Trekhaak op de WAW

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Trekhaak op de WAW

#1 Bericht door Mugtango »

Ja, ik weet het: voor sommigen klinkt dit zoals een ferrari met een aanhangwagen....(not done en geen mooi zicht)

Maar toch vraag ik het hier even: Kan dit uberhaupt, en zo ja, zijn er mensen die dit al deden? Zelf heb ik er nog niks van teruggevonden.

Reden: eWAW voor woon-werk doeleinden komt na 6 maanden ook steeds meer het privé-leven ingeslopen. De (2de) auto doet welhaast geen km's meer, maar de bagageruimte van de WAW is wat aan de krappe kant om echt boodschappen te gaan doen. Dus voor die wagen definitief de deur uit gaat nog even bovenstaande vraag.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#2 Bericht door trikelover »

Ik heb in de tijd ook gewoon een fietskar voor kindjes achter de waw gehangen. Dit was wel nog de een waw van de eerst generatie.

Ik denk dat je best net zoals ik in de tijd gedaan heb gewoon eens vragen aan aan fietser die kunne je het best te woord staan en de juiste oplossing aanbieden
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#3 Bericht door Mugtango »

Ik moet toegeven dat ik de vraag nog niet aan Brecht of Ben stelde. Ik wou hier eventueel wat ervaringen sprokkelen, maar ik vrees dat combinatie WAW/aanhanger heel zeldzaam is.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#4 Bericht door trikelover »

Ik heb deze combinatie toch al een aantal keren gezien en niet alleen bij de waw ook andere velomobielen.

De vraag is wat jij allemaal mee moet nemen van de winkel ik ben er in al de tijd toch al altijd in geslaagd om alles in de velomobiel te krijgen. En laat ons zeggen dat de waw van alle velomobielen die ik al gereden heb het meeste in kon maar dat kan natuurlijk ook wel liggen aan het feit dat mijn waw nog een wat ik noemde reserve bagageruimte had in de neus maar zelf zonder deze te gebruiken kon ik mist wat puzzelen telkens alles in de fiets krijgen.

Al je het dan toch gemakkelijk wilt oplossen neem de achterkant af en steek op de de achteras een Bobkar en alles is opgelost
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#5 Bericht door bicky »

aan de staart zal niet lukken vrees ik, daarvoor is die niet sterk genoeg.
op een andere velomobiel zoals strada, quest, mango kan dat wel. deze wordt dan versterkt met glasvezel.

Als je de staart afneemt kan je inderdaad alle fietskarren bevestigen. Maar handig lijkt dat niet.

Onlangs haalde ik toevallig het onderwerp aan bij Brecht.
Een kar met bovenbevestiging is de meest gebruikte oplossing bij de waw
Er wordt dan een aluminium profiel in de smurfenmuts bevestigd als versteviging met een bout door de bovenkant.
Bijlagen
burley-fietskar-travoy-122393-0-l.jpg

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#6 Bericht door Ares »

trikelover schreef:...
Al je het dan toch gemakkelijk wilt oplossen neem de achterkant af en steek op de de achteras een Bobkar en alles is opgelost
Heb hier een Bob Ibex liggen maar vrees dat ik die niet achter mijn quest XS zal krijgen :(

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#7 Bericht door Pauvre Mouton »

Hallo

Op de opties pagina van de waw (http://nl.fietser.be/Home/waw/opties) kom je het oog tegen voor slot of aanhanger.

Ik stelde mij al vragen hoe stevig dit oog zou zijn. Is het enkel in de staart vastgemaakt of op het frame (waardoor het sterker zou zijn). Ik vermoed het eerste.
Hoe het vermeld wordt in de opties zou ik denken dat het stevig genoeg is voor een aanhanger maar ik heb dus zo mijn twijfels.

Ik hoop dat het stevig genoeg is voor een slot zodat ik de mijne binnenkort goed kan vastleggen aan de wereld :D
My smile is always in shape!

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#8 Bericht door Mugtango »

De onderliggende vraag is idd of de staart daar wel stevig genoeg voor is. Ik vroeg mij al af hoe dat bij andere velomobielen werd gedaan. ( zie bijv Quest, Strada e.d.).
De zijkant van de staart lijkt mij te zwak, maar zoals Pauvre Mouton al aangaf kan je ook iets bevestigen op het achterste stuk. Zo gaan de trekkrachten grotendeels recht naar achter ipv aan de zijflank te trekken. Een oog voor een slot heb ik daar al zitten.
Als je kijkt bij Pima Velobikes : http://cabbike.pl/produkt/taifun-compact-trailer/ dan zie je onderaan ook een foto van de bevestiging op hun Pima. Het is natuurlijk zo dat de carrosserie daar uit één stuk bestaat en dus waarschijnlijk een stuk steviger is. Ik heb ook geen idee wat daar aan de binnenkant zit.
Ik zal de vraag even stellen bij fietser.
Laatst gewijzigd door Mugtango op za 04 nov 2017, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#9 Bericht door Mugtango »

Nog even vermelden: het oog voor een slot of optillen ziet er intussen zo uit : http://www.katanga.eu/waw-options/
Een beetje naar beneden scrollen. En dit zit enkel vast op de staart. Als ik dit gebruik om de fiets wat op te tillen, bijv om hem recht in de garage of fietsenstalling te zetten, dan geeft de staart geen krimp.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#10 Bericht door trikelover »

In de tijd werd de fietskar gewoon vast gemaakt aan de linkse kant thv de overlap tussen middenstuk en staart er was dan nog genoeg ruimte om alles te laten bewegen
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#11 Bericht door Mugtango »

@ Trikelover : jouw eerdere opmerkingen deden mij intussen ook even nadenken over het boodschappen doen op zich. Door het gemak van de auto bleef ik natuurlijk redeneren in de zin van: één a twee keer boodschappen per week. En dat zijn natuurlijk grotere hoeveelheden. Misschien moet ik even nadenken over meerdere trips naar de (event andere) winkel(s). En wie weet past het dan wel in de WAW.
Wat de bevestiging aan het middendeel betreft: ook daar had ik nog niet aan gedacht, maar zal dus idd afhankelijk zijn van de lengte van de dissel aan de kar.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#12 Bericht door trikelover »

voor mij was de dissel van de Chariot fietskar meer dan lang genoeg om gewoon te fietsen enkel bij het maneuvreren van de fiets kon er soms een probleem rijzen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#13 Bericht door Pauvre Mouton »

Mugtango schreef:Nog even vermelden: het oog voor een slot of optillen ziet er intussen zo uit : http://www.katanga.eu/waw-options/
Een beetje naar beneden scrollen. En dit zit enkel vast op de staart. Als ik dit gebruik om de fiets wat op te tillen, bijv om hem recht in de garage of fietsenstalling te zetten, dan geeft de staart geen krimp.
Ik wil het topic niet kapen maar dus staart losschroeven en je kan dus eenvoudig een staartloze waw stelen.
Best extra oplossing voorzien dus!
:shock:

Dan maar hopen dat je niet veel feestjes geeft waarmee grote inkopen mee gepaard gaan. Is wel eens iets anders dan een grote toertocht zo een keer of 10 de winkel heen en weer lol.
Een andere denkwijze kan het probleem idd omzeilen. Of dit toch met de eerste auto inplannen.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#14 Bericht door Wouter D »

Ik heb het net zitten afschuimen maar heb het niet gevonden. Ik zag ooit een velomobiel waarbij de trekhaak zoals eerder vernoemd boven op de smurfen muts zat en waarbij de Dissel over gans de staart ging. Dus manoeuvreren was geen probleem.

Bij jou is de Kuip ook het sterkst boven op de muts op de rolbeugel waar je hoofd zit. Dus voorbij de staart.

Een andere optie zou kunnen zijn. Neus met bagage vak. Zoals DY ooit liet uitvoeren in zijn Waw: http://ligfietser.be/forum/download/fil ... &mode=view
Hij had daarvoor een Luik in de neus dat hij eraf kon vijzen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Trekhaak op de WAW

#15 Bericht door Mugtango »

@ Pauvre Mouton: je moet natuurlijk al héél wat schroefjes losdraaien voordat de staart loskomt van de body. En er zitten ook schroeven aan de onderkant waardoor je de WAW wat op zijn zijkant moet draaien. Dit neemt teveel tijd in beslag voor de (gelegenheids)dief. Een uit de kluiten gewassen kniptang om het slot door te knippen lijkt mij sneller/aannemelijker.
Ook het opzetten van de parkeerrem helpt. Ofwel weten ze niet hoe het nu komt dat die rare fiets moeilijk/niet vooruit te krijgen is, ofwel is het iemand met kennis van zaken en in dit wereldje lijkt de kans van een onderlinge diefstal mij kleiner. (zeg nooit nooit natuurlijk...)

@ Spruitje: boven de muts zit mijn LED-antenne en een bergplaats in de neus is niet direct een optie: ik koos de korte neus.

Toch ben ik blij dat ik samen met jullie kon brainstormen. De kans op een aanhanger is er een stuk kleiner door geworden. (en zo ook misschien een dure aankoop die ik mij achteraf beklaag). Het besef om ook het denken om te gooien is echter gegroeid. Ik kan nog altijd mijn vrouw 2 keer/week om boodschappen sturen hé....
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Plaats reactie