hout
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
voor ik jullie verban naar de babbelhoek terug ontoppic,
ik hoor zelden de nadelen van onze kunststoffietsen, afvalverwerking is dus wel degelijk een probleem en op het einde van de cycli is recyclage zelfs niet mogelijk?
Vlas lijkt mij dan de enige vezel die overblijft,
nu de hars dus nog?
marini
ervaring met die dingen, rijdt binnenkort misschien wel met een vlasse raceligfiets....
ik hoor zelden de nadelen van onze kunststoffietsen, afvalverwerking is dus wel degelijk een probleem en op het einde van de cycli is recyclage zelfs niet mogelijk?
Vlas lijkt mij dan de enige vezel die overblijft,
nu de hars dus nog?
marini
ervaring met die dingen, rijdt binnenkort misschien wel met een vlasse raceligfiets....
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
Het is gewoon een eigenschap van elke kunststof, ook als je vlas gebruikt, dat het lastig is om te recyclen. Het is allemaal zo duurzaam als de pest. Het beste is nog om een thermoharder te gebruiken zonder vezel, die kunnen tegenwoordig verwerkt worden tot verkeerspaaltjes e.d.
Als je iets gebruikt dat volledig verbrandt (PE, PU, PS) kan het gewoon de vuilverbranding in en krijg je nog een flinke hoeveelheid energie terug (vaak in de orde van wat nodig is om het materiaal te raffineren). Dat is nog een van de redenen geweest om Neomould (van DSM) te gebruiken in mallen van mijn team, dat is een polystyreenhars die goed verbrandbaar is.
Als je iets gebruikt dat volledig verbrandt (PE, PU, PS) kan het gewoon de vuilverbranding in en krijg je nog een flinke hoeveelheid energie terug (vaak in de orde van wat nodig is om het materiaal te raffineren). Dat is nog een van de redenen geweest om Neomould (van DSM) te gebruiken in mallen van mijn team, dat is een polystyreenhars die goed verbrandbaar is.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
hm, echtwaar? Ik heb nog in mn materialenboekje staan dat eigenlijk alle epoxy en vezelmaterialen behalve sommige natuurvezels een hoop troep overlaten bij verbranding. Nouja, dan moeten ze het vooral verbranden!
Zelf zie ik nog wel toekomst voor PE velomobielen: niet bepaald licht, maar wel ongelooflijk goedkoop te produceren, milieuvriendelijk en ongetwijfeld net zo snel.
Zelf zie ik nog wel toekomst voor PE velomobielen: niet bepaald licht, maar wel ongelooflijk goedkoop te produceren, milieuvriendelijk en ongetwijfeld net zo snel.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.
- Vital
- Road Runner
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
- Postcode: 3680
- Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
- Locatie: Maaseik
- Velomobiel: Quest
- Contacteer:
Alleen jammer dat die verbrandde doeken niet meer echt een strakke vorm hebben hé... ik neem aan dat ze wel kunnen gereinigd worden en als ik me niet heel erg vergis worden die dan verhakseld om de korte vezels dan opnieuw te gebruiken in geperst carbon zoals we dat terugvinden bij remschijven en remblokken of andere geperste onderdeeltjes
Happiness is not a destination, it is a way of life
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
(zeg rakkers, hoe wordt carbonvezel alweer gemaakt ? http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_fiber#Synthesis )
-
- Nieuweling
- Berichten: 23
- Lid geworden op: di 31 mar 2009, 22:25
- Postcode: 8870
- Fiets: nog geen
- Locatie: Izegem
- Contacteer:
mss wat input van iemand uit de materiaalkundige hoek:
Andere "natuurvezels" dan vlas die momenteel in de compost wereld in belangstellig staan:
Bamboe (nadeel enkel korte lineaire stukken mogelijk door nodes is de grondstof)
Kokosnoot
basalt (minerale vezel)
zijde (wel nogal duur)
Het probleem met al deze is dat je ze moet bevochtigd krijgen met de polymeer matrix.
Anderzijds als je echt een composit wil dat een beetje recycleerbaar is, dan zijn der nog andere mogelijkheden.
cfr
polyprop vezels in een matrix van hetzelfde materiaal (wordt al gebruikt door samsonite)
polyethyleen idem
Andere "natuurvezels" dan vlas die momenteel in de compost wereld in belangstellig staan:
Bamboe (nadeel enkel korte lineaire stukken mogelijk door nodes is de grondstof)
Kokosnoot
basalt (minerale vezel)
zijde (wel nogal duur)
Het probleem met al deze is dat je ze moet bevochtigd krijgen met de polymeer matrix.
Anderzijds als je echt een composit wil dat een beetje recycleerbaar is, dan zijn der nog andere mogelijkheden.
cfr
polyprop vezels in een matrix van hetzelfde materiaal (wordt al gebruikt door samsonite)
polyethyleen idem
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
http://www.deredactie.be/permalink//1.640453
7kg voor een bukfiets, is da veel ?
7kg voor een bukfiets, is da veel ?