Banden

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Banden

#166 Bericht door highway_patrol »

Vooraan altijd Durano's, zomer en winter. Op 8 bar rapen die weinig op en er moet al een venster insteken voor ze lek zijn. Ik heb altijd een reserve mee met een binnenbandje in, zodat wanneer ik lek rij, ik er de lekke band volledig afhaal en de volledige nieuwe opzet. Een minuutje werk (met grote pomp). Bergaf+snelheid+nat+kou+bruusk stoppende auto is dan natuurlijk iets spannender.

Tot heden reed ik achteraan met een durano plus 28". Nooit lek, supervlot, maar de 10 bar die erop zit maakt het nogal spartaans (het zou minder hard kunnen maar dan denk je bij die occasionele 39km/h... tja... :mrgreen: ). Op verzoek van mijn nek heb ik dan een Big Ben besteld (eerst terug naar 26"-wiel natuurlijk), die morgen zou moeten geleverd worden. Ik dacht voor de Big Apple te gaan, maar die hadden ze op bikester.be enkel in de "active"-uitvoering en de Big Ben in de "performance"-versie, die volgens de Schwalbesite sneller zou moeten zijn. Ik hoop dat hij dan niet sneller lek rijdt? Iemand ervaring mee (snelheid en lekrijden)?
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Banden

#167 Bericht door wout »

winter zomer durano's op 7 a 8 bar achteraan durano plus 26" nog geen problemen ondervonden qua grip. ooit een noodstop moeten doen (gsmende blinde chaufeur) in de gietende regen,.... mijn waw stond verbazend snel stil mijn banden waren wel om zeep (een vlak stuk in het loopvlak is echt niet aangenaam
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
knaai
Junior
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 09 okt 2011, 0:30
Postcode: 6663
Fiets: waw xl 116
Locatie: Nijmegen NL
Contacteer:

Re: Banden

#168 Bericht door knaai »

Ik denk dat ik ook maar eens met durano's voor blijf rijden. Bevallen steeds beter.
Achter houd ik de Vittoria Randonneur Pro 26 band; licht en slechts 1 keer lek in 12.000 km
waw 116

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Banden

#169 Bericht door wout »

achter: durano plus 26" nog geen lek na meer dan 20000 km :wink:
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Banden

#170 Bericht door paulheyndrickx »

Op de e-Orca trykers rondom. Comfortabel, baanvast. Nog geen lekken (na 100km)

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: Banden

#171 Bericht door quattrovelootje »

Ben op deze band aan het wachten voor achterop de Strada :

http://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/ ... otion.html
http://www.sintchristophorus.nl/almotio ... kkingband/

Eens benieuwd of de band kan waarmaken wat erover beweerd wordt [-o<

@Paul : ik ben ook benieuwd hoe die Trykers bevallen. Was enkele weken geleden nog in de trikeshop in Zonhoven, daar prezen ze de bandjes ook ten zeerste aan, maar je komt ze ten velde niet echt veel tegen ....

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Banden

#172 Bericht door blackarmor »

hier ook duranos voor ( op rhino lite velgen ) en achter supermoto en alles met latex biba . woensdag en zondag klein beetje lucht erbij ( en dan ben ik zeker dat ik ze regelmatig controleer ;) )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Banden

#173 Bericht door highway_patrol »

En rijdt ge met die supermoto en latex uw parcour door Brussel?
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Banden

#174 Bericht door CapoJan »

Met de FAW nu toch ook al ettelijke honderden kilometers met Trykers vooraan. Die zijn met hun 40 mm smaller dan de PM's die er voordien op lagen. Dat is, met 5 bar tegenover 3,5, minder comfortabel (vooral lawaaieriger), maar vooral de zijdelingse grip vind ik opvallend beter. Benieuwd hoe lang ze het uit zullen houden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

stan
Supporter
Berichten: 1
Lid geworden op: za 06 nov 2010, 0:50
Postcode: 3620
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Banden

#175 Bericht door stan »

Vroeger waren de City Marathon's van Schwalbe prima banden.
Ze maken ze echter niet meer.
Ik heb nu Wim Schermer zijn bandentest gelezen en hier de 12 pagina's diagonaal gelezen.
Na 15 jaar velomobielen verkies ik nog steeds lekbestendigheid boven snelheid.
Zo ben je steeds op tijd op je werk.

Daarom leg ik tegenwoordig nog steeds de Marathon Plus (35/406) op 7 bar vooraan.
Achteraan leg ik ook de Marathon Plus (42/559) op 6 bar of in de winter een mountainbike band met ribbels voor meer grip op het ijs.
Alhoewel de Marathon Plus een anti-lek laag heeft, leg ik een extra anti-lek lint tussen de binnen en buitenbanden.

De banden gaan ongeveer 7500 km mee.
Ik vervang alle banden net voor de winter.
Voorkomen is beter dan genezen.
Om de maand moet je de banden lezen.
Dit wil zeggen kleine steentjes eruit peuteren.
Deze snijden zich door de wand.
Deze steentjes geraken wel niet door het anti-lek lint, maar je band gaat helemaal scheuren.

