Flevobike Alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#241 Bericht door CapoJan »

Goed gewerkt! Zo uit het geheugen: voorste veerpoten openmaken, reinigen en vooral nazien of de veren nog één geheel vormen. Ik herinner me een veerpoot vol fragmenten...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#242 Bericht door fcapri »

die achterveer is 1 geheel, die kan je niet demonteren.
ik heb er bij mij een nieuwe ingestoken, maar geen alleweder. dacht dat het een quest veer was. moet je wel die 2 oogjes over zetten.
je zou altijd de oude als 2de kunnen bijsteken, ben ik ook nog van plan.

die 66km zonder verkeer zal wel een stuk relaxer rijden. ik reed vroeger 26km met een grote baan zonder fietspad en een serieuze bergop (daarna ook bergaf waar je +50 gaat :mrgreen: ). doch rijd ik nu een route van 31km langs veldbanen zonder verkeer en zonder berg en doet dat in quasi dezelfde tijd. het rijd gewoon leuker en vooral minder bezweet (klimmen met een alleweder is geen pleziertje).

heb je je wielkassen al aangepast dan? ik heb bij mij de poten schuin gestoken (gat verzet) alsook die verstevigingsplaat ingedeukt wegens aanlopen van de banden. voorwielen staan een pak schuiner nu en lopen haast niet meer aan. ik heb dan ook de stangen langer gedraaid, zodat de wielen onderaan breder lopen. vroeger ging ik af en toe eens op 2 wielen, sinds die aanpassing niet meer gelukt. heb ook de achterbrug een stuk lager gezet door de veerbevestiging verder naar achteren te hangen
Afbeelding

vroeger zag je de as van het achterwiel, de achterkant stond ook veel hoger dan de voorkant (bekijk de hoogte van de gegolfde platen)
Afbeelding
nu niet meer, voor en achterkant staan quasi horizontaal nu)
Afbeelding

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#243 Bericht door aiai »

fcapri schreef:die achterveer is 1 geheel, die kan je niet demonteren. ik heb er bij mij een nieuwe ingestoken, maar geen alleweder. dacht dat het een quest veer was. moet je wel die 2 oogjes over zetten.
De achtervering is vervangen door een nieuwe. Zal vermoedelijk ook van een moderner type van velomobiel.nl zijn. Was iets langer dan de oude, maar mijn Alleweder stond vrij laag aan de achterkant (zeker als ik met 95 kilogram er nog eens in ging zitten ;-)

Ik zal eens kijken of die oude inderdaad uit een stuk is of niet, maar daar komen we wel uit.
Laatst gewijzigd door aiai op vr 28 jul 2017, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#244 Bericht door aiai »

fcapri schreef:je zou altijd de oude als 2de kunnen bijsteken, ben ik ook nog van plan.
Met de nieuwe ben ik op dit moment tevreden. Nog geen "einde vering" meegemaakt en het deint ook al veel minder.
fcapri schreef:....een serieuze bergop......(klimmen met een alleweder is geen pleziertje).....
Ach hier in de buurt van de noordelijkste ring van Gent kom ik wel eens een viaduct tegen of een afdaling van drie meter over enkele honderden meters lengte, terug moet ik die dan wel omhoog, tenzij het zeewater de boel al weer weggespoeld heeft ;-) Wat hier een berg genoemd wordt, daar struikelen ze in de Ardenen over ;-)
fcapri schreef:heb je je wielkassen al aangepast dan? ik heb bij mij de poten schuin gestoken (gat verzet) .....
Ik ga eerst eens opmeten of er verschil in hoogte zit tussen beide veerpoten. De wielkasten nogmaals bijwerken wordt afgeraden omdat je dan lelijke plooien in het aluminium krijgt. Als de veren verschillende hoogtes hebben zou er een of beiden revisie nodig kunnen hebben. Ze zijn toch minstens 17 jaar oud...... Het wordt dus blokjes op de veerpoten plaatsen en/of veerpoten reviseren.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#245 Bericht door fcapri »

bij mij zijn de randen aan de zijkant 1cm verder omgeplooit, de gaten waar de veerpoot bovenaan in komt is ook veranderd (meer naar binnen), de rechtstaande plaat naast de veerpoot in de wielkast is ook ingeklopt, de draadstangen onderaan zijn langer gemaakt, en de gehele achterbrug is een zelfbouw constructie. bij mij zit er nog weinig van de originele wegliggin in. maar hij rijd fantastisch.

als je daar wat werk in steekt, krijg je echt een leuke cruizer.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#246 Bericht door CapoJan »

De voorste veerpoten kun je zeker openmaken. Ik heb indertijd ook de achterste opengemaakt en gereviseerd.
Bij de voorste herinner ik me nog beelden van veren in kleine stukjes. Je kunt ook een combinatie van veren gebruiken in functie van lichaamsgewicht en gewenst rijgedrag.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie