hout

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#16 Bericht door Edje »

moe tje is niet vragen wate dat leer van een jachluipaard doet, motto onder je gat uit
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#17 Bericht door crash-quest-dummy »

(beschermde diersoort)
het brabands trekpaard daarentegen :wink:

Gebruikersavatar
ironpatje
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
Postcode: 3150
Fiets: giant tcr
Locatie: haacht
Contacteer:

#18 Bericht door ironpatje »

crash-quest-dummy schreef:(beschermde diersoort)
het brabands trekpaard daarentegen :wink:
voor ne ligcamion :?: :wink:

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#19 Bericht door Jef »

Neen, voor nen bak Palm :P
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#20 Bericht door marini »

voor ik jullie verban naar de babbelhoek terug ontoppic,
ik hoor zelden de nadelen van onze kunststoffietsen, afvalverwerking is dus wel degelijk een probleem en op het einde van de cycli is recyclage zelfs niet mogelijk?
Vlas lijkt mij dan de enige vezel die overblijft,
nu de hars dus nog?

marini

ervaring met die dingen, rijdt binnenkort misschien wel met een vlasse raceligfiets....
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#21 Bericht door ssj3gohan »

Het is gewoon een eigenschap van elke kunststof, ook als je vlas gebruikt, dat het lastig is om te recyclen. Het is allemaal zo duurzaam als de pest. Het beste is nog om een thermoharder te gebruiken zonder vezel, die kunnen tegenwoordig verwerkt worden tot verkeerspaaltjes e.d.

Als je iets gebruikt dat volledig verbrandt (PE, PU, PS) kan het gewoon de vuilverbranding in en krijg je nog een flinke hoeveelheid energie terug (vaak in de orde van wat nodig is om het materiaal te raffineren). Dat is nog een van de redenen geweest om Neomould (van DSM) te gebruiken in mallen van mijn team, dat is een polystyreenhars die goed verbrandbaar is.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#22 Bericht door Brechtix »

Da's vooral een probleem bij glasvezel. Carbon en Aramide + epoxy kan goed verbrand worden.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#23 Bericht door ssj3gohan »

hm, echtwaar? Ik heb nog in mn materialenboekje staan dat eigenlijk alle epoxy en vezelmaterialen behalve sommige natuurvezels een hoop troep overlaten bij verbranding. Nouja, dan moeten ze het vooral verbranden!

Zelf zie ik nog wel toekomst voor PE velomobielen: niet bepaald licht, maar wel ongelooflijk goedkoop te produceren, milieuvriendelijk en ongetwijfeld net zo snel.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#24 Bericht door Vital »

Heb toch al heel wat verbrand carbon gezien en net zoals bij glasvezel brandt de hars wel weg maar de doek blijft volledig intact...
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#25 Bericht door Brechtix »

Ha, nog beter, nu nog opnieuw gebruiken :-)
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#26 Bericht door marini »

dus ik heb nog geen goeie oplossing in het verschiet voor mijn vuilzakken vol met afval....
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#27 Bericht door Vital »

Alleen jammer dat die verbrandde doeken niet meer echt een strakke vorm hebben hé... ik neem aan dat ze wel kunnen gereinigd worden en als ik me niet heel erg vergis worden die dan verhakseld om de korte vezels dan opnieuw te gebruiken in geperst carbon zoals we dat terugvinden bij remschijven en remblokken of andere geperste onderdeeltjes
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#28 Bericht door crash-quest-dummy »

(zeg rakkers, hoe wordt carbonvezel alweer gemaakt ? http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_fiber#Synthesis )

Old Skool
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: di 31 mar 2009, 22:25
Postcode: 8870
Fiets: nog geen
Locatie: Izegem
Contacteer:

#29 Bericht door Old Skool »

mss wat input van iemand uit de materiaalkundige hoek:

Andere "natuurvezels" dan vlas die momenteel in de compost wereld in belangstellig staan:
Bamboe (nadeel enkel korte lineaire stukken mogelijk door nodes is de grondstof)
Kokosnoot
basalt (minerale vezel)
zijde (wel nogal duur)

Het probleem met al deze is dat je ze moet bevochtigd krijgen met de polymeer matrix.


Anderzijds als je echt een composit wil dat een beetje recycleerbaar is, dan zijn der nog andere mogelijkheden.

cfr
polyprop vezels in een matrix van hetzelfde materiaal (wordt al gebruikt door samsonite)
polyethyleen idem

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#30 Bericht door crash-quest-dummy »

http://www.deredactie.be/permalink//1.640453
7kg voor een bukfiets, is da veel ?

Plaats reactie