Velomobiel in windtunnel
- DennisTheMenace
- Neo Prof
- Berichten: 242
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
- Postcode: 3700
- Fiets: M5 CHR
- Locatie: Tongeren
- Velomobiel: Quest 700| DF-XL
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
Wegwaaien zal die fiets niet doen, echter moet je de krachten en momenten opmeten die op het object werken om de luchtweerstand te bepalen. Ik kan mij inbeelden dat ook het gewicht van de berijder een rol kan spelen. Ik zou dus al even op voorhand met die jongens van bike valley gaan praten om verrassingen achteraf te vermijden. In ons geval gaven ze ons toen de interface van de meetunit en hebben we zelf een onderdeel ontworpen dat ons object aan de unit koppelde.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
kan je die niet beter aan een kabel monteren en daar de krachten op meten?
immers zal de lucht 'trekken' aan de fiets en dan kan je aflezen op die krachtmeter hoeveel 'verlies je hebt'
immers zal de lucht 'trekken' aan de fiets en dan kan je aflezen op die krachtmeter hoeveel 'verlies je hebt'
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3862
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
Dat lijkt me de simpelste manier om stroomlijn efficiëntie te meten.
maar in de windtunnel kan je zichtbaar zien waar de verschillen zich voordoen
-
- Helper
- Berichten: 346
- Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
- Postcode: 9190
- Velomobiel: QuestXS
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
Ik nam nog eens contact op ivm hoe de meting plaatsvindt en wat elke extra optie zou zijn. (Racekap, broek, vizier...)
Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met TapatalkBedankt voor uw email en leuk om te horen dat er wel interesse lijkt te zijn.
Bij het meten van de velomobielen meten we het geheel op een balans. We kunnen dus geen zones weergeven waar de weerstand het grootst zal zijn. Tijdens de testen blazen we wind op de velomobiel en de krachten die hier uit ontstaan zullen opgemeten worden door de sensoren onder de bodemplaat waar de velomobiel op staat. We meten dan in windrichting en de component hier loodrecht op om de zijwindgevoeligheid aan te duiden.
Betreffende meerdere iteraties per model kan ik een aanbod maken van 100 euro ex btw per extra iteratie bovenop de basis prijs van 150 euro ex btw
-
- Supporter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 19 jan 2019, 16:15
- Postcode: 8310
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
Bij het idee van trekken aan een lang touw (fcapri) zouden ook de wielen draaien , wat realistischer zou zijn dan stilstaande wielen?
Zeker als je weet dat de bovenkant van een wiel een 2x de fietssnelheid vooruitgaat , een de onderkant stil staat tov van de weg.
jan
ps en zou het niet goedkoper zijn? Lang touw, dynamometer , windstille dag een een niet gebruikt stuk weg?
Zeker als je weet dat de bovenkant van een wiel een 2x de fietssnelheid vooruitgaat , een de onderkant stil staat tov van de weg.
jan
ps en zou het niet goedkoper zijn? Lang touw, dynamometer , windstille dag een een niet gebruikt stuk weg?
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
Als het windstil is ga je niet veel meten natuurlijk ...
Stop Fueling Around
-
- Supporter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 19 jan 2019, 16:15
- Postcode: 8310
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
Oei, ik was niet zo duidelijk : auto rijdt op een lege weg aan 40 /uur= >aan de auto een touw van 50 meter , daaraan een dynamometer om de kracht te meten, daaraan de velomobiel.
Voordeel van de 50 meter : minder invloed van de auto wind op de velomobiel?
Voordeel wielen draaien echt, met alle invloeden op de aerodynamica?
Nadeel : ook de bandrolweerstand wordt gemeten, echter deze is bij hoge snelheden maar de kleinste component?
't is maar een gedacht, ik heb het zelf nooit getest, maar meen het ooit ergens gelezen te hebben.
jan
ps Bij een kleine zijdelingse wind zou de auto wervel nog wegwaaien waardoor er helemaal geen invloed van de auto op de velomobiel meer is .
ps misschien best brommer / andere velomobiel met motor ipv auto? (minder wind ?)
Voordeel van de 50 meter : minder invloed van de auto wind op de velomobiel?
Voordeel wielen draaien echt, met alle invloeden op de aerodynamica?
Nadeel : ook de bandrolweerstand wordt gemeten, echter deze is bij hoge snelheden maar de kleinste component?
't is maar een gedacht, ik heb het zelf nooit getest, maar meen het ooit ergens gelezen te hebben.
jan
ps Bij een kleine zijdelingse wind zou de auto wervel nog wegwaaien waardoor er helemaal geen invloed van de auto op de velomobiel meer is .
ps misschien best brommer / andere velomobiel met motor ipv auto? (minder wind ?)
