen. Er is een gratis versie en een pro maar ik denk dat je genoeg hebt aan de gratis versie.
http://www.lwks.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Nog even de tip meegeven om zoveel mogelijk met de originele kwaliteit te werken en daarna pas laten comprimeren. Zo ga je beter resultaat krijgen. En online bewerken raad ik helemaal af, dat is goed als het resultaat niet veel uitmaakt want je kan zeer weinig instellen.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#13 Bericht door Ronnius »

Mja die vervloekte mp4 video.
Dat is een Apple standaard, die nooit door Windows echt is aangenomen. Die hebben heel lang vast gehouden aan de mpeg2.
Dat windows daar nog steeds moeite mee heeft begrijp ik niet.
Op mijn contour camera staan de video's in .mov extensie met de "alom gekende" H.264 codec.
En you-tube heeft ook graag dat ik ze in die codec online plaats.

Als je programma's als Lightworks probeert hou er rekening mee dat het geen simpele programma's zijn en dat er wel en leerproces aan vooraf gaat.
Toen ik zelf met final cut pro begon te werken heb ik ook lessen genomen. Eerst in pure frustratie een dagles in Antwerpen, waarmee ik daarna toch al een "kleine" basis had. En daarna (eindelijk) een cursus vond in Gent (Mariakerke). Dan kon ik pas echt aan de slag (dwz vrij snel werken en vooral weten wat je aan het doen bent).
Die lightworks ziet er ook zo uit. Je gaat er meer mee kunnen dan je zelf nodig hebt, maar je moet het zien te vinden hoe het werkt. Maar googelen kan je op weg helpen. Die lightworks (en andere zwaardere programma's) vragen wel wat van je computer, een degelijke processor en 2 gig aan ram geheugen.

Wat Dieter (Halepole) zegt klopt ook. Eerst en vooral met de originele video's van start gaan (een copy bewaren kan geen kwaad) en pas op het laatst omzetten naar het formaat dat online moet komen.

Bij mij gaat het toch iets anders. Door met 2 camera's (tegelijk) te filmen kan ik ook met multicam monteren, maar de processor kan dit niet vlotjes aan (de h.264 codec eist te veel kracht). daarom zet ik eerst de opnames om naar een werkbaar geheel. Eens de montage klaar (in het programma) laat ik het programma switchen van bron materiaal. Dus het werkbaar geheel wordt vervangen door de originele opnames. En dan laat ik de pc een paar uur alles berekenen. Maar dat kan je niet met een moviemaker, imovie of andere gratis programma's. Maar aangezien jullie niet multicam werken hebben jullie dat ook niet nodig.

Trouwens de divx en xvid en daarop gelijkende codecs zijn van de mp4 afgeleid.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#14 Bericht door NL-ligger »

Met Lightworks kan ik alvast weer weinig. Het wil met de gratis versie geen .MOV importeren en dat is wat al mijn camera's produceren.

Ik heb op zich geen probleem met het maken van filmpjes - met meters, en zelfs meerdere camera's - door het betaalde product Dashware en die kan wel gewoon .MOV verwerken naar MPEG4 of wat ik maar wil maar ik wil juist vaak een muziekje erin zetten en dat kan Dashware weer niet.

Dashware kan filmpjes omzetten naar MPEG2 en die kan de gratis versie van Lightworks wel verwerken maar.....onacceptabele pixelbrei kwaliteit !!!

Ze weten wel wat ze gratis maken en wat niet. 60 euro per jaar vind ik te duur voor hier en daar een muziekje overigens.

Sorry - vooral Ronny - als ik uit mijn nek klets met formaten e.d. want ik heb er geen verstand van en doe maar zoveel totdat er iets werkt. Ik geef eerlijk toe dat ik niet heel erg geintereseerd ben in dit soort werk, ik wil slechts een muziekje in een filmpje maken zonder dat het van HD vervalt tot een pixelbrei !

Het is me overigens wel eens gelukt ( die met muziek staan afgeschermd op Youtube ) maar met een trial van een betaald duur programma - overigens heel gebruiksvriendelijk want ik kon doen wat ik wilde binnen een uur rommelen - die helaas verliep in 30 dagen en bovendien overal diep in de registry van Windows zich overal had genesteld waar ik het handmatig uit moest wieden. Daar houd ik niet zo van.

Ik wil best eenmalig betalen voor een goed gebruiksvriendelijk programma - ik betaalde ook voor Dashware en had daar notabene heel tijdelijk een paypal rekening voor geopend omdat ik niks met creditcards wil doen - maar jaarlijkse kosten vind ik onacceptabel en onzinnig hoge bedragen van in de honderden euro's ook.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: software voor filmpjes te monteren

#15 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef: Sorry - vooral Ronny - als ik uit mijn nek klets met formaten e.d. want ik heb er geen verstand van en doe maar zoveel totdat er iets werkt. Ik geef eerlijk toe dat ik niet heel erg geintereseerd ben in dit soort werk, ik wil slechts een muziekje in een filmpje maken zonder dat het van HD vervalt tot een pixelbrei !
Als zelfs professionals toegeven door het oerwoud van codecs hun kinderen niet meer terug te vinden, hoe zou jij je kinderen er dan in terug vinden.
Ik zelf heb indertijd het programma final cut pro aangekocht, en daarna nog een upgrade. Dat heeft me iets met 3 nullen (=€ wel te verstaan) gekost.
Daar ik er wat mee van plan was, was de investering nuttig. Alleen sprong daarna alles af (niet mijn schuld) en dan lag het programma daar.
Maar nu kan ik het wel gebruiken (en mijn kennis opgedaan op school is dus niet zo heel nutteloos geweest).
Maar ik zit er wel graag mee te "spelen" en vind het niet erg om er enkele uren mee bezig te zijn.
Het voordeel is natuurlijk dat ik behoorlijk wat basis kennis heb en ik meer begrijp dan jullie en ook in veel gevallen weet wat ik doe.

Ik weet met welke codecs ik moet werken, ook met welke codec de Contour camera's opnemen: die .mov extensie is bijzaak, het is de codec "h264" die gebruikt wordt die telt.
Hoe al die gratis en goeikope programma's werken weet ik eigenlijk ook niet.
Gewoon omdat ik heb wat ik moet hebben en dat doet wat het moet doen (het is dan ook een professioneel programma dat gebruikt wordt in films studio's).

Als je opnames moet omzetten zou je ook kunnen werken met mpeg streamclip.
Dit is geen montage programma maar je kan er de video mee omzetten naar de gewenste formaat.
En belangrijk het is gratis.

andere goeikope windows programma's:
http://www.arcsoft.com/showbiz/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wondershare.com/slideshow/im ... ndows.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor apple gebruikers is er Imovie, het gratis montage prog van apple,
welke doet wat het moet doen en bekend is met de formaten die tegenwoordig worden gebruikt.
Maar dat draait niet op windows

edit: nog iets gevonden: http://webseasoning.com/technology/best ... ware/1079/" onclick="window.open(this.href);return false;
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie