Ligfiets speedelec

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Ligfiets speedelec

#1 Bericht door Wouter D »

We zaten bij fcapri.... Om topicvervuiling tegen te gaan even een nieuw onderwerp

...
Misschien kunnen we het forum voor leegloop behoeden door een vakje bij te maken voor speedelecs :lol: :mrgreen:
Ik vraag me af of speedelec ligfiets wettelijk haalbaar
Met ligfiets bedoel ik in dit geval de tweewieler. De trike en velomobiel komen al uitgebreid aan bod op dit forum.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#2 Bericht door CapoJan »

Eerste administratief probleem: een speedpedelec moet volgens onze wetgeving beschikken over een COC (certificaat van conformiteit). De grootste kans op dergelijke machines, vermoed ik, maak je bij de Duitse fabrikanten. Quick check bij HP Velotechnik: niet mogelijk. Enkel de Scorpion bestaat in speedpedelec uitvoering en da's een trike.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#3 Bericht door paulheyndrickx »

CapoJan schreef: di 23 jan 2018, 20:16 Enkel de Scorpion bestaat in speedpedelec uitvoering en da's een trike.
Streetlegal in België? Ik dacht dat speedelecs per definitie tweewielers waren?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#4 Bericht door CapoJan »

paulheyndrickx schreef: wo 24 jan 2018, 14:53
CapoJan schreef: di 23 jan 2018, 20:16 Enkel de Scorpion bestaat in speedpedelec uitvoering en da's een trike.
Streetlegal in België? Ik dacht dat speedelecs per definitie tweewielers waren?
Ha, dan komen we weer terecht bij het verhaal van die snelle velomobiel, die volgens de politierechtbank wel legaal was omdat rijwielen (met uitzondering van tweewielers) volgens de Europese wetgeving in een andere categorie thuishoren (iets met aantal wielen en zithoogte). Een Scorpion Speedpedelec zou volgens die interpretatie gewoon een pedelec blijven. Maar: daar gaat de discussie niet om. Het gaat puur om speedpedelecs, dus tweewielers.

De informatie is tamelijk overzichtelijk in de tabel van de FOD Mobiliteit. Scroll vooral naar helemaal onderaan, waar de definitie van een speedpedelec staat.
Voor een COC moet de fabrikant of invoerder instaan. Ik heb begrepen dat zoiets geen goedkope zaak is. De invoerder moet dus afwegen of de kosten opwegen tegen de eventuele verkopen. Ik heb de indruk dat veel ligfietsers iets hebben tegen ondersteuning, dus de markt is heel erg klein. Bijgevolg: indien geen COC, dan is die snelle tweewieler illegaal.
Waarschijnlijk is het ingewikkelder dan dat, maar dit is tot hoever mijn kennis rijkt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#5 Bericht door Wouter D »

Dan is het blijkbaar beter een niet-gehomologeerde niet-geregistreerde SLF te maken en hopen dat ze je niet tegenhouden 😊
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#6 Bericht door CapoJan »

Wouter (spruitje) schreef: wo 24 jan 2018, 23:05 Dan is het blijkbaar beter een niet-gehomologeerde niet-geregistreerde SLF te maken en hopen dat ze je niet tegenhouden 😊
Dat is alleszins veel makkelijker. Je neemt een standaard ligfiets, bestelt wat spullen in China, monteert die op de fiets en 't is klaar. Zo lang er niets gebeurt, kan het geen kwaad. Mocht je een ongeval krijgen (met of zonder tegenpartij) en de verzekering komt erachter, dan zal je pas problemen hebben.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#7 Bericht door paulheyndrickx »

"13. Hoeveel wielen kan een rijwiel met elektrische hulpmotor, een gemotoriseerd rijwiel of een speed pedelec hebben?
Rijwielen met elektrische hulpmotor en gemotoriseerde rijwielen kunnen 2 of meer wielen hebben. Speed pedelecs mogen slechts 2 wielen hebben."
zegt de pagina waar Capojan naar verwijst.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#8 Bericht door Helen »

De Fietsersbond afdeling Temse heeft een heel interessant document geschreven: http://www.fietsersbond.be/nieuws/onze- ... r-fietsers

Hierin wordt gedetailleerd en met verduidelijkende tekst, uitgelegd wat de verschillende teksten in de wegcode concreet betekenen voor fietsers, speed pedelecs, velomobielen etc.

Dit document wordt ook up to date gehouden, de laatste versie dateert van 3/1/2018!

Ik ga het de komende dagen eens doorspitten om er voor de wielertoeristenclub een artikeltje over te schrijven met de meest opvallende dingen die we misschien niet wisten.

