Beste velomobielverlichting voor overdag en 's nachts

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Beste velomobielverlichting voor overdag en 's nachts

#1 Bericht door Almereweder »

Ik ben zoekende naar de beste manier om mijn Strada op te laten vallen in het dagelijks verkeer. Directe aanleiding is een collega Strada rijder die al twee keer onzacht in aanraking is gekomen met een auto.

Ik gebruik de Strada voor woon-werk verkeer. Dat betekent nu dus dat ik 's morgens voor zonsopgang op pad ben en 's avonds in de namiddag. Nog even en ook de terugweg zal in het donker plaatsvinden.

Nu heeft de Strada af fabriek al een redelijke koplamp; de B&M IQ Cyo. Ik ben redelijk tevreden met de hoeveelheid licht die dit lampje op de weg projecteert. Op de voorzijde zitten ook twee witte 5mm LEDs als 'dagrijverlichting'. Daar ben ik minder tevreden mee. Die doen in mijn ogen niets voor de zichtbaarheid overdag. Zie
Afbeelding
Ook het achterlicht is niet overtuigend. Een enkele rode 5mm LED. Het is den wel een 'officieel goedgekeurd' exemplaar, maar de hoeveelheid licht valt tegen. In mijn ogen zwaar onvoldoende voor 's nachts, en onzichtbaar overdag. Zie de rode Strada op deze foto
Afbeelding
(Foto van Motoroka)
Rijden met het 'mistachterlicht' ofwel continue remlicht is beter, maar dan heb j natuurlijk geen remlicht meer :P

Ik ben benieuwd of dit gevoel ook leeft bij andere velomobiel gebruikers, en wat voor oplossing jullie daarvoor gevonden hebben. En nee, ik ga géén vlaggetje monteren :mrgreen:

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#2 Bericht door Piet Piraat »

Een mogelijkheid is om inderdaad altijd met achterlicht aan te rijden. En dan de elektronica zodanig te veranderen dat het achterlicht tijdens het remmen heel snel pinkert/flikkert.

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#3 Bericht door Bram Mouton »

Net als in een ECHTE formule 1 wagen :twisted: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#4 Bericht door Beinsberger E »

Ik denk dat verlichting overdag niet veel zin heeft, een opvallende kleur valt beter op, ik rij met een witte Quest en heb tot nu toe niet de indruk dat ik niet gezien wordt, in tegendeel. defensief rijden is echter altijd noodzakelijk om te vermijden dat je in onaangename situaties terecht komt. :wink:

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#5 Bericht door crash-quest-dummy »

knipperlichten vallen meer op, maar mogen enkel in Denemarken, Oostenrijk en België.
(zelfs je batterij zou dubbel zolang meekunnen)
ik heb dat ooit eens gevraagd, maar velomobiel.nl vindt het dan zo'n kerstboom worden.
hoofdargument was dat het het inschatten van afstanden bemoeilijkt

tja, maar een kerstboom valt wel op hé ? en als die afstand moeilijk in te schatten is gaan outo's misschien een ietsje vertragen ?

misschien een zwaailicht op je helm ?
Stop Fueling Around

genieters

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#6 Bericht door genieters »

vrijdag hier aan ons huis reed er net geen vrachtwagen over mij heen.
Stopte hij op fiets pad en vertrok direct weer ook al lag mijn sirene aan.
Gelujkkig had ik dit verwacht en stond reeds stil, ook al was ik in mijn recht hing het niet meer weten als hij over mij reed.
Op mijn verdere weg had ik nog 2 net niet aanrijdingen.
Bij het uitwijken kon ik prima gebruik maken van de 2 gescheiden voor remmen van de WAW.
Onze WAW is oranje en er zijn mensen die zeggen dat dit voertuig zeer gevaarlijk is omdat je het niet kan zien in het verkeer.
Niet kunnen of niet willen zien.
Een persoon met dezelfde mening vertelde er leuk bij dat zo een fiets voor zotten is en veel te zwaar enz...
Deze persoon weegt zelf zo 130 a 140 kilo.
Mensen kunnen zo stom zijn, ga er maar steeds vanuit dat ze stom doen.

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#7 Bericht door Almereweder »

crash-quest-dummy schreef:knipperlichten vallen meer op, maar mogen enkel in Denemarken, Oostenrijk en België.
(zelfs je batterij zou dubbel zolang meekunnen)
ik heb dat ooit eens gevraagd, maar velomobiel.nl vindt het dan zo'n kerstboom worden.
hoofdargument was dat het het inschatten van afstanden bemoeilijkt

tja, maar een kerstboom valt wel op hé ? en als die afstand moeilijk in te schatten is gaan outo's misschien een ietsje vertragen ?

misschien een zwaailicht op je helm ?
Heb al een lamp op mijn helm. Zie het topic helmlamp
Afbeelding
En misschien dat het inderdaad beter is om knipperlichten te gebruiken. Overdag speelt het verkeerd inschatten van afstand niet zo omdat er nog voldoende te zien is van je fiets. 's nachts lijkt het me inderdaad niet zo handig om alleen knipperende verlichting te voeren.

Krijg vaak commentaar (van bijvoorbeeld collega's) dat een dergelijke fiets slecht te zien is in het verkeer, en daarbij vaak het advies om er een vlag op te zetten. Komt op mij over of ze alvast op voorhand een excuus verzinnen voor het geval ze ooit nog eens zo'n VM aanrijden.

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#8 Bericht door Almereweder »

Bram Mouton schreef:Net als in een ECHTE formule 1 wagen :twisted: :mrgreen:
Die lampjes zijn me inderdaad ook al eens opgevallen, en opvallen is een goede eigenschap van een achterlicht :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#9 Bericht door Almereweder »

Beinsberger E schreef:Ik denk dat verlichting overdag niet veel zin heeft, een opvallende kleur valt beter op, ik rij met een witte Quest ...
Rood lijkt me op zich opvallend genoeg :)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#10 Bericht door Wouter D »

ik heb het hier al dikwijls gezegd hoe ik erover denk, als je rijd maar je moet rijden en stopt waar je moet rijden, dan ben je even veilig als een gewone fiets, Deelnemen aan het verkeer noemt dat, het probleem is dat veel verkeersgebruikers niet weten hoe en wat, en dat geldt niet alleen voor koning auto, ook fietsers en voetgangers gaan hier dikwijls in de fout, door bvb te denken dat ze alles mogen omdat ze zwakke weggebruiker zijn.

nu, dat is wat ik ervan denk natuurlijk.

ik vind dan ook, dat verlichting overdag nutteloos is, behalve bij slecht weer, zoals regen en mist.
met een goed licht waarmee je zelf ziet, word je meestal ook gezien.

nu terwijl ik dit post, ben jij ook aan het posten, dit kan je perfect zelf maken door een rack met superheldere leds te maken en mee in je verlichtingsysteem te zetten, het nadeel is dat je die slechte onder een kleine afwijkende hoek van recht erop kunt waarnemen, dan beter 1 luxeonled van 1 watt met een brede lens, of gewoon een rode led-spot, Koen vdbergh heeft in zijn alleweder, als achterlicht een halogeenspot-vervanger met leds geplaatst en die zie je behoorlijk goed, werkt op 12 v
je moest maar eens een berichtje sturen naar 'spinnekopje' voor ervaringen en/of afbeeldingen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

Bakker had zo'n rood flitslicht op 12V achterop zijn quest, bij 6V flitste dat met grotere tussenpozen, maar opvallen !
Stop Fueling Around

genieters

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#12 Bericht door genieters »

De lamp die het meeste licht heeft op de markt is de ledlenser X21.
Er zijn hier mensen op het forum die hier aan twijfelen.
Anderen op dit forum hebben deze lamp, vraag het hun eens en bekijk het filmpje die ik poste.
In het echt is het enkel nog erger.
Helaas weegt de lamp veel, maar met de kop alleen kom je ook al een heel eind.
Zeker aan te bevelen om in het donker op onverlichte wegen te gebruiken.

