Challenge Hurricane modellen+foto's???

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
guzzio
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 17:58
Postcode: 9860
Contacteer:

Challenge Hurricane modellen+foto's???

#1 Bericht door guzzio »

Hey guys. Even voorstellen. Guzzio uit Oost-Vlaanderen en eigenaar van 2 ligfietsen, Challenge Hurricane.

Vraagje. Mijn Challenge Hurricane (paarse kleur) heeft een framenummer onder de zitschelp. En die heeft hydraulische velgremmen en een buitenverzet Shimano Déore.

Nu is er een tweede Challenge (rode kleur - foto's volgen nog) bijgekomen omdat mijn zoon ook graag wil ligfietsen. Dus er werd een tweede Hurricane gezocht en gevonden in Nederland. Maar ... deze heeft geen framenummer! Klopt het dan dat er Hurrie's in omloop zijn zonder framenummer of is hier iets verdachts aan de hand? En onze laatste Hurri heeft een schrijfrem vooraan en een hydraulische velgrem achteraan. Verder een combi binnenverzet met buitenverzet (derailleur). Nog een raar verschil is dat de laatste een telescopisch klapstuur heeft. De eerste heeft dit niet. Hoor het graag. Sportieve groeten. Guzzio. :wink:
Bijlagen
challenge.jpg
Laatst gewijzigd door guzzio op di 19 sep 2017, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

guzzio
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 17:58
Postcode: 9860
Contacteer:

Re: Challenge Hurricane modellen???

#2 Bericht door guzzio »

Vervolg foto's eerste Hurricane, dus type met framenummer en velgremmen.
Bijlagen
challenge5.jpg
challenge4.jpg
challenge2.jpg
challenge1.jpg
20376024_10209699389381798_405929330287238244_n.jpg

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Challenge Hurricane modellen+foto's???

#3 Bericht door trikelover »

Een fiets kan effectief totaal anders zijn ondanks zelfde model. Dwz een hurri met velgremmen of met schijfremmen kan perfect ook versnellingssystemen kan ook van fiets tot fiets verschillen al naar gelang is de eisen van de eigenaar.

Voor het probleem van het frame nummer kan je misschien eens horen bij de fabrikant zelf die kan daar uitsluiting over geven
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

guzzio
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 17:58
Postcode: 9860
Contacteer:

Re: Challenge Hurricane modellen+foto's???

#4 Bericht door guzzio »

Thanks voor de info. Ik heb de Hurricane van de eerste eigenares gekocht en zij heeft een tiental jaar geleden op haar uitdrukkelijke vraag een rode Hurricane besteld omdat ze expleciet die kleur wou. De fietswinkel vertelde de dame dat dit een meerprijs zou zijn, omdat er nergens een rode Challenge Hurricane beschikbaar was en er dus speciaal voor haar eentje in rode kleur gespoten zou worden. Zo gezegd, zo gedaan. De eigenares heeft me de gegevens van de fietswinkel meegegeven en die winkel zou me kunnen bevestigen dat het inderdaad om een op maat afgeleverde Challenge gaat in de gewenste rode kleur van de klant. Ik informeer me nog verder of dit kan kloppen. Keep you posted. ;-)

guzzio
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 17:58
Postcode: 9860
Contacteer:

Re: Challenge Hurricane modellen+foto's???

#5 Bericht door guzzio »

En nu de foto's van de rode na een oppervlakkige poetsbeurt. Verschrikkelijk hoe vuil deze was. Ik begrijp sommige mensen niet. Veel geld ophoesten voor een dure (lig)fiets en die dan in geen jaren wassen, onderhouden of soigneren. Soit. Ik ben gelukkig. Al ben ik van plan om de volledige aandrijflijn te vernieuwen ergens in de winter. Enig nadeel aan deze ligiets is een klein blaasje in de achterbrug ... aarschijnlijk zit daar een roestvlekje onder. Maar da's voor later. Bij deze de foto's. ;-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Challenge Hurricane modellen+foto's???

#6 Bericht door Wouter D »

die rode is een pareltje, en heeft alle kenmerken die een hurricane moet hebben. Ergens heb ik wel het idee dat de rode een korte hurricane is, bedoelt voor mensen met kortere benen. Maar dat kan gezichtsbedrog zijn.
in die tijd werd de hurri in twee maten gemaakt.

wat je bij beide hurricanes af en toe eens moet controleren in het scharnierpunt van de achterbrug. Daar zitten bronzen bussen in. Indien je die te laat vervangt slijt ook de bout in, en moet je die mee vervangen. Ik heb er geen idee van of ze die bout nog verkopen, volgens mij was dat een challenge-product, de bussen kunnen een standaardproduct zijn.
Zelf 7 jaar met een hurri gereden, Ik paste niet echt goed op de stoel, na veel vijven en zessen, en veel experimenteren... stoel in twee zagen en verlengen, stoel weer aaneen zetten, nieuwe stoel, houten zitting, zelfs spanzitting... uiteindelijk toch verandert van type ligfiets. Maar heb het altijd een zeer leuke fiets gevonden.

De foto op mijn avator is nog met mijn hurricane, al is dat niet zo goed te zien :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

guzzio
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 17:58
Postcode: 9860
Contacteer:

Re: Challenge Hurricane modellen+foto's???

#7 Bericht door guzzio »

Thanks voor de info!

Er zijn wel duidelijk enkele verschillen tussen de paarse en de rode. Ik zet ze even op een rijtje.
- De paarse heeft een klapstuur / de rode een telescopisch klapstuur.
- De paarse heeft 14 verhoudingen (2*7) buitenverzet. De rode heeft 7 verhoudingen buitenverzet in combinatie met 3 verhoudingen binnenverzet -binnennaaf.
- De paarse heeft de neuspijp in framekleur. De rode heeft een alu neuspijp.

