mijn alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gast

#46 Bericht door Gast »

de son naafgenerator is voorzien van een tandwieltje
heb deze wel plaatselijk op 6punten moeten ontlaten om te kunnen
boren (opwarmen met sjalumot, tot oranje, dan laten afkoelen aan de lucht, anders is het materiaal te hard om in te boren, wel oppassen
dat je de tanden niet rood zet)

er moeten 6 boutjes van M5 in hé, en met borgpasta én borgring,
niet zoals op de foto monteren natuurlijk

het betreft een standaard cassettewieltje van 17 tanden,
die moet je dan nog ietse pietse uitvijlen zodat ie op de son flens past,
maar das een kwestie van een 0,1mm ofzo
moet nietgedraaid worden vlgs mij
er zijn 6 poten aan zo'n tandwieltje, op elke poot wat vijlen en tis gebeurd
Bijlagen
son_met_tandwiel.JPG
Laatst gewijzigd door Gast op do 05 jan 2006, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#47 Bericht door Edje »

Ziet er goed uit "velomobieldokter" Alt
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#48 Bericht door WFvN »

alt schreef:er blijft niet veel meer over van de originele aw

ik snap echt niet hoe ze dat verkocht kregen

een paar dagen geleden de stuurinrichting eruit gehaald,
miljaarde miljaarde, alle rubbers van de ophanging waren
helemaal versleten, of zaten er niet meer omdat ze door de slijtage
gebarsten en weggesprongen waren, en vervangen is zodanig
prutswerk (er is blijkbaar niet gedacht over hoe makkelijk
te kunnen vervangen, tis de hel om de centrale punten te lossen)
De enige rubbers die lastig te vervangen zijn, zijn de rubbers die midden onder de fiets zitten. Maak een klein gat op die plek en je kan er toch redelijk bij. De overige rubbers zijn vrij goed te bereiken.
vanmorgen gebeld met dries van de waw,
ik weet nu dat dat systeem van draadstang en rubber-rondellen
enkel dient om de prijs te drukken, en niet om zogenaamd
'schokken te dempen' vlgs de flevobike pdf die ik heb
Schokken te dempen? Ik heb begrepen dat ze bedoeld waren om de draadstangen op goedkope en eenvoudige wijze genoeg bewegingsvrijheid te geven. Ze voldoen goed genoeg wat dat betreft.
Ze dempen wel een beetje; er wordt wel wat trilling weggefilterd tussen wielophanging en de carosserie.
zowat alle platen die aan de aw hangen staan al anders, ik heb al
honderden revetten uitgeboord en benuren bezig met het herpositioneren
van de platen

ik weet eerlijk gezegd niet meer waarom ik een aw gekocht heb,
en waarom ze de reputatie hebben om degelijk te zijn snap ik al
helemaal niet, de aandrijving is middeleeuws, de carosserie is te zwaar waar niet nodig en te licht waar wel nodig...
Als je ziet hoeveel er nog rondrijden met tevreden eigenaren, vind ik het helemaal niet vreemd. Mijn oude Alleweder heeft al enorm veel kilometers gemaakt waar een doorsnee fiets 'U' tegen zegt. Hij is nu bij z'n 3e eigenaar. Het is niet de perfecte fiets (welke wel?) maar een barrel wil ik het zeer zeker niet noemen. Misschien heb je grandioos pech want ik was erg blij met m'n Alleweder. Tihamér rijdt nog steeds in een Alleweder rond en is er bij mijn weten nog altijd zeer content mee.
het is erg veel werk om dit nog nr mijn zin te krijgen,
ik had beter vr een waw gespaard denk ik soms
Wat heb je voor je Alleweder betaald dan? Ik heb ook alle rubbers, alle kogelkopjes meten vervangen, de ketting en tandwielen (op het voorblad na) heb ik vervangen, de derailleur was aan vervanging toe,...... maar het koetswerk was gewoon echt goed en zeker het opknappen waard (in mijn geval)
In mijn geval zat er een wereld van verschil in aanschafprijs van m'n Alleweder en die van een nieuwe velomobiel als WAW, Mango, Quest of Versatile. Voor mij wast het een geweldige instapper naar het velomobielgebeuren.
ongelooflijke brol die alleweders
niet moeilijk dat ze gevoelig zijn, als je ertegen piest moet je
de sporing al bijstellen omdat één of andere plaat verplooid is
Sporing bijstellen? Misschien 2x per jaar.... vaker was niet nodig. Laat je niet leiden door een tijdelijke tegenslag; die fietsen zijn het waard om op de weg gehouden te worden als je het mij vraagt.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#49 Bericht door Gast »

okay, ik ben erg jaloers op de tevreden aw-eigenaars,
want ik zou er al in kunnen hebben rondgereden

soit, ik ben nu zo, ik kan er niet aan doen hé
hij ligt dus open, ik ben voorbij the point of non return, zie foto

en ik doe mijn best om met mijn bescheiden portomonnee er een
stijf racekarretje van te maken
Bijlagen
zijkant1.JPG

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#50 Bericht door Edje »

Alt je kan de alleweder ook in bouwpakket kopen hoor ;-)

Zo moet je geen alleweder kopen om er een bouwpakket van te maken ;-)


Maar ik bewonder je ergen begin er maar aan, ALT don't give up.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#51 Bericht door Proes »

Alt, heb je jezelf een opleverdatum gegeven?
Of wordt het een project zonder einde?
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#52 Bericht door quattrovelootje »

WFvN schreef:Tihamér rijdt nog steeds in een Alleweder rond en is er bij mijn weten nog altijd zeer content mee
Wilfred, het is te merken dat je je goed thuisvoelt op ons Vlaams forum : het woord "content" ben ik op ligfiets.net nog niet bij je tegengekomen :wink: !

Tihamér -vindt de AW nog steeds de beste velomobiel ja, danku
i ride my bikes to ride my bikes

Gast

#53 Bericht door Gast »

ik weet niet wanneer ie 'af' zal aijn, totaal geen zicht op,
maar ik heb me vanavond voorgenomen om alle al te drastische veranderingen overboord te gooien wegens financiële redenen

de trapkoker hd ik eruit geboord, en die kon ik met de hand makkelijk
enkele graden flexen
de torsiekrachten in de trapkoker worden door welgeteld VIER revetjes
van diam 3 opgevangen ter hoogtevan de verbinding van koker en
stuk waar de ophangingsstangen zitten
die revetten zaten natuurlijk helemaal los
de zijplaten doen vr de torsie niet veel
nu, dat voorste stuk moet er toch uit omdat de trapkoker ivm andere neusvorm te lang is

ook heb ik een fout ontdekt binnenin de trapkoker: waar de bracketbuis-platen worden gereveteerd op de trapkoker zit binnenin
een verstevigings-U-profiel
de achterste rij revetten waren NAAST dat profiel geboord, het was duidelijk de bedoeling om dat profiel mee te nemen, maar ze zaten
er dus justejuste neffenst

nu, het bovenste U-profiel van die trapkoker is net geschikt om te vervangen door een alu 40*40 profiel, als ik de laat doorlopen
tot het achterste stuk van het sub-frame zal ik al een veel stijvere
constructie hebben zonder dat ikmijzelve ruïneer aan carbon en andere
dingen

de neusplaat heb ik vanavond al 'getrimd'; ttz de smallere
neus (5cm aan weerszijden en 5cm lager n het midden) op de originele
plaat afgetekend, de radiale sneden vr de bevestigingslippen uitgeslepen
met een dunne slijpschijf, dan de vorm eruit, nieuwe lippen
omgeplooid, hij zit nog niet vast, enkel erin ge-duwd momenteel

je kan links goed zien waar de plaat als een accordeon was,ik heb er wat
op gemept om hem al vlakker te krijgen
ik ga wel verstevigingen aanbrangen op die plaat, want uiteindelijk
is die plaat het enige wat de trapkoker verhindert van te bewegen,
als die plaat eruit is is hangt de trapkoker gewoon een beetje te bengelen,
dus dat wil ook zeggen dat die plaat de enige is die voor de trapafficiëntie
zorgt, en dan vind ik dat wel wat onderbemeten, hoe dik is dat,
een mm ofzo?
en de energie die toch getransfereerd word door die plaat moet dan nog
doorheen heel de neus, die op zicht ook al zo slap is als een vaatdoek

ik hoop dat een vierkant profiel in de trapkoker en een versteviging
van de neusplaat voldoende zal zijn

de achterkant van de buk wordt ook veel smaller, in deze stand
(opgehouden dr die touwtjes) kunnen de achterste platen zonder knik
bevestigd worden, ik hoop dat dat wat aerodynamisch voordeel kan
geven, plus ik vind het mooier
Bijlagen
aanzichtachter1.JPG
nieuweneus3.JPG

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#54 Bericht door Johan Clerx »

Ziet er goed uit Alt, heel goed. Ik zie dat de rohloff ook al zijn plaatsje heeft gekregen.

Gast

#55 Bericht door Gast »

de rohghloff ligt daar gewoon te liggen,
ik heb al een aantal mogelijke ophanginen,
met achtervering of niet, momenteel neig ik weer
naar geen vering omwille van de betere efficiëntie (?),
lagere gewicht en makkelijke installatie

ik kan dan nml de tussenas doen verschuiven ivm de kettingspanning
in de primaire ketting, en een schuifsysteempje bouwen
vr het achterwiel zodat ik nergens een spanrol hoef te hebben

het zou dan neerkomen op twee vaste rollen onder de zit vooraan,
en that's it, dat is twee rollen minder dan op mijn lowracer, zou al
een hoop moeten schelen
dat er een secundaire ketting is geeft vlgs mij veel minder wrijving,
als het secundaire kettingwiel op de tussenas links staat creëer
je onder belasting wel een draaimoment in de ophanging van de tussenas, maar
als je daar bij de ophanging ervan rekening mee houdt hoef je
er niet veel energie in te verliezen

Gebruikersavatar
Proes
chauffeur
Berichten: 1091
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 21:37
Postcode: 2050
Fiets: M5-Highracer
Locatie: Antwerpen (Linkeroever)
Contacteer:

#56 Bericht door Proes »

momenteel neig ik weer
naar geen vering omwille van de betere efficiëntie (?),
lagere gewicht en makkelijke installatie
Alt, jij houdt ook van snelheid .... misschien kan je dan maar beter je neiging volgen.

als het te hard wordt heb je nog wat speling met je bandenkeuze hé (big apples bijvoorbeeld)
Na 8 jaar Challenge nu toch eindelijk mijn eigen M5 carbon High-racer :-)

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#57 Bericht door marini »

je kan met achtervering ook je wiel verschuifbaar maken zodat een spanrol ook overbodig wordt. zoals oudere fietsen vroeger hadden.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gast

#58 Bericht door Gast »

marini, bedoel je niet 'zonder' achtervering?

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#59 Bericht door marini »

nee ik bedoel met achtervering
je ketting moet dan door het scharnier lopen want anders verlengt en verkort je ketting.
maar het kan,
gij hebt eigenlijk nen alu tig laspost nodig denk ik.
geharde tandwielen boor ik door met een hardmetaalboor lukt vrij aardig.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#60 Bericht door WFvN »

alt schreef:de rohghloff ligt daar gewoon te liggen,
ik heb al een aantal mogelijke ophanginen,
met achtervering of niet, momenteel neig ik weer
naar geen vering omwille van de betere efficiëntie (?),
lagere gewicht en makkelijke installatie
Als ik je een tip mag geven: kijk of je een achtervork kan krijgen/maken met twéé armen. Hang de Rohloff gewoon in het achterwiel. Gebruik de originele kettingrol in de achterbrug voor kettingeleiding. Maak de kettinglijn eventueel zelf anders. Scheelt je het gewicht van een tussenas maar heb je wel weer vering. Scheelt direct ook weer ruimte ín je fiets.
Plaats de kettingspanner aan de onderste ketting bij het voorblad. Zo heb je een zeer simpele situatie bij het achterwiel. Daar kan je een kettingkast omheen bouwen zodat je nagenoeg geen onderhoud hebt qua vuiligheid in de ketting e.d.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Plaats reactie