zondag knutseldag

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

zondag knutseldag

#1 Bericht door fcapri »

t is zondag, ge kunt niet aan de auto sleutelen omdat ge op onderdelen wacht, en de alleweder staat daar zielig in de garage. tijd voor eens wat leuks te doen...


ruitenwissermotor van een ford, freewheel van een BMX'ke, slijpschijf en een lasapparaat is alles wat ik nodig had ik dit te maken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
t zit parallel met de vering, en als die op de grond staat, dus niet te zien. zalig

https://www.youtube.com/watch?v=_18XaxdA2PA
het ding doet het. vlakke baan 16km/h, licht bergop 6km/h en motor krijgt het enorm moeilijk. toch maar weer afgebroken, want om nu met een zware loodaccu te beginnen rijden, is er ook over (mijn li-ion batterijen vonden de hoge stromen van dit ding niet zo leuk. ding trekt vlot 10A en meer op 12V).

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: zondag knutseldag

#2 Bericht door fujin »

hmm, origineel. Is dat voor interval training?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: zondag knutseldag

#3 Bericht door bicky »

kan je aansluiten op je zonnepanelen :mrgreen: :lol:

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: zondag knutseldag

#4 Bericht door Wouter D »

Ik denk dat die ruitenwissermotor wel gehomologeerd was...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: zondag knutseldag

#5 Bericht door fcapri »

was een testje hoeveel vermogen je nodig hebt om assistentie te kunnen hebben in bergop. de alleweder is en blijft een zware VM en dat voel je in bergop
zo een ruitenwissermotor met wormwielreductie is allesbehalve ideaal.
-t vreet teveel stroom (5A bij 12V als die vrij loopt)
-door de wormwielconfig en de freewheel, kan je wel vooruit rijden zonder dat de motor draait, maar niet achteruit want dan blokkeert de motor
-bij overspanning gaat die enorm vonken (24V)
-directe aandrijving op de ketting was wel een voordeel en een stuk makkelijker te bouwen dan een motor aan de pedalen.

door de naafversnelling achteraan is het heel moeilijk om nog een motor te kunnen inbouwen. in het voorwiel kan je er namelijk geen steken :mrgreen: . t was een leuke ervaring en zal me nog wel helpen in de toekomst bij andere projecten (ben nog altijd bezig om een 'legale' electrische scooter te kunnen bouwen. voor de moment doet de verzekering nog moeilijk met de swap van verbrandingsmotor naar electromotor, maar misschien dat hybride wel mogelijkheden bied).
het is het accelereren dat veel energie vraagt, snelheid aanhouden kan je met beperkt vermogen. een gewone ebike levert 250W nominaal, maar bij het vertrekken uit stilstand kan die vlot 400-500W genereren.

mijn motortje nu is een ruitenwissermotor die in principe altijd dezelfde belasting heeft. ook als die vastloopt (bv ruitenwissers vastgevrozen), dan verbrand het motortje niet en trekt ook geen enorme stroom. vandaar dat die bij bergop gewoon stilvalt, die heeft geen mogelijkheid om mee energie te leveren (en uit de accu te trekken)

Plaats reactie