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#13 Bericht door Almereweder »

genieters schreef:Mensen kunnen zo stom zijn, ga er maar steeds vanuit dat ze stom doen.
Da’s waar ik van uit ga. Heb ook niet de illusie dat ik alles kan voorkomen door extra verlichting. Vind dat ik anderen wél de beste kans moet geven om mij op tijd te herkennen als ‘rare fiets’.
spruitje schreef: … ik vind dan ook, dat verlichting overdag nutteloos is, behalve bij slecht weer, zoals regen en mist.
met een goed licht waarmee je zelf ziet, word je meestal ook gezien.

dit kan je perfect zelf maken door een rack met superheldere leds te maken en mee in je verlichtingsysteem te zetten, het nadeel is dat je die slechte onder een kleine afwijkende hoek van recht erop kunt waarnemen, dan beter 1 luxeonled van 1 watt met een brede lens, of gewoon een rode led-spot,
Ik denk dat (felle) LED verlichting overdag wel degelijk je zichtbaarheid kan verhogen. In dat opzicht verschillen we dus van mening, maar dat mag op een forum, toch? Zonder verschil van mening geen discussie.

Ook met de stelling “met een goed licht waarmee je zelf ziet, word je meestal ook gezien” ben ik het niet eens. Waarom? Neem bijvoorbeeld de B&M IQ Cyo. Daar kan ik de weg goed mee zien. Deze lamp voldoet aan de Duitse standaard en heeft een scherpe begrenzing van het licht aan de bovenzijde. Als je de lamp netjes op het wegdek richt, is er vrij weinig licht dat in de ogen van tegemoetkomende bestuurders valt (en ben je dus niet optimaal zichtbaar). B&M Heeft sinds kort ook een soort dagrijverlichting voor fietslampen. In daglicht branden er een aantal 5mm LEDs, en in het donker gaat de ‘grote’ LED aan. Blijkbaar zien zij dit hetzelfde :P

Ik had op mijn Alleweder een redelijk goed zichtbaar achterlicht. Een 1 Watt Luxeon-achtige LED met optiek.
Afbeelding
Zelfs in daglicht is deze goed zichtbaar, ook van opzij, in tegenstelling tot die van de Strada. Maar het is wel een heel groot apparaat, en te lelijk om op de Strada te monteren ;) Misschien is een veld van rode 5mm LEDs wel een goede oplossing.
crash-quest-dummy schreef:Bakker had zo'n rood flitslicht op 12V achterop zijn quest, bij 6V flitste dat met grotere tussenpozen, maar opvallen !
:)
genieters schreef:De lamp die het meeste licht heeft op de markt is de Ledlenser X21. Er zijn hier mensen op het forum die hier aan twijfelen.
Ik niet hoor; de Ledlenser X21 geeft veel licht. 1000Lumen volgens de fabrikant, uit 7 LEDs. Het stroomverbruik is ook navenant hoog. Ik denk dat je hiermee toch wel wat veel licht hebt, en meer je tegenliggers verblind dan de weg verlicht :D

Op mijn bukfiets heb ik een Magicshine MJ-808 (en een rode 1 Watt Luxeon LED achterop). De MJ-808 geeft 670 Lumen, maar heeft ook een vrij onvriendelijk stralingspatroon. Je schijnt vrij snel in de ogen van tegenliggers. Ik hou er niet van als anderen dat bij mij doen, dus doe ik hen dat ook niet graag aan.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Almereweder op ma 01 nov 2010, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#14 Bericht door Wouter D »

waarom moet licht in de ogen van autobestuurders schijnen om gezien te worden?
als jij de straat voor jou velomobiel voldoende verlicht om zelf goed te zien, dan kunnen ze daar toch niet naast kijken, dit wil daarom niet zeggen dat je hun moet verblinden. of wel?

op mijn roets en op mijn trike heb ik zoiets en dat zie je overdag ook heel goed, hebben al verschillende mensen opgemerkt dat dit type achterlicht heel goed werkt
http://rose.nl/onderdelen/verlichting/b ... ail2=25709" onclick="window.open(this.href);return false;
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beste velomobiel verlichting voor overdag en 's nachts

#15 Bericht door Almereweder »

spruitje schreef:waarom moet licht in de ogen van autobestuurders schijnen om gezien te worden?
als jij de straat voor jou velomobiel voldoende verlicht om zelf goed te zien, dan kunnen ze daar toch niet naast kijken, dit wil daarom niet zeggen dat je hun moet verblinden. of wel?
Niet verblinden, maar wel voldoende licht om goed gezien te worden, ook overdag.
Bedankt voor de tip van het achterlicht :)

PS: Vond deze lamp nog op het wereld wijde web: Light & Motion VIS 180
Afbeelding
Afbeelding
Ziet er heel mooi uit :D

Plaats reactie