- DennisTheMenace
- Neo Prof
- Berichten: 242
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
- Postcode: 3700
- Fiets: M5 CHR
- Locatie: Tongeren
- Velomobiel: Quest 700| DF-XL
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
Dan meet je geen zijdelingse krachtcomponent, mix je rol en luchtweerstand en meet je zowel de versnelling van je aandrijving als de weerstand op je velomobiel. Denk dat het dan nog meer zin heeft om je van een helling te laten Rollen...
-
- Supporter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 19 jan 2019, 16:15
- Postcode: 8310
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
Is de zijdelingse krachtcomponent is kracht bij zijwind?
jan
jan
- DennisTheMenace
- Neo Prof
- Berichten: 242
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
- Postcode: 3700
- Fiets: M5 CHR
- Locatie: Tongeren
- Velomobiel: Quest 700| DF-XL
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
Ja, maar ook de vorm van de vm kan eventueel een zijdelingse component genereren als hij asymmetrisch is, wat natuurlijk niet wenselijk is.
Ik denk dat de verschillen tussen de verschillende vms zo klein zijn dat je ze niet gaat kunnen meten door ze achter een auto te slepen.
Op het duitstalige forum doen ze af een toe een uitroltest die al een beetje een idee geeft.
Ik denk dat de verschillen tussen de verschillende vms zo klein zijn dat je ze niet gaat kunnen meten door ze achter een auto te slepen.
Op het duitstalige forum doen ze af een toe een uitroltest die al een beetje een idee geeft.
-
- Supporter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 19 jan 2019, 16:15
- Postcode: 8310
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
Is zo'n uitrol test niet heel afhankelijk van het wind van de dag? Als je fietsen wil vergelijken moet je ze steeds op de zelfde dag testen?
jan
jan
-
- Supporter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 19 jan 2019, 16:15
- Postcode: 8310
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
ter info
wanneer een ligfiets aan 40 per uur rijdt, en er moet met 22,5 N aan het touwtje getrokken worden( = +/- gewicht van 2.3 kg) betekend dit dat de fietser 250 w nodig heeft om 40 per uur te rijden.
De touw test zou dus met een keukenweegschaal kunnen gedaan worden.
formule is
(snelheid /3.6) * (kracht *9.81) = aantal Watt .
kracht in kg
snelheid in km/uur
jan
wanneer een ligfiets aan 40 per uur rijdt, en er moet met 22,5 N aan het touwtje getrokken worden( = +/- gewicht van 2.3 kg) betekend dit dat de fietser 250 w nodig heeft om 40 per uur te rijden.
De touw test zou dus met een keukenweegschaal kunnen gedaan worden.
formule is
(snelheid /3.6) * (kracht *9.81) = aantal Watt .
kracht in kg
snelheid in km/uur
jan
-
- Supporter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 19 jan 2019, 16:15
- Postcode: 8310
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
Misschien de ketting eruit halen tijdens de test ??DennisTheMenace schreef: ↑zo 20 jan 2019, 18:15 Dan meet je geen zijdelingse krachtcomponent, mix je rol en luchtweerstand en meet je zowel de versnelling van je aandrijving als de weerstand op je velomobiel. Denk dat het dan nog meer zin heeft om je van een helling te laten Rollen...
-
- Neo Prof
- Berichten: 161
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
- Postcode: 2440
- Fiets: Baron Xlow
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
vermogenmeting, doen we gans anders dan krachten en snelheden meten_in mijn archieven gedoken, even het artikel vd grootmeester opgesnort_dus met zen allen nr het kuipke.
- DennisTheMenace
- Neo Prof
- Berichten: 242
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
- Postcode: 3700
- Fiets: M5 CHR
- Locatie: Tongeren
- Velomobiel: Quest 700| DF-XL
- Contacteer:
Re: Velomobiel in windtunnel
Hier wordt enerzijds verschillen in rolweerstand en verschillen in luchtweerstand gemeten voor een gegeven fiets met verschillende configuraties.artikel vd grootmeester opgesnort
Ook hier wordt de rolweerstand en de luchtweerstand samen gemeten.de fietser 250 w nodig heeft om 40 per uur te rijden
Dit gegeven kan ik gewoon van mijn garmin aflezen (met transmissie verliezen inbegrepen weliswaar)
Als je geïnteresseerd bent welke fiets het minste vermogen nodig heeft, kan je beter met twee naast elkaar even langs het kanaal gaan rijden met vermogenmeter. Ook dat is hier al gedaan met een Milan en een df-xl.
Om echt goed te kunnen vergelijken wat het verschil in stroomlijn is tussen de verschillende modellen in gecontroleerde omstandigheden, denk ik dat de windtunnel de meest elegante oplossing is.
Van de andere kant ben ik altijd te vinden voor een vergelijkende test met vermogenmeter, wat misschien voor de dagdagelijkse gebruiker minstens even waardevol is. Misschien eens een wedstrijdje organiseren met een vermogenslimiet?