nuvinci naaf

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
gforce
Junior
Berichten: 97
Lid geworden op: do 22 nov 2007, 0:34
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#46 Bericht door gforce »

Ik zie daar anders nergens een prijs staan. Inkoopaktie ? :-)

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#47 Bericht door marini »

grappig toeval deze week, ik krijg van een firma in aandrijvingstechnieken enkele didactisch opengewerkte transmissies, drie keer raden welke systeem, yep een nuvincinaaf,
voor dat je nu denkt ha dan plaats ik die in mijn fiets, de industrie versie weegt nog net iets meer , zo iets van een 20kg.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#48 Bericht door crash-quest-dummy »

20kg ? welk koppel kan die dan aan ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#49 Bericht door marini »

stond er niet echt op, alleé ik heb het niet gelezen, maar de bollen zijn iets van een30mm met een omtrekbeweging van een 150mm(variabel natuurlijk)
20kg is niet veel he, een transmissie met tandwielen weegt een pak meer maar dat moet ik u niet vertellen... 8)
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#50 Bericht door crash-quest-dummy »

die dingen heten eigenlijk feitelijk koppelomvormers, vandaar de vraag.
Ik denk dat een tandwieloverbrenging lichter is, alleen dan natuurlijk niet variabel hé
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#51 Bericht door marini »

zou kunnen , gekregen paard en zo.
Weet nog niet in welke toepassingen die koppelomvormers worden aangeraden.
moet nog eens langs imes passeren met die vraag, want die leveren ze dacht ik.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#52 Bericht door fcapri »

iemand die recent nog met nuvinci naven heeft gereden?
ik zie toch veel positieve zaken ivm de 360/380 naven, alleen bij dat automatisch systeem harmony zijn blijkbaar veel problemen dat je moet hercalibreren.

ik overweeg namelijk om zo een nuvinci in een oude alleweder te steken, maar dan wel een handmatige.
kostprijs voor zo een losse naaf zit zo rond de 260-300€ en dat vind ik best goedkoop
http://hollandbikeshop.com/fietswielen/ ... en/?page=2

ik ben erop gekomen via een advertentie van iemand die het al heeft in een FAW, heb die persoon ook al gecontacteerd voor zijn ervaringen http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... e=lr&pos=2

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#53 Bericht door Filip »

Het gewicht van zo'n Nuvinci is verminderd tot 2,450 kg.
Maar anders heb je ook een gewone naaf, cassette en derailleur nodig,... iemand een idee hoeveel dit allemaal samen weegt?
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#54 Bericht door fcapri »

achternaaf tussen de 350-500gram
7speed cassette ongeveer 200-250gram
derailleur 250-300 gram.

alles samen dus toch tussen de 800-1050gram.
die 1kg verschil zal het hem niet maken, dat schept mijn ketting op een paar dagen aan vuil ook op :lol:

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#55 Bericht door CapoJan »

Ik zou er niet meer aan beginnen. In mijn Alleweder A2 zat zo'n naaf.
Voordeel: nooit het gevoel dat je eigenlijk tussen twee versnellingen zou moeten zitten, omdat het anders net te klein of te groot is.
Nadelen:
- te beperkt bereik (360 % is niet genoeg in een velomobiel)
- voelbaar hoge weerstand bij klein verzet
- (in mijn geval) vast vriezen in de winter. Naar huis rijden in het kleinste verzet is niet leuk
- de hoge massa (onafgeveerd gewicht) had gevolgen voor vering en demping
Naar mijn gevoel ben je in die prijscategorie beter af met een Alfine 11.

Die weerstand is ook gemeten en vergeleken in Fahrradzukunft. Daaruit blijkt duidelijk dat de Rohloffnaaf nog altijd op een eenzame hoogte staat, maar die zit dan ook in een andere prijscategorie. Met andere woorden: wat ik ervaren heb, voelde, in de Alleweder, wordt in die meetgegevens bevestigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#56 Bericht door Brechtix »

Zeker de automatisch geschakelde versies van versnellingsnaven (NuVinci, Matra,...) zijn best irritant voor de 'gevorderden': de ene keer wil je lekker malen aan een hoge cadans, de andere keer wil je rustig bollen aan lage cadans, maar zo'n systeem voelt dat allemaal niet aan. Goed voor oma's en technobeten.

De handgeschakelde NuVinci deugt volgens mij zeker wel in combinatie met een trapasmotor, maar daar is de nood aan verfijnde tussenstappen veel minder. Het soort Fietsers dat nadenkt over welke naaf ie gaat steken, komt dan al rap uit op een Rohloff, alleen al omdat je bijna zeker weet dat je levenslang geen miserie meer hebt.

Bij ons valt de keuze in 95% van de gevallen tussen Nexus8 en Rohloff, naargelang krachtbron, terrein en budget.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#57 Bericht door fcapri »

van die automatische systemen heb ik ook al veel problemen gehoord. vaak moeten calibreren, of het systeem van begin aan niet goed te krijgen.

daarom zou ik wel voor een handmatige gaan. ik weet alleen niet wat ik onder die 360% moet verstaan? welke verhoudingen heb je dan?
dat traploze lijkt mij wel een voordeel. nu heb ik vaak het probleem dat ik tussen 2 versnellingen in zou willen zitten.
ik heb een 7speed met groot bereik en dan zitten die stappen wel fenomenaal.
bv de hogere versnellingen bij een 11-34: daar ga je van 18T naar 22T naar 28T naar 34T. en dat voel je dan wel.

nexus 8 hoor ik toch veel problemen mee, voor de rest vind ik ze ook goed betaalbaar
rohloff zijn de beste, maar daar is het prijskaartje dan ook naar.
en dan die nuvinci, traploos schakelen, lijkt mij toch wel wat. minder ingewikkelde delen binnenin die kapot kunnen terwijl die 2 vorige toch boordevol tandwielen zitten

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#58 Bericht door Wim -de roetsende »

marini schreef:......... de industrie versie weegt nog net iets meer , zo iets van een 20kg.
Ik vind dat best zwaar :?



:wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#59 Bericht door CapoJan »

fcapri schreef: daarom zou ik wel voor een handmatige gaan. ik weet alleen niet wat ik onder die 360% moet verstaan? welke verhoudingen heb je dan?
dat traploze lijkt mij wel een voordeel. nu heb ik vaak het probleem dat ik tussen 2 versnellingen in zou willen zitten.
ik heb een 7speed met groot bereik en dan zitten die stappen wel fenomenaal.
bv de hogere versnellingen bij een 11-34: daar ga je van 18T naar 22T naar 28T naar 34T. en dat voel je dan wel.

nexus 8 hoor ik toch veel problemen mee, voor de rest vind ik ze ook goed betaalbaar
rohloff zijn de beste, maar daar is het prijskaartje dan ook naar.
en dan die nuvinci, traploos schakelen, lijkt mij toch wel wat. minder ingewikkelde delen binnenin die kapot kunnen terwijl die 2 vorige toch boordevol tandwielen zitten
Bereik van 360 % heeft niets te maken met verhoudingen. Het is de relatie tussen kleinste en grootste verzet. Anders gezegd (als ik het goed heb) is het grootste verzet 3,6 keer groter dan het kleinste. Bij een Rohloff is dat 5,2 keer. Praktisch betekent dit, naar mijn ervaring, dat de NuVinci in de Alleweder altijd een probleem vormde: ofwel was het kleinste verzet te groot (bergop) ofwel het grootste te klein (topsnelheid/cadans). Op een gewone fiets liggen de laagste en hoogste snelheid doorgaans niet zo ver uit elkaar, dus daar kan het perfect.

Hier heb je bijvoorbeeld een mooi overzicht met tabellen over bereik, verzet en sprongen.

Daarnaast had de NuVinci het moeilijk met schakelen onder belasting en was duidelijk merkbaar dat de weerstand toenam bij de uiteinden van het verzet. Zie ook de grafiek op Fahrradzukunft - om een grafiek te bekijken moet je geen Duits kunnen.
De Nexus 8 is (zie diezelfde grafiek) beter dan de Nexus 7. Er valt uiteraard veel te vinden over problemen, maar dat zegt niet veel: dit systeem is al vele jaren op de markt en vaak verkocht. Wat je zou moeten weten, is het uitvalpercentage. Er zal bijvoorbeeld veel meer te vinden zijn over defecten met - ik zeg maar wat - een VW Golf, een Renault Megane, dan met een Aston Martin. Simpelweg omdat er een veelvoud van rond rijden.
Qua herstellen: aan een Nexus of Rohloff kan een techneut nog iets doen, maar ik meen begrepen te hebben dat het bij de NuVinci alles of niets is.
Zoals ik al zei: het traploos werken vond ik wel schitterend, maar na bijna drie jaar ervaring met een Rohloffnaaf in de velomobiel wil ik zeker niet meer terug. Het is wel duidelijk dat je daar ook de prijs voor betaalt. Het voordeel van zo'n naaf is dat die bijna onverslijtbaar is (er zijn talloze voorbeelden van Rohloffnaven met meer dan 100.000 km) en dat je die kunt overzetten op een volgende fiets, mocht je dat willen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: nuvinci naaf

#60 Bericht door fcapri »

intressant. ik vind die 360% toch niet zo slecht.

ik heb nu een 70T voorblad en achteraan kan ik van 14T tot 34T schakelen.
70/14 tot 70/34. ik heb dus een 1/5 verhouding tot 1/2,05 of een verschil van 243%. het lijkt mij dus dat die 360% nuvinci voldoende is.

nog sterk aan het twijfelen wat te doen. uitkijken voor andere fiets, of de derailleurgedoe van de alleweder eruit gooien.
en dan wat te steken. nuvinci lijkt mij nog altijd leuk, nexus 7/8 zijn qua prijs ook zeker intressant

Plaats reactie