onder het vergrootglas: Mango - Strada

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#16 Bericht door Wouter D »

diezelfde opmerking gaf ik em tijdens de tocht in antwerpen, hij kaatste terug dat hij pas nieuw was waarop ik oordeelde dat nieuw zijn, niet altijd een garantie is voor goeie afstelling.

als je op 1000 km een stel banden verslijt op een trike of vm, dan is die sporing helemaal niet wat het moet zijn, zo simpel is dat.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Baron
kluns van de week
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 22 sep 2008, 0:23
Postcode: 3590
Fiets: Optima Baron 2007
Locatie: Diepenbeek
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#17 Bericht door Baron »

Ondertussen al na 600 km mijn volgende stel erdoor gedraaid. Ook tot op de draad versleten. Dit waren Marathon slicks van Swalbe. Ik ga zo vlug als mogelijk mijn spoor controleren. Ondertussen mijn winterbanden erop gelegd.

Bedankt allemaal voor de tips.

Groetjes

Baron
Optima Baron 2007
Strada 2010

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#18 Bericht door rik »

Baron schreef:Ondertussen al na 600 km mijn volgende stel erdoor gedraaid. Ook tot op de draad versleten. Dit waren Marathon slicks van Swalbe. Ik ga zo vlug als mogelijk mijn spoor controleren. Ondertussen mijn winterbanden erop gelegd.

Bedankt allemaal voor de tips.

Groetjes

Baron
Dan moet er toch echts wel iets mis zijn met de sporing hoor. #-o
DF 269
Ice sprint1 26"

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#19 Bericht door ossi »

Wel goeie training :lol:

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#20 Bericht door marini »

binnenkort is de gewenning voorbij en vliegt hij :lol:
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
Baron
kluns van de week
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 22 sep 2008, 0:23
Postcode: 3590
Fiets: Optima Baron 2007
Locatie: Diepenbeek
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#21 Bericht door Baron »

1. Uitlijning Strada :
Zie foto's
Na de vele tips van jullie, ben ik dan de uitlijning gaan controleren. Met 2 profielen van 2 meter tegen de wielen geklemd op dezelfde hoogte, heb ik het verschil in breedte voor en achter gemeten. Gemeten 1 cm uitspoor, gemeten op 1 meter uit het center van het wiel naar voor en 1 meter uit het center naar achter. Het verschil is 1 cm. Strada had O-benen dus. Daarna aan 1 wiel het balhoofd gelost en 1 toer uit gedraaid. Terug gemeten en het staat nu terug evenwijdig. Morgen testen op de weg.

2. Keerwieltje :
Ontdekt dat de O-ring op het keerwieltje te groot in omtrek is geworden. Bijgevolg draaide dit zeer stroef rond.
O-ring doorgeknipt. Ik rijd al jaren rond op mijn Baron zonder die O-ring.

3. Velcrons :
Al de losse velcrons terug geplakt met dubbelkleefbare plakband. Velomobiel erkend dit want ze hebben reeds nieuwe velcrons opgestuurd. Het scheelt heel wat in gerammmel als alles terug vast hangt. Vooral die afschermplaten.

Groetjes
Baron
Bijlagen
P231010_12.45_[02]vkl.jpg
P231010_12.45_[02]vkl.jpg (42.29 KiB) 2511 keer bekeken
P231010_12.45vkl.jpg
P231010_12.45vkl.jpg (40.11 KiB) 2511 keer bekeken
Optima Baron 2007
Strada 2010

Quest85
Junior
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 02 aug 2010, 6:29
Postcode: 4571GS
Fiets: Quest 85
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#22 Bericht door Quest85 »

Ah zo!

Dat ophangen! Super!

Heb al lopen spelen met banden aan de wielen etc maar durfde niet goed. Van binnen vast pikken is veel beter. Dank!

Gebruikersavatar
Pixel-Man
Helper
Berichten: 277
Lid geworden op: vr 15 feb 2008, 12:12
Postcode: 59000
Fiets: Quest
Locatie: Lille (Rijsel, F)
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#23 Bericht door Pixel-Man »

Baron schreef:1. Uitlijning Strada :
Zie foto's
Na de vele tips van jullie, ben ik dan de uitlijning gaan controleren. Met 2 profielen van 2 meter tegen de wielen geklemd op dezelfde hoogte, heb ik het verschil in breedte voor en achter gemeten. Gemeten 1 cm uitspoor, gemeten op 1 meter uit het center van het wiel naar voor en 1 meter uit het center naar achter. Het verschil is 1 cm. Strada had O-benen dus. Daarna aan 1 wiel het balhoofd gelost en 1 toer uit gedraaid. Terug gemeten en het staat nu terug evenwijdig. Morgen testen op de weg.

(...)

Groetjes
Baron
't is wel belangrijk om in de VM gaan zitten om de sporing te controleren. Iemand anders moet dan meten.
Ik ben wel niet zeker dat je installatie daarvoor wel ideaal is...
Kunnen de anderen hun eigen methode tonnen voor dat er iets misloopt met de helicostrada ?
Ik ben franstalig... fouten gezien: 't is normaal.
http://www.piximatic.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
TheoZ
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 21:12
Postcode: 9468GR
Fiets: Sunrider
Locatie: Annen (Nederland)
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#24 Bericht door TheoZ »

Pixel-Man schreef: 't is wel belangrijk om in de VM gaan zitten om de sporing te controleren. Iemand anders moet dan meten.
[...]
Voor de Quest en de Mango hoeft dit niet.
Dit is wel nodig voor, onder anderen, de Sunrider(!).

Theo

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#25 Bericht door Jan.E »

Er in gaan zitten misschien niet, maar ophangen lijkt mij toch ook niet ideaal. Ik zou hem toch zeker op de grond zetten. Erin gaan zitten is toch al bij al de nauwkeurigte manier, ook al hoeft het misschien niet.

Gebruikersavatar
Baron
kluns van de week
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 22 sep 2008, 0:23
Postcode: 3590
Fiets: Optima Baron 2007
Locatie: Diepenbeek
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#26 Bericht door Baron »

1. Uitlijning Strada :
Het ophangen is alleen gedaan om er gemakkelijker aan te kunnen werken/poetsen.
Ik heb de test daarjuist gedaan, als de Strada gewoon leeg op zijn wielen staat wordt de vering NIET ingedrukt. Dus dan is de meting identiek aan de opgehangen situatie. Dit wilde ik bekomen.
Wanneer ik in de Strada zit wordt de vering 0.5 cm ingedrukt. De max veerslag is 2 cm.
Hier zou dan theortisch gezien een verschil kunnen inzitten. Ik ga bij gelegenheid de test overdoen in geladen toestand met de wielen op de grond.
De meting die Velomobiel voorstelt, met de beugel is mm werk (moeilijker af te regelen). Ik wilde alleen bekomen dat de eventuele schuinstelling wordt uitvergroot door telkens op een lengte van 1 meter te meten. Dit is volgens mij goed gelukt.

2. Versatile dakje :
Ik had nog redelijk wat last van druppels onder het venster van het dakje.
Redelijk ambetant vind ik dat. Daarom heb ik nu een tweede plexi venster erbij gestoken.
Nu komt het venster lager, maar nog juist genoeg om er onderdoor te kijken.
Zie foto. Ik moet het nog uitgebeid testen, maar als dit niet voldoet, heb ik nog een idee om het verschuifbaar te maken. Zodanig dat het kan geregeld worden naargelang de behoefte.

Groetjes
Baron
Bijlagen
P1010056vkl.jpg
P1010056vkl.jpg (34.81 KiB) 2412 keer bekeken
Optima Baron 2007
Strada 2010

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#27 Bericht door Beinsberger E »

Baron schreef:1. Uitlijning Strada :
Het ophangen is alleen gedaan om er gemakkelijker aan te kunnen werken/poetsen.
Ik heb de test daarjuist gedaan, als de Strada gewoon leeg op zijn wielen staat wordt de vering NIET ingedrukt. Dus dan is de meting identiek aan de opgehangen situatie. Dit wilde ik bekomen.
Wanneer ik in de Strada zit wordt de vering 0.5 cm ingedrukt. De max veerslag is 2 cm.
Hier zou dan theortisch gezien een verschil kunnen inzitten. Ik ga bij gelegenheid de test overdoen in geladen toestand met de wielen op de grond.
De meting die Velomobiel voorstelt, met de beugel is mm werk (moeilijker af te regelen). Ik wilde alleen bekomen dat de eventuele schuinstelling wordt uitvergroot door telkens op een lengte van 1 meter te meten. Dit is volgens mij goed gelukt.

2. Versatile dakje :
Ik had nog redelijk wat last van druppels onder het venster van het dakje.
Redelijk ambetant vind ik dat. Daarom heb ik nu een tweede plexi venster erbij gestoken.
Nu komt het venster lager, maar nog juist genoeg om er onderdoor te kijken.
Zie foto. Ik moet het nog uitgebeid testen, maar als dit niet voldoet, heb ik nog een idee om het verschuifbaar te maken. Zodanig dat het kan geregeld worden naargelang de behoefte.

Groetjes
Baron
Ik heb op mijn Quest ook een versatile dakje, het zit vooraan vast bij de spiegeltjes, ik heb het iets ingekort waardoor het plexiglas van zelf iets lager komt, ik kan er nog net onderdoor kijken, en inderdaad bij regen op een normale tempo komt er nauwelijks spatwater in mijn gezicht. 8)

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#28 Bericht door Michael »

Mijn Strada gaat als een raket, heb uitlijning nog niet nagekeken, dit weekend laat ik de strada testen op het circuit van Zolder door The Stig van Top Gear, verslag volgt...
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#29 Bericht door Almereweder »

Om nog even op het onderwerp terug te komen....
Almereweder schreef:Zelf vind ik de Strada mooier dan de Mango en de Quest, maar dat is iets persoonlijks.
Er staat een mooi rode Mango+ te koop op Ligfiets.net. Bij de foto van die advertentie heb ik een passende foto van een Strada gezocht. Letterlijk Mango versus Strada:
Mango+
Afbeelding
Strada 037:
Afbeelding

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: onder het vergrootglas: Mango - Strada

#30 Bericht door ward »

Almereweder schreef:Om nog even op het onderwerp terug te komen....
Almereweder schreef:Zelf vind ik de Strada mooier dan de Mango en de Quest, maar dat is iets persoonlijks.
Persoonlijk vind ik de Mango beter geslaagt dan de Strada van opzij gezien dan toch, maar ja goesting is koop zoals ze zeggen :wink:

ward

Plaats reactie