nuvinci naaf

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#76 Bericht door Wouter D »

juist, ik heb mijn rekensommetje omgedraaid,

ik heb vermenigvuldigd ipv gedeeld. mijn excuses, dat geeft idd wel een wereld van verschil,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#77 Bericht door Brechtix »

oeps :-)

Leve de Ritzelrechner.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#78 Bericht door fcapri »

dat is idd een handig tooltje, heb wel in de url moeten knoeien om mijn 70T tandwiel erin te krijgen.

de huidige setup met derailleur
Afbeelding
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=70& ... 2.6&UN=KMH

nieuwe shimano nexus 8 setup met 70T vooraan
Afbeelding
http://ritzelrechner.de/?GR=SNI8&KB=70& ... 2.6&UN=KMH

en met de 56T
Afbeelding
http://ritzelrechner.de/?GR=SNI8&KB=56& ... 2.6&UN=KMH

daaruit kan ik dan besluiten dat die nexus 8 met een 70T voorblad me dezelfde snelheden geeft als mijn derailleur setup. alleen de uitersten liggen iets verder (een iets lichtere versnelling en een iets zwaardere).
als ik de nexus 8 aan mijn 56T zou koppelen, val ik overal lichter uit. de top ligt bijna gelijk bij de derailleur, maar de bergop versnellingen zijn allemaal veel lichter.
het zal wel een heeeeeeeeeel verschil zijn met de derailleur, als ik van de lichtste naar de 2de ga. met die megarange was die trap bijna niet te overbruggen (van 34T achteraan naar 24T). daar viel je van cadans 90 terug naar cadans 60 en dat op een helling...

iemand nog tips? mij lijkt dat die 56T iets te weinig zal zijn. ik heb dan al 4 versnellingen nodig om boven de 20km/h te geraken en dan heb ik er maar 4 meer over voor de resterende snelheden.
met een 70T zit ik al boven de 20 met de 2de versnelling, en heb ik er 6 over voor het overige rijbereik

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#79 Bericht door trikelover »

De grootste vraag is hoe snel wil en kan je rijden. Ik zou eerder toch geneigd zijn om de 56 vooraan te gebruiken ok je start dan misschien niet in eerste maar in 2e maar je hebt wel nog wat reserve voor als het echt goed bergop gaat.

Ik gebruik in de Milan ook wel alleen het grootste blad vooraan maar moet achteraan daardoor wel volledig terug schakelend' te kunnen starten. DWZ dat in uiterste Nood ik bergop nog altijd naar het kleine blad vooraan kan schakelen indien in het nodig zou hebben.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#80 Bericht door fcapri »

met mijn 170mm trappers reed ik meestal tussen de 28 en 32km/h op vlakke baan en dit dan meestal op het 2de en 3de kleinste tandwiel achteraan (16-18t) en een cadans van 75-85. op sommige stukken kon ik eens voluit gaan en kon ik een paar km lang 40km/h aanhouden in de hoogste versnelling (14t) waarbij ik een cadans had van 85. dat toerental is mij al te hoog en daar rijd ik me kapot

40km/h met de derailleur op de zwaarste versnelling is dit een cadans van 85
40km/h met de nexus op een 70T blad zou een cadans van 80 in de voorlaatste versnelling of cadans 70 in laatste versnelling
40km/h met het 56T voorblad zou cadans 88 zijn in hoogste versnelling en is me al te hoog.

in die situatie zou ik dus zeker voor het 70T blad gaan,...
echter heb ik paar weken terug mijn 170mm trappers vervangen door 155mm en daar geraak ik amper mee vooruit. mijn cruize snelheid van 30-32km/h ben ik kwijt en geraak nu amper nog aan 26km/h. mijn gemiddelde zakte van 26-30km/h naar 22-24km/h. simpelweg omdat ik niet gewend ben op hogere cadans te rijden, en op de lage cadans kan ik de kracht niet overbrengen door de kortere cranks.
met de nexus heb ik meer versnellingen dan de derailleur en zou het nog wel lukken, ik vrees dat de 56T me net te weinig zware versnellingen gaat geven om nog wat snelheid te halen. 40km/h is al niet meer haalbaar dan.