Vraag: kan ik aan de hand van de neuspijp zien welk frame het is? Staal of alu?

- En verder heeft de paarse zowel voor- als achteraan hydraulische velgremmen. De rode heeft vooraan een schrijfrem, achteraan een hydraulische velgrem.
- Ook zit er verschil in het mechanisme van het klapstuur. Foto's zullen het verschil verduidelijken.
- De paarse heeft een relatief vlakke zitschaal, de meest ideale. De rode heeft een meer gebogen schaal, ietwat minder comfortabel voor mijn 1.80 cm ... ik vermoed geschikter voor kleinere personen.

Dan heeft de rode klikpedalen. Nou, die gaan er af. Ik heb het niet zo begrepen op klikpedalen. Maar ik gooi ze niet weg, you never know. :?

Ik denk dus wel zoals Spruitje schrijft dat de rode een kortere Hurricane is.
Ik plaats morgen nog wat foto's met beiden naast elkaar.

Verder rijdt de rode wat zenuwachtiger, maar da's waarschijnlijk omdat de zitschelp anders afgesteld staat.

:wink:

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Challenge Hurricane modellen+foto's???

#8 Bericht door Wouter D »

Even je uitleg bijsturen.
De rode heeft wsk een korte stoel. Je hebt daar nl 2 maten in.

Wat jij verhoudingen noemt. Wordt in fietstaal versnellingen genoemd. De ene heeft dus 2*7 en de andere 3*7 versnellingen

Aan je neuspijp kan je het gebruikte materiaal niet onderscheiden. Je kan dat wel achterhalen met een magneet. Bij staal blijft magneet hangen, bij alu niet.

Rijgedrag is dikwijls een gevolg van afstelling. Een niet passende stoel hoort daar ook bij.
Nu als mijn vermoeden over de rode klopt, dan heeft die ook een kortere wielbasis wat sowiso resulteert in zenuwachtiger stuurgedrag. Ik vond dat eerder een voordeel dan een nadeel.

Over je klikpedalen. Jij doet wat je wil maar ik zou ze er op laten zitten. In de handel kan je kunststop plaatjes kopen die je erop kan inklikken zodat je een gewone pedaal krijgt. Ik zou dat maar aan één kant doen zodat je kan kiezen. Ingeklikt hoef je geen energie te steken in je voeten op je pedaal houden. Je kan ook veel soepeler ronddraaien met je trappers wat de gehele fysieke beweging en belasting van je lichaam tijdens het fietsen ten goede komt. Het is even wennen maar achteraf wil je niet meer terug. Op een bukker rusten je voeten op het pedaal. Daar lukt dat ook beter met gewone schoenen. Al kunnen ook daar klikpedalen beter zijn.

De rode zal korter remmen. Sowieso heb je bij een ligfiets je achterrem bijna niet nodig. De voorrem daarentegen is onmisbaar. Schijfrem is in mijn ogen een pluspunt. Kortere remweg en geen schade aan velg (op termijn)
Ik zeg niet dat velgremmen niet goed zijn. Het is eerder een kwestie van voorkeur.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Challenge Hurricane modellen+foto's???

#9 Bericht door Wim -de roetsende »

In het begin waren alle Hurries kort. Dat was gewoon het model. De neuspijp steekt bij die fietsen ook iets meer naar beneden/richting moeder aarde.

Later werd dit model 'Sport' genoemd en werd er ook een langer model gemaakt. Volgens mij heeft deze fiets alleen een langere achteras. Dit werd de 'Tour' genoemd. Voordeel:iets rustiger rijgedrag. Veel mensen vinden de Hurrie te zenuwachtig.

Aluminium of staal? Aluminium kun je ook herkennen aan de brede lasnaden. Bij staal zijn de lasnaden veel smaller.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

guzzio
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 17:58
Postcode: 9860
Contacteer:

Re: Challenge Hurricane modellen+foto's???

#10 Bericht door guzzio »

De twee Hurrie's naast elkaar met elk hun eigen kenmerken ...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Challenge Hurricane modellen+foto's???

#11 Bericht door bicky »

Aluminium of staal kan je eenvoudig testen met een magneet.
Mooie fietsen. =D>

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Challenge Hurricane modellen+foto's???

#12 Bericht door Wim -de roetsende »

guzzio schreef:Thanks voor de info!

Vraag: kan ik aan de hand van de neuspijp zien welk frame het is? Staal of alu?

- De paarse heeft een relatief vlakke zitschaal, de meest ideale. De rode heeft een meer gebogen schaal, ietwat minder comfortabel voor mijn 1.80 cm ... ik vermoed geschikter voor kleinere personen.

Ik denk dus wel zoals Spruitje schrijft dat de rode een kortere Hurricane is.
Ik plaats morgen nog wat foto's met beiden naast elkaar.

Verder rijdt de rode wat zenuwachtiger, maar da's waarschijnlijk omdat de zitschelp anders afgesteld staat.
:wink:
De paars/blauwe is volgens mij aluminium. Heeft een erg brede lasnaad bij het balhoofd.

De rode heeft misschien een kleinere zitschaal, maar je kunt ook nog die laag onder het ventisit matje, die waarschijnlijk op het stoeltje geplakt zit, eraf halen. Dan wordt je stoel opeens een stuk groter/ruimer. Hoe dikker het matje, des te kleiner de stoel wordt. Nou ja, niet echt de stoel zelf natuurlijk, maar wel de ruimte waar je nog kunt liggen :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Plaats reactie