Ik passeer iedere dag langs het Albert-kanaal de oud-ijzer handelaar in Zutendaal.
Vorige week door een joekel van een punaise gereden.
Door band, anti-lek lint en dubbel door de binnenband, meteen plat.
Gelukkig gebeurt dit niet ieder jaar, maar eens om de 2 jaar.

Groetjes uit Limburg ;-)

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Banden

#176 Bericht door blackarmor »

highway_patrol schreef:En rijdt ge met die supermoto en latex uw parcour door Brussel?
veel door brussel is daar nu ok niet bij he :) rij door vilvoorde naar evere .
maar moet zeggen dat ik heel tevereden ben over die band . ook kwa slijtage ,ruw geschat ligt deze er een 7 a8000 km op nu en heb 1 lek gehad door zo een staaldraad van een straatveger .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Banden

#177 Bericht door dmd »

Durano`s zijn snel, maar bij putjes en onregelmatigheden in de weg had ik vaak last van snakebites.

Daarom rijd ik nu met:
- F-lite + Super moto 60-559 in de zomer, alles op 4 bar voor het comfort.
- 2x 47-406 + 50-559 Marathon GreenGuard, 4 a 5 bar achter en 6 bar voor.
- Met de bandenaankoop van dit forum kocht ik me Marathon winters voor de ijzel/sneeuw maar deze heb ik nog niet uitgetest.

Dikke banden rijden comfortabel en niet lek door snakebites. Ik rijd nu gemiddeld minder dan 1 lek per 1000km.
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Banden

#178 Bericht door Jan.E »

In een marathon plus ook nog een antileklint leggen vind ik gewoon zottenwerk. Zonder rij je zeker ook al geen lek meer. Bovendien zijn de banden op zich al zwaar en daar doe jij dan nog eens gewicht bij. Optrekken wordt er alleen maar zwaarder door.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Banden

#179 Bericht door NL-ligger »

Ik gebruik de volgende banden :

Warmere maanden ( >16 graden ) F-lites ( 5 bar voor) en Super Moto ( 4,5 bar achter)

Dat is dus lichte overdruk voor de banden, nog steeds comfortabel naar mijn beleving en iets minder lekgevoelig naar het schijnt.

Koudere maanden ( < 16 graden ) Marathon Greenguards ( 6 bar voor, 5 bar achter )

Op 7 bar ( voorbandjes ) zijn ze echt te hard en flink oncomfortabel. De snelheid op 6 bar is echter prima en nauwelijks minder snel dan de F-lites bij temperaturen boven de 10 graden. Maar dan ook weer, volgens de testen van Wim Schermer worden de Marathons bij lage temperaturen wel langzamer en hebben de F-lites daar minder last van. Maar ja...wie gaat er nu F-lites zonder lekbescherming van naam rijden bij vriestempraturen ?

Dat is waarom ik heb besloten Big Apple Plus ( greenguard ) te gaan proberen. Achter is dat geen probleem, de 26 inch 55 mm is maar net iets smaller dan de 60 mm Super Moto maar voor met de 20 inch bandjes is 55 mm wel een uitdaging met een Quest.

Toch, om de 60 mm Super Moto te accepteren zonder aanlopen moest de veer bij de bevestigingskop hoger geschroefd worden en de ophanging iets gericht zodat het wiel precies recht in de wielkast steekt. Dat is goed gelukt, aanlopen doe ie echt niet meer. Precies dat moet ik waarschijnlijk met de 20 inch 55 mm voorbandjes ook doen want die lopen aan - tegen de bovenkant van de wielkast - als ik 3 bar in de band doe.

Om dat te faciliteren heb ik aan elke kant 2 extra rubber veerpoot ringetjes om een aantal mm meer hoogte te krijgen. Het kan nog net met de speling van de onbelaste kogelkopjes en stangetjes de bij teveel veerpoot lengte tegen de bodem komen.

Ik lever weer een meter bochtstraal in tov de 50 mm F-lites maar 90 graden fietspadbochten is nog te doen - heb ik getest - en door de paar mm hogere veerpoten is ie een fractie minder bochtstabiel maar ik ben nu eenmaal gehecht aan lichtrollende banden die veren als een vliegend tapijt. En deze zijn goed lekbestendig voor de koude maanden.

Op de 60 kg zware bakfiets zonder vering zijn de Big Apple Plus in ieder geval een succes....op maar 2 bar en hij rolt nog steeds niet zwaarder dan ie origineel al deed. Op de Quest wil ik ze met 3 of 4 bar gebruiken.
Laatst gewijzigd door NL-ligger op zo 20 okt 2013, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Banden

#180 Bericht door blackarmor »

bwa op 8 bar en op 35 mm velgen heb ik er niet veel last van ( 1x aan een 30kph een put niet kunnen ontwijken )
ik rij wel op redelijk zachte veren en zelf de marathon racers durven dan al eens aanlopen
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Plaats reactie