mijn alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gast

#31 Bericht door Gast »

ik heb een denkfout gemaakt
als ik centerpoint sturing wil hebben en de veerpoot in dezelfde positie
houdt moet ik het wiel nr binnen draaien, dwz dat ik dus een mindere
spoorbreedte krijg

als ik de voorwielen scheef wil zetten om het breedste punt op de banden
te hebben moet ik de veerpoot ook veel schever zetten

ik zou het toch meer willen benaderen

ik herinner me idd dat ik op mijn trike die ik vroeger ns heb gemaakt
bij bulten moest tegentrekken
logisch eigenlijk

de veerpoot zou dus veel schuiner moeten, maar ik weet niet of ik daar
plaast voor zal hebben betreffende mijn benen
de wielkast hermaken is geen probleem, zal ik waarschijnlijk ook aanpassen als ik probeer van links en rechts een stuurknuppl te installeren, ik rij niet zo graag met die pook, enomdat ik lager wil gaan liggen kan ik mijn ellebogen ook moeilijker op die randen leggen
ik vondn nooit ect een comfortabele handenpositie, stuurknuppels
aan beide kanten lijkt me veel beter, ook makkelijker bij in- en uitstappen

Gast

#32 Bericht door Gast »

de dubbele bodemplaat is eruit
er zat daar nogal wat verdroogde drets in,
twee grote vuilblikken vol!

de revet-koppen aan de onderkant waren zo goed als volledig bestaande
uit aluminium-oxide, het verschil in uitboren tss de binnenste en buitenste
revetten is enorm, de buitenste zijn precies poeder, VRR één seconde met
een schroefboormachientje en joep in 1 2 3 erdoor, ik kon ze eraf piesen
bij wijze van spreken

en ik weet ook hoe die scheuren in de bodemplaat ter hoogte
van de scharnierbevestigingsbuizen (je kan ze zien zitten op de foto) ontstaan zijn, die buizen zijn nml
niet verbonden met de verticale wanden van de dubbele bodemplaat,
enkel met de bovenkant
dus dat kan dus vrij vlot flexen,daarom die vermoeiingsscheur aan
beide zijden
hadden ze die vierkante profielen beter aan de rest bevestigd zouden die
scheuren niet zijn voorgekomen

dus zou ik aanraden vr alle oude alleweders: verbind de opstaande
rand van de achterste vierkante stukjes buis (waarin de achtervork scharniert) met opstaande wand van de dubbele bodemplaat!

interessant hoor oude spullen uit elkaar vijzen!
Bijlagen
verdroogde_drets.JPG

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#33 Bericht door Luc Willaert »

Dat lijkt bijna op een lijkschouwing

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#34 Bericht door Johan Clerx »

Lijkt me eerder iets welnesskliniek achtigs Luc :wink:

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#35 Bericht door Brechtix »

Centerpunt sturing bij de Alleweders zit nog redelijk slim in mekaar, dmv een virtueel draaipunt dat zowat in het wiel ligt. Als je dat eens op CAD uittekent zie je dat de naloop verandert bij het sturen. Als ik het me goed herinner was-ie het grootst tijdens het rechtuit rijden. Mocht je dus de bovenkant van de veerpoot iets meer naar binnen brengen en de drie stangen onderaan overeenkomstig verlengen, kan je al niet teveel fout doen, en kan je eventueel nog de centerpuntsturing bijstellen adhv de relatieve lengte van de stangen.

Ik heb ook over vele mogelijke verbouwingen zitten nadenken, maar mijn AW is zo piekfijn gerestaureerd dat ik het zonde vind om er aan te komen en 'm in zijn waardigheid laat :-).
Wat de joysticks betreft was mijn beste idee om de bestaande bellcrank te behouden (Ackerman, spoorstang) en deze aan te sturen met twee bijkomende stangen vanaf twee zijdelingse joy-sticks. Ivm de ruimte binnen de cabine en de richting die deze stangen uitgaan, leek het me het beste om de joysticks te laten bewegen in een vertikaal vlak 45° schuin op het langse vertikale vlak. Waarmee een intrigerend probleem nog niet opgelost is, nl. de foute verhouding qua stuurgevoeligheid.
Bij mij zou dit kunnen omdat het zitje helemaal naar achter staat en er dus de ruimte is voor kruiselingse stangen voor of onder de voorkant van het zitje.

Qua kettinglijn gingen mijn gedachten in de richting van het volgende:
De bestaande, vrij zware achterbrug vervangen door een driedimensionale getrianguleerde (twee achterdriehoeken van een koersfiets gespiegeld aan mekaar gelast, bv.), verlengd tot twee scharnieren op de zijkant van de doos, ongeveer thv. het laagste punt van het zitje. Dit zou toelaten ongeveer op de as tussen dat voorste scharnieren één kettingrolletje (of SON?) te plaatsen, zodat de ketting van het voorblad tot het achterwiel slechts één kettingrolletje kent. Met de originele veerpoten helemaal tegen de achteras aan komen er niet teveel krachten op de voorste scharnieren (en enkel in langsrichting) zodat de doos het wel uithoudt.

Zou het met een Rohloff interessant kunnen zijn de terugkerende ketting in een buis te laten en die buis onder een beetje spanning te zetten om een kettingspanner te omzeilen?

Ik heb hier een uitlijnbok liggen voor Alleweders, als jij eens mijn wielen komt uitrechten lijnen we de jouwe uit :-).

Groeten en de neirstighied,

Brecht.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gast

#36 Bericht door Gast »

kan je me die autocad files opzenden?

merci vr de tips enal, ik ga t nog ns op mijn gemak lezen

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#37 Bericht door Brechtix »

Hebbik niet meer helaas.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gast

#38 Bericht door Gast »

lager en platter liggen in een alleweder
wil zeggen: minder zicht

oplossing: de neusgolving groter maken

ik heb de voorste verticale ondersteuingsplaat weggeeboord,
en dan een foto getrokken vanuit lage-lig-positie (hoofd volledig
binnen acherste van een alleweder) in originele toestand
en dan met de vinger de plaat omlaag getrokken

het is dus zeker te doen om lager en platter te liggen in een aw met
dezelfde platen

de verticale plaat in de neus wordt ook aangepast, die zit al verdacht
dicht tegen mijn schoenzolen, dus waarschijnlijk komt die best wat verder
nr voor, en omwille van trapkrachten (de centrale koker wordt daar origineel gewoon op gereveteerd...) wordt deze plaat waarschijnlijk ook aangepast

in ieder geval wordt de golving in de neusplaat ook groter ivm een
lagere lig-positie

zo is het ongeveer mogelijk om het hoofd onder het hoogste punt
van een aw te houden, zonder stukken alu te hoeven vervangen dr
plexiplaat
Bijlagen
originelegolvingvoor.JPG
meer_golving.JPG
neusprofielplaat.JPG
Laatst gewijzigd door Gast op wo 28 dec 2005, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#39 Bericht door Edje »

Dit is wat ze noemen maatwerk he, Knap bezig Alt :wink:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#40 Bericht door marksje »

...Da gaat nen "Alt"-weder worden :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Nick_Nitro
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 15:27
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Vrasene(Beveren-Waas)
Contacteer:

#41 Bericht door Nick_Nitro »

Ik ben benieuwd hoe hij er uit gaat zien na de veranderingen.
Ik heb er hoogsten ne keer of 10 mee gereden , dus die mankementen zullen niet van mij zijn.

Gast

#42 Bericht door Gast »

die mankementen zijn vr 90% eigen aan een alleweder
met een spiksplinternieuwe alleweder zou ik just t zelfste
uitspoken

ik kom net van brussel, een son 20" met schijfrembevestiging gekocht
nu moet ik daar een tandwiel op zien te fiksen

2 mogelijkheden:

1) vast tandwiel: is makkelijker, een tandwieltje vr sturmey archer voorzien van 6 gaten, rechstreeks op de naaf bouten
dit is t meest onderhoudsvrij, ik moet enkel vr een lekke band
aan t achterwiel prutsen
2) freewheel: daarvoor moet ik een flens met pionschroefdraad draaien
en komt het tandwiel buiten het asuiteinde, dan moet ik een speciale achtervork maken, waar ik al een ontwerp vr heb bedacht op de trein

maar oplossing 2) zal sowieso altijd zwaarder zijn, ik schat een halve kg
toch wel, en ik mag er niet mee smijten met de grammen

Gast

#43 Bericht door Gast »

kheb wel wat te zeggen,maar ik ben blijkbaar over mijn quota
van 6MB geraakt

zonder fotos kan ik niks zeggen, dus tzal dan maar gedaan zijn
met posten

maar weet dat de neus al ranker is en dat ze bij flevobike
destijds ofwel serieus aan de fles zaten ofwel niet haaks konden lassen
het U-profiel op de stuurknuppel staat min 5graden scheef

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#44 Bericht door Edje »

Alex, ik heb juist zo mooi uitgelegd wat je met je foto's moet doen :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gast

#45 Bericht door Gast »

er blijft niet veel meer over van de originele aw

ik snap echt niet hoe ze dat verkocht kregen

een paar dagen geleden de stuurinrichting eruit gehaald,
miljaarde miljaarde, alle rubbers van de ophanging waren
helemaal versleten, of zaten er niet meer omdat ze door de slijtage
gebarsten en weggesprongen waren, en vervangen is zodanig
prutswerk (er is blijkbaar niet gedacht over hoe makkelijk
te kunnen vervangen, tis de hel om de centrale punten te lossen)

vanmorgen gebeld met dries van de waw,
ik weet nu dat dat systeem van draadstang en rubber-rondellen
enkel dient om de prijs te drukken, en niet om zogenaamd
'schokken te dempen' vlgs de flevobike pdf die ik heb

zowat alle platen die aan de aw hangen staan al anders, ik heb al
honderden revetten uitgeboord en benuren bezig met het herpositioneren
van de platen

ik weet eerlijk gezegd niet meer waarom ik een aw gekocht heb,
en waarom ze de reputatie hebben om degelijk te zijn snap ik al
helemaal niet, de aandrijving is middeleeuws, de carosserie is te zwaar waar niet nodig en te licht waar wel nodig...

het is erg veel werk om dit nog nr mijn zin te krijgen,
ik had beter vr een waw gespaard denk ik soms

ongelooflijke brol die alleweders
niet moeilijk dat ze gevoelig zijn, als je ertegen piest moet je
de sporing al bijstellen omdat één of andere plaat verplooid is

Plaats reactie