fietsverlichting

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Noekie
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 12:19
Postcode: 9680
Fiets: Raptobike
Locatie: Vlaamse Ardennen
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#16 Bericht door Noekie »

Onlangs hebben we de oude halogeenverlichting van de quest vervangen door een Lumotec iq fly e, 40 lux en mooi afgekapte lichtbundel. Genoeg licht om de jaagpaden langs de Schelde te trotseren.
Daarnaast staat nu ook een zelfgemaakte, alles-verblindende ledlamp van 336 lumen, enkel voor gebruik op totaal onverlichte wegen en zonder tegenliggers... op de bochtige verkavelingsbaantjes tussen de velden heeft die zeker ook al zijn nut bewezen door de brede lichtbundel.
Hoewel er achterop een fel led-achterlicht zit en een kanjer van een oranje reflecterende sticker, had ik al te horen gekregen toch slecht zichtbaar te zijn voor achteropkomend verkeer... dan maar een fibre flare mvp erbij gekocht. Die heb ik aan m'n velomobieldakje bevestigd, dus die zit een stuk hoger dan een achterlicht van een andere fiets en is op 300m nog zichtbaar... een bijkomend voordeel is dat hij door de kromming uit verschillende hoeken goed zichtbaar is.
fibre_flare_2.jpg

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#17 Bericht door fetzl »

goed idee zeg !
ik had al wat zitten brainstormen hoe ik mijn Fibre Flare eventueel kon gebruiken om de zichtbaarheid wat op te krikken
Hier had ik nog niet aan gedacht... ga ik eens proberen
[thumbs up]

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#18 Bericht door paulheyndrickx »

Noekie schreef: Hoewel er achterop een fel led-achterlicht zit en een kanjer van een oranje reflecterende sticker, had ik al te horen gekregen toch slecht zichtbaar te zijn voor achteropkomend verkeer...
Er zal altijd wel iemand zijn die het nodig vindt zich bezorgd te uiten over je veiligheid. Is het niet de verlichting dan is het de hoogte (laagte) of iets anders. Ik denk dat het daar niet aan mankeert, maar wel aan de bereidheid van de bezorgde spreker iets confronterends als een velomobiel te dulden in het territorium van koning automobiel.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#19 Bericht door trikelover »

paulheyndrickx schreef:Er zal altijd wel iemand zijn die het nodig vindt zich bezorgd te uiten over je veiligheid. Is het niet de verlichting dan is het de hoogte (laagte) of iets anders. Ik denk dat het daar niet aan mankeert, maar wel aan de bereidheid van de bezorgde spreker iets confronterends als een velomobiel te dulden in het territorium van koning automobiel.
Zo denk ik er ook wel over. Maar telkens iemand mij die opmerking maakt ga ik toch nog eens op zoek hoe ik de zichtbaarheid kan verbeteren. Zo heb ik dit weekend nog wat reflecterende stickers bij geplaatst in de hoop nu geen zo'n reacties meer te krijgen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#20 Bericht door CapoJan »

Ik werk ook aan de zichtbaarheid, maar maak me daar geen illusies bij: de opmerkingen zijn, zoals Paul zegt, meestal een excuus. Mijn achterlicht zit veel te laag, zei iemand vorig jaar, maar dan kon ook niet anders met zo'n lage fiets. Feit: het zit hoger dan op een bukker...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#21 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef:Ik werk ook aan de zichtbaarheid, maar maak me daar geen illusies bij: de opmerkingen zijn, zoals Paul zegt, meestal een excuus. Mijn achterlicht zit veel te laag, zei iemand vorig jaar, maar dan kon ook niet anders met zo'n lage fiets. Feit: het zit hoger dan op een bukker...
Maar ook, al eens gekeken waar de verlichting van de auto's zich bevind?
De laatste jaren zie je wel verandering dat de verlichting in de zijsteunen zit rond de achterdeur.
Maar bij veel auto's zit de verlichting (behalve dan het remlicht) in of net boven de bumper en hoe hoog is dat boven de grond?

Ik rij nachts tegenwoordig met een reflecterendjasje, de dynamo verlichting, die achteraan op de hoogte van veel bukfietsen (behalve bij de brompton) en daarnaast verlichting op de helm of bij de trike op de vlaggemast (omdat mijn hoofd maar net boven de bagagedrager komt).

Maar dat bij auto's hun verlichting zo laag zit zijn ze gewoon, een onverlichte bukfietser is ook geen rariteit.
Een ligfiets (welke vorm ook), zijn ze niet gewoon, kerstboom of niet.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3863
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#22 Bericht door bicky »

ik heb een led strip besteld bij dealextreme
keer kijken of ik mijn zichtbaarheid kan verhogen.
60cm lang met werkt op 3 v
Afbeelding
http://dx.com/p/car-motorcycle-decorati ... -3v-153604" onclick="window.open(this.href);return false;

CyclEd
Supporter
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 15:41
Locatie: Vlaamse Ardennen
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#23 Bericht door CyclEd »

EL cold light is volgens mij geen LED, het wordt veel gebruikt in backlights van LCD panels. Het resultaat is natuurlijk het belangrijkste en daar ben ik dan ook zeer benieuwd naar :D

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#24 Bericht door CapoJan »

Waterbestendig ? Is nergens te vinden...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3863
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#25 Bericht door bicky »

Het is inderdaad geen led strip. een led strip heeft ook een veel hoger verbruik.

Is voor auto of moto montage. dus zal wel waterbestendig zijn.
Ik houd jullie op de hoogte. zal wel nog even duren voor ik deze heb. reken op maandje.
Je hebt deze ook in wit of andere kleuren. eerst kijken wat de lichtsterkte is.

Vorige week bestelde ik een voltage/ampere meter om het verbruik en resterende spanning van mijn batterij(en) beter in de gaten te kunnen houden.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=17864" onclick="window.open(this.href);return false;

ghostrider
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 20:31
Postcode: 9420
Locatie: Erpe-Mere
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#26 Bericht door ghostrider »

Sommigen hebben een alu-buis omhoog zitten op de WAW om de verlichting op te monteren(door hoogste punt voor zichtbaarheid).
Buis gaat vie gat in de kast omhoog achter de kap.
Ben dit ook van plan om te doen maar is dit zelfbouw of ergens te koop?

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#27 Bericht door halepole »

Bij fietser zullen ze dit voor u doen, het is een optie bij de bestelling denk ik.
Opgepast met lampjes waarbij het gewicht (batterijen) ver van het buisje zit, bij mij zijn er al twee lampjes afgebroken toen ik over kasseien aan het knallen was. :(
Een lampje waarbij de batterijen apart zitten lijkt mij geen slechte keus.
zoals dit:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#28 Bericht door Ronnius »

ghostrider schreef:Sommigen hebben een alu-buis omhoog zitten op de WAW om de verlichting op te monteren(door hoogste punt voor zichtbaarheid).
Buis gaat vie gat in de kast omhoog achter de kap.
Ben dit ook van plan om te doen maar is dit zelfbouw of ergens te koop?
In elk geval, naast Tomdv kan je niet kijken.
Deze is me op de dijk eens gepasseerd en honderden meters verder (overdag) zag je zijn antenne nog schitteren.
Zie hier: http://gentseliggers.net/forum/download ... &mode=view" onclick="window.open(this.href);return false;
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#29 Bericht door CapoJan »

Ronnius schreef: In elk geval, naast Tomdv kan je niet kijken.
Deze is me op de dijk eens gepasseerd en honderden meters verder (overdag) zag je zijn antenne nog schitteren.
Zie hier: http://gentseliggers.net/forum/download ... &mode=view" onclick="window.open(this.href);return false;
Wedden dat er nog altijd zullen zijn die zeggen "zo'n ding is levensgevaarlijk. Je ziet het niet, want het is veel te laag" :mrgreen: Wat je ook doet om de zichtbaarheid te verbeteren, tegen iemand die niet kijkt (of enkel ziet wat voor hem/haar gevaar oplevert) is geen kruid gewassen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: fietsverlichting

#30 Bericht door paulheyndrickx »

Ronnius schreef: Zie hier: http://gentseliggers.net/forum/download ... &mode=view" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dat niet de google-street-view-waw? Zit volgestouwd met allerhande gesofistikeerde camera's en electronische apparatuur. Registreert alle internetverkeer in een straal van 2 km en is zelfs in staat ufo's te spotten :D

Plaats reactie