Flevobike Alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#166 Bericht door eeuwige reiziger »

aiai schreef: Hoe oud de Alleweder is weet ik niet. Ik ben de tweede eigenaar en weet wel dat er door de eerste eigenaar weinig mee is gereden omdat de originele achter buitenband er nog om lag en die niet zozeer versleten was door gebruik als wel versleten door uitdroging (vreemde ervaring als je voor een eerste check in Dronten staat en zowel Theo van Andel als Allert Jacobs staan kirrend met elkaar voorover gebogen over je Alleweder uitroepend welke originele onderdelen er nog allemaal op en aan zitten).
Terug in de tijd... Voor een stielman is het altijd leuk iets in je handen te krijgen wat je vele jaren voordien hebt gemaakt of waarbij je betrokken. Ik herken dat gevoel bij mijn vader.

Wat is er trouwens met al die vele honderden alleweders gebeurd? Je ziet er nog nauwelijks rijden. Waar zijn die toch allemaal naartoe? Vermalen en versmolten tot een alu-raam? Of ergens roemloos geparkeerd in een schuurtje en verworden tot mand van de hond?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#167 Bericht door CapoJan »

Afgaande op mijn ervaringen: aluminium werd broos door metaalmoeheid en oxidatie. Pekel deed daar nog een schepje bovenop. Het vraagt geduld, toewijding en centen om zo'n oude velomobiel rijwaardig te houden.
Waarschijnlijk staan er veel in schuurtjes te verkommeren. Er zomaar mee rijden zal niet meer lukken, zoals aiai nu ook ondervindt.
Bij Fietser heb ik nog een WAW gezien, die teruggekocht was van de (Ierse?) eigenaar. Ook een aramide/epoxy huid kan er gek uitzien: groen van mos en algen... Zelfs zo'n schitterende WAW kan staan verkommeren onder een afdak, ergens in de tuin.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#168 Bericht door aiai »

En gewoon gebruik regelt ook slijtage ;-)

Let wel, het gedeelte met de wielen en de remmen zal ook bij nieuwere velomobielen voorkomen. Mijn keuze om over te stappen op spuitgegoten wielen maakt dat het wat langer duurt.

De nieuwe remhendel wil ik al langer. Omdat ik nu toch mijn remmen moet gaan vervangen is dit een mooi moment om die stap te doen.

Wat wel echt een Allewederiaans gegeven is, is het depopnageliseren en autonoom tochtgaten creërende vermogen van de Alleweder ;-)
Op de foto's ziet het er verschrikkelijk uit, maar nogmaals, dat is de "doos" waar de zetel op rust en waar ik steeds mijn volle gewicht op zet met een voet als ik in en uit stap. Daar komt een oplossing voor van sterker aluminium.

En zo'n oude brik (het blijft en de Deux Chevaux en de Bugatti onder de velomobielen ;-) heeft gewoon een sterke eigen wil. Gecombineerd met een wat magerder spaarrekening heb ik daar niet alleen vrede mee, maar stiekem ook veel plezier. Je trekt altijd publiek, zelfs voor de meeste velomobielrijders is zo'n oude Alleweder onweerstaanbaar om even in te kijken en aan te voelen (en uiteraard sta ik helemaal open voor de spontane oprichting van de IKAARA, the International Keep Aluminium Alleweders Rolling Association, die mij geheel spontaan helpt precies dat te doen ;-)

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#169 Bericht door Beinsberger E »

Sinds enigetijd ben ik weer alleweder-rijder, mijn velomobiel verleden is begonnen met een alleweder A2 en daarna nog een alleweder A2 om na 2 jaar over te schakelen naar een Quest, na 6 jaar een Versatile geprobeerd maar na enkele maanden weer verkocht.
Nu heb ik een alleweder A3 en heb er geen spijt van, kan er alles zelf aan doen, heb enkel ketting en tandwielen vervangen en hij loopt als een trein, de traditionele kraakjes moet ik er wel bij nemen maar dat is eigen aan een alleweder. :wink:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#170 Bericht door eeuwige reiziger »

Beinsberger E schreef:Sinds enigetijd ben ik weer alleweder-rijder, mijn velomobiel verleden is begonnen met een alleweder A2 en daarna nog een alleweder A2 om na 2 jaar over te schakelen naar een Quest, na 6 jaar een Versatile geprobeerd maar na enkele maanden weer verkocht.
Nu heb ik een alleweder A3 en heb er geen spijt van, kan er alles zelf aan doen, heb enkel ketting en tandwielen vervangen en hij loopt als een trein, de traditionele kraakjes moet ik er wel bij nemen maar dat is eigen aan een alleweder. :wink:
Als "ex-Versatilist" prikkelt het me wel te weten wat je bij de Versatile tegenviel. Gewoon uit nieuwsgierigheid, niet om een potje te bekvechten.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#171 Bericht door Beinsberger E »

eeuwige reiziger schreef:
Beinsberger E schreef:Sinds enigetijd ben ik weer alleweder-rijder, mijn velomobiel verleden is begonnen met een alleweder A2 en daarna nog een alleweder A2 om na 2 jaar over te schakelen naar een Quest, na 6 jaar een Versatile geprobeerd maar na enkele maanden weer verkocht.
Nu heb ik een alleweder A3 en heb er geen spijt van, kan er alles zelf aan doen, heb enkel ketting en tandwielen vervangen en hij loopt als een trein, de traditionele kraakjes moet ik er wel bij nemen maar dat is eigen aan een alleweder. :wink:
Als "ex-Versatilist" prikkelt het me wel te weten wat je bij de Versatile tegenviel. Gewoon uit nieuwsgierigheid, niet om een potje te bekvechten.
Eigenlijk viel de versatile niet echt tegen, maar voor mij was hij te warm, bij de Quest reed ik meestal zonder dekje, behalve als regende, en nu met de alleweder is rij ik ook zoveel mogelijk open, bij de versatile ging dat niet en dat was voor mij een groot nadeel.
Maar verder een prima velomobiel, zeer comfortabel en ook qua model is de versatile een van de mooiste. :wink:

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#172 Bericht door Wouter D »

aiai, kreeg jij al eens een kostenraming van uw vriend de smid. als je alles bij mekaar rekent, is de totaal kost misschien interessant genoeg om een reservealleweder aan te kopen en van twee, één maken neem bvb die van eeuwige reiziger... die is helemaal niet duur.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#173 Bericht door CapoJan »

Die van Eeuwige is een A3. Ik weet niet in hoever de constructie dezelfde is.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#174 Bericht door Wouter D »

constructie van de kuip zal anders zijn, de rest lijkt wel behoorlijk op elkaar
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#175 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef:aiai, kreeg jij al eens een kostenraming van uw vriend de smid. als je alles bij mekaar rekent, is de totaal kost misschien interessant genoeg om een reservealleweder aan te kopen en van twee, één maken neem bvb die van eeuwige reiziger... die is helemaal niet duur.
Eigenlijk is de body van mijn alleweder nog altijd in heel goede staat. Enkel de bewegende delen moeten gereviseerd of vervangen worden. De Rohloff moet eens gespoeld worden en de hydraulische remmen weer bijgesteld. Daarnaast is de alleweder toe aan nieuwe tandwielen, ketting, blad vooraan...

In combinatie met de Rohloff (en een wat oudere Cyclone-ondersteuning) vind ik het inderdaad een correcte prijs.

spruitje schreef:constructie van de kuip zal anders zijn, de rest lijkt wel behoorlijk op elkaar
Foto's kan ik altijd doorspelen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#176 Bericht door aiai »

Het vervangen van de popnagels en werken aan de body gebeurd in de vrije tijd van mij en die vriend van me die fietsenmaker is en autoschadeherstelexpert was.
Daar zitten de kosten niet. Dat kost me alleen materiaal, wat goed bier en levert ook nog een hele hoop plezier.

De smid dient wel in euro's afgerekend te worden. Die wil ik inzetten om de bevestiging van de zetel te maken. Mijn plan is om twee stuks rail te verkrijgen en de zetel daar met een plaat op te monteren. Dan kan de zetel over de rails naar voren en naar achteren geschoven worden. Ik heb nog geen idee wat íe daar voor gaat vragen.

Voor de wielen en remmen zal ik bij Alligt wel een fikse prijs moeten afrekenen, maar een set nieuwe spaakwielen met nieuwe remmen is ook prijzig. Scheelt wel flink (ik schat een 150 euro voor de set), maar ik denk dat het de investering waard is.

Dank voor de tip voor het gebruiken van oude Alleweders. Daar zit echter wel een uitdaging voor me. Ik heb geen bergruimte en de stoepruimte is, naast openbaar, ook vrij beperkt. Een Alleweder kunnen de buren nog wel hebben. Meerdere zal toch wel tot opgetrokken wenkbrauwen leiden. En dan heb ik het nog niet eens over the Partner Acceptance Factor. Ik weet zeker dat mijn vrouw dit een minder plan zal vinden ;-)

Ik hou jullie op de hoogte.
Maar nu eerst spullen in de auto en op naar het Heuvelland :-)

Kinderfietsen gaan waarschijnlijk toch niet mee.... Het weekend is te kort om alle dingen te doen die we willen doen en ook nog een fietstocht te maken :-(

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#177 Bericht door eeuwige reiziger »

aiai schreef: Maar....nieuwe beginners vraag!
Wie van jullie heeft ervaring met het plaatsen van een andere zetel in een Flevobike Alleweder? Welke tips hebben jullie?

Ik zoek naar een kwalitatief zeer goede en comfortabele zetel omdat ik de Alleweder heel vaak gebruik (woon-werk verkeer) die ook nog eens lang mee gaat. Daarnaast zou het fijn zijn als ik er meer ruimte door krijg ten opzichte van de huidige stoel en dat de stoel eenvoudig verstelbaar is (afstand tov de trappers, zithoek, etc.).
Je weet ondertussen wel dat Capojan flink wat sleutelervaring heeft met een Flevo, maar in het verleden waren ook Tihamér (op dit forum: allewedertje) en Wilfred (WFvN) daar druk doende mee. Je kan ook flink wat nuttige informatie vinden op hun oude blogs. Tihamér plaatste indertijd een gaaszitting, terwijl Wilfred een nieuw stoeltje in alu maakte.

http://allewedertje.blogspot.be
http://members.home.nl/ligfietsen/

Heel interessante blogs met veel beeldmateriaal. Echte aanraders!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#178 Bericht door Beinsberger E »

eeuwige reiziger schreef:
aiai schreef: Maar....nieuwe beginners vraag!
Wie van jullie heeft ervaring met het plaatsen van een andere zetel in een Flevobike Alleweder? Welke tips hebben jullie?

Ik zoek naar een kwalitatief zeer goede en comfortabele zetel omdat ik de Alleweder heel vaak gebruik (woon-werk verkeer) die ook nog eens lang mee gaat. Daarnaast zou het fijn zijn als ik er meer ruimte door krijg ten opzichte van de huidige stoel en dat de stoel eenvoudig verstelbaar is (afstand tov de trappers, zithoek, etc.).
Je weet ondertussen wel dat Capojan flink wat sleutelervaring heeft met een Flevo, maar in het verleden waren ook Tihamér (op dit forum: allewedertje) en Wilfred (WFvN) daar druk doende mee. Je kan ook flink wat nuttige informatie vinden op hun oude blogs. Tihamér plaatste indertijd een gaaszitting, terwijl Wilfred een nieuw stoeltje in alu maakte.

http://allewedertje.blogspot.be
http://members.home.nl/ligfietsen/
Mijn eerste velomobiel was een alleweder A2, ik had er een Quest zitje in gebouwd en dat beviel me goed. :wink:

Heel interessante blogs met veel beeldmateriaal. Echte aanraders!

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#179 Bericht door eeuwige reiziger »

Beinsberger E schreef: Mijn eerste velomobiel was een alleweder A2, ik had er een Quest zitje in gebouwd en dat beviel me goed. :wink:
Er werd vroeger toch echt wel veel geknutseld in de ligfietswereld. Vergis ik me als ik de indruk heb dat dit tegenwoordig veel minder het geval is? Misschien ligt het ook aan de aard van het materiaal waaruit de meeste velomobielen nu gemaakt zijn. Bij een alleweder kon je toch alle richtingen uitgaan.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#180 Bericht door CapoJan »

Ik kan wel enkele redenen bedenken:
- de producten zijn volwassener geworden, waardoor er minder nood aan knutselen is
- ligfietsen - in alle vormen - zijn meer verspreid, waardoor er ook meer bij niet-knutselaars terechtkomen. Aan de meeste 'bukkers' wordt ook niet vaak verbouwd
- het meccano-gehalte is verminderd, waardoor het complexer is om je eigen fiets/velomobiel aan te passen
- het aanbod is ruimer, waardoor je makkelijker iets van je gading kunt vinden
Dat neemt niet weg dat ik, als rechtgeaarde knutselaar, geen enkele fiets staan heb die ik niet aan mijn wensen aangepast heb.

Tot slot: in mijn A2 zat bij aankoop een spanzitje. Vermoedelijk was dat een door iemand zelf gemaakt zitje, met een ICE spanzitting erin. Dat was prima, maar het nam wel wat plaats in. Het zitje scharnierde naar voor, waardoor ik makkelijk in de (beperkte) 'koffer' kon.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie