hout

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#31 Bericht door Wouter D »

jawaddedadde

denk niet dat dat veel is voor een bukfiets,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
steve'O
Neo Prof
Berichten: 178
Lid geworden op: do 30 apr 2009, 23:08
Postcode: 9260
Fiets: Optima Cheetah
Locatie: Wichelen
Velomobiel: WAW 573 (2022)
Contacteer:

#32 Bericht door steve'O »

crash-quest-dummy schreef:http://www.deredactie.be/permalink//1.640453
7kg voor een bukfiets, is da veel ?
Is wel een mooie fiets, en dat gewicht is volgens mij zelfs redelijk laag...
Als het niet past, moet je een grotere hamer gebruiken.... (maar niet heus)
=================================
Optima Cheetah
Optima High Baron
WAW 573 (CyclisWAW)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#33 Bericht door Edje »

als je daar het gewicht dat uit je partifeuille is bijtelt zit je op een wedstrijdfiets 12.000 €

Maar ik keek er ook met bewondering naar.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#34 Bericht door marini »

super ,
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#35 Bericht door crash-quest-dummy »


ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#36 Bericht door ssj3gohan »

Ik vraag me toch echt af of het staal voor een fiets echt zoveel energie kost. Volgens mij is 100km de auto laten staan en de fiets gebruiken al meer dan genoeg om quitte te spelen, en staal heeft nou eenmaal veel fijnere duurzaamheidseigenschappen dan hout (duurzaam als in bestendigheid).
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#37 Bericht door Pleeboy »

Met het verschil dat je op 20 jaar een boom hebt waar je een nieuwe fiets van kan maken, ijzererts "produceren" kost iets meer tijd (van moeder natuur) laat staan de energie om het te ontginnen en verwerken.
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#38 Bericht door ssj3gohan »

Mja, maar van ijzererts hebben we nog wel genoeg om een paar miljard jaar verder te komen, bovendien is ijzer het meest stabiele element. Echt een argument kun je dat niet noemen. Dan moet je in het geval van die boom ook alle groeifactoren van de boom meenemen?

Het enige wat je serieus tegen elkaar kunt afwegen is de hoeveelheid energie die het ontginnen je kost. In het geval van de boom is het slechts grove verwerking (kappen en ontbasten), fijne verwerking (zagen) en transploft. In het geval van het staal is het mijnwerkzaamheden, de-oxideren (koolstof eroverheen blazen), legeren, smelten, rollen, vormen en transporteren. Vooral het deoxideren en legeren zijn zeer energie-intensief, ik zou zeggen dominant. Ik geloof zelfs dat dat meer energie kost dan het anodisch winnen van aluminium uit bauxiet (en dat kost monsterlijke hoeveelheden elektriciteit).

edit: volgens hier kost van ruw ijzererts naar halffabrikaat gemiddeld 475 kWh per ton. Dan moeten er nog buizen van worden gemaakt, dat is in principe een rolproces dus als ik uitga van dezelfde site moet dat in de orde van 100-125 kWh/ton kosten. Dan hebben we dus 600 kWh per ton, of 6 kWh per 10 kg (ruwweg de hoeveelheid metaal op een fiets, als een frame 6kg weegt, naven 2kg en de rest 2kg, ander gewicht gaat in plastics e.d. zitten). Een fiets in elkaar lassen kost ongeveer 1,5 manuur-equivalent aan powertool-gebruik, dat is dus lassen en nabewerken, komt neer op 3 kWh. Even helemaal vanuit deze (enkelvoudige bron, niet goed na te checken) cijfers geredeneerd zit je dus in de buurt van 10 kWh voor een stalen frame. Dat is 1 litertje benzine, of 12-20 km autogebruik.

Kleine componenten weet ik persoonlijk wat meer vanaf, en in principe kun je daar uitgaan van prijs=80% materiaal, 20% energie. Hoe dan ook, dit voegt geen orde van grootte toe aan de rekensom, het blijft in de orde van tientallen kWh per fiets. Peanuts dus vergeleken met zowel het menselijk verbruik op de fiets als het uitgespaarde motorvoertuigen-verbruik.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#39 Bericht door Dries »

Schitterende redenering!

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#40 Bericht door ssj3gohan »

Daar houd ik van!

Niet dat dit verder enige waarde heeft hoor. Ik wil gewoon een excuus om staal te gebruiken in fietsen ;-)
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#41 Bericht door slangetje »

Pleeboy schreef:Met het verschil dat je op 20 jaar een boom hebt
Het witte kinderbos op de E19 in Mechelen staat er al 10 jaar, ik zie niet dat die binnen nog eens 10 jaar elk een fiets gaan produceren. Misschien het hele bos wel, ja...
Hoe sneller je boom groeit, hoe minder de kwaliteit van het hout, niet?
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#42 Bericht door crash-quest-dummy »

yep prima beredeneerd : je kan beter outo's overbodig maken dan staal voor fietsen (Plan A).

Maar de argumenten om outo's overbodig te maken (kost van CO2, kost van energie) zijn ook dezelfde om materialen te gebruiken met een kleinere voetafdruk, ook voor fietsen (Plan B).

Prima dus dat er mensen zijn die zich er mee bezig houden.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: hout

#43 Bericht door crash-quest-dummy »

http://plywoodvelomobile.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
=D>
Stop Fueling Around

Kulle
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 28 mar 2010, 11:31
Postcode: 30449
Fiets: Scorpion
Locatie: D-Hannover
Velomobiel: C5 - 1985
Contacteer:

Re: hout

#44 Bericht door Kulle »

met behulp van twee Vaders van Kinderen gebouwt...
de foto is na een bootsing, dus iederen een betje "down"
Bijlagen
Seifenkiste.jpeg
Seifenkiste.jpeg (33.04 KiB) 2598 keer bekeken
Grotjes, Kulle

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: hout

#45 Bericht door Wouter D »

ziet er wel knap uit hoor,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie