Floodlight laag en breed?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Floodlight laag en breed?

#1 Bericht door Brechtix »

We hebben in de WAWs, Milans, Quattro's... de strafste ebike lampen van Busch & Mueller, 2 x 80 lux. Hiervan is de lichtbundel heel goed afgelijnd tegen verblinding en in de verte geconcentreerd, maar ik kreeg verschillende keren de vraag naar een floodlight om de omgeving breder uit te lichten (lichttunneleffect).

Als we zo'n verstraler bovenop de rolkooi willen zetten moet de bundel dus ònderaan goed afgelijnd zijn, anders krijgen we strooilicht op de 'motorkap', dat de rijder verblindt. Heeft er hier iemand weet van een sterk fietslicht (>150 lux) met een lage en brede, goed afgelijnde lichtbundel? Meestal zijn dat wel hybrides dus voeding en verbruik geen probleem.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#2 Bericht door blackarmor »

een met een heel breed straalpatroon kortbij is de supernova m99 . https://supernova-lights.com/produkte/e ... h/m99-pro/
prijs is er ook naar (alhoewel ge er hier maar 1 van nodig hebt ipv 2 bij de b&m (grootlicht)
maar wat jij bedoeld om boven op de kooi te zetten zit je met een wel heel vervelend straalpatroon ( afgekapt boven en onder ) ik heb nu 2 20ma 10mm leds aan de zijkant hangen als breedte markering en om de grond te verlichten aan de zijkant (tussen de koplamp in de neus en de wielen ) . dit werkt redelijk in zeer donkere stukken . Voordeel is dat de zijkant van je fiets verlicht is en dat je volgens ik het begrijp wettelijk gezien je eigenlijk aan de wielen van een 3 wieler ter hoogte (slechte verwoording voor een positie in de breedte gezien :s ) van de wielen je verlichting moet hebben .
je zou deze kunnen opwaarderen naar 10w leds met dimmer of afgekapte lenzen ( heb eentje in de quest met gewoon een stuk alu plakband aan de binnenkant van de lens en dat werkt perfect ) .
Misschien is het ook mogelijk zo een boven op te plaatsen en met het masker voor die lens te spelen om de neus in de schaduw te zetten .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#3 Bericht door trikelover »

Räderwerk verkoopt ander een zeer mooie en straffe lamp voor op de muts

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#4 Bericht door Brechtix »

blackarmor schreef: vr 05 jan 2018, 23:35 een met een heel breed straalpatroon kortbij is de supernova m99 . https://supernova-lights.com/produkte/e ... h/m99-pro/............ als breedte markering ..... masker voor die lens
Die m99 komt een paar keer naar boven. Ik contacteer Supernova.
Lichten in de spiegelkappen (vroeger op de spiegelsteunen) zouden inderdaad geweldig zijn. Ik heb dat vroeger nog liggen ontwerpen maar vond toen geen goede lenzen. Als ik eens terug kijk bij de sourcing van toen, vind ik wel deze nieuwe 20mm lens van Carclo:
Afbeelding
Bron
Daar valt misschien wel wat mee aan te vangen. Ik heb nog 19 wachtende projecten, heeft iemand zin om daaraan mee te werken?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#5 Bericht door Pauvre Mouton »

Als je een tester nodig hebt wil ik mij vrijblijvend aanbieden daar ik veelal in 't donker rij 's morgens en 's avonds met mijn WAW 360. In donkere bochten mis ik soms wel wat zijdelings licht, waardoor vertragen een oplossing is, maar zonde van de verloren snelheid.

Helaas ken ik het parcours (van 40 km) nog niet uit het hoofd gelijk de F1-coureurs, mja die draaien ook steeds eenzelfde rondje van enkele kilometers, de watjes :D

De lampjes in de spiegelkappen lichten de omgeving links en rechts van je goed uit, maar links- en rechtsvoor van de velomobiel komen deze lampjes net kracht te kort.
Ofwel een lampje zoals Brechtix zoekt monteren bovenop, ofwel iets voorzien in of aan de spiegelkapjes of vooraan links en rechts in de neus een licht inbouwen? Hmz
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#6 Bericht door Wouter D »

Vroeger had Vital op zijn waw? boven op de muts ook een ferme floodlight staan. Ik zie het nog voor me tijdens een nachttocht bij CQD.

Ik denk dat het een soort mistlamp was.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#7 Bericht door jantje »

Nu het heen en terug naar t werk nog (zo goed als volledig) donker is, is testen geen probleem. Ik kan ook wel wat licht gebruiken in bochten! De 50km ken ik ook nog niet, en de wegenwerken op de kanaaldijken worden met de week onvoorspelbaarder :D

Maar wat een prijs voor die Supernova!?!
Ik mis precies vooral iets dat in de bocht schijnt als ik afdraai, maar om dan permanent de konijnen uit de gracht te schijnen is misschien wat erover.
Kan er mss een extra relais op de pinkerschakelaar worden aangesloten? Die dan zijdelinkse verlichting in bv de spiegelkapjes aanstuurt?
Of zijn jullie naar iets anders op zoek dan waar ik op aan stuur?

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#8 Bericht door Pauvre Mouton »

jantje schreef: do 18 jan 2018, 0:20 Nu het heen en terug naar t werk nog (zo goed als volledig) donker is, is testen geen probleem. Ik kan ook wel wat licht gebruiken in bochten! De 50km ken ik ook nog niet, en de wegenwerken op de kanaaldijken worden met de week onvoorspelbaarder :D

Maar wat een prijs voor die Supernova!?!
Ik mis precies vooral iets dat in de bocht schijnt als ik afdraai, maar om dan permanent de konijnen uit de gracht te schijnen is misschien wat erover.
Kan er mss een extra relais op de pinkerschakelaar worden aangesloten? Die dan zijdelinkse verlichting in bv de spiegelkapjes aanstuurt?
Of zijn jullie naar iets anders op zoek dan waar ik op aan stuur?
De konijnen mogen van mijn part ook rustig blijven zitten in de graskant :D , maar een beetje zijdelings licht vooraan is wel een optie waarvoor ik te vinden ben.
Een extra lichtknopje om dat licht vooraan of zo te bedienen lijkt mij handig, zo kan je het gebruiken waar nodig.

Und die Supernova Preis ist Wahnsinn :-)
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#9 Bericht door CapoJan »

Enkele bedenkingen

Die hoge lichtintensiteit (lux = hoeveelheid licht op een bepaald oppervlak op een bepaalde afstand, bij BuM 1 m² op 10 m) is m.i. niet zo nodig, wel een brede spreiding. In den tijd was de Philips Saferide 80 lux een prima lamp, maar Philips besliste in zijn wijsheid dat ze konden stoppen met de productie van fietsverlichting.

De vorm van de SPAS in de neus van een WAW beperkt nogal de mogelijke koplampen.

Naar mijn ervaring levert de BuM Luxos (B of U) een behoorlijk brede lichtbundel, maar helaas bestaat die niet in e-bike uitvoering. Ik bekeek het niet verder, maar de meeste BuM koplampen kunnen ook met 6 à 7 V gelijkspanning gestuurd worden.

De meeste koplampen zijn ontwikkeld om op de kroonplaat (of het stuur) van een bukker gemonteerd te worden. De vorm van de lichtbundel is daarop afgestemd. Hoe lager de lamp gemonteerd wordt, hoe meer die omhoog gericht moet worden om even ver te schijnen. Resultaat: je verblindt de tegenliggers en je krijgt meer strijklicht en dus slagschaduwen. Sommigen vinden dat een voordeel, ik niet.
Conclusie: hoger gemonteerd geeft een beter zicht. Kijk maar naar de QV: in principe zou je beide koplampen lichtjes naar buiten kunnen laten wijzen om zo een brede bundel te krijgen. (of ze dat ook doen, daar heb ik geen idee van)

Probleem stelt zich niet bij het rechtdoor rijden, maar in bochten. Op een gewone fiets draait de koplamp mee met de voorvork (op kroonplaat of stuur), waardoor je sneller in de bocht verlichting hebt. Met een ligfiets/velomobiel lijkt het licht achter te komen. Je hebt dus meer nood aan een brede bundel. Een theoretische oplossing, die indertijd in de praktijk gebruikt werd op de Citroen DS: koplampen laten meedraaien. Lijkt me niet evident in een velomobiel en is op zijn minst gecompliceerd, maar het zou een oplossing kunnen bieden.

De producten van Velomobiel.nl en Sinner bieden optioneel accessoirehouders die op de spiegels gemonteerd worden. Vaak vind je daar 'bermverlichting' op. Dat wijst ook op de behoefte eraan. De WAW (en Milan?) lenen zich daar niet echt toe. Mijn Orca trouwens ook niet. Omdat de spiegels tenslotte voor de bestuurder gepositioneerd zijn, vormen die een evidente plek hiervoor. Helaas ken ik geen standaardproducten die je daar kunt inbouwen en zeker niet met een afgekapte lichtbundel.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#10 Bericht door Ares »


Pauvre Mouton schreef: Und die Supernova Preis ist Wahnsinn :-)
Net even gekeken.... En ja.. dit is echt wel een gekke prijs voor een lamp Afbeelding

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#11 Bericht door KarelJ »

CapoJan schreef: do 18 jan 2018, 20:40 In den tijd was de Philips Saferide 80 lux een prima lamp, maar Philips besliste in zijn wijsheid dat ze konden stoppen met de productie van fietsverlichting.
Die Philips Saferide wordt ondertussen gemaakt door Spanninga:

http://www.spanninga.com/nl/products/ko ... axendo-80/

Ik heb wel geen ervaring met deze Axendo, maar dit zou bijna dezelfde lamp zijn als wat de saferide was.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#12 Bericht door CapoJan »

Ik weet het, maar geen van beide past in de neus van de WAW. Indien hij bovenop moet komen, is het probleem dat er licht op de neus geprojecteerd wordt. Dan zou je de lamp al moeten verbouwen om het gewenste stralingspatroon te krijgen. Als amateur kan ik wel werken met tape om een stuk te maskeren, maar dat lijkt me geen oplossing voor Fietser.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#13 Bericht door Brechtix »

Yay we hebben een OEM account bij Supernova!

Er is een minimum order quantity van 10 stuks per item. Ik ga die maar af en toe nodig hebben voor degenen die niet toekomen met de standaard 2 x 80 lux. Misschien kan ik een een groepsaankoop voorstellen, is daar interesse in?

Bv. de M99 Mini PRO-25
•Fernlicht: 1.250 lm, 350 lx, Abblendlicht: 600 lm, 180 lx
•5 V - 12 V, 5 V: 12 W / 6 V: 8 W / 12 V: 17 W
•Kabellänge: 1.070 mm
• L x B x H: 38,1 x 78 x 50 mm, 125 g, 3 Jahre Garantie
voor 249 € ipv 299 €

De M99pro is nog wat straffer met 380 lux en variabele spanning (kan rechtstreeks op dikke motorbatterij) maar is 449 € (kan naar 399).
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#14 Bericht door Pauvre Mouton »

Ik heb interesse voor meer zijdelings licht voor het donkere bochtenwerk.
Maar graag nog wat meer duiding over wat het precies inhoudt allemaal.
Misschien eens overleggen binnenkort als ik mijn gevandaliseerde waw360 binnenbreng voor herstelling.
Laatst gewijzigd door Pauvre Mouton op di 30 jan 2018, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
My smile is always in shape!

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Floodlight laag en breed?

#15 Bericht door blackarmor »

voor de zijkant rij ik zelf met enkele 10mm witte leds op de zijkant gemonteerd ( gebaseert op de lichtkannonnen vanop velomobilforum.de ) hierdoor valt de zijkant van de fiets ook veel meer op . moest je intresse hebben ik heb nog materiaal om er nog enkele te maken stuur me daar maar een mail of pm voor
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Plaats reactie