nuvinci naaf
Re: nuvinci naaf
Ik zie daar anders nergens een prijs staan. Inkoopaktie ?
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
Re: nuvinci naaf
grappig toeval deze week, ik krijg van een firma in aandrijvingstechnieken enkele didactisch opengewerkte transmissies, drie keer raden welke systeem, yep een nuvincinaaf,
voor dat je nu denkt ha dan plaats ik die in mijn fiets, de industrie versie weegt nog net iets meer , zo iets van een 20kg.
voor dat je nu denkt ha dan plaats ik die in mijn fiets, de industrie versie weegt nog net iets meer , zo iets van een 20kg.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
Re: nuvinci naaf
stond er niet echt op, alleé ik heb het niet gelezen, maar de bollen zijn iets van een30mm met een omtrekbeweging van een 150mm(variabel natuurlijk)
20kg is niet veel he, een transmissie met tandwielen weegt een pak meer maar dat moet ik u niet vertellen...
20kg is niet veel he, een transmissie met tandwielen weegt een pak meer maar dat moet ik u niet vertellen...
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: nuvinci naaf
die dingen heten eigenlijk feitelijk koppelomvormers, vandaar de vraag.
Ik denk dat een tandwieloverbrenging lichter is, alleen dan natuurlijk niet variabel hé
Ik denk dat een tandwieloverbrenging lichter is, alleen dan natuurlijk niet variabel hé
Stop Fueling Around
- marini
- ploegleider
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
- Postcode: 2610
- Fiets: carbonlowracer
- Locatie: antwerpen,wilrijk
- Contacteer:
Re: nuvinci naaf
zou kunnen , gekregen paard en zo.
Weet nog niet in welke toepassingen die koppelomvormers worden aangeraden.
moet nog eens langs imes passeren met die vraag, want die leveren ze dacht ik.
Weet nog niet in welke toepassingen die koppelomvormers worden aangeraden.
moet nog eens langs imes passeren met die vraag, want die leveren ze dacht ik.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: nuvinci naaf
iemand die recent nog met nuvinci naven heeft gereden?
ik zie toch veel positieve zaken ivm de 360/380 naven, alleen bij dat automatisch systeem harmony zijn blijkbaar veel problemen dat je moet hercalibreren.
ik overweeg namelijk om zo een nuvinci in een oude alleweder te steken, maar dan wel een handmatige.
kostprijs voor zo een losse naaf zit zo rond de 260-300€ en dat vind ik best goedkoop
http://hollandbikeshop.com/fietswielen/ ... en/?page=2
ik ben erop gekomen via een advertentie van iemand die het al heeft in een FAW, heb die persoon ook al gecontacteerd voor zijn ervaringen http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... e=lr&pos=2
ik zie toch veel positieve zaken ivm de 360/380 naven, alleen bij dat automatisch systeem harmony zijn blijkbaar veel problemen dat je moet hercalibreren.
ik overweeg namelijk om zo een nuvinci in een oude alleweder te steken, maar dan wel een handmatige.
kostprijs voor zo een losse naaf zit zo rond de 260-300€ en dat vind ik best goedkoop
http://hollandbikeshop.com/fietswielen/ ... en/?page=2
ik ben erop gekomen via een advertentie van iemand die het al heeft in een FAW, heb die persoon ook al gecontacteerd voor zijn ervaringen http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... e=lr&pos=2
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Re: nuvinci naaf
Het gewicht van zo'n Nuvinci is verminderd tot 2,450 kg.
Maar anders heb je ook een gewone naaf, cassette en derailleur nodig,... iemand een idee hoeveel dit allemaal samen weegt?
Maar anders heb je ook een gewone naaf, cassette en derailleur nodig,... iemand een idee hoeveel dit allemaal samen weegt?
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: nuvinci naaf
achternaaf tussen de 350-500gram
7speed cassette ongeveer 200-250gram
derailleur 250-300 gram.
alles samen dus toch tussen de 800-1050gram.
die 1kg verschil zal het hem niet maken, dat schept mijn ketting op een paar dagen aan vuil ook op
7speed cassette ongeveer 200-250gram
derailleur 250-300 gram.
alles samen dus toch tussen de 800-1050gram.
die 1kg verschil zal het hem niet maken, dat schept mijn ketting op een paar dagen aan vuil ook op
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: nuvinci naaf
Ik zou er niet meer aan beginnen. In mijn Alleweder A2 zat zo'n naaf.
Voordeel: nooit het gevoel dat je eigenlijk tussen twee versnellingen zou moeten zitten, omdat het anders net te klein of te groot is.
Nadelen:
- te beperkt bereik (360 % is niet genoeg in een velomobiel)
- voelbaar hoge weerstand bij klein verzet
- (in mijn geval) vast vriezen in de winter. Naar huis rijden in het kleinste verzet is niet leuk
- de hoge massa (onafgeveerd gewicht) had gevolgen voor vering en demping
Naar mijn gevoel ben je in die prijscategorie beter af met een Alfine 11.
Die weerstand is ook gemeten en vergeleken in Fahrradzukunft. Daaruit blijkt duidelijk dat de Rohloffnaaf nog altijd op een eenzame hoogte staat, maar die zit dan ook in een andere prijscategorie. Met andere woorden: wat ik ervaren heb, voelde, in de Alleweder, wordt in die meetgegevens bevestigd.
Voordeel: nooit het gevoel dat je eigenlijk tussen twee versnellingen zou moeten zitten, omdat het anders net te klein of te groot is.
Nadelen:
- te beperkt bereik (360 % is niet genoeg in een velomobiel)
- voelbaar hoge weerstand bij klein verzet
- (in mijn geval) vast vriezen in de winter. Naar huis rijden in het kleinste verzet is niet leuk
- de hoge massa (onafgeveerd gewicht) had gevolgen voor vering en demping
Naar mijn gevoel ben je in die prijscategorie beter af met een Alfine 11.
Die weerstand is ook gemeten en vergeleken in Fahrradzukunft. Daaruit blijkt duidelijk dat de Rohloffnaaf nog altijd op een eenzame hoogte staat, maar die zit dan ook in een andere prijscategorie. Met andere woorden: wat ik ervaren heb, voelde, in de Alleweder, wordt in die meetgegevens bevestigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Re: nuvinci naaf
Zeker de automatisch geschakelde versies van versnellingsnaven (NuVinci, Matra,...) zijn best irritant voor de 'gevorderden': de ene keer wil je lekker malen aan een hoge cadans, de andere keer wil je rustig bollen aan lage cadans, maar zo'n systeem voelt dat allemaal niet aan. Goed voor oma's en technobeten.
De handgeschakelde NuVinci deugt volgens mij zeker wel in combinatie met een trapasmotor, maar daar is de nood aan verfijnde tussenstappen veel minder. Het soort Fietsers dat nadenkt over welke naaf ie gaat steken, komt dan al rap uit op een Rohloff, alleen al omdat je bijna zeker weet dat je levenslang geen miserie meer hebt.
Bij ons valt de keuze in 95% van de gevallen tussen Nexus8 en Rohloff, naargelang krachtbron, terrein en budget.
De handgeschakelde NuVinci deugt volgens mij zeker wel in combinatie met een trapasmotor, maar daar is de nood aan verfijnde tussenstappen veel minder. Het soort Fietsers dat nadenkt over welke naaf ie gaat steken, komt dan al rap uit op een Rohloff, alleen al omdat je bijna zeker weet dat je levenslang geen miserie meer hebt.
Bij ons valt de keuze in 95% van de gevallen tussen Nexus8 en Rohloff, naargelang krachtbron, terrein en budget.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: nuvinci naaf
van die automatische systemen heb ik ook al veel problemen gehoord. vaak moeten calibreren, of het systeem van begin aan niet goed te krijgen.
daarom zou ik wel voor een handmatige gaan. ik weet alleen niet wat ik onder die 360% moet verstaan? welke verhoudingen heb je dan?
dat traploze lijkt mij wel een voordeel. nu heb ik vaak het probleem dat ik tussen 2 versnellingen in zou willen zitten.
ik heb een 7speed met groot bereik en dan zitten die stappen wel fenomenaal.
bv de hogere versnellingen bij een 11-34: daar ga je van 18T naar 22T naar 28T naar 34T. en dat voel je dan wel.
nexus 8 hoor ik toch veel problemen mee, voor de rest vind ik ze ook goed betaalbaar
rohloff zijn de beste, maar daar is het prijskaartje dan ook naar.
en dan die nuvinci, traploos schakelen, lijkt mij toch wel wat. minder ingewikkelde delen binnenin die kapot kunnen terwijl die 2 vorige toch boordevol tandwielen zitten
daarom zou ik wel voor een handmatige gaan. ik weet alleen niet wat ik onder die 360% moet verstaan? welke verhoudingen heb je dan?
dat traploze lijkt mij wel een voordeel. nu heb ik vaak het probleem dat ik tussen 2 versnellingen in zou willen zitten.
ik heb een 7speed met groot bereik en dan zitten die stappen wel fenomenaal.
bv de hogere versnellingen bij een 11-34: daar ga je van 18T naar 22T naar 28T naar 34T. en dat voel je dan wel.
nexus 8 hoor ik toch veel problemen mee, voor de rest vind ik ze ook goed betaalbaar
rohloff zijn de beste, maar daar is het prijskaartje dan ook naar.
en dan die nuvinci, traploos schakelen, lijkt mij toch wel wat. minder ingewikkelde delen binnenin die kapot kunnen terwijl die 2 vorige toch boordevol tandwielen zitten
- Wim -de roetsende
- Kopman
- Berichten: 747
- Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
- Postcode: 7204CV
- Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
- Velomobiel: MilanSL MK7
- Contacteer:
Re: nuvinci naaf
Ik vind dat best zwaarmarini schreef:......... de industrie versie weegt nog net iets meer , zo iets van een 20kg.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: nuvinci naaf
Bereik van 360 % heeft niets te maken met verhoudingen. Het is de relatie tussen kleinste en grootste verzet. Anders gezegd (als ik het goed heb) is het grootste verzet 3,6 keer groter dan het kleinste. Bij een Rohloff is dat 5,2 keer. Praktisch betekent dit, naar mijn ervaring, dat de NuVinci in de Alleweder altijd een probleem vormde: ofwel was het kleinste verzet te groot (bergop) ofwel het grootste te klein (topsnelheid/cadans). Op een gewone fiets liggen de laagste en hoogste snelheid doorgaans niet zo ver uit elkaar, dus daar kan het perfect.fcapri schreef: daarom zou ik wel voor een handmatige gaan. ik weet alleen niet wat ik onder die 360% moet verstaan? welke verhoudingen heb je dan?
dat traploze lijkt mij wel een voordeel. nu heb ik vaak het probleem dat ik tussen 2 versnellingen in zou willen zitten.
ik heb een 7speed met groot bereik en dan zitten die stappen wel fenomenaal.
bv de hogere versnellingen bij een 11-34: daar ga je van 18T naar 22T naar 28T naar 34T. en dat voel je dan wel.
nexus 8 hoor ik toch veel problemen mee, voor de rest vind ik ze ook goed betaalbaar
rohloff zijn de beste, maar daar is het prijskaartje dan ook naar.
en dan die nuvinci, traploos schakelen, lijkt mij toch wel wat. minder ingewikkelde delen binnenin die kapot kunnen terwijl die 2 vorige toch boordevol tandwielen zitten
Hier heb je bijvoorbeeld een mooi overzicht met tabellen over bereik, verzet en sprongen.
Daarnaast had de NuVinci het moeilijk met schakelen onder belasting en was duidelijk merkbaar dat de weerstand toenam bij de uiteinden van het verzet. Zie ook de grafiek op Fahrradzukunft - om een grafiek te bekijken moet je geen Duits kunnen.
De Nexus 8 is (zie diezelfde grafiek) beter dan de Nexus 7. Er valt uiteraard veel te vinden over problemen, maar dat zegt niet veel: dit systeem is al vele jaren op de markt en vaak verkocht. Wat je zou moeten weten, is het uitvalpercentage. Er zal bijvoorbeeld veel meer te vinden zijn over defecten met - ik zeg maar wat - een VW Golf, een Renault Megane, dan met een Aston Martin. Simpelweg omdat er een veelvoud van rond rijden.
Qua herstellen: aan een Nexus of Rohloff kan een techneut nog iets doen, maar ik meen begrepen te hebben dat het bij de NuVinci alles of niets is.
Zoals ik al zei: het traploos werken vond ik wel schitterend, maar na bijna drie jaar ervaring met een Rohloffnaaf in de velomobiel wil ik zeker niet meer terug. Het is wel duidelijk dat je daar ook de prijs voor betaalt. Het voordeel van zo'n naaf is dat die bijna onverslijtbaar is (er zijn talloze voorbeelden van Rohloffnaven met meer dan 100.000 km) en dat je die kunt overzetten op een volgende fiets, mocht je dat willen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: nuvinci naaf
intressant. ik vind die 360% toch niet zo slecht.
ik heb nu een 70T voorblad en achteraan kan ik van 14T tot 34T schakelen.
70/14 tot 70/34. ik heb dus een 1/5 verhouding tot 1/2,05 of een verschil van 243%. het lijkt mij dus dat die 360% nuvinci voldoende is.
nog sterk aan het twijfelen wat te doen. uitkijken voor andere fiets, of de derailleurgedoe van de alleweder eruit gooien.
en dan wat te steken. nuvinci lijkt mij nog altijd leuk, nexus 7/8 zijn qua prijs ook zeker intressant
ik heb nu een 70T voorblad en achteraan kan ik van 14T tot 34T schakelen.
70/14 tot 70/34. ik heb dus een 1/5 verhouding tot 1/2,05 of een verschil van 243%. het lijkt mij dus dat die 360% nuvinci voldoende is.
nog sterk aan het twijfelen wat te doen. uitkijken voor andere fiets, of de derailleurgedoe van de alleweder eruit gooien.
en dan wat te steken. nuvinci lijkt mij nog altijd leuk, nexus 7/8 zijn qua prijs ook zeker intressant