hout

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

hout

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

kopie van http://www.ligfiets.net/nieuws/bericht. ... volledig=1

http://blog.borisbeaulant.com/2009/07/i ... o-en-bois/ Schön !

http://www.coronn.com/poormansecologicalvehicle/ (mottige lijn, zelfde techniek als die stroomlijn voor die Canadeese Tera Trike Tandem)

en dan ook nog die stroomlijn van een trappenmaken : http://3.bp.blogspot.com/_cFao0zH2oMg/S ... G_0067.jpg , zelfde techniek maar voor een questachtige : mooi maar weer veel werk geweest ... curieus als t'm af is !

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#2 Bericht door ssj3gohan »

Oef, wat een werk toch! Lijkt me eerlijk gezegd niet significant minder werk dan een glasvezel body, en flink zwaarder. Ik vraag me af wat de beweegredenen achter die mensen zijn.

Als ze perse een biologisch afbreekbaar of anderszins geitenwollensokken reden hebben om het van hout te maken, gebruik dan vlas en biohars. Wel knap dat de een-na-laatste link maar 16 kg aan body heeft, dat is echt een prestatie om in hout voor elkaar te krijgen!
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#3 Bericht door crash-quest-dummy »

geitenwol, prikt dat niet nogal ? :lol: hoe sterk is dat misschien ?
maar die biohars interesseert me wel : wat stel je voor ?

(gewoon mensen die graag met hout werken, is dat voldoende reden om niet uitgemaakt te moeten worden voor geitenwollensokkendrager ?)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#4 Bericht door bicky »

Hout vind ik persoonlijk veel werkbaarder dan metaal.
Zaag maar keer speciale figuur uit hout en dan zelfde uit metaal, je zal snel wete wat het gemakkelijks gaat.
Bij metaal heb je direct veel zwaarder werkmateriaal nodig.

Een ligfiets uit hout spreek mij wel aan. maar zal er toch niet zelf enen maken.

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#5 Bericht door ssj3gohan »

crash-quest-dummy: Er zijn meerdere bedrijven die bioharsen aanbieden, zelf heb ik met een non-toxische hars van DSM gewerkt. Het is uiteraard niet biologisch afbreekbaar (dat zou erg onhandig zijn voor de levensduur van je fiets) maar het is in ieder geval een stuk gezonder om mee te werken tijdens verwerking en als het in de natuur terecht komt is het niet giftig (maar net als plastics moet het niet door dieren opgegeten worden gezien het vast kan komen te zitten in het verteringsstelsel).

Vanzelfsprekend is het niet de goedkoopste, noch de sterkste hars. Polyurethaanhars vind ik zelf geweldig omdat het binnen een paar uur hard is, ipv de gebruikelijke 24 uur. Even voor de duidelijkheid: ik heb het dus over vezelversterkte plastics, met de hars zelf begin je niks. PU-hars gebruikt vreselijk irriterende en giftige vluchtige delen, dus helaas heb je een gasmasker nodig tijdens de verwerking.

Als vezel gebruik ik persoonlijk het liefste glasvezel (geweldig verwerkbaar, goedkoper dan alles, dun). Sommige mensen prefereren koolstofvezel, maar een velomobiel/ligfiets is in mijn ogen al duur genoeg, en veel lichter maak je het niet (als je het uberhaupt al lichter krijgt met koolstofvezel). Vlas is dikker en pluiziger, dus zal zeker zwaarder worden. Vlas is uiteraard wel een stuk 'natuurlijker' - voor zover je daar waarde aan hecht (ik zie persoonlijk niet in hoe dat ooit een argument kan zijn). Dyneema is een goede optie voor impact-gevoelige gebieden, M5 gebruikt het ook (dyneema==kevlar).
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#6 Bericht door Dries »

ssj3gohan schreef:als het in de natuur terecht komt is het niet giftig
Is epoxy ook niet bij mijn weten? vertel meer!
(als je het uberhaupt al lichter krijgt met koolstofvezel).
Je kan je een dunnere wand permitteren, dus ja, het wordt lichter
Vlas is dikker en pluiziger, dus zal zeker zwaarder worden.
Hoezo? hangt er gewoon van af hoe het geweven is.
Vlas heeft gelijkaardige gewicht tov sterkte eigenschappen als glas. Daarentegen heeft het eerder een buiggedrag als aramide, dus uitermate geschikt voor de wand van een velomobiel.
Vlas is uiteraard wel een stuk 'natuurlijker' - voor zover je daar waarde aan hecht (ik zie persoonlijk niet in hoe dat ooit een argument kan zijn).
:x Zo zei de boer die een bus olie in de riool goot eveneens. :x

Dankzij reacties als deze zou ik gaan denken dat het nog niet zo slecht is om geitenwollensok genoemd te worden
(dyneema==kevlar).
dyneema = Polyethyleen van DSM
kevlar = Aramide van Dupont
CQD schreef: maar die biohars interesseert me wel : wat stel je voor ?
Ik heb een biohars aangeboden gekregen die voor 50% uit niet-minerale olie bestaat. Vind ik een beetje belachelijk; je kan beter proberen om 50% minder materiaal te gebruiken. Maar 't is misschien een eerste stap, vooral voor de grootverbruikers (windmolens, vliegtuigen).
Daarentegen hebben we proeven gedaan met een gemodificeerde lijnolie (99%) wat dus wel verschillende voordelen heeft waaronder produceerbaarheid in eigen regio. hardt uit onder invloed van UV, dus niet eenvoudig te combineren met andere vezels dan glas. We hebben proeven gedaan met los geweven vlas en dat ging, maar we zijn dan wel laag per laag bezig, en dat is productietechnisch niet te verantwoorden natuurlijk.
De universiteit die ermee bezig was is aan het werken aan een chemisch hardende versie, maar er is nog werk aan vrees ik.

Mag ik terzijde even opmerken dat een glasvezelversterkt stuk, eens het aan zijn levenseinde zit, een lastig afvalprobleem is omdat het niet brandbaar of afbreekbaar is?

Bij de voorbeelden die gegeven zijn weet ik het niet, maar de twee houten velomobielen die ik ken zijn ook overtrokken met een laag glas + epoxy, waardoor het milieuargument redelijk zwakjes is. Maar het is geweldig mooi natuurlijk.

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#7 Bericht door Dries »

ssj3gohan schreef:Oef, wat een werk toch!
trouwens, ooit al eens een velomobiel of ligfiets gemaakt misschien?

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#8 Bericht door ssj3gohan »

Dries schreef:Is epoxy ook niet bij mijn weten? vertel meer!
Klopt, maar wel als het verwerkt wordt. Daar doelde ik eigenlijk op. Het hardt ook wat gemakkelijker aan lucht (dat is meestal juist een slechte eigenschap).
Je kan je een dunnere wand permitteren, dus ja, het wordt lichter
Enkel als je het in trek belast krijgt over je structuur. Impact en druk worden veel beter gedragen door metaal. Stijfheid is ook nog een probleem bij buigstructuren (koolstofvezel is lichter voor dezelfde sterkte, maar alu is stijver).
Hoezo? hangt er gewoon van af hoe het geweven is.
Vlas heeft gelijkaardige gewicht tov sterkte eigenschappen als glas. Daarentegen heeft het eerder een buiggedrag als aramide, dus uitermate geschikt voor de wand van een velomobiel.
Nouja, vlas waar ik mee heb gewerkt was pluiziger en zorgde voor een lastiger eindresultaat (hand layup was een stuk zwaarder, ik heb het niet met VI gebruikt)
:x Zo zei de boer die een bus olie in de riool goot eveneens. :x
He, we zijn het eens toch?
dyneema = Polyethyleen van DSM
kevlar = Aramide van Dupont
Aargh!
Ik heb een biohars aangeboden gekregen die voor 50% uit niet-minerale olie bestaat. Vind ik een beetje belachelijk; je kan beter proberen om 50% minder materiaal te gebruiken. Maar 't is misschien een eerste stap, vooral voor de grootverbruikers (windmolens, vliegtuigen).
Daarentegen hebben we proeven gedaan met een gemodificeerde lijnolie (99%) wat dus wel verschillende voordelen heeft waaronder produceerbaarheid in eigen regio. hardt uit onder invloed van UV, dus niet eenvoudig te combineren met andere vezels dan glas. We hebben proeven gedaan met los geweven vlas en dat ging, maar we zijn dan wel laag per laag bezig, en dat is productietechnisch niet te verantwoorden natuurlijk.
De universiteit die ermee bezig was is aan het werken aan een chemisch hardende versie, maar er is nog werk aan vrees ik.
Nouja, er zijn ook nog rubberharsen...
Mag ik terzijde even opmerken dat een glasvezelversterkt stuk, eens het aan zijn levenseinde zit, een lastig afvalprobleem is omdat het niet brandbaar of afbreekbaar is?
Geldt eigenlijk voor alle vezelversterkte plastics. Het is allemaal een groot afvalprobleem omdat het zo inert als de pest is.
Bij de voorbeelden die gegeven zijn weet ik het niet, maar de twee houten velomobielen die ik ken zijn ook overtrokken met een laag glas + epoxy, waardoor het milieuargument redelijk zwakjes is. Maar het is geweldig mooi natuurlijk.
Ik vind iets pas mooi als de maker de techniek helemaal beheerst en dat laat zien. Dan word ik namelijk enthousiast ;)
trouwens, ooit al eens een velomobiel of ligfiets gemaakt misschien?
Gewetensvraag! Nee, ik zou het graag doen maar er is *zo* veel tijd en geld mee gemoeid. Ik heb wel al interesse van iemand om met mij een velomobiel te bouwen, en eigenlijk zoek ik zelf ook mensen om samen wat mee te bouwen. Ik zie heel erg op tegen het bouwen van mallen. CNC is onbetaalbaar, schuren kost ongeveer een jaar en heeft het risico van het verpesten van de aerodynamica. Eerst denk ik dat ik maar iemand ga zoeken om een verbeterde Flevobike mee te maken. Interesse?
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#9 Bericht door Edje »

Misschien kan je is met Dries :wink: afspreken hij bouwt al jaren velomobielen :shock:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#10 Bericht door Vital »

SS3Johan, je bent een man met vreemde uitspraken! Ik begin zelfs niet aan de discussie...
Happiness is not a destination, it is a way of life

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#11 Bericht door ssj3gohan »

Ik ben iemand die graag de uitdaging aanneemt, weet wel het e.e.a. en heb ook wel wat ervaring. Maar ik kan uiteraard niet op tegen mensen die 'het' daadwerkelijk al (tientallen) jaren doen - ik ben nog maar 22 en onbezonnen!

Dus ga asjeblieft wel de discussie aan, want in een groot percentage van de gevallen zal ik het fout hebben.

(en @edje: ik geloof dat Dries wel wat meer overtuiging nodig heeft voor hij met mij in zee durft te gaan... volgens mij heeft hij al helemaal de verkeerde indruk van mij, niet?)
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#12 Bericht door Edje »

Of jij van Dries (zou ook kunnen he :wink: )

Eén troost denk niet dat er iemand op onze aardkloot rondloopt die alles weet :twisted:

En daarmee terug naar houte velomobielen, zou ik zeggen :arrow:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#13 Bericht door crash-quest-dummy »

bij deze : je kan misschien het geitevel gebruiken om lijm mee te maken en die kan je ook nog relatief watervast maken, heb ik me laten wijsmaken.

hazenvel geeft de sterkste lijm naar het schijnt.
(misschien is ie ook sneller :wink:)

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#14 Bericht door Vital »

ik heb ooit de membraantjes van de 4 carburatoren van mijn eerste moto vervangen door heel dun geitenleer. De originele scheurden boven de 12000 tr/min en kostten 160 euro voor 4 stuks. Condooms, latex handschoenen, ballonnen enz... scheurden of werden aangevreten door de benzine. Geitenleer ging perfect tot 14000 tr/min! Jammer dat bij dat toerental sommige andere onderdelen de motorblok wensten te verlaten :twisted:

Ik had misschien hazenleer moeten vragen :wink:
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#15 Bericht door Brechtix »

Hazenleer is natuurlijk veel sneller. Maar geitenleer klimt beter.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Plaats reactie