garmin 500 605 700 of 800?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

garmin 500 605 700 of 800?

#1 Bericht door Duckjibepete »

Welke?
ride to live, live to ride

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#2 Bericht door rik »

De groene? #-o
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#3 Bericht door bicky »

Toch liever de gele.
Duckjibepete schreef:Welke?
Welke wat?
  • kost het meest?
  • kan het meest?
  • is het lichtst?
  • heb je in je bezit?
  • zinkt het snelst naar de bodem van de vijver?

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#4 Bericht door rik »

bicky schreef:Toch liever de gele.
Kan niet, die heb ik al :P :lol: \:D/
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#5 Bericht door Piet Piraat »

Duckjibepete schreef:Welke?
De edge 800 is momenteel het van het.

De 700? Nog nooit van gehoord.. Je bedoelt waarschijnlijk de edge 705. Voordeel van de 705 t.o.v. de 605: ondersteuning voor ant+ (google naar 'this is ant+'). Momenteel zijn er batjes te doen, wegens het uitkomen van de edge 800, en worden ze onder de 100€ verkocht. Zoals gezegd, de 800 is heel cool, touchscreen en al, maar touchscreen en handschoenen gaan niet goed samen, dus de 705 kan meer voordelen hebben dan zijn prijs alleen.

De 605, een stomme koop, want dan heb je geen ant+.

De 500. Lichtgewicht en compact, maar geen kaarten en dus geen navigatie. Het is wel mogelijk een vooraf uitgetekende route na te fietsen. Uiteraard ook ant+ ondersteuning.

De nieuwe smartphones zijn ook het overwegen waard. Allemaal hebben ze de nodige software beschikbaar (soms bij betalend) om zowel autonavigatie als fietsnavigatie goed te doen.

Bepaalde android phones ondersteunen ant+. Eén voorbeeld is de x10 mini of X8, die te koop is onder de 200 €. Hierop (gratis) MyTracks zetten geeft alles wat een garmin gsm heeft naar software toe. Nadeel t.o.v. een garmin gps is dat een gsm niet waterdicht is en dat de gps functie op die gsm vaak meer batterij verbruikt.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#6 Bericht door Duckjibepete »

met handschoenen fiets ik niet meer, dus touchscreen is ok, gaan voor de 800 dus?
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#7 Bericht door FiSh »

De 800 staat ook op mijn verlanglijstje. Een nadeel voor liggers is bij de "Edge 800 bundel" (met hartslag en cadans enz...) is dat de cadans en snelheidsmeter op één sensor zit, bedoeld om op een achtervork van een bukker te monteren. Op een ligger kan je dit dus niet monteren. Maar je kan het ook kopen zonder deze bundel uiteraard.

:?: Weet er iemand of je alleen de cadans kunt meten via de sensor en de snelheid dan via de GPS gemeten wordt?

:?: Welke kaarten zijn zinvol? City Navigator Europe, TOPO Benelux of iets helemaal anders? Het is niet de bedoeling om dit in de auto te gebruiken, ook niet voor mountainbike-parcours maar er moeten wel genoeg fietspaden opstaan waar geen auto's rijden.
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#8 Bericht door Wouter D »

als die cadansmeter op de achtervork van een bukker moet, dan heb je volgens mij voldoende kabel om tot je neuspijt te geraken alwaar je die meter kan installeren, snelheid bij een gps word uiteraard met gps-signaal gemeten

ik ben ook al enige tijd aan het kijken tussen die modellen, aangezien ik een gps 60 map heb, hoef ik eigenlijk geen kaarten, dus de 500 is ok voor mij, enige grote nadeel vind ik dat je met een inwendige batterij zit en dus geen batterijen kan vervangen onderweg, zeker bij lange afstands fietstochten kan dat volgens mij een probleem geven. hoelang doe je met die batterij?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#9 Bericht door bicky »

de cadansmeter is draadloos.
snelheid wordt gemeten met gps, voor nauwkeurigheid kan een snelheidssensor of om te fietsen op rollen.

Als je geen navigatie nodig hebt is de 500 goed genoeg.

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#10 Bericht door Piet Piraat »

FiSh schreef: :?: Weet er iemand of je alleen de cadans kunt meten via de sensor en de snelheid dan via de GPS gemeten wordt?
Ja, zoals Bicky heeft uitgelegd klopt. Je kan dus de bijgeleverde sensor gebruiken als cadans meter (de gekoppelde snelheids-sensor wordt dan niet gebruikt). Je snelheid wordt dan gemeten via gps. Je kan dan ook (optioneel) nog een andere censor los kopen die dan snelheid meet aan het wiel. Deze opstelling zal ook werken en kan handig zijn, want de moment dat je onder bomen rijdt of ergens anders waar gps signaal niet perfect is heb je al afwijkende snelheden.
FiSh schreef: :?: Welke kaarten zijn zinvol? City Navigator Europe, TOPO Benelux of iets helemaal anders? Het is niet de bedoeling om dit in de auto te gebruiken, ook niet voor mountainbike-parcours maar er moeten wel genoeg fietspaden opstaan waar geen auto's rijden.
  • City Nav EU, enkel als je van plan bent om in wagen te gebruiken.
  • TOPO Benelux, ideaal om te fietsen. Kan navigatie doen, maar daarvoor laad je best thuis eens al je adressen als POI want de topo map heeft geen straatnamen.
  • OSM, kijk op de wiki van openstreetmaps hoe je de kaarten naar je gps laadt, zelf vind ik deze heel goed.

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#11 Bericht door Duckjibepete »

héél erg bedankt voor de uitleg gasten! Ik begin alvast maar te sparen. Draag nu altijd navigatie nuvi van de auto mee, voor als ik verloren rij (wat vrij vaak het geval is :roll: ) als er knooppunt plaatjes weg zijn.
ride to live, live to ride

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#12 Bericht door Wouter D »

het wordt tijd dat jij weer eens met ons begint mee te rijden he, wij rijden 'nooit' verloren

neen echt, waar is den tijd dat jij, marini, jorvik, (graddus) nog regelmatig meereden?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#13 Bericht door Brechtix »

Piet Piraat schreef: De nieuwe smartphones zijn ook het overwegen waard. Allemaal hebben ze de nodige software beschikbaar (soms bij betalend) om zowel autonavigatie als fietsnavigatie goed te doen.
Wat is goeie software voor fietsnavigatie?
(ik doe het zelf nog met Tomtom op HTC foon maar daar staan de jaagpaden niet op)

GrzBr/
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#14 Bericht door Piet Piraat »

Brechtix schreef: Wat is goeie software voor fietsnavigatie?
(ik doe het zelf nog met Tomtom op HTC foon maar daar staan de jaagpaden niet op)
GrzBr/
Je zou OsmAnd eens moeten proberen. De database maakt gebruik van open street maps. Het is mogelijk om zowel fiets navigatie te doen als om gpx files op de kaart zichtbaar te maken (zie layers). Het is ook een gewone gps.

Verder is voor sportief gebruik MyTracks ook handig.

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: garmin 500 605 700 of 800?

#15 Bericht door FiSh »

[quote="Piet Piraat"][quote="Brechtix"]
Wat is goeie software voor fietsnavigatie?
(ik doe het zelf nog met Tomtom op HTC foon maar daar staan de jaagpaden niet op)
GrzBr/[/quote]

Je zou OsmAnd eens moeten proberen. De database maakt gebruik van open street maps. Het is mogelijk om zowel fiets navigatie te doen als om gpx files op de kaart zichtbaar te maken (zie layers). Het is ook een gewone gps.

Verder is voor sportief gebruik MyTracks ook handig.[/quote]

Ik kan mij vergissen maar aangezien er Tomtom op zijn HTC staat vermoed ik dat het niet om een Android toestel gaat maar windows mobile.
Ik heb ook al zitten rondsnuffelen voor mijn Android toestel (HTC DHD) en was ook uitgekomen op OsmAnd. (Alleen voor in de auto, ik zie het niet zitten om de gsm op de fiets te gebruiken wegens dezelfde redenen die je al eerder hebt aangehaald.)
Pieter, heb jij hier ervaring mee? Ik ben een beetje het bos door de bomen aan het kwijtraken. Je zou eens een introductieles moeten geven 8)
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

Plaats reactie