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#9 Bericht door KarelJ »

Helen schreef: do 25 jan 2018, 15:43 De Fietsersbond afdeling Temse heeft een heel interessant document geschreven: http://www.fietsersbond.be/nieuws/onze- ... r-fietsers
Inderdaad interessant! Bedankt voor de link!
Eigenlijk zou een dergelijke analyse voldoende moeten zijn om:
- bij het bevoegde ministerie actie uit te lokken (aanpassen wetgeving, ...)
- bij elke rechtszaak rond plaats van fietser op de weg, ... een onmiddellijke vrijspraak uit te spreken (wegens onduidelijke regels)

Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Kan een ligfiets speedpedelec zijn/worden?
Volgens mij wel (bij een 2-wielige ligfiets). De verplichting tot nummerplaat is uitgesteld naar het einde van dit jaar en wel om volgende reden:
als je geen COC van jouw fiets hebt/kan krijgen, dan moet je de fiets door de politie laten "keuren" tot speed pedelec. Doordat de politie hiervoor niet klaar is (weten niet wat ze exact moeten nakijken, hebben er geen procedure/opleiding voor gekregen) wordt de verplichting tot nummerplaat uitgesteld naar december 2018. Ik ga er van uit dat je tegen het einde van dit jaar een ligfiets als speedpedelec kan laten goedkeuren bij de politie (mits voldoen aan de voorwaarden (ondersteuning valt weg boven 45 km/u, licht moet altijd branden, remlicht mogelijks ook verplicht (een collega z'n speedpedelec wordt teruggeroepen door de fabrikant om een remlicht, ... te plaatsen), ....)

Ik blijf het trouwens stom vinden dat in België een 3-wieler geen speedpedelec kan worden (in Nederland, Duitsland, ... kan dit immers wel). Nu blijven we afhangen van vage regels rond rijwielen (3/4-wielers), Europese richtlijnen, ... om een velomobiel tot 45 km/u te laten ondersteunen en al of niet op de weg te rijden. De rechtsspraak staat hierin tot nu toe aan onze kant (maar doordat nu expliciet in de Belgische wetgeving staat dat een speedpedelec 2 wielen moet hebben, vrees ik dat vorige uitspraken van rechters niet 100% meer relevant zijn). Een duidelijke wetgeving die het toelaat (zoals in de andere Europese landen), zou veel handiger zijn.

Mijn collega werd enkele dagen geleden met z'n speedpedelec langs de kant gezet door de politie. Zij hebben hem gezegd dat de nummerplaat vanaf december zal verplicht zijn en dat ze vanaf dan veel controles gaan doen. Ik vrees dat we vanaf dan met de velomobiel (al of niet met ondersteuningsmotor) veel langs de kant gaan gezet worden...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#10 Bericht door Wouter D »

Lex, heeft een nrplaat op zijn was. Of hij geregistreerd is en correct aangevraagd/verkregen.... Is mogelijk een andere zaak 8) :lol:
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#11 Bericht door bicky »

KarelJ schreef: di 30 jan 2018, 13:08Mijn collega werd enkele dagen geleden met z'n speedpedelec langs de kant gezet door de politie. Zij hebben hem gezegd dat de nummerplaat vanaf december zal verplicht zijn en dat ze vanaf dan veel controles gaan doen. Ik vrees dat we vanaf dan met de velomobiel (al of niet met ondersteuningsmotor) veel langs de kant gaan gezet worden...
Controles door politie :lol:

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#12 Bericht door rik »

DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Patrick Vanmechelen
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 22:21
Postcode: 3600
Fiets: Challenge Hurricane
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#13 Bericht door Patrick Vanmechelen »

Ik heb sinds vorig zomer een tweedehands trice Azub Tricon, waar de vorige eigenaar elektrische ondersteuning op heeft gemonteerd. Ik heb bij de FOD mobiliteit geïnformeerd of het mogelijk was mij in regel te stellen (inschrijving, nummerplaat, verzekering,..) zonder uiteraard over een COC te beschikken.
Antwoord: 'Jammer, maar helaas is dat nog niet mogelijk, omdat er voor dit type voertuigen nog geen homologatiecriteria zijn...'
Sindsdien geen nieuws.. Wat het ooit zou betekenen als ze mij aan de kant zetten is dus vermoedelijk een loterij ??? :?:
Patrick

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#14 Bericht door Ares »

Patrick Vanmechelen schreef:Ik heb sinds vorig zomer een tweedehands trice Azub Tricon, waar de vorige eigenaar elektrische ondersteuning op heeft gemonteerd. Ik heb bij de FOD mobiliteit geïnformeerd of het mogelijk was mij in regel te stellen (inschrijving, nummerplaat, verzekering,..) zonder uiteraard over een COC te beschikken.
Antwoord: 'Jammer, maar helaas is dat nog niet mogelijk, omdat er voor dit type voertuigen nog geen homologatiecriteria zijn...'
Sindsdien geen nieuws.. Wat het ooit zou betekenen als ze mij aan de kant zetten is dus vermoedelijk een loterij ??? :?:
Patrick
Advocaat van de duivel: "Mag je dan überhaupt wel gebruik maken van de openbare weg?"

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#15 Bericht door Brechtix »

Je bent toch zelf ook niet gehomologeerd, en je fiets ook niet - en toch mag je op de openbare weg.
Homologatiecriteria voor trikes gaan er (m.i.) ook niet komen vanwege EU2013/168.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Plaats reactie