Ligfiets speedelec

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#16 Bericht door Wouter D »

Afgelopen weekend maakte me iemand wijs dat een ligfiets met zithoogte lager dan 40cm. Niet hoefde gehomologeerd worden. Reden zou in dezelfde lijn liggen als deze vd rijwielen

Wat is daar van aan?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#17 Bericht door Beinsberger E »

Ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen de politie heeft wel wat anders te doen. Op dit moment wordt er veel over gesproken maar eens de storm geluwd is hoor je er niets meer van. Alles en overal controleren gaat toch niet of er moet op elke hoek een politieagent gaan staan. :roll:

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#18 Bericht door highway_patrol »

Vanuit mijn perceptie lees ik dat een trike geen speedpedelec kan zijn (moet tweewieler zijn) in België, ondanks een geldig COC.

Wat ik me al even afvraag (maar nog niet hard genoeg om het uit te vlooien :mrgreen: ) is of de uitzonderingsmaatregel die geldt voor brom- en motorfietsen met een ontdubbeld voorwiel niet van toepassing zou kunnen zijn op een trike. Deze brom- en motorfietsen, meestal scooters met een kantelmechanisme op de voorwielen hebben een COC van een tweewieler, dacht ik. De uitzonderingsmaatregel gaat over de breedte of spoorbreedte, als ik het me goed herinner. Het kantelmechanisme is er niet in weerhouden. Een wetswijziging van 19-01-2013 zou er iets mee te maken hebben (echt nog niet gevlooid :mrgreen: ). Tenslotte scheren ze een speedpedelec over dezelfde kam als een bromfiets klasse b.
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#19 Bericht door Brechtix »

Wouter (spruitje) schreef: ma 12 feb 2018, 0:47 Afgelopen weekend maakte me iemand wijs dat een ligfiets met zithoogte lager dan 40cm. Niet hoefde gehomologeerd worden. Reden zou in dezelfde lijn liggen als deze vd rijwielen

Wat is daar van aan?
Klopt min of meer. Geen enkele ligfiets moet gehomologeerd worden want het is een gewoon rijwiel.
Als er een motor toegevoegd wordt komt het voertuig in één van de categorieën terecht die opgesomd worden in EU168/2013, wat naargelang de categorie verschillende gevolgen heeft op nationaal en regionaal vlak qua keuringen, attesten en wegcode, BEHALVE:
d) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik in wedstrijden;
h) fietsen met trapondersteuning, voorzien van een elektrische
hulpmotor met een nominaal continu vermogen van ten
hoogste 250 W waarvan de aandrijfkracht wordt onderbro
­
ken wanneer de bestuurder ophoudt met trappen en anders
geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken voor
­
dat het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt
k) voertuigen uitgerust met een bestuurderszitplaats waarvan de
hoogte van een R-punt

540 mm voor de categorieën L1e,
L3e en L4e of (tweewielers, bx)

400 mm voor de categorieën L2e , L5e, (driewielers, bx), L6e
en L7e.(vierwielers, bx)

Als je dus een motor >25km/u zet op een high-racer met een r-punt hoger dan 54 cm wordt het een L1e voertuig ( (licht gemotoriseerd voertuig op
twee wielen), met als subcategorieën:
i) L1e-A-voertuig (gemotoriseerd rijwiel);
ii) L1e-B-voertuig (bromfiets op twee wielen);).

En dan zit je in het zinsverbijsterende moeras van de nationale en regionale wetgeving. De ervaring leert dat een eenmalige typegoedkeuring in Belgie in de praktijk onmogelijk is wegens interne tegenspraak binnen en tussen de administraties. De enige gekende mogelijkheid is verkopen aan een Duitser, laten keuren als prototype, en terugkopen.

Nee, als je dan toch een wiel te weinig hebt :-) better keep low.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#20 Bericht door Lex »

Wouter (spruitje) schreef: di 30 jan 2018, 15:38 Lex, heeft een nrplaat op zijn was. Of hij geregistreerd is en correct aangevraagd/verkregen.... Is mogelijk een andere zaak 8) :lol:
Het is idd geen officiële nummerplaat.
V-WAW-238 zou een beetje toevallig zijn op de Waw nr 238, niet? :roll:
De nummerplaat is dan ook géén plaat maar een sticker en plakt niet waar een originele plaat zou moeten hangen.
Ik heb ooit een onozelaar gehad die zich uitgaf voor flic. Deze was op mij aan het roepen dat ik niet op de openbare weg mocht omdat ik geen nummerplaat had. Dit was dus mijn oplossing. :wink:

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#21 Bericht door Wouter D »

Misschien kan je ook nog deze sticker op je vm hangen. Weer wat minder twijfel. Misschien wel test aanpassen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#22 Bericht door Brechtix »

Lex schreef: di 20 mar 2018, 13:20... een onozelaar die zich uitgaf voor flic.
Hé ik ben die ook al een paar keer tegengekomen. :D
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#23 Bericht door Lex »

Brechtix schreef: wo 21 mar 2018, 14:59
Lex schreef: di 20 mar 2018, 13:20... een onozelaar die zich uitgaf voor flic.
Hé ik ben die ook al een paar keer tegengekomen. :D
Zou het dezelfde zijn? :o :lol:

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Ligfiets speedelec

#24 Bericht door highway_patrol »

Ik heb een beetje gevlooid. Een speed pedelec kan, volgens de belgische wetgeving een trike zijn mits de contactvlakken van de banden met de grond minder dan 46 cm van elkaar staan. Het zal dus een kanteltrike moeten zijn.

1-12-75:
De cilinderinhoud van een motor met inwendige verbranding bedraagt ten hoogste 50 cm3 en het netto-maximumvermogen 1 kW. Voor een elektrische motor bedraagt het nominaal continu maximumvermogen ten hoogste 1 kW.
Het niet bereden gemotoriseerd rijwiel wordt niet als een voertuig beschouwd.]5
2.16. <Oud art. 2.15.> " Motorvoertuig ", elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden.
2.17. [6 "Bromfiets" :
1) ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm3 bedraagt met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW, of met een elektrische motor met een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4kW en met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 25 km per uur, met uitsluiting van de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen;
2) ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :
a) elk tweewielig voertuig, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A en van de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur en met de volgende kenmerken :
- een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of
- een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft;
b) elk drie- of vierwielig voertuig, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur en met de volgende kenmerken :
- een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met elektrische ontsteking betreft, of
- een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met compressieontsteking betreft, of
- een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.
Voor vierwielige bromfietsen met een gesloten bestuurders- en passagiersruimte die maximaal van drie zijden toegankelijk is, bedraagt het netto-maximumvermogen of het nominaal continu maximumvermogen ten hoogste 6 kW.
3) ofwel een "<speed> <pedelec>", dit wil zeggen elk tweewielig voertuig met pedalen, met uitsluiting van de gemotoriseerde rijwielen, met een hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken bij een voertuigsnelheid van maximum 45 km per uur, en met de volgende kenmerken :
- een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een motor met inwendige verbranding betreft, of
- een nominaal continu maximumvermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft.
De maximale lege massa van de driewielige bromfietsen is beperkt tot 270 kg; deze van de vierwielige bromfietsen tot 425 kg; voor de elektrische voertuigen geldt die massa evenwel zonder de batterijen.
Drie- en vierwielige bromfietsen zijn uitgerust met maximaal twee zitplaatsen, inclusief de bestuurderszitplaats.
De driewielige bromfiets met twee wielen die op dezelfde as zijn gemonteerd en waarvan de afstand tussen de middens van de contactvlakken van deze wielen met de grond kleiner is dan 0,46 m, wordt beschouwd als bromfiets met twee wielen.
De niet-bereden tweewielige bromfiets wordt niet als voertuig beschouwd.
ex-WAW017
ex-WAW235

Plaats reactie