lichte versnellingen heb ik genoeg.
met de derailleur rij ik op lichte versnelling met cadans 75 een 14,8km/h
met de nexus en 70T heb ik dan 14,0km/h, ik zit dus al lichter dan hetgeen ik met de derailleur had, en die was licht genoeg.
met de nexus en 56T rijd ik dan nog 11,2km/h. ik vermoed dat ik daar in 3de ga blijven steken en de 2 lichtste nooit ga gebruiken

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#81 Bericht door Pleeboy »

En doe er dan nog maar eens 15% af door de verliezen in de naaf :wink:
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#82 Bericht door fcapri »

derailleur en een ketting vol zand remt ook af hoor.
ik merk niet dat ik zwaarder moet duwen tussen de derailleurversnellingen en de naafversnellingen.

de ketting loopt ook mooi rechtdoor nu, terwijl die vroeger afhankelijk van het gekozen tandwiel toch altijd wat schuin loopt

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#83 Bericht door marksje »

Een (hele) tijd terug heb ik deze vraag gesteld aan Prof. Dauwe van de UG, naar aanleiding van een lezing omtrent de fysica van de fiets.

Naafversnelling of deraillieur ?
Qua gewicht is er natuurlijk een verschil en is de naafversnelling duidelijk zwaarder, maar de discussie gaat meestal over het rendement.
Mijn vraag :
Is het vermogenverlies bij een naafversnelling groter dan bij een ketting-tandwielsysteem ?
- Wanneer het groter is, hoeveel is dit dan ? en wat is in praktijk het verschil in meters ?

Zijn antwoord :
Beste
Dit is inderdaad typisch een vraag waarover eindeloos kan gediscuteerd worden. Het uiteindelijke antwoord zal complex zijn met veel “ja maar…” en “indien we zus en zo….”

Een ondubbelzinnig antwoord kan alleen gegeven worden door zeer precieze metingen uit te voeren, dus de beide systemen volledig uittesten op een vermogensbank. Spijtig genoeg zijn daar bij mijn weten geen ernstige pogingen toe gedaan. U begrijpt wel dat de fabriekanten deze vergelijking liefst niet wetenschappelijk laten vaststellen. Zij houden het liever bij al dan niet correcte reclamepraatjes.

Vergeten we echter niet dat ook de naafversnelling nog werkt met een ketting en tandwielen. De kettingloop is echter wel steeds centraal bij de naafversnelling. Bij de buitenversnelling ligt de ketting altijd een beetje schuin, en dus een beetje meer verliezen in het contact ketting-tandwielen. Omgekeerd zal de wrijving inwendig in de naafversnelling groter zijn dan de extra wrijving over de derailleurwieltjes.
Het verschil tussen beide systemen is waarschijnlijk kleiner dan de verschillen die kunnen optreden indien je materiaal niet piekfijn in orde is; ketting zonder slijtage, correct gesmeerd, derailleur perfect afgeregeld etc…
Is het je nog niet opgevallen dat radio- en TV commentatoren veel aandacht schenken aan het gewicht van de fietsen, de superdure materialen, de bandjes, de aërodynamische fietsen, de helmen ….. maar dat over deze overbrengingverliezen nooit gepraat wordt?
Algemeen wordt gesteld dat deze overbrengingverliezen ongeveer 1.5 tot 2 % zijn van het totaal vermogen.
De naafversnelling is een extra mechanisch element dat noodzakelijk wat extra verliezen mee brengt.
Laten we dan even een berekening maken; Neem een normaal persoon van 75 kg (persoon +fiets) die 200 Watt kan produceren op zijn fietsje. Daarmee haalt hij een snelheid van 33.7131 km/h. Onderstellen we nu dat een naafversnelling dubbel zo veel wrijving heeft , dus verliezen van 3 tot 4 %, of in het slechtste geval 2 % slechter dan de buitenversnelling. Zijn nuttig vermogen wordt dan 196 Watt , en daarmee haalt hij de snelheid van 33.4639 km/h.
Op een trip van 1 uur heeft hij dus 249 m verloren.

----------------------------------
Prof. C. Dauwe
Subatomaire- en Stralingfisica
Universiteit Gent
Proeftuinstraat 86, B9000 Gent
Tel; 09 264 65 68
Fax; 09 264 66 97
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#84 Bericht door CapoJan »

Metingen? Alsjeblieft
Van elke versnelling wordt het rendement gemeten, bij 50 en 200 W. Dat zegt al één en ander, niet?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#85 Bericht door fcapri »

die grafiek heb ik ook gezien, maar kan hem nogal moeilijk interpreteren (en ik versta geen woord duits)
Afbeelding

zoals ik het zie hebben ze bij de ketting maar 3 versnellingen getest en zou er geen verschil zijn in wrijving.
bij de shimano inter 8 (vermoed dat dit de nexus 8 is) zou er tussen de 4de versnelling (1,00:1 en de 5de versnelling) een verschil zijn van 85 naar 95%.
op een cadans van 80 komt dit overeen met 24 en 28km/h
dat zou dan betekenen, als ik in 5de aan 28km/H naar 4de schakel, ik zou vertragen want verlies 10% vermogen. en door al die versnellingen merk ik NIKS van verschil. ik moet zelf telkens eens tot het einde draaien en de klikjes tellen om te weten in welke versnelling ik zit. zou het zoveel wrijving geven, dan zou ik dat toch merken.

bijkomend: als ik op een heel slecht wegdek rijd of over verkeersdrempels, dan durft de versnelling achteraan te verspringen. bij te erge drempels springt mijn ketting zelf van het voorblad. dus moet me altijd inhouden op zulke stukken en soms zelf de pedalen wat terug draaien om de ketting erop te houden.
bij slecht wegdek hoor ik de ketting ook heen en weer springen, hoor ik de kettingbescherming ratelen,....
sinds ik de naafversnelling heb is alles muisstil. op hoge versnelling, lage cadans en 25-30km/h hoor ik zelf de banden zoemen en niks meer van de aandrijfijn. dat ding rijd gewoon ZALIG

donderdagavond heb ik in bergaf een grote tractor + aanhangwagen gedubbeld en zat ik aan 55km/h. dat was niet ff een sprintje maar optrekken en aan 55km/h de traktor over een heel lang stuk voorbij gaan en daarna nog voorblijven. dat zou ik niet halen als ik 7% extra wrijving zou hebben in 8e versnelling
https://www.strava.com/activities/803083531/analysis

paar weken ervoor heb ik met de derailleurversnelling op dezelfde baan 46km/h gehaald in die bergaf
https://www.strava.com/activities/777239578/analysis.
gemiddelde snelheid van beide trajecten is 24,9km/h (derailleur) en 25,3km/h (naaf).
topsnelheid op die beide trajecten was 54,7km/h en 55,1km/h.
marksje schreef: Laten we dan even een berekening maken; Neem een normaal persoon van 75 kg (persoon +fiets) die 200 Watt kan produceren op zijn fietsje. Daarmee haalt hij een snelheid van 33.7131 km/h. Onderstellen we nu dat een naafversnelling dubbel zo veel wrijving heeft , dus verliezen van 3 tot 4 %, of in het slechtste geval 2 % slechter dan de buitenversnelling. Zijn nuttig vermogen wordt dan 196 Watt , en daarmee haalt hij de snelheid van 33.4639 km/h.
Op een trip van 1 uur heeft hij dus 249 m verloren.
schoon voorbeeld. en die 249m heb je op 27sec weer ingehaald. als je maar 27sec verliesd op 1uur rijden... dat is gewoon verwaarloosbaar

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#86 Bericht door Wouter D »

Stel je zelf ook even de vraag, hoeveel personen ken jij die persoon+fiets maar 75kg wegen.
Bij de Quest zit ik ver het dubbele
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#87 Bericht door crash-quest-dummy »

Die nuvinci naaf kwam ik eerst tegen als bedenksel om bij windturbines de dure vermogen elektronica te vervangen. Wetende dat daar 1% verschrikkelijk veel verschil maakt zie ik waarom de nuvinci het in die toepassing niet gehaald heeft.
Stop Fueling Around

Plaats reactie